Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Kijktip:
Harvard-hoogleraar Shoshana Zuboff luidt de noodklok: ze schreef een monumentaal boek over hoe de grootste techbedrijven met onze data omgaan, 'The Age of Surveillance Capitalism'. Hoe krijgen we de zeggenschap terug over onze data? Ze vertelt het in de uitzending 'De grote dataroof'.
Zie: https://www.vpro.nl/progr...0/de-grote-dataroof.html# (speelt nu live tijdens het typen van dit bericht)

Ook als je al bekend bent met privacy-issues, datalekken, Facebook, Google etc.: aanrader! Voor mij ook weer wat eye-openers.. helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:45

WhySoSerious

Be the change.

Inderdaad een redelijke eye-opener...

Hier is het boek te vinden van de geïnterviewde;

https://www.bol.com/nl/s/...l/sc/books_all/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zal hem via gemist eens terugkijken. Ik heb wel een redelijk vermoeden. Volgens mij zijn de meeste mensen tegenwoordig redelijk bewust, er wordt ook veel minder gedeeld op bijvoorbeeld Facebook.

De overheid zelf is ook steeds meer data aan het vergaren, zowel online als op straat. Het lijkt me ook niet iets dat tegen te houden is

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:41
Niets nieuws onder de zon, zo te zien.
Alle tips, die op de VPRO website staan om m'n privacy te beschermen, pas ik al toe.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:45

WhySoSerious

Be the change.

JukeboxBill schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 18:55:
Alle tips, die op de VPRO website staan om m'n privacy te beschermen, pas ik al toe.
Dus ook geen Social media, gebruik van VPN, andere zoekmachine etc?

Pas op, dit is geen verwijt, maar wat zijn de verdienmodellen achter duck duck go, telegram en consorten? Tenslotte zijn wij het product...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:41
@WhySoSerious
Ik ben A-sociaal ;)

DuckDuckGo heeft wel advertenties in de zoekresultaten, maar je wordt niet gevolgd, is mij verteld. Verder leven ze van donaties, o.a. van mij.
VPN, add-blocker en cookie-delete zitten allemaal in Opera. Die doen ook wel aan advertenties, maar die zie je alleen als je de standaard set-up gebruikt.

Verder is de impact van bedrijven als Opera en DuckDuckGo minder groot als Facebook e.d.

Telegram of een andere leuter-app gebruik ik niet. Heb niet eens een smartphone.
Men kan mij bereiken via email, SMS of telefoon. En anders schrijven ze maar een brief 8)

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

JukeboxBill schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 18:55:
Toch wel voor mij. Dat verhaal achter Pokomon Go kende ik niet. En dat bijkomende (die we niet geven) informatie de belangrijkste data zou zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:39
Je leest er redelijk vaak over (hier op tweakers iig), als je erover nadenkt klinkt het ook plausibel.
Maar als je zo hier in dit programma ziet op welke schaal deze data vergaard wordt, klinkt het heel erg ongeloofwaardig. En dat is juist het gevaar.

Ik denk dat een grote meerderheid van de gemiddelde kijker, denkt dat het overdreven is.
Ook ik kan het bijna niet geloven dat je zo bedonderd wordt. Waarschijnlijk ook omdat het tegenwoordig bijna onmogelijk is om het te vermijden.

Met alleen vpn, adblocker en incognito modus ben je er eigenlijk nog lang niet.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 02-11-2019 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Apple heeft met hun nieuwste implementatie van “Find my iDevice” nu contact met alle iDevices. Dus als jij je iPhone verliest, maar iemand anders met een Macbook of iPhone is toevallig in bluetooth bereik zal deze het apparaat aan Apple rapporten.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FBgrmD4/86025970-08-FE-4417-BC6-C-8-F7776-F75474.png

Super handige functie, maar denk je nu even in dat Google hetzelfde kan, en hun niet zo privacy minded als Apple zijn en gewoon alle bluetooth devices in de buurt scannen. In feite is er dan een gigantisch mesh network continu om je heen dat je tracked, ook als je al de bekende truukjes uithaald (vpn, geen social et cetera).
Zou mij in het geheel niet verbazen als dit gebeurd.

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 02-11-2019 21:37 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Zuboff zegt ook ergens aan het einde dat individuele maatregelen weinig uitmaken, voor hoe het grote spel gespeeld wordt. Tenminste, je kunt ervoor zorgen dat er minder data van jezelf bij derden terecht komt. Het feitelijke probleem is dat er andere wetten nodig zijn, wetten die gebruikers zeggenschap geven over hun eigen data.

Ze constateert dat geld verdienen aan data zo'n omvang krijgt, terwijl we ons er amper van bewust zijn, dat wetgeving de enige oplossing is. De voorbeelden uit de aflevering: Pokémon go, Google nest, zelfrijdende auto's, whatsapp... Dat waren voor mij wel eye-openers.

De winst zit hem niet alleen in het verkopen van de producten, maar steeds meer in de data lijkt het. Nee, niet per se verkopen van data, maar deze gebruiken om advertenties te verkopen en mensen te beïnvloeden, zonder dat deze mensen zich er bewust van zijn. 1 privacyverklaring doorlezen is al bijna juristen werk, laat staan ook die van derden waar je gegevens weer naar doorgestuurd worden.

Ik ben het eens dat er qua wetgeving zeker wat mag gebeuren, maar ben wel zo realistisch dat ik weet dat het niet morgen of volgend jaar gebeurt. Ik probeer mijn privacy wat te beschermen en mijn kind te informeren. Die snapt inmiddels waarom niet elk spelletje op de tablet mag (met Exodus laat ik zien hoeveel trackers erin zitten), wat open source software is en waarom ik daar voorkeur aan geeft, waarom ik geen foto's op Social media zet, enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts.

@_eLMo_ op zich een super handige feature. iPhones worden graag gejat, dus prachtig zou je denken. Maar zo gaat het met heel veel zaken. Onder het mom van allerlei gemakken zitten we dus met die 'restdata'. Natuurlijk is het voor het terugvinden van de telefoon van Miep niet relevant of de MacBook van Kees of Joost in de buurt ligt. Maar ja, als je dat dan toch weet,... Handig om ook te analyseren en gebruik van te maken voor bijvoorbeeld relevante advertenties.
En ja "encrypted" zeggen ze.. ik ben enigszins sceptisch.
Pagina: 1