Keuze PV systeem 6 panelen: Goodwe, APS, Solar Edge?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comanchero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-05 17:01
Beste mensen,

Graag jullie hulp bij het maken een keuze voor het PV systeem dat ik zelf ga installeren. De situatie is als volgt:

Op de aanbouw heb ik ruimte voor 6 panelen. (Misschien nog 1-2 extra in een schaduw hoek de garage, noord, maar dat zou eventueel later kunnen binnen onderstaande opties)

Einde van de middag trekt er een flinke schaduw over de aanbouw ivm een hoge conifeer bij de buren.

Na heel wat uurtjes onderzoek ben ik gekomen tot onderstaande mogelijkheden. Qua prijs komt het ongeveer op hetzelfde neer, dus dat is bij de keuze niet echt van belang.

3 mogelijke oplossingen binnen mijn budget en met acceptabele WP/euro verhouding:

6 panelen van 300 - 325WP, 60 cell (96 kan niet icm met onderstaande opties als ik het goed heb begrepen)

Gekoppeld aan 1 van de volgende opties:

1. Goodwe 1500xs + 6 Tigos

https://natec.nl/wp-content/uploads/2019/04/GoodWe_XS.pdf)

2. 2 x APS QS1 micro omvormers (kunnen in totaal 8 panelen aan, dus 2 posities over)

https://www.sun-solar.nl/...s-e324-incl-btw-sunsolar/

3. Solar Edge 1500M + M2640 optimizer (kunnen in totaal 8 panelen aan, dus 2 posities over)

https://www.sun-solar.nl/...s-e324-incl-btw-sunsolar/

Eventueel 4e optie die ik had afgeschreven ivm de schaduw: Goodwe1500xs + 6 panasonic 96 cells. Of zouden de panas zoveel meer opbrengen als het zonnetje schijn dat dit toch een goede keuze kan zijn?

Iemand hier die mij kan adviseren wat de beste keuze is? Ik hoor het graag.

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,
Arnoud

[ Voor 10% gewijzigd door Comanchero op 27-10-2019 20:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
Die panasonic 96 cell panelen zouden je wellicht extra opbrengst met bewolkt weer kunnen opleveren.

Met de APS oplossing lijkt het niet te kunnen omdat de Vmpp spanning van paneel hoger is dan 48 volt wat de max van de APS units mPP tracker is,

Verder topt de APS af op 300 watt per kanaal, of 600 Watt voor de YC600. De QS1 is dan 1200 watt voor 4 panelen. Maar het is maar de vraag of dat een probleem is voor die paar dagen per jaar dat een paneel STC haalt. (2x QS1 a €324 = €648)

Bij de solaredge met de compact technology is het mij onduidelijk wat de m2640 optimizer nu doet.
Er komt 340 volt DC uit, en dan lijkt het verdacht veel op een 1 fase systeem.
daarbij heb je normaal 8 optimizers nodig (of 6 voor korte strings). Er zitten 4 mpp trackers in, dus eigenlijk 4 optimizers voor 2 panelen. Omdat alles in een string moet samenwerken heb je met normale solaredge systemen voltage clipping waar de panelen in de zon hinder hebben van de panelen in schaduw.
€568 / €761 voor extended als je monitoren wilt.q

Een string omvormer die je noemt start al met 50 volt in de string. Echter een paneel levert volgens mij altijd wel zijn voltage, alleen met weinig instraling een lage stroom.
Met 6 stuks 60 cell panelen zit je ongeveer op 6 x 33 = 198 volt. De optimale string spanning blijft 380 volt en die haal je niet, je werkt dan in minder optimaal gebeid van de omvormer. De tigo modules zouden dit op moeten heffen denk ik. (€340 voor de inverter en 6x €50 voor de tigo’s = €640)

Ik ben me zelf wat aan het orienteren voor 6 panelen op tuinhuis. Dan neig ik naar APS on gewoon een mpp tracker per paneel te hebben. Dat dakvlak komt ook paar maanden per jaar uit de schaduw in de middag uren.
Huidig systeem is Solaredge, en daar heb ik ook schaduw issues mee.
Wel komt er bij APS nog een monitoring unit ECU-R bij van €200 als je het wilt monitoren.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Comanchero schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:35:
Einde van de middag trekt er een flinke schaduw over de aanbouw ivm een hoge conifeer bij de buren.
Dat is dus de reden, om extra geld te gaan stoppen in schaduwmanagement dmv optimizers of micro omvormers?

Laat ik het anders zeggen...
"Einde van de middag liggen alle panelen binnen een half uur in de schaduw"
Denk je dat een optimizer van schaduw, zon kan maken? Dan heb je het mis.
Het beperkt het inzakken van de string, PER paneel.
Is het de moeite in dat half uur? Nope.

