Wet koop op afstand bij online bestellen, in winkel betalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:09
Ik las op het Prijs-discussie forum dat de Panasonic 55GZW 954 bij de firma Smits in Arnhem voor 1399 euro kan worden geleverd.
Nu zie ik op hun website dat je niet met creditcard kan betalen .
Als ik de TV nu op hun website bestel en afhaal en in de winkel betaal geldt dan de overeenkomst kopen op afstand en zonder reden de TV kan retourneren of is het een winkel aankoop omdat ik in de winkel betaal.

Hans

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:52
Dan koop je iets in de winkel. Je hebt dan ook de mogelijkheid om het product van te voren te bekijken. Dus dan is koop van afstand niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
Maar ik heb de TV dan toch al besteld via de website en niet van te voren gezien als ik hem afhaal.
Of zie ik dit verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
De 1e link op Google
Via internet bestellen, afhalen: wet kopen op afstand?

Heb je die al gelezen?

[ Voor 11% gewijzigd door Medione1210 op 26-10-2019 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:48
Hansw1 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 18:07:
Maar ik heb de TV dan toch al besteld via de website en niet van te voren gezien als ik hem afhaal.
Of zie ik dit verkeerd
De wet KOA is van toepassing als je de koop overeenkomst sluit buiten de winkel. Dus op afstand. Zelfs daar betalen is geen probleem. Maar ik zou voor de zekerheid even de winkel bellen. Ondanks dat je in je rechtstaat. Is het zonden om je gelijk te moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
Ik had vorig jaar een tablet voor mijn vrouw besteld bij Mediamarkt via de website en opgehaald en daar betaald. Een week later zag mijn vrouw dat ze op de tablet een kortingsactie hadden
Ik heb toen weer een bestelling gedaan en de oude geretourneerd.
Ze vroegen waarom ik de oude terugbracht en heb eerlijk gezegd dat ik dat deed ivm de lagere prijs van de nieuwe.
Dat vonden ze een goede reden.
Ik log altijd eerst in bij een kortingssite die dan naar de website van Mediamarkt gaat vanwege een korting van 3 %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb de titel een fix gegeven, zodat deze wat meer de lading dekt.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:35

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hansw1 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:07:
Ik had vorig jaar een tablet voor mijn vrouw besteld bij Mediamarkt via de website en opgehaald en daar betaald. Een week later zag mijn vrouw dat ze op de tablet een kortingsactie hadden
Ze vroegen waarom ik de oude terugbracht en heb eerlijk gezegd dat ik dat deed ivm de lagere prijs van de nieuwe.
Ik log altijd eerst in bij een kortingssite die dan naar de website van Mediamarkt gaat vanwege een korting van 3 %
Ik snap absoluut niet hoe de persoon bij de Media Markt dit als goede reden ziet, overigens hoef je helemaal geen reden op te geven voor de WKOA, maar wat jij doet is gewoon misbruik maken van deze wet, waar deze wet NIET voor bedoeld is.

en dan vind 'men' het vreemd dat het gelijk hebben en krijgen steeds moeilijker wordt... met dergelijk gedrag.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 26-10-2019 20:53 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hansw1 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:07:
:z gewoon naar de MM gaan met je verhaal en je had ook het verschil terug gehad normaal gesproken. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Mag de discussie over de Media Markt stoppen hier? Heeft niets te maken met de oorspronkelijke vraag van TS over Smits Arnhem en is dus verder offtopic hier.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dimens
  • Laatst online: 07-01-2024
Hansw1 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 17:36:
Als ik de TV nu op hun website bestel en afhaal en in de winkel betaal geldt dan de overeenkomst kopen op afstand en zonder reden de TV kan retourneren of is het een winkel aankoop omdat ik in de winkel betaal.
Zolang de overeenkomst op afstand is gesloten, maakt het niet uit hoe en waar de betaling en overdracht plaatsvinden en geldt het herroepingsrecht.
Aan een link met informatie die van toepassing was in 2008 heeft natuurlijk niemand iets..
_Dune_ schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:53:
[...]

[...] maar wat jij doet is gewoon misbruik maken van deze wet, waar deze wet NIET voor bedoeld is.
Deze discussie is eerder op het forum gevoerd. Daaruit is gebleken dat er wel aanwijzingen zijn dat de wet er wel voor is bedoeld terwijl niets er op wees dat de wet er niet voor is bedoeld.

