HTPC PC voor achter de 4K TV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramzie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 12:19
Dag allen,

Het kriebelt mij al enige tijd om een HTPC achter mijn TV te plaatsen. Tot nu toe heb ik dit niet gedaan omdat ik een "oude" PC bij de TV had staan. Inmiddels ben ik verhuisd naar een koopwoning, zijn de muren gestuct en hangt de TV mooi aan de muur. Ik heb alle kabels weg gewerkt in de muren dus alles is clean, vandaar dat ik nu toch eens naar een HTPC op zoek wil gaan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag 4K video afspelen vanaf de PC (downloads), gebruik kunnen maken van alle streaming platforms en zo nu en dan casual een spelletje spelen met vrienden met bijvoorbeeld een emulator (dolphin e.d.) ik heb dus genoeg USB aansluitingen nodig. Het hoeft geen game monster te zijn maar zo nu en dan een spelletje draaien lijkt me leuk, geen Battlefield 5 ofzo.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te denken aan max 750 euro maar dit is geen vast budget, goedkoper is altijd goed en er is ook wel ruimte om het budget wat te verhogen naar bijvoorbeeld €1000

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja! ik heb reeds een K400 van Logitech, dat is een draadloos toetsenbord en muis dingetje met mousepad. Handig voor op de bank. Ik heb tevens de TV en de soundbar al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb al een lijstje samengesteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 150,95€ 150,95
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Pro Compute, 1TB€ 61,50€ 61,50
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 144,99€ 144,99
1ToetsenbordenCorsair K63 Compact Mechanical Gaming - Cherry MX Red (US)€ 69,-€ 69,-
1MuizenLogitech G602 Wireless Gaming Mouse€ 51,-€ 51,-
1Game-accessoiresCorsair K63 Wireless Gaming Lapboard€ 63,95€ 63,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-3200C18S-8GRS€ 45,50€ 45,50
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 256GB€ 45,76€ 45,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 632,65

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur, ik heb me wel een beetje verdiept in de nieuwe Ryzen CPU/APU combo's en volgens mij is dat een goede oplossing voor mij. De redelijk krachtige CPU in combo met goeie intergrated GPU spreekt mij wel aan. Vandaar dat ik ook een redelijk snelle geheugenmodule heb gekozen. Zou het voor mij beter zijn om dat geheugen in dual-channel te draaien? Ik lees gemixte meningen over single en dual-channel in combinatie met Ryzen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Klein, ik wil hem graag in de muursteun monteren. Daarnaast wil ik ook graag dat het systeem stil is (in ieder geval tijdens afspelen van video)

Ga je overklokken?
Nee!

Wat verwacht je van ons?
Ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar goeie tips, wellicht dat iemand anders al een HTPC voor zichzelf heeft gebouwd en mij goeie inside info kan geven. Ook als je denkt dat ik een compleet verkeerde config heb samengesteld hoor ik dat natuurlijk graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTPC met 1TB opslag? Daar hoort minimaal een 0 achter te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramzie
Hi ciris

Als ik iets heb bekeken gaat het er weer af dus zo veel opslag heb ik denk ik niet nodig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botneet
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 12:32
Asrock werkt met een QVL en het geheugen wat jij hebt gekozen staat niet in het lijstje, wel van hetzelfde merk alleen wat lagere snelheden.

Hier de link met de QVL i.c.m. een picasso cpu:
https://www.asrock.com/ne...%20A300%20Series/#Memory3

Ook staat de adata ssd er niet tussen.

Hier de link van de QVL voor storage:
https://www.asrock.com/ne...%20A300%20Series/#Storage

Zonde om componenten te bestellen die niet ondersteunt worden door het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramzie
Thnx voor de info, wat raar omdat ze het op de main product page wel hebben over 3200 memory en super performance e.d. en vervolgens zeggen ze dat je dat geheugen niet zou moeten gebruiken..

Is Asrock voor mij wel een goede keus of denk je dat ik beter een wat beter aangeschreven merk kan gebruiken?

Ik dacht ook dat hardware compatibiliteit inmiddels wel een beetje voorbij was, althans if it fits it should work. Maar dat is dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botneet
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 12:32
Ik heb hier zelf een asrock a300 staan met een athlon 200ge build. Voldoet voor mijn behoeften prima. De behuizing is een mooi compact formaat(15.5cmx15.5cmx8cm) en past bij mij perfect in mijn tv meubel.

Qua werk geheugen zou er crucial CT8G4SFS832A in kunnen vokgens de QVL, die draait op 3200mhz.

Ik heb zelf de asrock a300 als htpc en het sprak mij wel aan dat het zo upgradebaar is.

Zo kan ik er naast de nvme ssd nog een nvme inbouwen en eventueel nog, 2 x een ssd of 2.5inch hdd inbouwen en kan er dus nog tot een ryzen 5 in. Ik zag ook een video op internet, diegene had een noctua koeler erop gebouwd. (weet even niet meer wel type) i.i.g. Past elke am4 koeler onder de 46mm :).

T enige nadeel wat is dat er geen videokaart in past. Maar voor mij is de ingebouwde gpu op de athlon 200ge prima om voor mijn htpc behoeften te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto1990
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-08 23:46
Zelf ook a300 gebouwd tijdje geleden. De standaard koeler maakte voor mij te veel herrie. Wanneer je de shroud van de ryzen stealth koeler verwijdert past de ryzen koeler net. Dit scheelt aanzienlijke hoeveelheid herrie. Scheelt ook weer die duurdere noctua koeler kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01-2023
@Bramzie Ik zou dit pakken als RAM: pricewatch: G.Skill Ripjaws F4-3200C18D-16GRS
of
pricewatch: Crucial CT2K4G4SFS632A
Hangt er vanaf of je 8GB voldoende vind voor de komende paar jaar of toch liever nu 16GB doet. Ryzen profiteert van dual channel geheugen, zeker als je de iGPU gebruikt.

A good answer will come if you ask a good question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramzie
Thnx voor de reacties!

Ik ga voor de Asrock a300 met de door mij uitgekozen ryzen en daar doe ik dat ram setje met 2 x 8gb reepjes van g.skill in. kijken of ik de ryzen koeler er net in krijg, dat zou wel mooi zijn.

Thnx voor de adviezen! Dit topic mag dicht.
Pagina: 1