Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CV bypass laten plaatsen, ketel blijft draaien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kibber
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 16:54
First of all, ik ben een leek dus ik hoop dat jullie iets kunnen verduidelijken voor mij.

Ik woon sinds een jaar of 3,5 in een eind jaren 70 huis. Kort nadat ik erin getrokken ben heb ik een Evohome OpenTherm systeem gekocht om de verwarming te regelen. De ketel is een Intergas HRE, exacte model kan ik opzoeken, van nu een jaar of 5 oud.

Begin dit jaar begon de ketel herrie te maken en hebben we een installateur laten komen. Conclusie: de pomp was kapot gedraaid. Op het moment dat Evohome alle radiatoren dicht draait kan de ketel zijn warmte niet meer kwijt en gaat pendelen. Er was geen bypass aanwezig zijn dus die zou geplaatst moeten worden of je moet altijd een radiator open houden. Dit laatste had niet mijn voorkeur in verband net gas verbruik. Voor de beeldvorming: de ketel heeft sinds 00:00 tot 08:30 al 0,5 kuub gas gebruikt zonder warmtevraag. Op een hele dag zie ik een verschil van 1 tot 1,5 kuub wat dus flink in de papieren gaat lopen.

Deze week hebben we de bypass aan laten leggen maar het valt mij op dat de ketel nu nooit meer uit gaat en het gas verbruik bijna is verdubbelt. Exact wat ik niet wou. De aan -en toevoerleiding zijn heel warm, de radiatoren koud. Ik hoor wel constant water lopen. Ik heb de watertempratuur op de ketel al teruggezet van 80 naar 60 maar zonder resultaat. Ik heb in het menu van de ketel gekeken hoe de pomp stat ingesteld en die staat op alleen napendelen en dus niet op constant branden.

Mijn beeld van de bypass was dat als aan de warmtevraag is voldaan de druk weg kan via de bypass en de ketel uiteindelijk uit kan. Klopt dat? We gaan de installateur maandag uiteraard bellen maar ik wil graag begrijpen wat er speelt.

Alle reacties

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Klinkt alsof de ketel wordt gevraagd warmte te leveren. Hoe stuurt de evohome de ketel aan? Staat de ketel misschien op WAR?

• kibber
Evohome stuurt aan op basis van OpenTherm. Je andere vraag maar je bedoelt moest ik even opzoeken maar je bedoelt weersafhankelijk? Daar zou ik in moeten duiken. Zit dat eegen in se service menu’s en kan je dat makkelijk anapassen?

Edit: wat misschien belangrijke info is: er is een zonneboiler aanwezig

[ Voor 13% gewijzigd door kibber op 26-10-2019 09:03 ]

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Ik ben niet bekend met evohome, maar na een snelle zoekactie lijkt het om een thermostaat icm motorgestuurde radiatorkranen te gaan

Heb je ook een sluitende radiatorkraan in jouw woonkamer (waar de thermostaat staat)?? Ik denk namelijk dat die klep de boosdoener is.
Althans, vroegah, bij thermostatische radiatorkranen mocht je die niet toepassen omdat die ruimte door de thermostaat wordt geregeld.
Dus de woonkamer moet functioneren als een ‘bypass’ en op het moment dat de ruimtetemperatuur is gehaald, stuurt de thermostaat het signaal uitschakelen.

Kun je de bypass dichtzetten en de radiatorkraan in de woonkamer geforceerd open zetten om het te testen?

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-11 20:23
Het advies om 1 radiator altijd open te zetten (in de ruimte waar gemeten wordt) is heel verstandig. Ik zou dat advies volgen en de bypass laten verwijderen (of dichtzetten).

Ah, zoals S023 zojuist ook post zie ik.

Voor wat betreft de vraag over WAR: Als je WAR stookt, dan werkt de thermostaat niet op ruimte temperatuur, maar op buitentemperatuur. (En heb je dus een temperatuurvoeler ergens buiten hangen). Dat zou je moeten weten, want het is niet standaard en daarom, als je WAR stookt, waarschijnlijk een keuze die je gemaakt zult hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door blissard op 26-10-2019 09:30 ]

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-11 19:09
@blissard ,@S023 ,

Ik lees even mee omdat ik juist een evohome systeem overweeg. Wat ik mij alleen afvraag: als je je woonkamer als "bypass" gebruikt, en je wilt je slaapkamers warmer terwijl het in de woonkamer al warm is, dan ga je die dus meeverwarmen terwijl dat niet nodig is?

