Toon posts:

Moeite met leren over netwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik mijn eigen aan het voorbereiden voor de HBO-opleiding ICT-service management...
Heb de boeken Datacommunicatie - inleiding netwerken en het complete study-guide pakket van CCNA.

Alles gaat goed, alleen heb ik 1 probleempje: netwerken, ik snap er echt helemaal niks van..

Iemand tips????

Welk programma gebruiken om IOS configuratie te oefenen, etc?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2019 16:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:19

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Yup: wees een stuk specifieker.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FooLsKi schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 16:43:
[...]

Yup: wees een stuk specifieker.
Tips, welke simulatieprogramma's, wat is belangrijk om als eerste onder de vingers te hebben, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user549890
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik zit toevallig ook in mijn eerste maand Systeembeheerder opleiding en in de eerste lessen werken we met Cisco Packet Tracer. Dat is perfect om virtueel dingen te oefen met netwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

GNS3 schijnt leuk te zijn:
https://www.gns3.com/

Nadeel: Je moet wel aan de originele firmware komen. :(

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@DootjesR Hier een mooie set om lekker mee te klooien. https://link.marktplaats.nl/m1449833582 Doe er mee wat je wilt, kwam 'm afgelopen week tegen in mijn aanbevolen advertenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-10 20:31
Ik zou Cisco packet trace gebruiker. Als je voor certificering gaat dan kan je kijken voor eigen oefen apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 08:37
Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 16:39:
Momenteel ben ik mijn eigen aan het voorbereiden voor de HBO-opleiding ICT-service management...
Heb de boeken Datacommunicatie - inleiding netwerken en het complete study-guide pakket van CCNA.

Alles gaat goed, alleen heb ik 1 probleempje: netwerken, ik snap er echt helemaal niks van..

Iemand tips????

Ik ga er van uit dat je voor je opleiding moet leren omgaan met Cisco switches en routers. Packet Tracer (netwerk simulatie) en GNS3 (netwerk emulatie) kan je leren in ieder geval de syntax van de apparaten leren.

Je mag wel wat specifieker zijn over "Netwerken". Wat snap je daar niet aan? "Ik snap er echt helemaal niks van" is iets te algemeen om uitleg over te geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ItMeAedri schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 17:27:
[...]

Ik ga er van uit dat je voor je opleiding moet leren omgaan met Cisco switches en routers. Packet Tracer (netwerk simulatie) en GNS3 (netwerk emulatie) kan je leren in ieder geval de syntax van de apparaten leren.

Je mag wel wat specifieker zijn over "Netwerken". Wat snap je daar niet aan? "Ik snap er echt helemaal niks van" is iets te algemeen om uitleg over te geven ;)
Vooral het configureren van IOS, internetprotocollen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-10 20:31
Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 17:54:
[...]

Je kunt op internet CCNA Routing and Switching Portable Command Guide bestellen. In het boekje zit voorbeeld en alle CCNA commando's in. Het is een perfect boekje om commando's te leren. Ik heb het ook gebruikt voor mijn CCNA examen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:15
[...]

Wat snap je er niet aan? Ik zal niet zeggen dat alles voor zich spreekt hoor, maar als je ergens specifiek op stuk loopt dan kunnen we wellicht wat tips geven.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:10
De basis is begrip hebben van de verschillen tussen routeren en switchen, Mac-addressen en IP-adressen, statische routering en dynamische routering.
Begrijp je dat wel, want zolang de dat niet nog niet onder de knie hebt kun je daar beter je op richten dan de cisco specifieke commando's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:18

Zenix

BOE!

Je bent nog niet aan de opleiding begonnen? Geen probleem dat er nog niks van begrijpt hoor, daarvoor volg je ook een opleiding.

Voor mij werken filmpjes altijd beter dan boeken. Neem een trial bij CBT Nuggets bijvoorbeeld en kijk wat filmpjes van CCENT. https://www.cbtnuggets.co.../cisco-ccna-icnd1-100-105

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Obruut
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-10 17:56
Uit ervaring, heb zelf een aantal jaar geleden mijn CCNA behaald, kan ik beaamden dat soms de theorie een stijle leercurve is. Wat mij geholpen heeft is een aanvulling/andere uitleg van sommige onderwerpen;

YouTube: Nicholas Andre

Read error : 54 (Connection reset by peer). One day I will find that peer and reset his connection!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:15
Als je nog een goed en simpel uitgelegd boek zoek welke je kan gebruiken in combinatie met Cisco packttracer dan zou ik how to master ccna van René molenaar aanraden. Simpel uitgelegd, leuke praktijk opdrachten en een mooi begin als je de netwerk basis wilt leren.

