PCI-E kaart werkt niet na upgrade.

Pagina: 1
Acties:
  • 952 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nico445
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-10 10:52
Mijn vraag:
Ik heb vandaag mijn computer voorzien van een nieuwe moederbord, processor en geheugen.
Gaat hier om een
Asus TUF B450-Pro Gaming moederbord met een AMD Ryzen 7 2700X
In mijn computer maak ik gebruik van een TP-Link Archer T9E. Na het upgraden van de hardware krijg ik deze kaart niet meer gedetecteerd. Ik zie aan de achterkant een LED lampje branden op de kaart, maar onder apparaatbeheer of vanuit de installer van TP-Link zie ik de kaart niet tevoorschijn komen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro
inventaris: PC (mijn huidige setup)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb het BIOS bijgewerkt en de kaart al verplaatst van een X1 naar een X16 slot. Dit heeft geen effect gehad. Ik merk na het verwisselen van de kaart dat het systeem wel merkt dat er iets anders is, want hij gaat dan even aan, vervolgens uit en daarna boot hij weer normaal. Ik heb verder gekeken in het BIOS of ik iets qua PCI instellingen kan aanpassen, maar ik kan hier zelf zo niet de optie vinden wat dit zou moeten zijn.

Chipset drivers heb ik gedownload en geinstalleerd van de Asus site.

[ Voor 3% gewijzigd door nico445 op 27-10-2019 09:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:57
Heb je Windows opnieuw geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico445
Uszka schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 17:15:
Heb je Windows opnieuw geïnstalleerd?
Yes, is een fresh install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:21
Check even in de handleiding welke PCI kanalen gedeeld worden.
En check even of je in je moederbord andere versies van PCIe kan activeren voor bepaalde sockets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-10 14:06

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ziet Windows wel IETS? Onbekend apparaat of gewoon helemaal niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico445
jeroen3 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 17:19:
Check even in de handleiding welke PCI kanalen gedeeld worden.
En check even of je in je moederbord andere versies van PCIe kan activeren voor bepaalde sockets.
Ik heb de kaart nu op twee verschillende kanalen gehad als ik het goed begrijp vanuit de handleiding.
Helaas kan ik verder geen instellingen voor PCI-E vinden.
Luchtbakker schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 17:20:
Ziet Windows wel IETS? Onbekend apparaat of gewoon helemaal niks?
Helemaal niks, onbekend apparaat dan was het verder wel gelukt met de drivers maar hij ziet hem gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Misschien een domme vraag, maar bios op default gezet? Dat zijn de meest gangbare instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Luchtbakker Zou fastboot het probleem zijn? Dan zoekt hij niet naar nieuwe apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

jeroen3 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:31:
@Luchtbakker Zou fastboot het probleem zijn? Dan zoekt hij niet naar nieuwe apparaten.
Lijkt mij niet, maar je kan het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haal hier eens de laatste chipset drivers op van AMD zelf.
Kijk of dat verschil maakt.
Verder zeg ik niet dat het probleem de voeding is maar ik zet wel vraagtekens bij de voeding die je gebruikt.
Hoe oud is deze?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2019 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico445
Luchtbakker schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:22:
Misschien een domme vraag, maar bios op default gezet? Dat zijn de meest gangbare instellingen.
Tijdens een BIOS update heeft hij alles naar defaults gezet. Dat lijkt het helaas nog niet te doen.
jeroen3 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:31:
Fastboot uitgezet, maar dat helpt ook niet.
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 08:29:
Haal hier eens de laatste chipset drivers op van AMD zelf.
Kijk of dat verschil maakt.
Verder zeg ik niet dat het probleem de voeding is maar ik zet wel vraagtekens bij de voeding die je gebruikt.
Hoe oud is deze?
Chipset driver bijgewerkt maar dit doet het helaas ook niet. De voeding is 6 jaar oud, ik zie wel dat de kaart power krijgt. GPU en voor de rest draait alles verder ook prima. Ik zal ook eens even een supportticket inschieten bij Asus. Kijken wat zij er over te zeggen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:57
De kaart is alleen te gebruiken in het 2e PCI-e x16 slot als er een videokaart in het bovenste slot zit. Vraag mij af hoe je hebt kunnen testen in het PCI-e x1 slot.
2e wat mij opvalt is dat je een mATX bord in een ATX behuizing gebruikt. Het had handiger geweest om een ATX plank te pakken zodat je meer keuze hebt voor de plaatsing van uitbreidingskaarten.
3e is de voeding. CX600M is eigenlijk niet eens compatibel met nieuwe hardware omdat deze slecht omgaat met sterk wisselende load en laag verbruik door het ontbreken van gescheiden spanningsregeling. Daarbij is 6 jaar wel zo'n beetje de maximaal betrouwbare levensduur van die voeding.