Volgens mij is de kracht van een evohome systeem juist de zoneregeling waar per zone ook de temperatuur gemeten wordt en daarop geacteerd wordt dmv het schakelen van de ketel en de radiator knoppen.

Mijn advertenties op V&A

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Op het moment dat de warmtevraag wegvalt wordt de ketel uitgeschakeld, maar de pomp blijft wel nadraaien. Als dan alle kleppen dichtstaan, krijgt de pomp het moeilijk. Uit het bericht van TS maak ik op dat het evohome systeem niet ‘smart’ genoeg is om op dat moment een klep open te laten staan. Vandaar dus dat de pomp het heeft begeven

• kibber
Bedankt voor alle reacties!
blissard schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:25:
Het advies om 1 radiator altijd open te zetten (in de ruimte waar gemeten wordt) is heel verstandig. Ik zou dat advies volgen en de bypass laten verwijderen (of dichtzetten).

Ah, zoals S023 zojuist ook post zie ik.

Voor wat betreft de vraag over WAR: Als je WAR stookt, dan werkt de thermostaat niet op ruimte temperatuur, maar op buitentemperatuur. (En heb je dus een temperatuurvoeler ergens buiten hangen). Dat zou je moeten weten, want het is niet standaard en daarom, als je WAR stookt, waarschijnlijk een keuze die je gemaakt zult hebben.
Hmm dus toch een kraan openhouden. Hoe gaan mensen hier normaal mee om dan? Daarmee gebruik je toch onnodig veel gas als je geen behoefte hebt aan die warmte? Je zou zeggen dat er een efficientere / zuinigere oplossing moet zijn in die gevallen.

Ik denk dat van WAR geen sprake is, ik heb de ketel niet zelf laten plaatsen en kan op de factuur niks terugvinden wat er naar refereert of extra sensoren ofzo. Het betref teen ex huurwoning en ik vermoed dat de oude ketel 1:1 verangen is. De vorige bewoners hadden gewoon normale thermostaatknoppen en geen bijzondere thermostaat. Het zou me dus verbazen als er een niet standaard oplossing gekozen is.
S023 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:25:
Ik ben niet bekend met evohome, maar na een snelle zoekactie lijkt het om een thermostaat icm motorgestuurde radiatorkranen te gaan

Heb je ook een sluitende radiatorkraan in jouw woonkamer (waar de thermostaat staat)?? Ik denk namelijk dat die klep de boosdoener is.
Althans, vroegah, bij thermostatische radiatorkranen mocht je die niet toepassen omdat die ruimte door de thermostaat wordt geregeld.
Dus de woonkamer moet functioneren als een ‘bypass’ en op het moment dat de ruimtetemperatuur is gehaald, stuurt de thermostaat het signaal uitschakelen.

Kun je de bypass dichtzetten en de radiatorkraan in de woonkamer geforceerd open zetten om het te testen?
Wat je hebt opgezocht over Evohome klopt.

Ik heb vier Evohome knoppen op de radioatoren zitten, eentje in de woonkamer, eentje in de slaapkamer, eentje in een tweede slaapkamer en eentje in een derde slaapkamer. In een aantal kamers zit de standaard kraan: de badkamer, zolder en de hal. In de keuken heb ik ook nog een normale radiatorknop, de keuken zit aan de woonkamer vast en in de woonkamer staat de thermostaat / regelunit van Evohome. Let wel: iedere Evohome knop bepaald zelf de tempratuur in de kamer en stuurt daar warmte naartoe indien nodig. Wat ik nu de thermostaatknop noem is dus eigenlijk meer een mini tablet waarmee ik de tempraturen in kan stellen. De regelunit zelf is wel de thermostaat voor de woonkamer en daarmee ook de keuken. De normale radiator in de keuken staat altijd uit en is koud.

