Goedemorgen,
Momenteel ben ik een backup structuur aan het inrichten op Amazon S3, en zit te peinzen wat ik ga doen qua encryptie. Bij het gebruik van encryptie ben ik altijd bang de sleutel te verliezen op het moment dat ik de backup nodig heb. Ik voorzie de volgende scenario's
Momenteel ben ik een backup structuur aan het inrichten op Amazon S3, en zit te peinzen wat ik ga doen qua encryptie. Bij het gebruik van encryptie ben ik altijd bang de sleutel te verliezen op het moment dat ik de backup nodig heb. Ik voorzie de volgende scenario's
- Ik gebruik server-side asymmetrische encryptie. Ik zie de meerwaarde daar niet van in: als iemand (onverhoopt) bij mijn amazon data kan, maakt het bij server-side encryptie niet meer uit of deze versleuteld is of niet. Of zie ik hier iets over het hoofd?
- Ik gebruik asymmetrische encryptie op mijn server. Als mijn server crasht of wordt ingenomen door ransomware ben ik de sleutel kwijt en kan ik niet bij mijn data
- Ik gebruik symmetrische encryptie met een lange passphrase die ik uit mijn hoofd leer. De kans is dat ik deze vergeet
- Ik gebruik symmetrische encryptie met een lange passphrase die ik opschrijf en naar mezelf e-mail: ik verwacht niet dat mijn gmail en amazon s3 login tegelijk door dezelfde entiteit te bereiken zijn (indien dat wel het geval is, is daar niets tegen opgewassen)
- Ik gebruik geen encryptie (enkel de standaard in-flight) en vertrouw op amazon