PC hapert met geluid opnemen in 24 bit omgeving

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opnameabc
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-02-2024
Goedemiddag iedereen,

Als ik met mijn computer (HP Compaq DC7900 met sata ssd) iets wil opnemen met het programma Audacity stottert het geluid steeds. Ook als ik de opname als WAV bestand wil opslaan zit de hapering er nog steeds in. Wat zou ik hier aan kunnen doen??

Technische gegevens:
geluidskaart computer: SoundMAX intergrated digital HD audio
opname instellingen geluidskaart: 24 bit en 96000 Hz (deze instellingen heb ik wel nodig)
ram geheugen: 8 GB
processor: Intel Core 2 Duo CPU E8400 3,00 GHz

mvg Erwin

Beste antwoord (via opnameabc op 31-10-2019 07:10)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Meer bits kan als je gaat nabewerken idd wel voordelen hebben. Tegelijk vraag ik me wel af je setup voldoende goed is dat je echt 24-bit gebruikt.

Hogere sample rate is alleen nuttig als je graag ultrasoon opneemt. Tenzij er nu voor opnemen een voordeel is wat ik mis, maar vermoed van niet. Dus kijk eens of 24-bit 44kHz werkt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Heb je dit ook als je de instellingen lager zet: 16bit of 44khz bijvoorbeeld? Al gekeken naar buffer settings? mogelijk een andere driver uitkiezen als bron?
Zef heb ik audacity niet meer, dus de exacte settings die mogelijk zijn, aknik zo niet nakijken.

Ergens zou het me niet verbazen als je hiermee gewoon teveel vraagt van je onboard geluidschippie / processor /geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nu is dat natuurlijk wel echt een oude processor, een jaar of 10. Dan nog zou ik verwachten dat die prima zoiets aan kan, geluid opnemen is niet zo zwaar. Heb je gekeken of er nieuwe drivers voor die geluidskaart zijn?

Overigens vanwaar heb je die instellingen echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opnameabc
Beste Sissors,

Ik heb idd gekeken of er nog nieuwe drivers beschikbaar zijn. Helaas zij die er niet. Ook staat er een versie van Windows 10 op de pc.

De instellingen van de geluidskwaliteit heb ik wel nodig omdat de opgenomen audio nog bewerkt moet worden.
Ik neem in kerk de muziek op en dat moet wel kwalitatief zijn.

Heb je nog tips??

mvg Erwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opnameabc
Beste cat-byte,

Als ik idd met 16 bit en 44100 Hz opneem is het probleem niet aan de orde. Maar helaas is deze kwaliteit te weinig voor mij. Audacity geeft ook zelf aan dat er een stukje audio gemist wordt. De bufferinstellingen heb ik al gecontroleerd. Bedankt voor je antwoord.

mvg Erwin

[ Voor 30% gewijzigd door opnameabc op 26-10-2019 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-11-2024

VHS

Opnemen in 44100 Hz / 16 Bit zou al voldoende moeten zijn, dit is immers al beter dan het menselijke gehoor. Moet je echt veel bewerken naderhand, dan is een hogere sampling rate en 24 of 32 Bit wel beter ja.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Meer bits kan als je gaat nabewerken idd wel voordelen hebben. Tegelijk vraag ik me wel af je setup voldoende goed is dat je echt 24-bit gebruikt.

Hogere sample rate is alleen nuttig als je graag ultrasoon opneemt. Tenzij er nu voor opnemen een voordeel is wat ik mis, maar vermoed van niet. Dus kijk eens of 24-bit 44kHz werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:32
Wat voor een soort bewerkingen praten we over?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-03 19:35
Check eerst eens met Taakbeheer of de pc / processor al/of niet op zijn max zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

ASIO4ALL en anders een echte audio interface gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opnameabc
Beste forumleden,

@PE4000: De processor zit nog lang niet op zijn max. Ook de rest van de hardware is niet te hoog.

@Anoniem: 1248170: Ik heb idd een audio interface liggen van het merk Berhinger (de drivers zijn ASIO4ALL) maar die is 16 bit en 44100 Hz helaas.

Het is wel raar dat het CPU niet te hoog is. Wat ik inmiddels ook geprobeerd hebt is een nieuw opname/bewerking programma, maar het is nog.