Jij zegt dus: zet de Evohome knoppen allemaal uit, zet de bypass uit en kijk of de radiator in de keuken warm wordt? Voordat de bypass er was gebeurde dit wel. Of het nu nog gebeurd moet ik uiteraard testen.

In theorie, klopte mijn aanneme over de bypass? Dat die de warmte uit de ketel afvoert en de ketel dan af zou moeten slaan of is dit verwacht gedrag? Ik heb deze oplossing juist gekozen omdat ik het zonde vind om te stoken waar het niet nodig is. Ik heb voor de bypass een tijdje de radiator in de hal een heel klein stukje open gehad maar die ging nooit uit, ook niet als er verder in huis geen warmtevraag was. Dit was overigens geen thermostaatknop maar zo'n simpele open en dicht knop. Er zat een thermostaatknop op, een handmatige dus, en daar werd de radiator uiteindelijk wel koud mee maar ging hij volgens mij niet meer aan. Dat zou ik nog even moeten testen.

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-11 18:04
kibber schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 10:39:
Bedankt voor alle reacties!

[...]

Hmm dus toch een kraan openhouden. Hoe gaan mensen hier normaal mee om dan? Daarmee gebruik je toch onnodig veel gas als je geen behoefte hebt aan die warmte? Je zou zeggen dat er een efficientere / zuinigere oplossing moet zijn in die gevallen.
Nee nee. Dat is alleen het geval als de vraag hoog blijft. Een kamer thermostaat regelt de vraag. Dus gebruikelijk is het om in de ruimte waar gemeten wordt de radiatoren open te houden.

Als het daar op temperatuur is dan zal de vraag ook afnemen (thermostaat)

• kibber
LittleKiller schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 10:43:
[...]

Nee nee. Dat is alleen het geval als de vraag hoog blijft. Een kamer thermostaat regelt de vraag. Dus gebruikelijk is het om in de ruimte waar gemeten wordt de radiatoren open te houden.

Als het daar op temperatuur is dan zal de vraag ook afnemen (thermostaat)
Ahh! Dat is al een ander advies dan die van de installateur. Die adviseerde de radiator in de hal, waar geen thermostaat of slimme knop is, open te houden. Dan is het constant warm blijven te verklaren natuurlijk. Dank!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik ga hier later even op reageren, want wat hierboven gezegd wordt is in het algemeen onjuist. Met een Evohome hoef je zeker geen radiator open te laten als je een bypass hebt. Ik kan het weten, ik heb al bijna 10 jaar zo'n systeem en het werkt feilloos. Geen onnodige warmtevraag. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de inrichting van de Evohome ivm de radiatorkranen, EvoTouch en instellingen op de ketel. Maar dat verdiend nader onderzoek.

@kibber Begin eerst eens om exact te beschrijven wat je allemaal hebt aan CV spul: ketel, radiatoren (waar, hoeveel), radiatorkranen, waar hangt de evotouch, instellingen van je ketel, evohome, enz enz. Met wat je nu beschrijft kan ik geen beeld vormen van een mogelijke oorzaak.

[ Voor 23% gewijzigd door Microkid op 26-10-2019 11:40 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:46
Kan de Evohome de pomp ook niet regelen? Geen warmtevraag -> geen draaiende pomp -> niets kapot

/edit:
Op het moment dat Evohome alle radiatoren dicht draait kan de ketel zijn warmte niet meer kwijt en gaat pendelen.
Dit is toch ook vreemd, als de Evohome alle radiatoren dicht draait is er blijkbaar geen warmtevraag en zou de ketel toch uit moeten gaan?

[ Voor 58% gewijzigd door Nielson op 26-10-2019 11:24 ]

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 20:34
De pomp draait nog een tijdje door, vandaar dat een bypass of een radiator die altijd open staat nodig is.
niet een hoofdvertrek maar de douche of hal oid.

Je gasverbruik in de nacht kan verband houden met het feit dat hij je warm water tbv je kraanwater op temperatuur houd.

