Toon posts:

Warm water pomp 2 douches

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Wij moeten binnenkort een leidingplan en andere wensen door gaan geven voor onze nieuwbouw woning. Nu zouden wij graag een dubbele douche willen hebben waar we gemiddeld met 2 personen 10 minuten tegelijk kunnen gaan douchen.
Echter heb ik net contact gehad met de installateur en deze zei mij dat het technisch bijna niet mogelijk is om dit te realiseren met een warm water pomp omdat de druk en watercapaciteit niet hoog genoeg zijn.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of misschien een oplossing?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Haha die kennen we....
Wij hebben ook een dubbele inloopdouche in onze nieuwbouwwoning en iedereen schreeuwde ook moord en brand dat samen douchen echt niet kan, je alleen koud water hebt en dat de afvoer het niet aan zou kunnen....

Wij hebben dit maar genegeerd en hebben de gok genomen. En wat blijkt: het kan prima...

Onze specs:
Klein formaat regendouche (20cm doorsnede).
Warmtepomp.
210 liter warmwater vat op 55 graden celsius.

Wij kunnen makkelijk 15 min samen douchen en hebben uberhaupt nog nooit onder een koude douche gestaan.

Qua leidingwerk heb ik geen idee, dat was allemaal standaard in ons nieuwbouwhuis van 2017/ 2018 :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dat is prima mogelijk. Gewoon een niet-minimaal vat (bijv. 200-300 liter) en klaar.

Regendouche was zeker ook onmogelijk? Raar :s

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-12 21:15
Met name die 55 graden is belangrijk. Veel thermostaatkranen vinden het niet fijn dat het warme water veel kouder is dan 55 graden, je merkt dan behoorlijk snel dat hij de warmwater aanvoer vol open heeft en dat er weinig te mengen valt (koudwater aanvoer is dan nagenoeg dicht).

Nog een belangrijke is het debiet van de douchekop, zorg ervoor dat dit "beperkt" is zodat de hoeveelheid water nog te verdelen valt over beide douchekoppen.

De andere beperking kan de lokale waterdruk zijn vanuit het waternet.

Ohja en de hoogte waar je douched is ook nog eens van belang, op 1'e en 2'e verdieping is de waterdruk lager dan op begane grond.

Sowieso zou ik de mogelijkheid voor een wtw bekijken.

[ Voor 15% gewijzigd door Appie Heijn op 28-10-2019 10:48 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:10
En ik zou als je zo van douchen houd een warmte terugwinning op de afvoer zetten. Een simpele waar de koud water aanvoer van de douche langs gaat.

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:21
Iemand enig idee hoe dit zit bij stadsverwarming? In dit geval heb je naar mijn inziens een constante aanvoer van warm water? Wellicht is het wel handig om een extra waterleiding aan te leggen naar het verdeelstuk..?

Verwijderd

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:43:
Dat is prima mogelijk. Gewoon een niet-minimaal vat (bijv. 200-300 liter) en klaar.

Regendouche was zeker ook onmogelijk? Raar :s
Yups. Daar willen ze al helemaal niet over praten.

Verwijderd

Topicstarter
MeTooPV schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:09:
En ik zou als je zo van douchen houd een warmte terugwinning op de afvoer zetten. Een simpele waar de koud water aanvoer van de douche langs gaat.
Ja die tip hadden we ook al gekregen maar ook dat schijnt weer een heel gedoe te zijn omdat ons huis duurzaam moet zijn. 2 douches is niet duurzaam, alles wat er extra bij moet komen om alles te realiseren is ook niet duurzaam zeggen ze.

Verwijderd

Topicstarter
We zijn er nu maar over aan het nadenken om de badkamer casco te laten opleveren en door een andere installateur te laten plaatsen. We krijgen een beetje het vermoeden dat deze instellen tuur er eigenlijk niet zoveel zin in heeft.

Verwijderd

Topicstarter
*installateur moet dat zijn

We hebben op dit forum een 'wijzig' knop om je laatst bericht aan te passen. Graag zien we dat je dit ook voortaan doet ipv onder elkaar telkens als laatste een bericht te plaatsen.

[ Voor 78% gewijzigd door Señor Sjon op 06-11-2019 11:03 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:00:
[...]

Ja die tip hadden we ook al gekregen maar ook dat schijnt weer een heel gedoe te zijn omdat ons huis duurzaam moet zijn. 2 douches is niet duurzaam, alles wat er extra bij moet komen om alles te realiseren is ook niet duurzaam zeggen ze.
Uh je moet ook vermelden wat wél duurzaam is (DWTW) en niet wat “niet duurzaam” is, wat ook nog een discussiepunt is, je kunt ook enkel gelijktijdig douchen, hoeft niet perse langer te zijn. Qua resources hebben ze een punt, maar daar vallen wel grotere stappen te maken dan een mengkraantje en douchekop.

Ps je kunt gewoon multi-quoten en je berichten wijzigen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Kromme_plank schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:33:
Iemand enig idee hoe dit zit bij stadsverwarming? In dit geval heb je naar mijn inziens een constante aanvoer van warm water? Wellicht is het wel handig om een extra waterleiding aan te leggen naar het verdeelstuk..?
Bij stadsverwarming heb je constant een variabele aanvoertemperatuur met dank aan de onnauwkeurigheid van de kleppen bij de warmtewisselaar en de variabele aanvoertemperatuur van het SV net
Verwijderd schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:00:
[...]

Een dWTW is niet niet-duurzaam. 8)7

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-12 16:07
Een fatsoenlijke waterbesparende douchekop is ook nog een optie.
https://niebla.nl/waterbesparende-handdouche/5-l-min/

Ze hebben ook een regendouche variant. Op die manier verbruik je een stuk minder warm water waardoor je met een lagere capaciteit ketel uit kan
Pagina: 1