Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerstboompje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:41
Mijn vraag
Gisteren alle onderdelen besteld (nieuw) vandaag alles binnen gehad en heb de pc gebouwd.
Ik kan alles opstarten (buiten windows setup om) ik kan onbeperkt lang in de bios blijven zonder dat er problemen zijn. zodra ik een windows usb erin stop begint het probleem. ik zal een video bijvoegen van wat er gebeurd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
windows 10 iso (meerdere versies die op andere pc's wel werken)
meerdere soorten usb sticks, 3.0 en 2.0

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
heb ook verschillende windows 10 iso's en usb sticks geprobeerd.
Videokaart op stand 1 en 2 gezet (1= gaming 2= computing)
ram wisselen naar slot 1 en 3 ipv 2 en 4

HARDWARE :

Ryzen 5 2600x + stock cooler
RX580 8GB NITRO +
2x 8GB G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB - Geheugen
SSD KINGSTON 240GB
HDD 1TB TOSHIBA
650W VS650 corsair
Asus PRIME B450M-A - Moederbord
Cooler Master MasterBox Q300L - Minitowermodel

---EDIT----
RAM DAT IK BESTELD HAD IS 1,35V EN MOEDERBORD HEEFT 1.2V AANSLUITINGEN.
OOK MET 1.2V RAM IS DIT HET ZELFDE PROBLEEM........... :'( :'( :'(

[ Voor 7% gewijzigd door Kerstboompje op 26-10-2019 16:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dingen die je kunt nagaan:

Gebruik je de BIOS standaardinstellingen? Ik zou dat doen.

Schakel een "fast boot" uit. Dat geeft het systeem tijd om alle onderdelen te vinden.

Maak de Windows USB stick met Rufus van een ISO. Gebruik je een recente iso van Windows 10? Je hebt nieuwe hardware, een oude versie kan niet de juiste drivers hebben. ISO's kun je zo downloaden vanaf de Microsoft site. Gebruik een non-Windows user-agent van je browser als je de download tool niet wilt gebruiken.

Is de grafische kaart goed aangesloten met 2 voedingskabels? Is de voedingskabel voor de processor goed aangesloten? Haal ze los en sluit ze opnieuw aan. Kabels niet knikken.

Werkt het wel met een andere voeding? Voedingen kunnen onstabiel zijn en daardoor onverwachte reboots veroorzaken. Natuurlijk komen er ook verwachte reboots voor tijdens de installatie.

Zet de Windows in een safe boot of debug stand. Kijk waar het probleem ontstaat.

Typische problemen zijn de USB driver, de grafische driver.

Als er een driver ontbreekt kun je die erbij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerstboompje
mrmrmr schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 00:06:
Dingen die je kunt nagaan:

Gebruik je de BIOS standaardinstellingen? Ik zou dat doen.

Schakel een "fast boot" uit. Dat geeft het systeem tijd om alle onderdelen te vinden.

Maak de Windows USB stick met Rufus van een ISO. Gebruik je een recente iso van Windows 10? Je hebt nieuwe hardware, een oude versie kan niet de juiste drivers hebben. ISO's kun je zo downloaden vanaf de Microsoft site. Gebruik een non-Windows user-agent van je browser als je de download tool niet wilt gebruiken.

Is de grafische kaart goed aangesloten met 2 voedingskabels? Is de voedingskabel voor de processor goed aangesloten? Haal ze los en sluit ze opnieuw aan. Kabels niet knikken.

Werkt het wel met een andere voeding? Voedingen kunnen onstabiel zijn en daardoor onverwachte reboots veroorzaken. Natuurlijk komen er ook verwachte reboots voor tijdens de installatie.

Zet de Windows in een safe boot of debug stand. Kijk waar het probleem ontstaat.

Typische problemen zijn de USB driver, de grafische driver.

Als er een driver ontbreekt kun je die erbij zetten.
De Windows is de meest up to date versie vanaf Microsoft site. Heb deze toevallig ook later vandaag op een ander systeem gezet en daarin was het werkend. Heb op dit moment geen andere voeding (zonder Windows setup) werkt de bios prima en kan daar gerust uren in zitten zonder dat de pc crasht. Ook heb ik Linux op een usb gezet (AMD variant) maar ook deze crashed instant na het zien van het installatie scherm, net zoals Windows...

Heb alle kabels en cpu/ram/gpu van het moederbord gehaald en opnieuw aangebracht zodat ik zeker weet dat alles correct aangesloten zit. Ook hier a was het probleem niet verholpen. Mijn hoofd loopt ook even over van denken in oplossingen en theorieën wat het zou kunnen zijn. Ik neem aan dat 650W voeding genoeg moet zijn voor deze build, of zit ik er dan naast. (Geen idee of AMD zover stroom zuipt, gebruik meestal Intel..)