• kibber
Microkid schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 11:17:
Ik ga hier later even op reageren, want wat hierboven gezegd wordt is in het algemeen onjuist. Met een Evohome hoef je zeker geen radiator open te laten als je een bypass hebt. Ik kan het weten, ik heb al bijna 10 jaar zo'n systeem en het werkt feilloos. Geen onnodige warmtevraag. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de inrichting van de Evohome ivm de radiatorkranen, EvoTouch en instellingen op de ketel. Maar dat verdiend nader onderzoek.

@kibber Begin eerst eens om exact te beschrijven wat je allemaal hebt aan CV spul: ketel, radiatoren (waar, hoeveel), radiatorkranen, waar hangt de evotouch, instellingen van je ketel, evohome, enz enz. Met wat je nu beschrijft kan ik geen beeld vormen van een mogelijke oorzaak.
Terecht punt, hier gaan we:

Hardware:
CV: Intergas HRE 36/30 RF, op de factuur geen verwijzing naar buiten sensoren oid
Evohome centrale controller: ATC928 staat in de woonkamer/keuken
4x Evohome HR92 radiator koppen in de 3 slaapkamers op de tussenverdieping en eentje in de woonkamer/keuken
3x radiator zonder Evohome knop in de keuken/woonkamer, douche en op zolder
Zonneboiler met 1 paneel van DSS
Bypass staat ingesteld op 0,3 bar en zit ongeveer 1,5 meter van de ketel af. Installateur heeft nog met kantoor gebeld om te vragen of dat goed is.
Ketel en radiatoren zijn eergisteren ontlucht en bijgevuld tot 1.6

Ketel settings:
Maximale cv tempratuur: 55, stond op 80
Tap tempratuur: 60, stond op 80
Tapcomfort eco functie: aan
Bedrijfscode: 1, gewenste tempratuur bereikt. Voor de bypass stond dit ook regelmatig op 0, nadraaien cv
Parameter CV Pomp continue staat op 0, alleen pomp nadraaien
Overige settings zijn, net als de pomp stand, default.

Evohome settings
Ketel regeling: Opentherm module
Warmwaterregeling uitgeschakeld
Interne voeler staat op 0
Maximale aan tijd 5 minuten
Schakelingen per uur: 3
Communicatie verlies is ingeschakeld
Woonkamer wordt aangestuurd door een radiatorknop en de evotouch, overige kamers via een evohome radiatorknop

Zou de bypass niet gewoon te ver open kunnen staan? De ketel geeft aan dat de temperatuur bereikt is maar de bypass blijft stromen

Edit: dit is de handleiding van de ketel met op pagina 41 de settings zoals ze in de ketel staan https://www.smarthomesupp...ift-kombi-kompakt-hre.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door kibber op 26-10-2019 13:33 ]

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-11 17:14
Ik zou de evohome radiatorknop in de woonkamer op een andere radiator plaatsen en een domme knop op de woonkamer radiator plaatsen.
De thermostaat regelt de temperatuur in de woonkamer al, het is nu dubbelop om daar nog eens een evohome op de radiator te hebben. Dat brengt conflicten met zich mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Tartarus op 26-10-2019 14:02 ]

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 20:34
Eeh nee,
Als je dit gaat doen zal de woonkamer opwarmen indien een andere zone warmte nodig heeft.

• kibber
ik denk persoonlijk ook niet dat het een oplossing voor dit probleem is. Deze opstelling, maar zonder de bypass, werkt al 3 jaar goed. Sinds de bypass is de ketel enorm aan het stoken terwijl er geen radiatoren warm worden en er geen andere warmtevraag is.

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

kibber schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 15:03:
ik denk persoonlijk ook niet dat het een oplossing voor dit probleem is. Deze opstelling, maar zonder de bypass, werkt al 3 jaar goed. Sinds de bypass is de ketel enorm aan het stoken terwijl er geen radiatoren warm worden en er geen andere warmtevraag is.
Als je eens alle evohome knoppen/thermostaten/alles op 10 °C zet, valt de ketel dan wel uit? Wellicht creëert EvoHome door een storing vraag die er niet is, waardoor de ketel blijft stoken.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
kibber schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 15:03:
Hoe moet ik die 1- 1.5 kuub zien, is dat anders dan verwacht?
Is het inclusief warmwater vraag?