Maar goed, dit alles lost je probleem niet op. Heb je een ander systeem om de wifi kaart in te testen, je oude systeem ofzo, om er zeker van te zijn dat het kaartje geen defect heeft?
Na plaatsing zou je nieuwe mobo de kaart probleemloos moeten herkennen. Zo niet dan idd contact opnemen met de leverancier van het moederbord maar alleen als je zeker weet dat de wifi kaart goed werkt in een ander systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico445
Uszka schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:16:
De kaart is alleen te gebruiken in het 2e PCI-e x16 slot als er een videokaart in het bovenste slot zit. Vraag mij af hoe je hebt kunnen testen in het PCI-e x1 slot.
2e wat mij opvalt is dat je een mATX bord in een ATX behuizing gebruikt. Het had handiger geweest om een ATX plank te pakken zodat je meer keuze hebt voor de plaatsing van uitbreidingskaarten.
3e is de voeding. CX600M is eigenlijk niet eens compatibel met nieuwe hardware omdat deze slecht omgaat met sterk wisselende load en laag verbruik door het ontbreken van gescheiden spanningsregeling. Daarbij is 6 jaar wel zo'n beetje de maximaal betrouwbare levensduur van die voeding.

Maar goed, dit alles lost je probleem niet op. Heb je een ander systeem om de wifi kaart in te testen, je oude systeem ofzo, om er zeker van te zijn dat het kaartje geen defect heeft?
Na plaatsing zou je nieuwe mobo de kaart probleemloos moeten herkennen. Zo niet dan idd contact opnemen met de leverancier van het moederbord maar alleen als je zeker weet dat de wifi kaart goed werkt in een ander systeem.
Pff ik had gisteren mijn kop er niet helemaal bij. Ik heb de Asus TUF B450-Pro Gaming Dit is dus wel een full size ATX bord. GPU zit dus in het bovenste slot. Wifi kaart zit nu in het een na laatste X1 slot maar heeft ook in het onderste X16 slot gezeten. Wat betreft de voeding dacht ik dat die nog wel even meekon, maar als dat zo is zal ik ook eens kijken om die binnenkort eens te vervangen.
Ik zal eens kijken of ik op het werk een desktop kan vinden waar ik de kaart in kan stoppen. Ik acht de kans klein dat die tijdens het wisselen van het mobo kapot is gegaan, maar je weet het nooit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je zou ook nog even met lspci in een linux live cd kunnen kijken. Maar ik denk dat hij gewoon dood is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonder.h
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Maar gebruik je nou die 256GB 660p M.2 SSD (uit je inventaris) en zo ja in welk slot? Als je het onderste M.2 slot (M.2_2) gebruikt, is volgens mij alleen het bovenste (x16_1) en het alleronderste (x1_3) PCIe-slot beschikbaar.
*1 PCIE x16_2 will be unavailable when installing M.2 PCIE SSD in M.2_2 socket.
*3 PCIe x16_2, PCIe x1_1, and PCIe x1_2 slots will be unavailable when installing M.2 PCIe SSD in M.2_2 socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico445
zonder.h schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 10:00:
Maar gebruik je nou die 256GB 660p M.2 SSD (uit je inventaris) en zo ja in welk slot? Als je het onderste M.2 slot (M.2_2) gebruikt, is volgens mij alleen het bovenste (x16_1) en het alleronderste (x1_3) PCIe-slot beschikbaar.

[...]
Ik denk dat dat het is.. Jammer genoeg kom ik nu niet bij het onderste slot zonder het mobo los te halen.
Onderste afdekplaatje zit klem in de kast |:( daarom dat ik hem ook een slot boven had geplaatst.
Binnenkort me er maar weer aan wagen. Bedankt voor het meedenken iedereen! Als ik dit heb gedaan laat ik even weten of het heeft geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timswets970
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16-07-2022
*knip* oude topics uit de sloot halen is niet de bedoeling, zeker niet met onleesbare tekst

[ Voor 75% gewijzigd door br00ky op 14-07-2022 07:23 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.