Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DroomVerder
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-10-2022
Hey allemaal,

Ik ben al jarenlang actief op YouTube en sta sinds kort ook als zzp'er ingeschreven bij de KvK. Echter zit ik met de vraag of ik over mijn advertentie inkomsten nu wel of niet btw moet afdragen. Mijn inkomsten krijg ik niet direct binnen vanuit YouTube maar vanuit mijn MCN (multi channel network) in Amerika. Ik ben hierdoor ook verward onder welke rubriek en kopje ik dit zou moeten plaatsen bij mijn BTW-aangifte.

Online vind ik hier maar weinig over. Het geringe aantal artikelen die antwoord zouden moeten geven spreken elkaar daarnaast tegen. Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen. Hartelijk bedankt.

Beste antwoord (via DroomVerder op 27-10-2019 19:17)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:42
Ik neem aan dat je niet zelf een factuur opstelt en naar YouTube stuurt, dus als op hun specificatie niet staat dat ze btw betalen hoef jij het natuurlijk ook niet af te dragen. Als ze het wel betalen moet je het wel afdragen.

Maar, zonder ooit zaken gedaan te hebben met YouTube. Waarschijnlijk lever je een dienst aan een entiteit die niet binnen Europa gevestigd is. Dan hoef je geen btw in rekening te brengen op je facturen (zover je überhaupt dus zelf facturen opstelt), en hoef je ook geen btw af te dragen aan de Nederlandse belastingdienst.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:42
Ik neem aan dat je niet zelf een factuur opstelt en naar YouTube stuurt, dus als op hun specificatie niet staat dat ze btw betalen hoef jij het natuurlijk ook niet af te dragen. Als ze het wel betalen moet je het wel afdragen.

Maar, zonder ooit zaken gedaan te hebben met YouTube. Waarschijnlijk lever je een dienst aan een entiteit die niet binnen Europa gevestigd is. Dan hoef je geen btw in rekening te brengen op je facturen (zover je überhaupt dus zelf facturen opstelt), en hoef je ook geen btw af te dragen aan de Nederlandse belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:40
De btw wordt inderdaad verlegd, omdat Google financieel gevestigd is in Ierland (zie: https://support.google.com/adsense/answer/1322031?hl=nl ) Als je zoekt op Google i.c.m. Adsense of Adword dan ga je meer informatie vinden over dit onderwerp. Youtube advertenties zijn uiteindelijk gewoon Adsense advertenties (als ik dat goed heb).

[ Voor 10% gewijzigd door conara op 27-10-2019 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

conara schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 17:41:
Youtube advertenties zijn uiteindelijk gewoon Adsense advertenties (als ik dat goed heb).
Enig verschil is dat TS hier waarschijnlijk doelt op ad's op zijn video's waardoor hij inkomsten krijgen, niet dat hij betaald aan Google/YT voor het plaatsen van ad's die zijn product en/of diensten beschrijven zoals Adwords.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:40
True schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 17:46:
[...]

Enig verschil is dat TS hier waarschijnlijk doelt op ad's op zijn video's waardoor hij inkomsten krijgen, niet dat hij betaald aan Google/YT voor het plaatsen van ad's die zijn product en/of diensten beschrijven zoals Adwords.
Begrijp ik. Adsense is juist voor eigenaren van website's om advertenties te tonen, dus vergelijkbaar met youtube.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-08 13:37
DroomVerder schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 17:01:
...
Mijn inkomsten krijg ik niet direct binnen vanuit YouTube maar vanuit mijn MCN (multi channel network) in Amerika.
...
Hij heeft een contract met een MCN. Die innen de ad revenue bij Google en storten een deel (een doorgaans absurd klein deel) op zijn rekening. Daartegenover zou staan dat ze hem zouden moeten helpen zijn channel te promoten. (Ik geef het toe, ik ben geen fan).

Anyway, het geld komt dus niet van Google, maar van het Amerikaanse MCN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DroomVerder
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-10-2022
Thanks iedereen!
Pagina: 1