Als de cv brandt zal het toch ergens warm moeten worden, anders slaat hij vanzelf uit op retourtemp.

Dus: waar wordt het warm?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zelf al jaren in het bezit van een Evohome systeem. Hier geen bypass, maar altijd een radiator open. In het vorige huis altijd de badkamer helemaal open, nu de gang beneden en de overloop boven een klein beetje open en een “ouderwetse” thermostaatkraan op de badkamer.

De radiatoren die je altijd open hebt staan nemen een stukje van de warmte op die dus niet naar andere radiatoren kan. Dat zal een beetje extra gas verbruiken, maar kan nooit zorgen voor gasverbruik zonder warmtevraag. Die radiatoren draaien namelijk alleen mee als er een Evohome-thermostaat is die wel warmte vraagt.

@kibber als je de hele nacht de verwarming uit zet (dus op je Evohome-thermostaat “verwarming uit” kiezen), heb je dan ook gasverbruik?

Taptemperatuur is de temperatuur die uit je kraan komt, die instelling zou geen extra gasverbruik in de nacht mogen veroorzaken.

Tapcomfort heb je nu op eco staan. Dat houdt in dat de ketel probeert te voorspellen wanneer je warmwater nodig hebt en de warmtewisselaar dan al warm heeft. Deze functie zou je uit kunnen schakelen. Dan duurt het gewoon wat langer voor je water warm is, maar zou “sluipverbruik” wel moeten verminderen.

Verder kun je nog controleren of je thermostaat wel juist op de ketel is aangesloten. Intergas heeft aparte aansluitingen voor een aan/uit thermostaat en opentherm-thermostaat.

Weet je overigens zeker dat je een OpenTherm Controller hebt en geen aan/uit controller?

• kibber
Even een update.. n.a.v de reactie van @Tens toch nog maar eens een rondje langs de radiatoren gemaakt en ineens bleek de radiator in één van de slaapkamers lauw, eerder was deze koud... heb hem nu het hele systeem even uitgezet in Evohome en ga straks de Evohome knop eens vervangen voor een domme..

Ik kom later terug op de andere reacties, eerst dit eens uitzoeken!

• Pi0tr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-11 21:13
Zou het kunnen dat een van de knoppen niet gecalibreerd is, waardoor evohome denk dat een kraan (deels) open staat maar dat deze in feite dicht staat?

Ik ben vergeten hoe het calibreren werkt, maar kan me nog wel herinneren dat ik dat moest doen bij het installeren van het systeem.

• Microkid

Microkid

Smile

@kibber Goed, paar dingen:

- waar is je Evohome op ingesteld als voeler voor de woonkamer? Interne of externe voeler?
- hoeveel zones heb je aangemaakt? Beschrijf aub de configuratie (zowel radiatoren, radiatorkranen als evohome instellingen voor elke zone)
- Tapcomfort eco functie: aan. Deze zou ik uitzetten indien niet echt nodig. Dit zorgt er voor dat je altijd warm water hebt, en het kan dus prima dat de ketel zijn overbodige warmte richting de CV loost.
- Je geeft aan dat de ketel niet uit gaat. Eerst moet dus uitgezocht waarom dit is. Komt dit door een warmtevraag vanuit de CV? Kan je makkelijk testen door je Evohome even overal op 15 in te stellen. (uitgaande dat alle ruimtes warmer dan 15 zijn). Er zou dan geen warmtevraag meer mogen zijn. Brandt de ketel wel? Zoek dan uit waarom? Het zou best de tapcomfort kunnen zijn. Zo niet, verder zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 26-10-2019 19:36 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• kibber
Microkid schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:23:
@kibber Goed, paar dingen:

- waar is je Evohome op ingesteld als voeler voor de woonkamer? Interne of externe voeler?

- hoeveel zones heb je aangemaakt? Beschrijf aub de configuratie (zowel radiatoren, radiatorkranen als evohome instellingen voor elke zone)

- Tapcomfort eco functie: aan. Deze zou ik uitzetten indien niet echt nodig. Dit zorgt er voor dat je altijd warm water hebt, en het kan dus prima dat de ketel zijn overbodige warmte richting de CV loost.

