Tips over long-term veiligheid huidige 8700k OC afstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Razor_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-05-2024
Mijn vraag
Ik heb in 2017 de onderstaande setup gebouwd (de RTX 2060 en PSU recent nog geüpgraded). In het begin wel eens wat overclocking gedaan, maar niet veel spannends en niet lang daarna af en toe wat crashes gehad op m'n Ubuntu workstation setup. Dus teruggezet op standaard Turbo.

De computer draait nu primair Windows 10 en is eigenlijk alleen nog maar een gaming PC en run er af en toe wat zwaardere machine learning dingetjes op vanaf m'n MacBook Pro.

Nu ben ik weer wat bezig geweest met de standaard profielen en heb in Cinebench de volgende resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/htvqXd3P/1.png

De sheet is een beetje ruw en random, maar is wss wel begrijpelijk :)

Komt er eigenlijk op neer dat ik stap 6 op 4,9GHz behouden heb en daarna nog de voltage wat verhoogd, wat de temperatuur stress wat leek te verlagen, maar kan ook een vertekend beeld zijn van alles maar 1 keer gedraaid te hebben. 8 is dus wat ik nu heb draaien.

XMP geeft een mooie boost en heb de moederbord's Memory Enhancement feature ook nog aangezet (whatever that does). De clock ratio van het geheugen nog naar 32 (3200MHz) zetten leek te bricken. Kreeg dubbele BIOS boot en de waarde stond er nog wel, maar RAM stond weer op 2133MHz.

Mijn vraag is eigenlijk vrij simpel; gaat dit veilig zijn voor lange termijn gamen (zeg 10~16 uur per week) met echt zware settings (op de RTX 2060 2k Ultra, 4k High/Mid)? De GPU heeft ook een beetje simpele overclocking (ongeveer 4% score gain in Heaven). De temperaturen lijken nooit zo extreem als in de benchmark (60~80°). Is er een levensverwachtscurve als met bijv. 13 uur p/week de CPU zo heet wordt? Artikelen online zijn er redelijk vaag over, dus was benieuwd of er mensen zijn die letterlijk ervaring hebben/kennen over real-world scenarios :) De kast is een microtower, dus best crampy met de koeler en RTX, met wel 3 mooi grote case-koelers en de Mugen lijkt redelijk goed stable temps te houden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
CHASIS/PSU
- Antec ISK600M Microtower (800787)
- Cooler Master MWE 750 White - V2 PSU

BASIS
- Gigabyte Z370MD3H
- Intel Core i7 8700K (Intel thermal paste of Mugen kwam met een andere, kan niet meer herinneren :) )
- Sycthe Mugen 5 PCGH Edition

VIDEO
- MSI GeForce RTX 2060 SUPER GAMING X

MEMORY
- Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 C15
- Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x4GB 3000 C15

STORAGE
- Samsung 970 EVO 500GB M.2
- Samsung 960 EVO 250GB M.2
- Seagate HDD 3.5 2TB ST2000DM006 Barracuda

Alle reacties

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-11 18:55
Kan prima. Maar hou de koeling in de gaten.

Na een tijd kan die goed vol met stof gaan zitten en schieten je temps omhoog. Als je die regelmatig goed schoonmaakt kun je dit prima een langere tijd draaien.

Is de chip Delid ?

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Cinebench is geen stresstest.
Je cpu heeft geen 1.35v nodig voor 4.9ghz.
Meer vcore gaat zeker nooit je temps omlaag brengen.
Je kan nog een paar graden winst behalen als je je system agent en io/vtt zou verlagen, xmp profiel is daar vrij enthousiast mee ;)
@5erveD
als dit met delid is gaat er iets niet goed denk ik nogal warm of niet :p

• 5erveD
Cinebench is wel degelijk een strestest.
Deze genereert een volle 100% belasting voor een korte duur.
Mocht er iets niet stabiel zijn zie je dat snel genoeg.
CB is de golden standard (!) voor overclockers om te zien welk vlees zij in de kuip hebben.

Kan met en zonder delid zijn.
Een slechte delid kan voor meer warmte zorgen dan voor de delid.

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
5erveD schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:43:
Cinebench is wel degelijk een strestest.
Deze genereert een volle 100% belasting voor een korte duur.
Mocht er iets niet stabiel zijn zie je dat snel genoeg.
CB is de golden standard (!) voor overclockers om te zien welk vlees zij in de kuip hebben.

Kan met en zonder delid zijn.
Een slechte delid kan voor meer warmte zorgen dan voor de delid.
cinebench is niet een erg realistische test dan kan ik me 8700k wel op 5.3ghz koelen onder een lucht? :+

• 5erveD
Prima hoor.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
maks11223344 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:42:
[...]

cinebench is niet een erg realistische test dan kan ik me 8700k wel op 5.3ghz koelen onder een lucht? :+
Helemaal perfect dus. Het heeft namelijk weinig zin om iets te testen onder omstandigheden die nooit voorkomen. 24/7 prime95 doe ik namelijk nooit tijdens gewoon gebruik van de pc.

@ts profiel 3 zou ik nemen, van 4800 naar 5000 maakt in snelheid niet heel veel uit, maar in temperatuur wel.
Pagina: 1