Je hebt meer plezier van 6x 59 Vmpp = 359 Vmpp (ideaal voor een 1-fase string omvormer) vanwege het prima rendement op de andere tijden van de dag. Dus de panasonic panelen.
Neem dan een SMA 1.5 of 2.5, die hebben nog wat schaduwmanagement.

Er wordt veel te vaak "angst" aangepraat voor schaduwsituaties.
Binnen een half uur, schaduw over de 6 panasonic panelen, kan een SMA omvormer prima mee omgaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Dvgyk0FDzQ7S919cslN5PYzH/thumb.jpg

En het is makkelijk zelf uitleesbaar. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d3cloOVWC0JoAsYkCZ3BPrtW/thumb.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-10-2019 05:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comanchero
Bedankt voor de uitgebreide reacties.....zit net een heel verhaal te typen, maar dat heb ik op mysterieuze wijze laten verdwijnen door ergens per ongeluk op te klikken #@#@!!!!

Als het chagrijn weer wat gezakt is waag ik een tweede poging......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comanchero
Even een berichtje via de telefoon, beetje een samenvatting dus:

De schaduw is meer dan een beetje aan het einde van de middag. De afgelopen dagen waren zonnig dus dat was goed te zien. In de zomer is het verloop natuurlijk anders, dan hebben we de schaduw later op de dag.

De SMA optie zou ik het liefst hebben, maar ik vraag me af in hoeverre de het schaduw management toereikend is.

APS had in eerste instantie de voorkeur, maar het is wel duur, met minder monitoring optiesdan Solar Edge. Ik vind 200 euro veel geld voor de ecu r unit. Dan plaats ik liever voor 20 euro een kwh metertje.

Toch voor Solar Edge kiezen of zou APS een beter rendement hebben in mijn situatie? @jacovn wat heb je voor schaduw issues met Solar Edge?

Ik blijf het een lastige kwestie vinden. Ik vind het vooral onduidelijk wat ik kan verwachten qua verschil in prestaties van de verschillende systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
Als je bij solaredge een systeem hebt met minimaal aantal optimizers en er komt schaduw dan ben je simpel gezegd de sjaak.

Solaredge werkt door per paneel een DC /DC omzetter te gebruiken (optimizer) deze kan de paneel spanning (Vmpp) omzetten naar een hogere of lagere spanning.
De optimizers moeten samen de string spanning leveren (380 volt voor 1 fase en 750 volt voor 3 fase)
Optimizers zijn er grofweg in 2’smaken, normale die 60 volt DC max leveren, en korte string units die 80 volt max kunnen leveren.

Met 6 panelen zou je dan met een 1 fase inverter genoeg moeten hebben aan 380/6 = 63,xx volt en dus korte string units. Dan kunnen er 380 /80 = 5 zorgen voor genoeg spanning
Heb je schaduw op 1 paneel werkt het systeem goed. Krijg je schaduw op 2’panelen zullen de 4’ in de zon naar max 80 volt gaan en de 2 in de schaduw nog 380 -‘(4x80) = 60 volt samen moeten leveren.
Die panelen in de schaduw zullen dan de zon panelen gaan limiteren omdat de stroom door alle inverters gelijk moet zijn.

Als je dan net als ik meerdere orientaties hebt wordt dat effect alleen nog maar groter aan begin en eind van dag. Dan zitten paar optimizers in de zon op max spanning en de schaduwpanelen doen wat ze kunnen maar beperken de string stroomsterkte.

Met micro inverters zou je dat dus niet hebben omdat die echt per paneel werken.

Ik maak fotos door het jaar heen van platte daken en dan kan ik kijken hoe veel uren zon er zijn en dan een beslissing nemen.
De opbrengst later op de dag loopt snel terug over algemeen. Dus of het zinvol is veel geld uit te geven om die schaduw op te vangen moet je je echt af gaan vragen.

Solaredge problemen: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Nu is die 1.5’of 2 kW unit met m2640 wellicht net anders, maar ik zou het er niet op gokken.

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 31-10-2019 21:35 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comanchero
Bedankt wederom voor je goede uitleg, daar kan ik wat mee.

De keuze is gemaakt. Het wordt het APS systeem zonder de ecu-r om het nog een beetje rendabel te houden.

De meterkast is inmiddels aangepast en hopelijk krijg ik komend weekend de overige spullen geleverd zodat ik aan de slag kan. Mooi project, heb er zin in en ben zeer benieuwd hoe de opbrengst zal zijn.

Met groeten,
Arnoud.
Pagina: 1