Tevens heb ik wat je aangaf over FastBoot etc uitgevoerd vanmiddag al, maar ter vergeefs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ook heb ik Linux op een usb gezet (AMD variant) maar ook deze crashed instant na het zien van het installatie scherm, net zoals Windows...
Dat sluit uit dat het iets specifieks is met een besturingssysteem. Het zou nog wel iets met hardware kunnen zijn: de USB stick of andere onderdelen. Is het een echte crash (programma of besturingssysteem stopt) of is het ook een reboot? Zijn er foutmeldingen? Reboots wijzen op problemen op laag niveau, zoals hardwareproblemen.
Ik neem aan dat 650W voeding genoeg moet zijn voor deze build, of zit ik er dan naast. (Geen idee of AMD zover stroom zuipt, gebruik meestal Intel..)
Ruim voldoende vermogen, maar de voeding kan ook kapot zijn, bijvoorbeeld als er onderdelen zoals een condensator geen energie kunnen vasthouden. Dat geeft ook reboot symptomen als er net wat meer gevraagd wordt. Er zijn ook andere mogelijke oorzaken zoals een kleine kortsluiting, dat kan ontstaan door bedrading maar (zeldzamer) ook intern componenten waar je het niet ziet. De voeding kan dat proberen te corrigeren. In dat soort gevallen kun je met een energiemeter kijken wat het stroomverbruik doet. Als het bijvoorbeeld terwijl de computer uit staat al een verbruik van meer dan een Watt heeft, dan is dat verdacht, hoe hoger het verbruik, hoe verdachter, want dat kan wijzen op een kortsluiting. Dat kun je verder pinpointen door een voor een onderdelen loskoppelen.
Met een multimeter kun je zien of alle spanningen min of meer correct worden geleverd.

RAM geheugen testen is ook een standaard test, als er steeds een stukje defect geheugen wordt aangesproken kunnen ook spontane herstarts ontstaan omdat het programma en vaak ook het besturingssysteem crasht, soms met exception foutcodes. In de BIOS zit soms ook een RAM test ingebouwd, maar het is ook goed om een test te doen met verschillende geheugentestprogramma's (die booten ook vanaf USB).
Tevens heb ik wat je aangaf over FastBoot etc uitgevoerd vanmiddag al, maar ter vergeefs...
Als er niets voor de hand ligt is het een kwestie van alle mogelijkheden langslopen. Die troubleshootingmethode werkt door alles te proberen en alle opties uit te sluiten.

Je kunt beginnen door er steeds een onderdeel uit te halen of om te wisselen voor alternatieve onderdelen, of andersom, door kaal te beginnen en de belangrijkste onderdelen bij te plaatsen. Jammer dat de processor geen ingebouwde GPU heeft, dat zou het makkelijker maken.

Een andere optie is om de leverancier het werk te laten doen. Als je alle basisonderdelen bij 1 leverancier hebt besteld, kun je ze vragen om reparatie.

Soms blijkt dat er verkeerde onderdelen zijn gebruikt, maar meestal kom je dan niet zover tijdens de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerstboompje
mrmrmr schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 06:47:
[...]

Dat sluit uit dat het iets specifieks is met een besturingssysteem. Het zou nog wel iets met hardware kunnen zijn: de USB stick of andere onderdelen. Is het een echte crash (programma of besturingssysteem stopt) of is het ook een reboot? Zijn er foutmeldingen? Reboots wijzen op problemen op laag niveau, zoals hardwareproblemen.

[...]

Ruim voldoende vermogen, maar de voeding kan ook kapot zijn, bijvoorbeeld als er onderdelen zoals een condensator geen energie kunnen vasthouden. Dat geeft ook reboot symptomen als er net wat meer gevraagd wordt. Er zijn ook andere mogelijke oorzaken zoals een kleine kortsluiting, dat kan ontstaan door bedrading maar (zeldzamer) ook intern componenten waar je het niet ziet. De voeding kan dat proberen te corrigeren. In dat soort gevallen kun je met een energiemeter kijken wat het stroomverbruik doet. Als het bijvoorbeeld terwijl de computer uit staat al een verbruik van meer dan een Watt heeft, dan is dat verdacht, hoe hoger het verbruik, hoe verdachter, want dat kan wijzen op een kortsluiting. Dat kun je verder pinpointen door een voor een onderdelen loskoppelen.
Met een multimeter kun je zien of alle spanningen min of meer correct worden geleverd.