Mvg Erwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opnameabc
@Anoniem: 1248170: kan je die ASIO4ALL driver ook installeren voor je interne geluidskaart? Dat de bestaande SoundMax driver vervalt??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
E.Ouddorp schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:00:
@Anoniem: 1248170: kan je die ASIO4ALL driver ook installeren voor je interne geluidskaart? Dat de bestaande SoundMax driver vervalt??
Nee, asio4all is een laagje om de bestaande driver heen. Dit is beetje in de categorie kijken of het met een reinstall van Windows is opgelost.

Maar nogmaals, wat voor een bewerkingen wil je doen achteraf?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opnameabc
@Sissors : minimale galm erin zetten, versterken en ruis verwijderen als dat nodig is. Zou dit ook kunnen met 16 bit audio??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

E.Ouddorp schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 16:58:

opname instellingen geluidskaart: 24 bit en 96000 Hz (deze instellingen heb ik wel nodig)
Nee, dat heb je niet nodig, met 16 bit en 48K kun je al professionele kwaliteit opnemen. De oude DAT recorders hadden dat niveau en daar zijn heel wat professionele opnamen mee gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opnameabc
@downtime: oke, ik neem met een minidisc recorder op en tegelijk ook digitaal via de laptop. Als het via de laptop mislukt is dan zet ik de minidisc op de PC. Dus dat kan gewoon met 16 bit? En via de laptop dan? Welke instellingen het best daarvoor? Want dat is rechtstreeks vanaf mengpaneel

[ Voor 6% gewijzigd door opnameabc op 28-10-2019 07:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
E.Ouddorp schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:17:
@Sissors : minimale galm erin zetten, versterken en ruis verwijderen als dat nodig is. Zou dit ook kunnen met 16 bit audio??
Voor deze bewerkingen heb je iig geen hogere samplerate nodig. Meer bits geeft in theorie wel wat voordeel (16 bits geeft meer ruis tov 24 bit), dus als je gaat versterken of ruis moet weghalen helpt dat wel een beetje. Het ruisniveau van 16bit is wel al enorm laag en valt totaal in het niets in vergelijking met de ruis die al in je opname zit. Het is eigenlijk het probleem aan de verkeerde kant oplossen, hoe komt het dat er zoveel ruis op de opname staat?

Werkt het wel op 44.1 MHz bij 24 bits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opnameabc
@MerijnB: Normaal gesproken zit er geen ruis in de opname en mengpaneel. Maar als dat wel zo is dan wil ik die wel weghalen. Als ik later aanpassingen wil doen aan de treble of bas dan hoor je wel meer ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
E.Ouddorp schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:46:
@MerijnB: Normaal gesproken zit er geen ruis in de opname en mengpaneel. Maar als dat wel zo is dan wil ik die wel weghalen. Als ik later aanpassingen wil doen aan de treble of bas dan hoor je wel meer ruis.
Als je met 16bit opneemt krijg je gratis 'opnameruis' op - 96dB, tenzij je alle audio met 50dB of meer (en dat is echt heel veel) versterkt is die opnameruis niet hoorbaar. Als je aanpassingen maakt aan treble of bass betekent dat dat je een 'bult' of een 'kuil' in het frequentie spectrum maakt van max 5dB ofzo (of kun je iets meer duiden wat je doet als je aanpassingen maakt aan bass of treble?). Als je daarna ruis hoort, kan dat dus eigenlijk alleen ruis zijn die er al was en die nu beter hoorbaar wordt (een brommend instrument, een microfoon die onnodig of te hard openstaat omdat de spreker ver weg staat, etc).

Als je ruis hebt in de opname, was er dan ook ruis in de zaal op moment van opnemen? Doe je zelf ook het geluid tijdens de dienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opnameabc
MerijnB schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:13:
[...]

Als je met 16bit opneemt krijg je gratis 'opnameruis' op - 96dB, tenzij je alle audio met 50dB of meer (en dat is echt heel veel) versterkt is die opnameruis niet hoorbaar. Als je aanpassingen maakt aan treble of bass betekent dat dat je een 'bult' of een 'kuil' in het frequentie spectrum maakt van max 5dB ofzo (of kun je iets meer duiden wat je doet als je aanpassingen maakt aan bass of treble?). Als je daarna ruis hoort, kan dat dus eigenlijk alleen ruis zijn die er al was en die nu beter hoorbaar wordt (een brommend instrument, een microfoon die onnodig of te hard openstaat omdat de spreker ver weg staat, etc).

Als je ruis hebt in de opname, was er dan ook ruis in de zaal op moment van opnemen? Doe je zelf ook het geluid tijdens de dienst?
Goedemiddag,
Ik zal nog even de situatie uitleggen,

Als er een zangavond gehouden wordt in de kerk maak ik daar een opname van. (De geluidsinstallatie die elke week wordt gebruikt is apart daarvan)
Ik heb 2 condensator microfoons van Behringer en die sluit ik aan op een klein mengpaneel met XLR en fantoomvoeding.
De treble zet ik een een beetje meer dan standaard open en dat doe ik bij de bas ook. Dan neem ik op via de uitgang van het mengpaneel en die gaat naar de laptop en de Minidisc recorder. (De minidisc recorder is voor het backup).

Maar dan is de vraag: gebruik ik de lijningang van de laptop (24bit) of de audio interface usb (16bit). Ik weet niet of de audio interface via usb dus genoeg kwaliteit levert.

Achteraf soms minimale bas eraf of erbij. Datzelfde ook voor de treble.

Er zit weinig ruis in het mengpaneel. Ik hoef de gain ook niet zo ver open te draaien omdat de mics heel gevoelig zijn.

Wilde je nog meer weten??

Alvast bedankt voor de moeite

Mvg Erwin

[ Voor 4% gewijzigd door opnameabc op 28-10-2019 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:42
Vergeet even de bit waardes of hoge sample rates zoals eerder gezegd niet nodig, maakt onnodig zware bestanden en klinkt niet per de beter.

Wat er waarschijnlijk gebeurt is dat je geluidskaart zo zwaar op z’n staart trekt dat je het niet red. Er moet een mum van tijd een buffer gevuld worden met een sample maar je dat lukt niet en kraak.

Audio interfaces, ook al zijn Behringers niet de hoogst aangeschreven hebben vaak betere preamps/converters dan geluidskaarten, gewoon die gebruiken met settings die lekker werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-11-2024

VHS

Minidisc is lossy compressie toch? Dan zou ik eerder een cd-recorder gebruiken. Prima backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
Ik zat ook te denken, is er niet iets als een pc minidisc drive die gewoon de opnames direct kan converteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Ed Vertijsment schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:50:
Wat er waarschijnlijk gebeurt is dat je geluidskaart zo zwaar op z’n staart trekt dat je het niet red. Er moet een mum van tijd een buffer gevuld worden met een sample maar je dat lukt niet en kraak.

Audio interfaces, ook al zijn Behringers niet de hoogst aangeschreven hebben vaak betere preamps/converters dan geluidskaarten, gewoon die gebruiken met settings die lekker werken.
Dit vind ik heel bijzonder klinken, wat bedoel je met op z'n staart trappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
E.Ouddorp schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:53:
[...]

Goedemiddag,
Ik zal nog even de situatie uitleggen,

Als er een zangavond gehouden wordt in de kerk maak ik daar een opname van. (De geluidsinstallatie die elke week wordt gebruikt is apart daarvan)
Ik heb 2 condensator microfoons van Behringer en die sluit ik aan op een klein mengpaneel met XLR en fantoomvoeding.
De treble zet ik een een beetje meer dan standaard open en dat doe ik bij de bas ook. Dan neem ik op via de uitgang van het mengpaneel en die gaat naar de laptop en de Minidisc recorder. (De minidisc recorder is voor het backup).

Maar dan is de vraag: gebruik ik de lijningang van de laptop (24bit) of de audio interface usb (16bit). Ik weet niet of de audio interface via usb dus genoeg kwaliteit levert.

Achteraf soms minimale bas eraf of erbij. Datzelfde ook voor de treble.

Er zit weinig ruis in het mengpaneel. Ik hoef de gain ook niet zo ver open te draaien omdat de mics heel gevoelig zijn.

Wilde je nog meer weten??

Alvast bedankt voor de moeite

Mvg Erwin
Als ik dit zo lees vermoed ik dat de ruis uit de microfoons komt, maar dat je dat live niet zo erg hoort (omdat er dan toch ook geluid uit de zaal is), op zich geen ramp, dat kan je idd achteraf (zo goed en slecht als het gaat) weer proberen eruit te halen. In dit geval zal 16 bit of 24 bit niet veel uitmaken. Wat het makkelijkst werkt zou ik dan denken, het is bijvoorbeeld goed mogelijk dat de line ingang van de laptop wat extra geluiden van bijvoorbeeld de voeding meeneemt, in dat geval kun je beter de externe geluidskaart gebruiken. Los daarvan zal er vrij weinig verschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
MerijnB schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:00:
[...]

Dit vind ik heel bijzonder klinken, wat bedoel je met op z'n staart trappen?
Zwaar belasten, ff uit m’n hoofd:

Een sampling rate van 96000hz betekent 96000 signaal metingen per seconde, dat krijgt gewoon niet elke geluidskaart voor elkaar.

Het afstellen van audio interfaces is bijna hogere wiskunde en gaat vrij snel heel diep, maar zijn voor de meeste gebruikers niet relevant. Daar moet je eerder mee bezig zijn als je met lage latency (<7ms) een instrument op extreem hoge kwaliteit wil opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Ed Vertijsment schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:25:
[...]

Zwaar belasten, ff uit m’n hoofd:

Een sampling rate van 96000hz betekent 96000 signaal metingen per seconde, dat krijgt gewoon niet elke geluidskaart voor elkaar.
96kHz, 24bit stereo is 750 kB/'s (dat is ervan uitgaande dat 24bit in 4 bytes wordt gestopt en niet in 3, worst case scenario dus), dat is peanuts.

In dit geval kunnen dit verschillende kaarten zijn, maar die zijn of tot 96/24 of 192/24 gespecced, waarom zou dat niet gewoon werken?
Het afstellen van audio interfaces is bijna hogere wiskunde en gaat vrij snel heel diep, maar zijn voor de meeste gebruikers niet relevant. Daar moet je eerder mee bezig zijn als je met lage latency (<7ms) een instrument op extreem hoge kwaliteit wil opnemen.
Afstellen? Ik snap niet precies waar je hiermee op doelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
MerijnB schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 23:12:
[...]

96kHz, 24bit stereo is 750 kB/'s (dat is ervan uitgaande dat 24bit in 4 bytes wordt gestopt en niet in 3, worst case scenario dus), dat is peanuts.

In dit geval kunnen dit verschillende kaarten zijn, maar die zijn of tot 96/24 of 192/24 gespecced, waarom zou dat niet gewoon werken?

[...]

Afstellen? Ik snap niet precies waar je hiermee op doelt.
Er zijn hele artikelen hierover volgeschreven op internet, de meeste gaan over het oplossen. Een exacte technische uitleg die wat verder dan oppervlakkig gaat moet ik je ook schuldig blijven, misschien dat een andere tweaker het wat gedetailleerder kan uitleggen.

Het probleem is dat audio software (en hardware) moeten kunnen werken met extreem lage latency. Hiervoor moeten buffers (buffer size) zo klein mogelijk zijn en zo snel mogelijk gevuld. Dat vraagt ook weer aardig wat snel handelen van de cpu, lukt dat een keer niet? Dan is er geen info voor de volgende sample in de geluidsgolf, die daarmee afgebroken wordt. Herkenbaar door een klik, pop of kraak geluid.

https://www.soundonsound....ting-pc-audio-clicks-pops

https://help.ableton.com/...ackles-and-audio-dropouts

Noise/ruis is iets anders, dat zou niet heel veel moeten verschillen op basis van sample rate instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Ed Vertijsment schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:25:
[...]

Er zijn hele artikelen hierover volgeschreven op internet, de meeste gaan over het oplossen. Een exacte technische uitleg die wat verder dan oppervlakkig gaat moet ik je ook schuldig blijven, misschien dat een andere tweaker het wat gedetailleerder kan uitleggen.