- Je geeft aan dat de ketel niet uit gaat. Eerst moet dus uitgezocht waarom dit is. Komt dit door een warmtevraag vanuit de CV? Kan je makkelijk testen door je Evohome even overal op 15 in te stellen. (uitgaande dat alle ruimtes warmer dan 15 zijn). Er zou dan geen warmtevraag meer mogen zijn. Brandt de ketel wel? Zoek dan uit waarom? Het zou best de tapcomfort kunnen zijn. Zo niet, verder zoeken
Op de Evotouch sensor, niet de remote sensor.

4 zones:

Woonkamer
2 radiatoren
1x HR92 Evohome knop
1x Evotouch bedieningspaneel
Tweede radiator heeft een domme knop, geen thermostaatknop. Gewoon zo'n aan/uit knop en staat altijd helemaal dicht. Leidingen zijn ook koud evenals de radiator zelf.

Evohome settings:
Verwarmingstype: radiatoren
Tempratuursensor: Evotouch sensor
Venter open: uitgeschakeld
Min/max instelling: 5 - 35 graden
Lokale bediening ingeschakeld
Zone met één of meerdere ruimtes: enkel

Master slaapkamer
1 radiator
1x HR92 Evohome knop

Evohome settings:
Tempratuursensor: remote sensor
Venster open: uitgeschakeld

Gasten slaapkamer
1 radiator
1x HR92 Evohome knop

Evohome settings:

Kantoor
1 radiator
1x HR92 Evohome knop

Evohome settings:

Daarnaast in de hal, badkamer en op zolder een radiator met een thermostaatknop. Deze staan altijd uit, leidingen zijn koud en de radiatoren zelf ook.

De hele nacht uit gehad op de ketel maar de ketel blijft actief

- Je geeft aan dat de ketel niet uit gaat. Eerst moet dus uitgezocht waarom dit is. Komt dit door een warmtevraag vanuit de CV? Kan je makkelijk testen door je Evohome even overal op 15 in te stellen. (uitgaande dat alle ruimtes warmer dan 15 zijn). Er zou dan geen warmtevraag meer mogen zijn. Brandt de ketel wel? Zoek dan uit waarom? Het zou best de tapcomfort kunnen zijn. Zo niet, verder zoeken.

Evohome heeft aan geen warmte te vragen, gechecked in het systeemoverzicht. Alle zones en die ketelmodule staan op 0%. Gecontroleerd op de HR92 knoppen: klopt. Leidingen zijn koud en de radiatoren ook. De grote vraag is idnerdaad waar de warmtevraag vandaan komt.

Ik ben zelf niet bij de werkzaamheden aanwezig geweest maar mevrouw kibber gaf aan dat ze na het plaatsen van de bypass de verwarming niet aan de praat kregen, dat ze "iets" in de ketel hebben aangepast en hij het daarna weer deed. Gevolg van die setting is blijkbaar dat hij nu blijft lopen. Onbekend is welke instelling is aangepast.

Daarnaast is er een stukje buis onder de ketel vervangen, daar zat een kleine lekkage in. Ik voel daar nu geen vocht o.i.d. Druk in de ketel blijft ook netjes op 1.6. Ik heb de bypass al naar boven en naar beneden gedraaid maar hij sluit nergens de doorstroom af lijkt het.

We gaan vandaag preventief alle Evohome knoppen eraf halen en opnieuw erop zetten zodat ze gekalibreerd worden maar ik vermoed niet dat daar het probleem zit. Het systeem werkt al 3 jaar prima en 'de waardes in de controler lijken overeen te komen met de warmte die afgegeven wordt, geen warmte. Mijn vermoeden is dat er iets is met die bypass, dat die te dichtbij de ketel zit o.i.d.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
toch nog een keer vragen:

Is het inclusief warmwater vraag? (1-1.5 m³ is vrij normaal voor tapwatervraag per dag)

als de cv blijft branden zonder vraag heb je binnen de kortste keren stoom door je leidingen: dus wat gebeurt er nu echt? wat is de melding op de ketel? cv bedrijf, of tapwater bedrijf?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Microkid

