werken btc paperwallets nog na evt. komende forks/updates?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickD007
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-05 12:19
Hallo Allen,

Ik zat gister wat te lezen over bitcoin en quantum computers, en hoe het complete netwerk crypto algoritme t.z.t. moet worden omgezet om het quantum proof te maken.

Hierbij kreeg ik de indruk dat dingen als paper wallet codes (private keys e.d.) na zo'n fundamentele upgrade in principe niet meer werken.

Daarom mijn vraag. Zijn paper wallets genoeg toekomst proof om ze zeg maar 15 jaar in de kluis te laten liggen zonder echt met btc bezig te zijn, en ze daarna na welke upgrade dan ook zonder problemen weer te importeren? Of kunnen ze na een grondige upgrade ooit compleet waardeloos worden?

Alvast dank voor alle hulp/ideeën.

Met vriendelijke groet,
Rick

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 14:47

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

RickD007 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:12:
Hallo Allen,

Ik zat gister wat te lezen over bitcoin en quantum computers, en hoe het complete netwerk crypto algoritme t.z.t. moet worden omgezet om het quantum proof te maken.

Hierbij kreeg ik de indruk dat dingen als paper wallet codes (private keys e.d.) na zo'n fundamentele upgrade in principe niet meer werken.

Daarom mijn vraag. Zijn paper wallets genoeg toekomst proof om ze zeg maar 15 jaar in de kluis te laten liggen zonder echt met btc bezig te zijn, en ze daarna na welke upgrade dan ook zonder problemen weer te importeren? Of kunnen ze na een grondige upgrade ooit compleet waardeloos worden?

Alvast dank voor alle hulp/ideeën.

Met vriendelijke groet,
Rick
Technisch gezien moet dat allemaal nog werken, maar als je niet begrijpt waarom het in principe, ook na forks, nog moet werken zou ik helemaal niet met een paper wallet aan de slag gaan.

Voor heel veel goede info, check YouTube-channel van Andreas Antonopoulos en stiekem mijn signature ;)

In het kort en versimpeld komt het hierop neer:
Je hebt de bitcoinblockchain en daar genereer je met een paper-wallet-bitcoin-adresgenerator offline een adres voor. Dat adres voldoet aan allerlei eisen, waardoor het adres met die specifieke blockchain compatibel is. Voorbeeld: je genereert een adres "1BaWs1g4...Gvb" Zo lang je daar geen bitcoins naartoe stuur, zul je dat adres niet terugvinden in de bitcoinblockchain. Op het moment dat ik er alleen maar een satoshi (0.00000001 bitcoin) naartoe stuur, dan kun je dat adres 'ineens' op de bitcoinblockchain terugvinden.

Maar op een willekeurige blockexplorer (een systeem waarmee je kunt volgen welk adres toegang geeft tot hoeveel bitcoins) kun je alleen maar kijken naar je ene satoshi die je naar je adres gestuurd hebt, verder niets.

Met je paper wallet generator heb je dan ook niet alleen een publiek bitcoinadres gegenereerd, maar ook een privésleutel. Zonder die sleutel kun je alleen maar kijken naar de bitcoins op een adres, maar er nooit bijkomen. Het bijzondere van die sleutels is, is dat het op dit moment en vermoedelijk ook in de relatief verre toekomst, praktisch onmogelijk is de privé- of geheime sleutel te berekenen vanuit het publieke bitcoinadres.

Je hebt dus die geheime sleutel in je kluis opgeslagen en zolang niemand die ooit te pakken krijgt, kan niemand bij je bitcointjes.

Mocht je vaker bitcoins naar dat ene adres overmaken, dat kan, adressen vergaan niet, ga je wel in tegen de ongeschreven regels van het opslaan van bitcoins: het is goed gebruik om adressen maar één keer te gebruiken. Maar goed, dat gaat misschien een beetje ver om dat hier nu te bespreken.

Koop eerst eens voor een paar tientjes bitcoins (volgens mij ligt het minimum bij veel NL brokers tussen de 20 en 30 euro) en kijk eens wat je daarmee kunt, hoe je daarmee kunt werken en hoe snel je ze per ongeluk kwijt kunt raken door domme dingen te doen (liever niet natuurlijk ;) )

Nog een waarschuwing met bitcoinadresgeneratoren: in het verleden is er wel eens eentje 'gehackt' (of was er een phishing-site die heel erg op eentje leek in omloop). Voor grote bedragen is op zich op dit moment een hardwarewallet (à la Trezor, Ledger) het veiligst/makkelijkst.

Als je meer wil weten over quantumcomputers en bitcoin, check in ieder geval deze Antonopoulos-video.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie