ik kom voor mn werk erg vaak in aanraking met pro routers zoals deze cisco's en hp msr routers, doch zijn er mensen die de config voor me schrijven (per project staat deze reeds voorbereid)
nu wil ik zelf is proberen of ik deze is kan inrichten voor mezelf, en dat lukt me al wel wat ...
zo heb ik bv 3 vlan's aangemaakt, met elks hun specifieke ip adressen en dhcp pools, dhcp excludes etc
ook interfaces gekoppeld aan vlan's
nu kom ik bv uit op het volgende
interface vlan20 (de private interne range) is up , heeft een ip adress en gekoppeld aan fysieke interface gigabitethernet2
ook deze is up.. doch krijg ik geen ip adress van desbetreffende pool
na wat zoeken en toveren met commando's krijg ik ditte :
ik kan die interface zelf ook geen ip address toewijzen , dan krijg ik "layer 2 fouten"
daar houd zo'n beetje mijn kennis op ...
is het omdat de switch poorten van een 891 gewoon geen apparaten op meerdere poorten kan herkennen ?
is het omdat er nog geen route is ingesteld vanaf mn "wan" poort in vlan10 naar vlan20 ? (dat moet ik nog uitzoeken .... )
ik kan al wel pingen van mn wanpoort (wat nu even gigabitethernet0 is) naar mn kabelmodem.. Jeej
enfin concreter:
- waarom werkt mn dhcp pool binnen vlan20 niet ?
- ik wil eigenlijk een simpele nat route toevoegen van vlan10 naar vlan20... (en nadien verderzoeken wat ik extra kan bijvoegen)
wat heb ik al geprobeerd : heul veel lezen op de cisco site, packet tracer gedownload (maar ziet er nog even chinees uit)
- ip adress toewijzen aan mn fysieke interface : fail
- fysieke interface pingen : win , kan dan ook op de cisco mn laptoppie zien in de arp tabel van interface ge2
nu wil ik zelf is proberen of ik deze is kan inrichten voor mezelf, en dat lukt me al wel wat ...
zo heb ik bv 3 vlan's aangemaakt, met elks hun specifieke ip adressen en dhcp pools, dhcp excludes etc
ook interfaces gekoppeld aan vlan's
nu kom ik bv uit op het volgende
interface vlan20 (de private interne range) is up , heeft een ip adress en gekoppeld aan fysieke interface gigabitethernet2
ook deze is up.. doch krijg ik geen ip adress van desbetreffende pool
na wat zoeken en toveren met commando's krijg ik ditte :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| show ip int GigabitEthernet2 is up, line protocol is up Internet protocol processing disabled" Nexus#show ip interface brief GigabitEthernet0 unassigned YES unset up up (WAN) GigabitEthernet2 unassigned YES unset up up (LAN) Vlan10 192.168.0.50 YES NVRAM up up (WAN) Vlan20 10.10.10.1 YES NVRAM up up ( LAN ) |
ik kan die interface zelf ook geen ip address toewijzen , dan krijg ik "layer 2 fouten"
daar houd zo'n beetje mijn kennis op ...
is het omdat de switch poorten van een 891 gewoon geen apparaten op meerdere poorten kan herkennen ?
is het omdat er nog geen route is ingesteld vanaf mn "wan" poort in vlan10 naar vlan20 ? (dat moet ik nog uitzoeken .... )
ik kan al wel pingen van mn wanpoort (wat nu even gigabitethernet0 is) naar mn kabelmodem.. Jeej
enfin concreter:
- waarom werkt mn dhcp pool binnen vlan20 niet ?
- ik wil eigenlijk een simpele nat route toevoegen van vlan10 naar vlan20... (en nadien verderzoeken wat ik extra kan bijvoegen)
wat heb ik al geprobeerd : heul veel lezen op de cisco site, packet tracer gedownload (maar ziet er nog even chinees uit)
- ip adress toewijzen aan mn fysieke interface : fail
- fysieke interface pingen : win , kan dan ook op de cisco mn laptoppie zien in de arp tabel van interface ge2
[ Voor 14% gewijzigd door ijske op 27-10-2019 21:29 ]