Cloud ☁️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou ook even in het achterhoofd dat Cisco != netwerken, en CCNA en vergelijkbaar zijn bovenal weinig verhulde advertorials voor Cisco producten en diensten.

Dat gezegd, als het in je curriculum zit zul je eraan moeten geloven. Als je IOS wilt leren zou ik vooral wat bare metal regelen, oftewel een paar Cisco routers/switches waar je op kunt oefenen. Ja, er zijn programma's die het kunnen simuleren, maar niets gaat boven zelf echt fysiek de dingen te doen die nodig zijn om eea voor elkaar te krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog goede youtube tutorials?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:57:
Of reageer even op de vragen van iedereen die je probeert te helpen. |:(

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:57:
Welke had je zelf al gevonden met de zoek functie van YouTube?

Cloud ☁️

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HKLM_
Naja daar maar mee beginnen dan hè, hoop dat je inzet op je opleiding en je baan later een stuk beter is dan in je topic :X Je hebt veel input gehad maar wat je nu echt wilt met de informatie maak je niet duidelijk.

[ Voor 39% gewijzigd door HKLM_ op 26-10-2019 21:38 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HKLM_ schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:36:
[...]

Naja daar maar mee beginnen dan hè, hoop dat je inzet op je opleiding en je baan later een stuk beter is dan in je topic :X Je hebt veel input gehad maar wat je nu echt wilt met de informatie maak je niet duidelijk.
Hahaha, ja sorry was ff bezig met iets.. Normaal reageer ik wel wat adequater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Je zou ook eens kunnen beginnen met dit leuke verhaal, misschien staat die zelfs nog wel in de huidige Cisco boeken.

The Flintstones Network The First Computer Network
https://www.ccexpert.us/d...rst-computer-network.html

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:27

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@DootjesR, ik zou als ik jou was even wat netter en vooral inhoudelijk reageren op alle informatie van de overige Tweakers voordat ik dit topic op slot gooi.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
O'Reilly had een boek met een goede intro over netwerk basics, zoals de universele begrippen wat een netwerk is, interface, host, ethernet frames, ip packets, hoe tcp werkt, hoe routing werkt, hoe bgp werkt enz.
Er zat ook nog een bende beheer spul bij, maar dat heb je voor netwerk kennis niet direct nodig als je net begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-10 20:48
Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 16:39:
Iemand tips????
Het lijkt alsof je wil sprinten zonder dat je kan lopen...
Zoals eerder gezegd IOS != netwerken.
Cisco "is just another vendor" en het is meer van belang dat je de absolute basis begrijpt.

Als redelijk "oudje" zie ik meer SDN (Software Defined Networking) opduiken waar je toch even een "klik" moet maken aangezien het echt niet "werkt" zoals je zou denken....de complexiteit is hoog, de interactie met andere elementen is hoog etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 08:37
[...]
Pak Packet Tracer erbij (gratisch als je een Netacad account hebt). Volgens mij biedt Netacad zelf al opdrachten aan om te configureren. Google is ook een goede hulpmiddel om opdrachtjes te vinden.

Vooral in het begin is het een kwestie van "knoop computer A en B aan elkaar en laat ze met elkaar routeren". Is niet moeilijk, maar het helpt enorm als je het e.e.a. probeert in Packet Tracer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jvanhambelgium schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 08:34:
[...]

Het lijkt alsof je wil sprinten zonder dat je kan lopen...
Zoals eerder gezegd IOS != netwerken.
Cisco "is just another vendor" en het is meer van belang dat je de absolute basis begrijpt.

Als redelijk "oudje" zie ik meer SDN (Software Defined Networking) opduiken waar je toch even een "klik" moet maken aangezien het echt niet "werkt" zoals je zou denken....de complexiteit is hoog, de interactie met andere elementen is hoog etc.
Goede tips, thanks!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:22

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Goed. Ik ben even met de bezem door het topic heen gegaan. Openlijk discussiëren over de TS is een beetje asociaal en laat dat voortaan dan ook gewoon achterwege. Ben je het ergens niet mee eens, maak dan gewoon een TR aan.

@DootjesR leuk en aardig dat je 'druk bent' en geen tijd hebt. Maar andere doen moeite voor jou om je vraag zo goed mogelijk op te lossen. Wel zo fatsoenlijk om dan gewoon normaal te reageren.

[ Voor 29% gewijzigd door rens-br op 28-10-2019 11:49 ]

Pagina: 1