Microkid

Smile

Het zal niet de bypass zijn, die zorgt er echt niet voor dat de ketel gaat branden. Mijn bypass zit op 1 meter van de ketel (andere plek was helaas niet mogelijk). Niet ideaal, maar het werkt prima.
kibber schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:17:
Ik ben zelf niet bij de werkzaamheden aanwezig geweest maar mevrouw kibber gaf aan dat ze na het plaatsen van de bypass de verwarming niet aan de praat kregen, dat ze "iets" in de ketel hebben aangepast en hij het daarna weer deed. Gevolg van die setting is blijkbaar dat hij nu blijft lopen. Onbekend is welke instelling is aangepast.
Ik vermoed dat men de configuratie van de ketel heeft aangepast waardoor deze blijft lopen. Het zal niets met de Honeywell of bypass te maken hebben. Zoals hierboven al suggereerd: wellicht heeft de installateur de ketel domweg op WAR gezet, denkende: dat merken ze toch niet. Of iets anders, zoals verkeerd aansluiten van de Honeywell module op de aan/uit ipv OT aansluiting, who knows...

Mijn suggestie: laat je leverancier terugkomen, leg hem het probleem uit en laat het hem netjes corrigeren.

[ Voor 31% gewijzigd door Microkid op 27-10-2019 15:31 ]

• kibber
Tens schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:43:
toch nog een keer vragen:

Is het inclusief warmwater vraag? (1-1.5 m³ is vrij normaal voor tapwatervraag per dag)

als de cv blijft branden zonder vraag heb je binnen de kortste keren stoom door je leidingen: dus wat gebeurt er nu echt? wat is de melding op de ketel? cv bedrijf, of tapwater bedrijf?
Excuus, ik wou je vraag nog beantwoorden.
Ik gebruik domoticz om de slimme meter uit ge lezen en naast dat we simpelweg horen dat de ketel nu 24/7 loopt zien we sinds de bypass dat we van 1 tot 1,5 kuub per dag ineens op 2,5 zitten. ‘S morgens op tijden dat ik zeker weet dat er geen vraag is zitten we al op 0,3 tot 0,5.

Ik kan op de ketel alleen de bedrijfscode zien, dat is 1. Volgens de handleiding betekent dat: gewenste temperatuur bereikt. https://www.intergas-verw...-Kompakt-HRE-88558701.pdf

Nu ik er wat langer mee bezig ben zie ik hem heel soms een paar seconden naar 0 springen, nadraaien cv, en vervolgens weer naar 1 terug.

Morgen gaan we de installateur van de bypass maar eens bellen.

• kibber
Nou, er lijkt een oplossing!

Lang verhaal kort: de cv was verkeerd ingesteld door de monteur, blijkbaar geconfigureerd op een verkeerd model maar uk betwijfel of dat aanpassen iets gedaan heeft omdat de parameters gelijk bleven. Het grootste probleem heb ik waarschijnlijk zelf veroorzaakt: Evohome praat OpenTherm de ketel stond op aan/uit.. ik was er heilig van overtuigd dat ik dat tijdens de installatie 3 jaar geleden gecontroleerd heb maar blijkbaar niet. Heel stom.

Voor de bypass gingen na warmtevraag de kleppen dicht, kon de restwarmte nergens heen en sloeg het op de motor van de ketel. De bypass zorgde ervoor dat de warmte door de bypass ging en rondgepompt bleef worden door de bypass waardoor de ketel aan bleef. Nu de ketel ook OpenTherm praat zal hij de restwarmte door de leidingen gooien en de rest door de bypass...

TLDR: TS is een prutser en het probleem lijkt opgelost door de ketel goed aan te sluiten ;).

Bedankt allemaal!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-11 12:18
Nog even terugkomend op de bypass.

Wat je nodig hebt als je een evohome systeem hebt of iets dergelijks is geen normale bypass (ta kraan oid) maar een veerbelaste bypass, deze gaat automatisch open als het drukverschil hierover te groot wordt, hiermee voorkom je dat er continu warm aanvoer water de retour in stroomt.

Wellicht dat deze gemonteerd is, ik heb het niet gelezen en vond het even belangrijk dat te benadrukken.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Pagina: 1