Contacten fietslamp aan 18650 cel solderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:12

JT

VETAK y0

Topicstarter
De fietslamp met 18650-cel die ik had gekocht uit China heeft een brakke cel. Nu kan ik het natuurlijk weggooien en een nieuwe bestellen maar dat vind ik jammer. Ik heb nog wel zo een cel over. Dus ik had eerst de bende losgehaald. Het geheel bestaat uit een printje met de led en bediening en 2 kabeltjes naar een heel smal printje met ik denk een veiligheidscircuit voor de li-ion cel met daaraan 2 stripje die op de + en - van de cel gaan. Spul los getrokken (zat met spotlas vast) en even op de nieuwe cel vastgehouden. Maar helaas deed het niks. Ik dacht, misschien moet ik het eerst solderen voor beter contact, maar voor ik ging solderen probeerde ik het nog een keer en voila, licht. Dus solderen. Nu is het geheel gesoldeerd en heb ik geen licht...Als ik de cel in de lader met tester doe met als contactpunten de stulje gestold tin dan reageert de tester gewoon. Zie ik hier iets over het hoofd :? Ik heb ook gezocht naar hoe 18650 te solderen, maar ik kan niet iets vinden waaruit blijkt dat ik het fout zou hebben gedaan.

Edit: los gesoldeerd en geprobeerd de lamp weer aan te krijgen door de twee strips op verschillende manieren op de cel te houden. In 1 specifieke positie werkte het weer, maar zodra ik voorzichtig los liet om te zien waar ze de cel aanraakten en het daarna weer op die plek probeerde kreeg ik het weer niet aan.

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 26-10-2019 22:25 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

beschermingscircuitje kan z'n werk doen op zo'n manier dat er pas weer stroom de cel uit gaat als je eerst de cel oplaad via het oplaadpunt van de lamp, dat al geprobeerd?

En zomaar omdraaien van de cel (neem aan dat je dat bedoelt met proberen) is niet handig, daar kan niet alle electronica zomaar tegen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 19:54
18650 cellen solderen is behoorlijk gevaarlijk. Ja, het gaat vaak OK. Maar als het mis gaat, gaat het goed mis. In een 18650 cel zit een enorme hoeveelheid energie opgeslagen. Dat is tenslotte waar we ze voor gebruiken. Maar als die energie ongecontroleerd vrijkomt, is het feest. (Niveau vuurwerk of pijpbom, afhankelijk van de kwaliteit).

Een van de componenten van zo'n cel is een separator. Een (heel dun) laagje polymeer wat anode en cathode gescheiden houd. Dat laagje smelt met gemak onder de temperaturen nodig om te solderen. (Onder de 150C)

Veroorzaak je sluiting tussen anode en cathode, dan ontstaat er vrijwel direct genoeg hitte om verder te kunnen smelten (thermal runaway). Dat is tegelijkertijd je laatste kans om een brand te stoppen. Direct zo veel mogelijk koelen. In het waarschijnlijke geval dat dat niet direct lukt, zullen de gassen die bij de reactie in de cel vrijkomen hopelijk een weg naar buiten vinden voordat er zoveel druk ontstaat dat de cel explodeert.

Daarna heb je te maken met een chemische brand die zichzelf van zuurstof voorziet. En met brand bedoel ik flinke steekvlammen. Gooi je d'r water overheen, zorg dan dat het een hoop is want het beetje lithium in die cel zal daardoor exploderen. Zodra je dat hebt gehad kun je proberen te koelen. Maar het beste advies is nog altijd: Gecontroleerd laten uitbranden.

[ Voor 22% gewijzigd door Nijn op 27-10-2019 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Goed advies/waarschuwing hierboven.

Verder, ik weet niet of de vervangende cel een eigen beveiliging heeft? Misschien dat dat niet helemaal samen gaat met het huidige laadcircuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:50
Misschien gewoon Cellen met soldeer lipjes aanschaffen?

https://www.nkon.nl/recha...-29e-2900mah-e6-3734.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:12

JT

VETAK y0

Topicstarter
AlexanderB schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:38:
beschermingscircuitje kan z'n werk doen op zo'n manier dat er pas weer stroom de cel uit gaat als je eerst de cel oplaad via het oplaadpunt van de lamp, dat al geprobeerd?

En zomaar omdraaien van de cel (neem aan dat je dat bedoelt met proberen) is niet handig, daar kan niet alle electronica zomaar tegen..
Ik bedoel niet de polariteit omdraaien, als je dat bedoelt.
Nijn schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:49:
18650 cellen solderen is behoorlijk gevaarlijk. Ja, het gaat vaak OK. Maar als het mis gaat, gaat het goed mis. In een 18650 cel zit een enorme hoeveelheid energie opgeslagen. Dat is tenslotte waar we ze voor gebruiken. Maar als die energie ongecontroleerd vrijkomt, is het feest. (Niveau vuurwerk of pijpbom, afhankelijk van de kwaliteit).

