Spouw isoleren met schelpen (tegen ongedierte)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haax
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-06 08:23
,

Ik heb een "probleem" met ongewenst bezoek door muizen in onze aanbouw.
Ze hebben afgelopen winter boven ons plafond en in de muur rondgehangen.

Het gaat hier om een houten aanbouw. (Rabat, spouw, folie, skelet met isolatie, gips)
Ik ben al bezig om de spouw aan de onderzijde af te dichten met 6mm gaas.

Nu is het "probleem" dat de aanbouw aan één zijde tegen een bestaande uitbouw aangezet is.
Hier zit ca 5cm lege ruimte tussen. Hier is wel ISO en folie aangebracht maar geen Rabat.

Nu heb ik de (verticale) naad tussen de twee aanbouwen wel dicht gemaakt (met gaas), maar ik wil nog één stap verder gaan.

Mijn idee is om (van boven af) deze spouw vol te storten met schelpen (10-16mm).
Muizen schijnen een P hekel te hebben aan schelpen aangezien deze scherp zijn.
De ventilatie zal er niet enorm door veranderen. En thermische isolatie is niet het eerste doel.

Kunnen jullie mijn gedachte volgen?

Ik hoor graag op en aanmerkingen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:32
je gaat het damp open folie beschadigen (waardoor er vocht je isolatie in kan) en de luchtcirculatie ernstig belemmeren tegenover volledig open laten.
Het gaat langer duren voordat je onderste (uitgaande van een laagje schelpen) rabatdelen drogen na regen en daardoor eerder rotten.

Ik zou bijvoorbeeld het onderstaande gaas toepassen.
https://www.allestegenongedierte.nl/edialux-netnox-1-m-x-5-cm.html?gclid=CjwKCAjwo9rtBRAdEiwA_WXcFhkyNnKh2gzmA4bfZ7gguFvHQNMlpIiPvVsAHwmQYLrojzR1iWnv1RoCe30QAvD_BwE

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 28-10-2019 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haax
Frank, ik heb tegen de naden al gaas gezet.
De spouw kan ik verder niet bij (is de spouw tussen mij en de buurman) behalve (met een truukje) van boven af.

Ik snap jouw zorgen over het beschadigen van de folie. Had ik nog niet over nagedacht.

Twijfel of ik eps korrels kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:32
Had er overheen gelezen dat dit de wand is tegen de bestaande uitbouw van de buren.

Als je de voorzijde dicht hebt dan kunnen ze er eigenlijk al niet meer komen, alleen via binnen.
(Kruipruimte, spouwmuur bestaande huis)

Denk dat het in dit geval wel zou kunnen (je kan de hele wand volstorten) maar dat het geen effect heeft voor je probleem. Hooguit dat ze niet in die wand lopen.

Woon zelf in een jaren 30 woning met veel houtskeletbouw. En wij hadden ook last van muizen. Gewoon veel bestrijden, het houdt vanzelf op. Had met een plakval (mag niet maar wel gewoon te koop, en je moet wat als er muizenpoep bij het baby speelgoed ligt) binnen een uur 4 muizen. Daarna maar een enkele per dag/week nu al 3mnd niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haax
Ik ga voorlopig verder met het (aan de onderzijde) dichtzetten van de ruimte tussen het Rabat en folie.

Heb er nu geen last van, maar afgelopen winter wel. Wil het dus voorblijven.

Bedankt voor je info!