Het probleem is dat audio software (en hardware) moeten kunnen werken met extreem lage latency. Hiervoor moeten buffers (buffer size) zo klein mogelijk zijn en zo snel mogelijk gevuld. Dat vraagt ook weer aardig wat snel handelen van de cpu, lukt dat een keer niet? Dan is er geen info voor de volgende sample in de geluidsgolf, die daarmee afgebroken wordt. Herkenbaar door een klik, pop of kraak geluid.

https://www.soundonsound....ting-pc-audio-clicks-pops

https://help.ableton.com/...ackles-and-audio-dropouts

Noise/ruis is iets anders, dat zou niet heel veel moeten verschillen op basis van sample rate instellingen.
De links die je hier neerzet spreken over een lage latency bij het gebruik van ASIO, ik vermoed niet dat dit hier van toepassing is (het gebruik van ASIO), lage latency is in dit geval al helemaal niet nodig. De problemen die hier besproken worden liggen trouwens eigenlijk nooit aan de geluidskaart, maar aan drukte op de rest van het systeem, vaak veroorzaakt omdat er ook nog plugins draaien die zitten te rekenen op de audio, of omdat er een plugin draait die de audio genereert ofzo. Anyways, allemaal niet echt hierop van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
MerijnB schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:39:
[...]

De links die je hier neerzet spreken over een lage latency bij het gebruik van ASIO, ik vermoed niet dat dit hier van toepassing is (het gebruik van ASIO), lage latency is in dit geval al helemaal niet nodig. De problemen die hier besproken worden liggen trouwens eigenlijk nooit aan de geluidskaart, maar aan drukte op de rest van het systeem, vaak veroorzaakt omdat er ook nog plugins draaien die zitten te rekenen op de audio, of omdat er een plugin draait die de audio genereert ofzo. Anyways, allemaal niet echt hierop van toepassing.
Ik denk eerder dat Audacity hier just staat afgesteld voor lage latency waar dat niet nodig is. In dat geval zou waarschijnlijk de buffer size verhogen het probleem moeten verhelpen, lage latency is zoals hier aangeeft idd niet belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Ed Vertijsment schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:19:
[...]

Ik denk eerder dat Audacity hier just staat afgesteld voor lage latency waar dat niet nodig is. In dat geval zou waarschijnlijk de buffer size verhogen het probleem moeten verhelpen, lage latency is zoals hier aangeeft idd niet belangrijk.
Is een interessante vraag voor @E.Ouddorp, maar gezien er eerder is gesproken dat deze audio interface niet met ASIO zou werken zou dat nieuwe info zijn. Daarbij begreep ik ook dat de rest van de machine het niet zo druk heeft tijdens de opname.

Maar voor de zekerheid @E.Ouddorp: bij het gebruik van de interne geluidskaart, wordt er dan ASIO gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agile_tester
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-06 23:47
Controleer bij de afspeel instellingen van je geluidskaart of deze wel op 24b/96kHz staan.
Als je een 24b opname via 16b settings wilt afspelen, dan wil dat weleens kraken.

Check ook of de app. waarmee je de opname afspeelt wel het juiste apparaat gebruikt en niet één of andere virtueel Windows afspeel ding o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opnameabc
MerijnB schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:14:
[...]

Is een interessante vraag voor @E.Ouddorp, maar gezien er eerder is gesproken dat deze audio interface niet met ASIO zou werken zou dat nieuwe info zijn. Daarbij begreep ik ook dat de rest van de machine het niet zo druk heeft tijdens de opname.

Maar voor de zekerheid @E.Ouddorp: bij het gebruik van de interne geluidskaart, wordt er dan ASIO gebruikt?
Goedemiddag,

Op dit moment gebruik ik nog geen ASIO, Ik heb er wel naar gekeken maar weet niet zo goed hoe de instellingen moeten staan.

Mvg Erwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
E.Ouddorp schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:56:
[...]

Goedemiddag,

Op dit moment gebruik ik nog geen ASIO, Ik heb er wel naar gekeken maar weet niet zo goed hoe de instellingen moeten staan.

Mvg Erwin
Dank je wel, dacht ik al. Latency is hier dus geen issue.

Pagina: 1