Ik ben bezig mijn thuisnetwerk aan het herinrichten met VLANs. Er komen nieuwe managed switches en een router met VLAN ondersteuning. Ik had de volgende indeling bedacht:
VLAN 10 = Prive computers, portables en NAS
VLAN 20 = Zakelijke computers en portables
VLAN 30 = Windows PC die absoluut alleen met het internet mag verbinden (met mogelijkheid dit te filteren)
VLAN 40 = Printer (deze mag niet naar het internet verbinden)
VLAN 50 = Internet-only voor smart TV, chromecast en spelcomputers
VLAN 60 = Gast internet (alleen op draadloos)
Ik dacht VLANs te begrijpen als manier om netwerksegmentatie aan te brengen zodat IP range x nooit naar IP range y kan verbinden. Maar er zijn wat functionele problemen met een harde scheiding:
- VLAN 10, 20 en 30 moeten wel kunnen printen, maar de printer zelf mag niet het internet op (om het ongewild lekken van zakelijke gegevens te voorkomen)
- De Chromecast op VLAN 50 mag streamen van internet maar mag geen toegang hebben tot andere apparaten in het netwerk. Hoe bedien je de chromecast dan vanaf VLAN10?
Hoe werken dit soort dingen in een VLAN constructie?
VLAN 10 = Prive computers, portables en NAS
VLAN 20 = Zakelijke computers en portables
VLAN 30 = Windows PC die absoluut alleen met het internet mag verbinden (met mogelijkheid dit te filteren)
VLAN 40 = Printer (deze mag niet naar het internet verbinden)
VLAN 50 = Internet-only voor smart TV, chromecast en spelcomputers
VLAN 60 = Gast internet (alleen op draadloos)
Ik dacht VLANs te begrijpen als manier om netwerksegmentatie aan te brengen zodat IP range x nooit naar IP range y kan verbinden. Maar er zijn wat functionele problemen met een harde scheiding:
- VLAN 10, 20 en 30 moeten wel kunnen printen, maar de printer zelf mag niet het internet op (om het ongewild lekken van zakelijke gegevens te voorkomen)
- De Chromecast op VLAN 50 mag streamen van internet maar mag geen toegang hebben tot andere apparaten in het netwerk. Hoe bedien je de chromecast dan vanaf VLAN10?
Hoe werken dit soort dingen in een VLAN constructie?
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand