Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming/multimedia pc, flexibel budget

Pagina: 1
Acties:

• Twan85
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-02 13:38
Hallo mede-Tweakers! Ik zou graag jullie hulp willen voor ik mijn systeem aanschaf.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gamen op 1440p ultra/high settings op hoge fps, games als Civ6, The Witcher/Elder Scrolls, Red Dead 2, GTA VI? Heb momenteel nog twee 1080p monitoren maar wil er 1 daarvan z.s.m. upgraden. Zou nu gelijk pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart mee bestellen als hij leverbaar was maar aangezien dat niet het geval is wacht ik nog even met upgraden, wie weet komt er nog wat beters voor hij leverbaar is;
- Mogelijk streamen en videobewerking. Heb me hier nog niet in verdiept dus weet niet wat voor videobewerking software, maar gebruik wel regelmatig OBS voor screencapture;
- Films/series/youtube etc. kijken
- Heftig Chrome gebruik. Ik heb regelmatig 20/30+ tabs open in Chrome en gebruik dit ook i.c.m. mijn Chromecast op m'n tv. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik Chrome laat crashen omdat m'n huidige pc geheugen te kort komt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is geen harde bovengrens, maar tot 2100,- (excl. monitor upgrade) is acceptabel. Om daar bovenuit te gaan moet ik er echt de meerwaarde van in kunnen zien.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1WebcamsLogitech C922 Pro Stream Webcam€ 84,60€ 84,60
1MonitorenBenQ GL2460HM Zwart€ 124,90€ 124,90
1PC speakersetsLogitech Z-5500 Digital€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLogitech G510 Gaming Keyboard€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse€ 0,-€ 0,-
1TelevisiesSamsung UE32D6200€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 209,50

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 335,-€ 335,-
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 130,99€ 130,99
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT€ 491,50€ 491,50
1Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 8TB€ 237,90€ 237,90
1BehuizingenFractal Design Meshify S2 Black – Dark TG€ 140,-€ 140,-
1KabelsHP DisplayPort to HDMI 1.4 Adapter€ 15,11€ 15,11
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 129,90€ 129,90
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 90,95€ 90,95
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 204,-€ 204,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.836,22

Onderbouwing van de gekozen componenten:
De CPU, het moederbord, de CPU-koeler en de SSD heb ik uit de BBG van september. De behuizing is een upgrade (nieuwere versie) van de Meshify C uit de BBG omdat deze slecht leverbaar is momenteel en zowel de koeler als de GPU hebben maar weinig clearance in de Meshify C wat mogelijk de airflow beperkt. Ik heb de RTX 2070 Super uit de BBG vervangen voor een RX 5700 XT omdat deze goedkoper is en er meer keuze is qua Freesync monitoren (en deze zijn goedkoper) dan G-Sync modellen. Heb voor deze 5700 XT gekozen vanwege een goede beoordeling door Gamers Nexus en een 5 sterren rating hier op Tweakers. Ik wil graag 32GB RAM op 3200Mhz (de sweetspot voor Ryzen) en dit setje heeft een goede rating redelijke prijs. De voeding uit de BBG heb ik vervangen door een 650W model omdat dit volgens de sites van de GPU fabrikanten de vereiste minimum is voor zowel de 5700 XT als de 2070 Super. De DisplayPort adapter is om m'n huidige HDMI monitoren aan te kunnen sluiten tot ik mijn monitor upgrade later dit jaar.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja, maar deze zijn vanwege het verschil in prijs niet relevant. Zou het liefst voor Intel/Nvidia/Asus/Samsung/Phanteks maar dan wordt het systeem veel duurder door de (belachelijke) huidige prijzen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Veel opslag, 32GB RAM. Ik wil als het mogelijk is graag een tweede HDD toevoegen voor een totaal van 16TB. Of 2x 6TB is ook mogelijk als er betere 6TB suggesties zijn.