Er kan dus niet zomaar gesteld worden dat de wet er niet voor bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:35

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dimens schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 23:42:
[...]

Deze discussie is eerder op het forum gevoerd. Daaruit is gebleken dat er wel aanwijzingen zijn dat de wet er wel voor is bedoeld terwijl niets er op wees dat de wet er niet voor is bedoeld.

Er kan dus niet zomaar gesteld worden dat de wet er niet voor bedoeld is.
Aan 'aanwijzingen' heb je weinig, voor hetzelfde geldt is het uiteindelijk bewust niet meegenomen in de daadwerkelijk wetgeving. Als je deze er op na slaat vind je er niets van/over terug. Wetgeving komt tot stand, totdat deze vast staat. :)

Beetje hetzelfde als jouw reactie op een link uit 2008, niet dat ik zeg dat dat niet klopt, ik heb zelf de link niet bekeken.

Verder de vraag van TS, een overeenkomst is toch pas tot stand gekomen als verkoper de intensie heeft gegeven iets voor een bepaalde prijs te verkopen en dat koper deze accepteert door de betaling te doen?

Als je iets online reserveert en bij de winkel (fysiek) gaat betalen, dan kun je daar ook gelijk het product bekijken en is het niet echt meer een 'kopen op afstand' geval meer.

[ Voor 28% gewijzigd door _Dune_ op 27-10-2019 00:08 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
@_Dune_ betaling en levering zijn onderdeel van de overeenkomst. Er is spraken van een overeenkomst waneer verkoper een aanbod doet. En koper dees accepteert. En dan komt pas levering en betaling om de hoek kijken. Tevens is reserveren iets anders als bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-06 11:51
Kan iemand mij uitleggen waarom een fout antwoord als "beste antwoord" aangeduid wordt?

Edit: Is aangepast.

[ Voor 15% gewijzigd door jomas op 28-10-2019 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Laatst online: 07-01-2024
_Dune_ schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 23:52:
[...]

Aan 'aanwijzingen' heb je weinig, voor hetzelfde geldt is het uiteindelijk bewust niet meegenomen in de daadwerkelijk wetgeving. Als je deze er op na slaat vind je er niets van/over terug. Wetgeving komt tot stand, totdat deze vast staat. :)

Beetje hetzelfde als jouw reactie op een link uit 2008, niet dat ik zeg dat dat niet klopt, ik heb zelf de link niet bekeken.
De bedoeling van een wet vind je natuurlijk niet terug in de wet zelf. Als de wet tevens zijn bedoeling zou toelichten, zou misbruik van de wet natuurlijk nooit mogelijk kunnen zijn.

Voor de bedoeling van een wet moet je kijken naar het moment voordat een wet tot stand komt. O.a. Kamerstukken of de Leidraad van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie - hetgeen die aanwijzingen in staan - zijn dan dé plek om naar die bedoelingen te zoeken. Je hebt er dus alles aan.

Wat dat betreft is het op geen manier vergelijkbaar met mijn reactie op de link uit 2008. Met de in 2014 van kracht gekomen grote wetswijziging is alle informatie op het gebied van het herroepingsrecht van voor deze wetswijziging per definitie onbruikbaar.
Verder de vraag van TS, een overeenkomst is toch pas tot stand gekomen als verkoper de intensie heeft gegeven iets voor een bepaalde prijs te verkopen en dat koper deze accepteert door de betaling te doen?

Als je iets online reserveert en bij de winkel (fysiek) gaat betalen, dan kun je daar ook gelijk het product bekijken en is het niet echt meer een 'kopen op afstand' geval meer.
Op het moment dat een reservering inhoudt dat de koper en de verkoper gebonden zijn aan de plichten die bij een overeenkomst komen kijken, is een overeenkomst ontstaan. En gezien die reservering online is gebeurd, heeft de overeenkomst dus ook op afstand plaatsgevonden.

Bij telefonische reserveringen kan ik wel situaties bedenken waarbij de partijen niet aan een overeenkomst gebonden zijn. Bij een onlinereservering ben ik niet bekend met webwinkels waarbij geen overeenkomst ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:13
Hansw1 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 17:36:
Nu zie ik op hun website dat je niet met creditcard kan betalen .
Jawel, zij gebruiken PayPal voor creditcardbetalingen. Ik heb mijn tv enkele maanden geleden ook bij deze winkel besteld en afgerekend met mijn creditcard (PayPal).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:06
sylvesterrr schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:32:
[...]