RAM geheugen testen is ook een standaard test, als er steeds een stukje defect geheugen wordt aangesproken kunnen ook spontane herstarts ontstaan omdat het programma en vaak ook het besturingssysteem crasht, soms met exception foutcodes. In de BIOS zit soms ook een RAM test ingebouwd, maar het is ook goed om een test te doen met verschillende geheugentestprogramma's (die booten ook vanaf USB).

[...]

Als er niets voor de hand ligt is het een kwestie van alle mogelijkheden langslopen. Die troubleshootingmethode werkt door alles te proberen en alle opties uit te sluiten.

Je kunt beginnen door er steeds een onderdeel uit te halen of om te wisselen voor alternatieve onderdelen, of andersom, door kaal te beginnen en de belangrijkste onderdelen bij te plaatsen. Jammer dat de processor geen ingebouwde GPU heeft, dat zou het makkelijker maken.

Een andere optie is om de leverancier het werk te laten doen. Als je alle basisonderdelen bij 1 leverancier hebt besteld, kun je ze vragen om reparatie.

Soms blijkt dat er verkeerde onderdelen zijn gebruikt, maar meestal kom je dan niet zover tijdens de installatie.
Heb ook meerdere usb sticks gebruikt, en ook ander ram (uit mijn eigen PC) en wat werkte ook niet. Ga vandaag een andere voeding en GPU proberen om dingen nog meer uit te sluiten. Zodra dit is gedaan stuur ik hier weer een update achteraan..overigens reboot de pc bij “het laden van bestanden” tijdens de Windows installatie. Ik heb 2 of 3 keer het blauwe scherm gehad met “installeer nu” en toen instant reboot en het ging zo maar door (zie video die bijgevoegd zit in Mijn eerste bericht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Heb je zowel ssd als hdd aangesloten tijdens de installatie van Windows?
Probeer het eens op beiden apart. HDD loskoppelen en Windows installeren op de ssd en andersom ook proberen. SSD eruit en Windows op de hdd installeren.

650w is meer dan genoeg maar je voedingkeuze is opmerkelijk. Het is namelijk een vrij slechte voeding voor een nieuw systeem. Matige kwaliteit en ronduit slechte prestaties door het ontbreken van gescheiden spanningsregeling, eigenlijk niet eens geschikt voor je systeem. Het is onnodig zo'n slechte voeding te kopen omdat er voor dezelfde prijs veel betere voedingen zijn zoals pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 550W V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerstboompje
Uszka schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:28:
Heb je zowel ssd als hdd aangesloten tijdens de installatie van Windows?
Probeer het eens op beiden apart. HDD loskoppelen en Windows installeren op de ssd en andersom ook proberen. SSD eruit en Windows op de hdd installeren.

650w is meer dan genoeg maar je voedingkeuze is opmerkelijk. Het is namelijk een vrij slechte voeding voor een nieuw systeem. Matige kwaliteit en ronduit slechte prestaties door het ontbreken van gescheiden spanningsregeling, eigenlijk niet eens geschikt voor je systeem. Het is onnodig zo'n slechte voeding te kopen omdat er voor dezelfde prijs veel betere voedingen zijn zoals pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 550W V2
Heb dit ook getest met ssd/HDD los en vast. Andere ssd en zojuist andere voeding en geen geluk :( ik weet het even niet meer want heb vrijwel alles geprobeerd wat ik zo kan bedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Biosreset gedaan?
USB stick op meerdere USB poorten geprobeerd?
Alle sata poorten geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerstboompje
Uszka schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 10:23:
Biosreset gedaan?
USB stick op meerdere USB poorten geprobeerd?
Alle sata poorten geprobeerd?
Yep, alles gedaan. Zojuist ook even met een gtx1080 geprobeerd maar hiermee het zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-08 16:42

Lappieboy

voltijd nerd

Koeler goed gemonteerd?
Wat zijn de temps in de UEFI?

[ Voor 67% gewijzigd door Lappieboy op 27-10-2019 10:31 ]

Truth is, the game was rigged from the start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerstboompje
Lappieboy schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 10:30:
Koeler goed gemonteerd?
Wat zijn de temps in de UEFI?
39-42 hoger niet gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Misschien tijd om eens een memtest te draaien. Het zou kunnen dat je het ge-ESD't hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerstboompje
Umbrah schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 10:56:
Misschien tijd om eens een memtest te draaien. Het zou kunnen dat je het ge-ESD't hebt...
ook heb ik met ram uit de pc vanaf waar ik deze reactie schijf getest. en daarmee werkt het ook niet.
Pagina: 1