Een van de componenten van zo'n cel is een separator. Een (heel dun) laagje polymeer wat anode en cathode gescheiden houd. Dat laagje smelt met gemak onder de temperaturen nodig om te solderen. (Onder de 150C)

Veroorzaak je sluiting tussen anode en cathode, dan ontstaat er vrijwel direct genoeg hitte om verder te kunnen smelten (thermal runaway). Dat is tegelijkertijd je laatste kans om een brand te stoppen. Direct zo veel mogelijk koelen. In het waarschijnlijke geval dat dat niet direct lukt, zullen de gassen die bij de reactie in de cel vrijkomen hopelijk de verbinding van de twee delen van de cel breken voordat er zoveel druk ontstaat dat de cel explodeert.

Daarna heb je te maken met een chemische brand die zichzelf van zuurstof voorziet. En met brand bedoel ik flinke steekvlammen. Gooi je d'r water overheen, zorg dan dat het een hoop is want het beetje lithium in die cel zal daardoor exploderen. Zodra je dat hebt gehad kun je proberen te koelen. Maar het beste advies is nog altijd: Gecontroleerd laten uitbranden.
Hmmm, ok. Ik had er wel op gezocht, gevonden dat er erg veel wordt gesoldeerd en vooral begrepen dat je contact zo kort mogelijk moet houden. De waarschuwingen die ik heb gevonden zijn iets anders dan de jouwe...vind je dat ik het beter uberhaupt niet kan doen?
_ferry_ schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 21:13:
Goed advies/waarschuwing hierboven.

Verder, ik weet niet of de vervangende cel een eigen beveiliging heeft? Misschien dat dat niet helemaal samen gaat met het huidige laadcircuit.
Heeft een eigen circuit ja. Wellicht dat dat inderdaad een probleem is.
Goede tip! Alleen dat kost dan met verzenden bijna evenveel als de lamp. Maar toch eens over nadenken. Er zit dan wel een betere cel in.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 19:54
JT schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:18:
[...]

Hmmm, ok. Ik had er wel op gezocht, gevonden dat er erg veel wordt gesoldeerd en vooral begrepen dat je contact zo kort mogelijk moet houden. De waarschuwingen die ik heb gevonden zijn iets anders dan de jouwe...vind je dat ik het beter uberhaupt niet kan doen?
[...]
Het hangt helemaal van de cel af. Er is al jaren een gevecht gaande om zo veel mogelijk capaciteit in die cellen te proppen. Dat doe je door oppervlakte te vergroten. De makkelijkste manier om dat te doen is dunner materiaal gebruiken als separator, zodat er meer in een cel past. Ze zitten tegenwoordig al onder de 10 µm, maar ga je daarin te ver, dan krijg je de Galaxy Note. Het probleem is, je weet niet welk materiaal er in je cel zit. Want ook cellen met lagere capaciteit kunnen een hele dunne separator hebben. Er zit dan gewoon minder in de cel.

En nee, de kans dat het mis gaat is niet gigantisch groot (vandaar dat mensen zeggen dat het kan). Maar het risico is altijd aanwezig!

Dus concreet: wil je veilig blijven, doe het dan niet. Cellen met soldeer-lipjes zijn goed verkrijgbaar. Heb je een week of twee? Dan kun je ze op Ali voor een euro krijgen.

Maar we zitten hier op Tweakers, dus zelfs als jij bovenstaand advies zou opvolgen, de volgende negeert het. Als je toch zo nodig wil solderen, zorg dat je weet wat de gevaren zijn. Dingen waar ik nu aan denk (dus deze lijst is waarschijnlijk niet volledig!)
  1. Zo'n cel heeft altijd een mogelijkheid om overdruk kwijt te raken. Maar dat werkt niet altijd. Het gevolg is een explosie die je bijvoorbeeld je ogen kan kosten. Zie je dat ding opzwellen? Wegwezen! Blijf weg totdat ie de druk kwijt is (You'll know when).
  2. Zelfs al kan die cel de overdruk kwijt, de reactie is nog niet over. Steekvlammen zijn heel goed mogelijk, waarbij die cel ook nog is kan gaan vliegen. De temperatuur is hoog, dus komt de cel op je bank terecht, have fun.
  3. Zelfs al doe je het buiten (heel verstandig) en met een grote emmer koud water in de buurt, de reactie kan sneller gaan dan je denkt. Zodra je begint met solderen totdat die cel weer volledig koud is: Houd hem uit de buurt van je gezicht!
  4. Misschien wel de belangrijkste: Een eenmaal beschadigde cel blijft gevaarlijk totdat hij helemaal uitgebrand is. Je wilt niet dat dat ding midden in de nacht z'n missie afmaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Nijn op 27-10-2019 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:04
Cellen kun je het beste puntlassen ipv solderen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:50
En omdat beeld meer zegt dan duizend woorden; Twee filmpjes :P

Wat de correcte manier van solderen/puntlassen is kan ik je niet zeggen. Ik zorg dat er geen deuken in zitten, de wraps goed blijven en prop die dingen in mijn damper. O-)
Pagina: 1