Jawel, zij gebruiken PayPal voor creditcardbetalingen. Ik heb mijn tv enkele maanden geleden ook bij deze winkel besteld en afgerekend met mijn creditcard (PayPal).
Dat is dus geen creditcard betaling, maar een Paypal betaling.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
sylvesterrr schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:32:
[...]

Je kan hooguit via Paypal met je CC betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:13
JohanNL schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:54:
[...]

Dat is dus geen creditcard betaling, maar een Paypal betaling.
Ik heb zonet een dummy bestelling aangemaakt en heb Paypal als betaalmethoden gekozen. Wanneer ik op de website van Paypal kom wordt mij gevraagd om in te loggen met m'n account, maar ik heb ook de optie om direct met creditcard af te rekenen. Dan word ik naar onderstaand scherm verwezen.

Wat is dan nog het verschil tussen Paypal en Adyen/Mollie etc?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/31HfSxd/Capture.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
sylvesterrr schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:13:
[...]

Ik heb zonet een dummy bestelling aangemaakt en heb Paypal als betaalmethoden gekozen. Wanneer ik op de website van Paypal kom wordt mij gevraagd om in te loggen met m'n account, maar ik heb ook de optie om direct met creditcard af te rekenen. Dan word ik naar onderstaand scherm verwezen.

Wat is dan nog het verschil tussen Paypal en Adyen/Mollie etc?

[Afbeelding]
PayPal vraagt in je SS hoe je PayPal wil betalen. Zodat zij dit weer kunnen overmaken naar de verkoper. Dit kan je ook automatisch laten doen. Maar zover ik weet krijg je dan geen CC bescherming/verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@sylvesterrr in deze link laat men zien dat je de bestelling kunt voldoen via iDeal, Paypal of overboeking.

via Paypal heb je oa de keuze om van je PP tegoed te betalen of via CC.
Afbeeldingslocatie: https://www.smitsarnhem.nl/media/wysiwyg/payment.png

@Hansw1 Je doet de bestelling buiten de winkel, dus zonder contact met verkoper. dan geldt koop op afstand.
de overeenkomst ga je online aan met de opties van gewenste levering/betaling.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
Beste ,
Ik ben misschien een beetje te kritisch :
Als ik nu ( verwacht ik niet ) problemen krijg met Smits waar moet ik dan mijn recht halen bij Paypall of mijn eigen creditmaatschappij
Ik heb nl totaal geen ervaring met Paypall ; als ik met mijn creditcard betaal moet ik bij mijn bank eerst nog een securitycode ingeven krijg ik deze optie nu ook nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:06
Hansw1 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:34:
Beste ,
Als ik nu ( verwacht ik niet ) problemen krijg met Smits waar moet ik dan mijn recht halen bij Paypall of mijn eigen creditmaatschappij
Ik heb nl totaal geen ervaring met Paypall ; als ik met mijn creditcard betaal moet ik bij mijn bank eerst nog een securitycode ingeven krijg ik deze optie nu ook nog
Als je met Paypal betaald dan kun je bij hun aankloppen.
Aan je Paypal account kun je dan weer je CC koppelen of je kiest Paypal en kiest dan gelijk voor CC zonder dat je een account nodig hebt.
Op deze manier kun je bij problemen eerst bij Paypal aankloppen, mochten die niet meerwerken kun je nog bij je CC om hulp vragen.
Zo'n security code zul je hoogstwaarschijnlijk ook via Paypal moeten invullen, dat heeft met nieuwe Europese regels te maken omtrent creditcards en daar heeft Paypal ook aan te voldoen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hansw1 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:34:
Beste ,
ik dacht dat je online wou kopen, maar in de winkel wou betalen en afhalen.

Als je online wilt betalen ben je beter beschermt met CC dan PP of iDeal. maar heb het gevoel dat je niet veel vertrouwen hebt in de aankoop, dan wel deze winkel.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
Dat klopt omdat ik op de website geen optie creditcard betalen zag staan wilde ik hem daarvoor ophalen.
Maar nu blijkt dat Paypall ook die optie heeft dat wist ik niet omdat ik nooit met paypall iets betaald hebt
Pagina: 1