Nieuwe compacte PC: koeling en voeding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:17

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Omdat mijn vorige fileserver een beetje krokant gefrituurd is, Ga ik een nieuwe bouwen.

Dit is wat ik nu heb staan:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 200GE Boxed€ 49,95€ 49,95
1MoederbordenASRock A320M-HDV R4.0€ 47,-€ 47,-
1Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 110,11€ 110,11
1BehuizingenInter-Tech IT-502€ 45,99€ 45,99
1ProcessorkoelingArctic Alpine AM4 Passive€ 9,90€ 9,90
1Geheugen internG.Skill Value F4-2133C15D-8GNT€ 33,50€ 33,50
1VoedingenMini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 74,95€ 74,95
1Solid state drivesWD Green SSD M.2 V2 240GB€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 403,40

Waar de itx voeding normaal gesproken wordt geplaatst, ga ik een ventilator plaatsen en de lucht langs de Alpine laten stromen met wat "geknutsel", zo is mijn plan.

De 4TB schijf zou ik vóór aankoop misschien nog wisselen voor 5 of 6 TB, ook WD Red. Misschien komt er nog een extra SSD of 2,5" HDD in, maar dat bekijk ik later wel.

De kast wil ik compact houden wegens ruimte in de meterkast: Mijn vrouw baalt al dat ze de ruimte niet kan gebruiken voor méér schoenen.

Het OS wordt Windows 10. Linux distros ga ik me niet in verdiepen.

Het doel is om de pc te gebruiken als centrale stalling voor bestanden uit het hele gezin. Daaronder valt ook dat er met drie andere apparaten tegelijk 10MB/s moet kunnen worden verplaatst op deze computer. Eventueel ga ik deze later ook op de TV aansluiten met om Netflix, Youtube en Kodi te draaien (1080p maximaal).

Vraag 1:
Komt de Alpine koeler niet wat erg dicht naar het moederbord toe? Raakt deze geen componenten?

Vraag 2:
De Pico PSU is lekker zuinig. Echter heeft deze maar 20 pinnetjes, en het moederbord heeft 24 pinetjes. Slikt het moederbord dit? Of moet ik er een 20->24 verloop tussen klussen?

Vraag 3: Zijn er nog méér ideeën om deze (al zuinige) computer zuiniger te maken zonder de kosten te laten stijgen maar niet in te leveren op wat ik er mee wil?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Wat is precies de reden dat je voor zelfbouw gaat in plaats van gewoon een (veel zuinigere en goedkopere) kant-en-klare NAS van een gerenommeerd merk?

Verder zou ik even uitzoeken in welke hoek die koeler precies op je CPU terecht moet komen, en hoe je dan de airflow gaat regelen.

Die 20p connector is geen probleem, dat "verloopje" zit al op je moederbord zelf, en met het benodigde vermogen zal het ook niet uitmaken dat je wat minder pins hebt.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
De reden dat ik geen nas neem, is vooral het multifunctioneel inzetten later: Netflix etc draait niet op een nas, dan zou ik dat alsnog een apparaat voor moeten aanschaffen.

De ventilator wil ik in het achterpaneel zetten, op de achterzijde waar normaal de itx voeding zou komen. Van binnen wil ik van PVC een geleiding maken die de lucht geleid. Hoe precies ga ik nog bekijken.

Fijn dat de 20->24 pin adapter niet nodig is, dat lijkt me zo helder!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:56
Vermom hem als 2 schoendozen. De helft van die schoendozen gaan toch nooit meer open, heeft ze echt niet in de gaten :+

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Joris748 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:13:
Vermom hem als 2 schoendozen. De helft van die schoendozen gaan toch nooit meer open, heeft ze echt niet in de gaten :+
Zul je net zien dat ze een week later aan de ene voet een hdd heeft gebonden, aan de andere heg moederbord... :+

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 13:03
Waterbeesje schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 21:52:
De reden dat ik geen nas neem, is vooral het multifunctioneel inzetten later: Netflix etc draait niet op een nas, dan zou ik dat alsnog een apparaat voor moeten aanschaffen.
hoe had je dat in gedachten dan? Een HDMI kabel vanuit de meterkast naar de tv?
Voor de prijs van je zelf bouw server kan je prima een Synology NAS met meerdere Google Chromes aanschaffen.. of een Android doos als je Kodi zou willen gebruiken..
Overigens zou het ook zomaar kunnen dat je dat op een Synology kan draaien, draai naar volle tevredenheid ook een Plex server op mijn Nas..

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:42
403 euro voor een fileserver van 4TB (en eventueel een mediaplayer).
Vin 'k prijzig.
Ik zou er nog eens over nadenken.
Weet je bijvoorbeeld wel zeker dat de videochip soepel 4K weet af te spelen?

(Ach ik zit moeilijk te doen: wat ik eigenlijk bedoel is: een mediaplayer is een heel ander apparaat dan een fileserver. Uiteraard kan je die twee wel samenvoegen, maar ik garandeer je dat je niet efficiënt bezig bent. Zowel als aanschafkosten, als verbruikskosten)

Maar ik zit te zeuren, natuurlijk; iedereen moet maar lekker bouwen en knutselen wat hij/zij/het zelf wilt.
Is namelijk leuk.

• mcDavid
Waterbeesje schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 21:52:
...maar ik neem toch aan dat je niet in de meterkast tv gaat zitten kijken? Dat apparaat heb je dus sowieso nodig, ware het niet dat letterlijk iedere tv dat tegenwoordig gewoon ingebouwd heeft.

Daarnaast: een Chromecast + nas is alsnog makkelijk 100-200 euro goedkoper dan wat je nu wilt aanschaffen.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Meterkast --> TV is letterlijk één wandje cellenbeton. Even een gaatje prikken met een boor van 20mm, een wandputje er in zetten en de kabel er doorheen halen. Dat durf ik nog wel te verkopen bij mijn vrouw :P

4K zie ik niet zo snel noodzaak toe. De TV doet maximaal 1080 en als deze bij noodzaak vervangen wordt de komende 5 jaar (ik hoop het niet) zal de nieuwe vast wel Netflix en youtube op 4k ondersteunen.

Een redelijke NAS met minimaal 3 bays (=toekomstig?) komt op ca. 250 euro uit, excl. schijven. Dan ben ik inderdaad een paar tientjes minder kwijt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• mcDavid
je zit nu exclusief schijven al op bijna 400 euro (beetje afhankelijk welke windows-versie je wilt) dus iets meer dan een paar tientjes. Daarnaast, de case die je nu gekozen hebt heeft maar plek voor één (grote) HDD, misschien met wat gehobby 2. Een 2-bay nas heb je vanaf een euro of 100, tot ca. 250 voor een wat krachtiger model

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Inclusief schijven is dat (4TB HDD + 250GB SSD. De Windows licentie maak ik me niet zo druk om, ik heb nog 4 ongebruikte W7 licenties in de kast liggen. Daar pak ik er een van en schop 'm gelijk door naar W10.

De SSD is er een op PCIe
In de kast zitten 2 bays voor HDD's: 1x 3,5" en 1x 2,5".
De ongebruikte 5,25" bay kan met adapter een 3,5" HDD in.
Waar de TFX voeding er niet in komt (want Pico PSU) kan ik ook een 3,5" in "knutselen" als het moet.
Dus 3x 3,5" en 1x 2,5" kan ik kwijt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:12
Welke, de WD Green M2? Dat is geen PCI-e maar sata.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Uszka schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:22:
[...]

Welke, de WD Green M2? Dat is geen PCI-e maar sata.
my bad... maar het kost me in ieder geval geen vakje in de kast :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1