Ga je overklokken?
Ja, maar dit schijnt met de (nieuwe) Ryzen cpu's het best te gaan met de Ryzen Master software begreep ik. Valt handmatig weinig meer uit te halen? Wellicht dat jullie hier meer van weten.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf zoveel mogelijk research gedaan, maar blijf hoeveel ik ook zoek toch met een aantal specifieke vragen zitten waar jullie hopelijk mee kunnen helpen:
- Is dit moederbord compatible met de front I/O van deze behuizing? Sinds de veranderingen in de namen van USB versies ben ik de clou een beetje kwijt en ik kan op de site van MSI niet duidelijk vinden welke interne headers er op zitten.
- Zijn de meegeleverde fans van Fractal Design goed? Zelf nog nooit met Fractal gewerkt dus ik heb geen idee of het meerwaarde heeft om ze te vervangen door PWM fans.
- Ik zoek een HDD die ik voornamelijk gebruik om torrents naar te downloaden. Geen idee of ik daar beter een 5400 of 7200 rpm schijf voor kan pakken? Is meer cache meer beter voor dit gebruik? Bij mijn huidige computer krijg ik vaak 'disk cache overload' in uTorrent waardoor mijn snelheid omlaag gaat tot de torrent stil staat.

Natuurlijk sta ik open voor suggesties mochten jullie op of aanmerkingen hebben over de gekozen onderdelen.

• Twan85
Iemand? Sorry voor de bump maar wil graag dinsdag bestellen en heb het idee dat mijn topic over het hoofd gezien wordt omdat ik laat in de nacht gepost heb.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-11 20:35
Ziet er goed uit, kan her en der andere keuzes maken maar dat zal meer met voorkeur te maken hebben.

Prima dus.

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
gekozen moederbord heeft geen USB 20 pins aansluiting voor de USB C (frontpanel)

550 watt is nog ruim voldoende voor de gekozen componenten. Ze raden meestal veel te veel aan omdat a, ze niet weten wat de kwaliteit is, b ze niet weten wat je allemaal in je systeem gaat zetten, c of je gaat overklokken.

Ik zou zeker niet gaan overklokken met de ryzen 3000 series, geeft minimale prestatie winst (als je het al gaat merken) maar je gaat er wel enorm in verbruik omhoog. Presision Boost 2 doet dit nagenoeg al tot de limiet. 100/200 Mhz extra en je mag je zelf gelukkig prijzen. Wil je prestatie winst tune/clock dan je ram. Dan krijg je wellicht wel 2/3% meer performance.

de gekozen gpu heeft 2x DP en 2x HDMI, ik weet niet of je de adapter nodig hebt

• Twan85
Rem_NL schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 23:40:
gekozen moederbord heeft geen USB 20 pins aansluiting voor de USB C (frontpanel)

550 watt is nog ruim voldoende voor de gekozen componenten. Ze raden meestal veel te veel aan omdat a, ze niet weten wat de kwaliteit is, b ze niet weten wat je allemaal in je systeem gaat zetten, c of je gaat overklokken.

Ik zou zeker niet gaan overklokken met de ryzen 3000 series, geeft minimale prestatie winst (als je het al gaat merken) maar je gaat er wel enorm in verbruik omhoog. Presision Boost 2 doet dit nagenoeg al tot de limiet. 100/200 Mhz extra en je mag je zelf gelukkig prijzen. Wil je prestatie winst tune/clock dan je ram. Dan krijg je wellicht wel 2/3% meer performance.

de gekozen gpu heeft 2x DP en 2x HDMI, ik weet niet of je de adapter nodig hebt
Thnx voor deze feedback! Had de 2e HDMI helemaal over het hoofd gezien. Zoveel GPU's bekeken (en vaak verwisselt in de build) dat ik er eigenlijk blind vanuit ben gegaan dat hij de standaard 3x DP en 1x HDMI had zoals alle anderen. Zal de adapter achterwegen laten.

