Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-09 11:46

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Mijn oude R9 380x maakte een ratelend geluid dat afkomstig was van de achterste fan, dit is een bekend issue met deze series van Gigabyte en daarom heb ik getracht om de koeler te vervangen door die van een 7950 Royalking. Totdat ik merkte dat dit niet ging werken vanwege afwijkende afmetingen en afstandsbusjes en ik de oude koeler terug monteerde.

Bij het plaatsen van de videokaart in het moederbord (GA-Z97P-D3), viel me op dat ik op de ene monitor wel beeld had en op de andere niet: de DVI aansluiting deed het nog maar de HDMI aansluitingen werkten niet meer. Daarop heb ik besloten om een andere videokaart te bestellen: de RX 590.

Bij het plaatsen van de nieuwe videokaart kreeg ik zowel via HDMI als DVI geen beeld, dus heb ik mijn oude systeem (C2Q6600 + DFI Lanparty P45 DK) gebruikt om de videokaart te testen. Dit werkte en ik kreeg zowel beeld via DVI op de ene monitor als HDMI op de andere dus de RX 590 en de monitoren zijn nog goed.

Toen kreeg ik de ingeving dat dat kon betekenen dat de R9 380x het ook nog kon doen, dus die ook getest met het oude systeem en dat werkte ook voor beide monitoren.

Daarna heb ik beide monitoren aangesloten op de HDMI en DVI connectoren van de GA-Z97P-D3 (deze keer zonder videokaart) om de igp van de CPU (i5 4460) te gebruiken. Toen wilde ik mijn PC aanzetten en kreeg ik een koude start. Daarop heb ik de Powerup pin van mijn voeding (Enermax Liberty ELT-620) met een jumper verbonden met GND en dat werkte: alle fans gingen draaien en alle LEDs gingen branden.

Het ziet er dus naar uit dat mijn moederbord stuk is, maar ik vind het wel apart dat hij in precies 3 stappen aftakelt, net die 3 keren dat ik de case open heb gehad om iets te veranderen. Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:44
Heb je die oude, eerste tekenen van leven van dit type was meer dan 14 jaar geleden, Enermax voeding getest icm je oude systeem?
Zou sws verstandig zijn eens uit te kijken naar een nieuwe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-09 11:46

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Het lijkt inderdaad de voeding te zijn, het moederbord start wel op met de andere voeding (Nexus RX 5300) en het oude systeem start niet op met de Enermax. Bedankt voor de tip!