De voeding zal ik nog even naar kijken maar denk dat ik deze toch zo laat. Ik vertrouw je dat 550 genoeg zou zijn (heb dit o.a. in de BBG gezien) maar er zijn eigenlijk geen goedkopere 550 voedingen met de features die ik graag wil (volledig modulair, (semi-) passive fan).

Moet dan toch nog even naar behuizing/moederbord kijken. Ik zou de USB-C over kunnen slaan aangezien ik hier toch geen gebruik van verwacht te maken (meeste USB producten zijn nou eenmaal USB-A naar USB-C i.p.v. andersom) maar wil wel gewoon graag dat alle aansluitingen werken. Wellicht dat ik dan toch maar naar een X570 bord ga kijken of zo en de tweede HDD achterwege laat.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:02
Twan85 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 02:38:

De voeding zal ik nog even naar kijken maar denk dat ik deze toch zo laat. Ik vertrouw je dat 550 genoeg zou zijn (heb dit o.a. in de BBG gezien) maar er zijn eigenlijk geen goedkopere 550 voedingen met de features die ik graag wil (volledig modulair, (semi-) passive fan).
RM is de budgetversie van de RMx met kwalitatief mindere caps en fan. pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart is beter voor een paar € extra. Anders pricewatch: Super Flower Leadex III Gold 550W voor een lagere prijs.

• Twan85
Uszka schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 06:33:
[...]

RM is de budgetversie van de RMx met kwalitatief mindere caps en fan. pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart is beter voor een paar € extra. Anders pricewatch: Super Flower Leadex III Gold 550W voor een lagere prijs.
Deze 550W voedingen hebben 1 4+4 pins CPU power connector terwijl de moederborden een 8 pins + 4 pins connector hebben. Weet je toevallig in hoeverre dat relevant is voor de prestaties/stabiliteit als ik 1 4 pin connector op het moederbord niet aansluit?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:02
Heeft geen invloed. Alleen relevant als je de cpu tot het gaatje gaat overklokken onder LN.

• Twan85
Ik heb de lijst aangepast naar aanleiding van de reacties.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 340,-€ 340,-
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-E Gaming€ 299,-€ 299,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT€ 487,-€ 487,-
1Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 8TB€ 237,90€ 237,90
1BehuizingenFractal Design Meshify S2 Black – Dark TG€ 140,-€ 140,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 143,99€ 143,99
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 103,05€ 103,05
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 204,-€ 204,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.015,81

Heb voor de RMx voeding gekozen maar wel de 650W versie (om de kans te verhogen dat ik hem kan hergebruiken als ik over een jaar of 2 á 3 ga upgraden). De adapter er uit, want die is niet nodig zoals aangegeven. Moederbord vervangen.

Morgenmiddag bestellen, dus als er iets niet klopt zou het fijn zijn als iemand nog even kan reageren voor die tijd.

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-11 19:41
Lijkt me een zeer goede keuze. Wel goed nagaan bij de verkoper of de front usb connectors wel degelijk kunnen worden aangesloten, maar dit lijkt, na een korte lezing vd specs, wel het geval te zijn. Maar laat dit dus goed nakijken, want anders is 't zonde van de aankoop.

Aanvulling : gezien overklokken met de Ryzen CPU's weinig zinvol is, zoals hierboven al gemeld, lijkt een custom cooler m.i. dus eveneens weinig zinvol. Ikzelf draai een 3900x op een x570 tuf gaming bord, zonder custom cooler. Gaat perfect, zonder veel geluidsoverlast (nauwelijks hoorbaar), zelfs tijdens gaming.

Ik zou mezelf die 60 euro besparen, en het milieu wat e-waste ovv. een weggegooide stock cooler.

[ Voor 45% gewijzigd door Mortov Molotov op 29-10-2019 08:35 ]

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Pagina: 1