Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-09 22:09
Beste tweakers,

Ik heb het volgende voor:

Sinds enkele weken hebben we hier (thuis/homeoffice) een gigabit aansluiting van Telenet.
We hadden hiervoor een 500/40 abonnement.

Sinds de snelheidsverhoging zijn er echter problemen met onze router (een TP-link archer C2300) die achter die van Telenet staat in DMZ.
De externe download snelheid valt immers terug van ca.950Mbps naar strikte 350Mbps, de upload blijft rond de 45Mbps. Na een herstart is alles weer normaal voor een dag en een half, waarna alles weer terugvalt naar 350Mbps. De Lan snelheden blijven echter wel consistent hoog (test via iperf).

Ik maak geen gebruik van virtual server-, usb sharing-, parental control-, security- of VPN functies van de router. Alleen wifi wordt uitgezonden.

Wat heb ik reeds geprobeerd:

- Factory reset
- herinstallatie van nieuwste firmware + test met oude firmware
- DHCP taak, overgeheveld naar de Pi-hole op de RPI 3b+
- QoS kan niet worden uitgeschakeld, maar werd terug op "standard" gezet.

Wat ik ook testte was IPV6 (pass-through) uitschakelen op de tp link router, dit had het positief effect dat het pas een week duurde eer er teruggevallen werd op 350Mbps. Voor onze internet snelheid werd verhoogd hadden we geen last van een dergelijk probleem.

Algemene opmerking, In ons netwerk bevinden zich een 30-tal apparaten, waaronder 10 met cat6 bedrade computers. De netwerksnelheid werd getest, op een moment dat er maar 1 computer in het netwerk actief was.
Indien er extra informatie of testen nodig zijn, laat jullie het maar weten.

Heeft er iemand een verklaring/oplossing voor deze problemen of heeft de tp link router zijn beste tijd gehad?

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door TheBigBlue op 30-10-2019 13:30 . Reden: correctie type nummer ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-09 20:36
Valt de snelheid ook fysiek terug in de modem / router?

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
Wat bedoel je juist?

De snelheid van de telenet modem/router valt niet terug. Als ik er een computer rechtstreeks op aansluit, krijg ik downloadsnelheden van rond de 850-950Mbps, dit terwijl de Tp link router op 350Mbps blijft steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
Goedenavond,

Ondertussen is de router/modem van telenet vervangen door een modem only docis 3.1 model.
Helaas heeft dit geen invloed gehad op het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dus je hebt effectief je TP-Link router nu als probleem gededuceerd? Lijkt me toch duidelijk dan :) Is er een OpenWRT firmware beschikbaar wellicht?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
Bedankt voor je bericht, daar vreesde ik voor,...
Neen er is jammer genoeg geen custom rom beschikbaar voor mijn specifiek model.

Het lijkt precies aangewezen om een nieuwe router aan te schaffen...
Heb je enig advies ?
Volstaan de Ubiquiti USG, ER-X of ER-10X ? Of zijn er nog andere interessante opties?
(De aanwezigheid van wifi is niet per sé een vereiste, ik hecht meer belang aan thoughput snelheden)

groeten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Is het geen optie om het Telenet-modem te gebruiken als router?
Je schreef namelijk
onze router (een TP-link archer 2300c) die achter die van Telenet staat in DMZ.
, wat mij de indruk geeft dat het modem van Telenet een volwaardige router is. Dan kan je wellicht beter de TP-Link enkel als access point gebruiken en niet als router. Dat lost het probleem wellicht al op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vanaalten schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:35:
Is het geen optie om het Telenet-modem te gebruiken als router?
Je schreef namelijk

[...]
, wat mij de indruk geeft dat het modem van Telenet een volwaardige router is. Dan kan je wellicht beter de TP-Link enkel als access point gebruiken en niet als router. Dat lost het probleem wellicht al op.
Dat was handig geweest, zeker gezien:
Ik maak geen gebruik van virtual server-, usb sharing-, parental control-, security- of VPN functies van de router. Alleen wifi wordt uitgezonden.
Oftewel die eigen router heeft nul toegevoegde waarde. Maar:
TheBigBlue schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:19:
[...]

Ondertussen is de router/modem van telenet vervangen door een modem only docis 3.1 model.
Helaas heeft dit geen invloed gehad op het probleem.
Goedkoopste en zekerste optie is Telenet lief aankijken om de modemwissel terug te draaien. Anders heb je iets nodig dat betrouwbaar 1GbE op linespeed kan routeren - en WiFi kan doen. Dat is niet niks.

Ik heb voor testdoeleinden een Netgear R7800. Die kan prima 1Gbps halen (nouja, de 1GbE max van ~940Mbps ivm TCP overhead), zowel bedraad als draadloos icm geschikte (4x4 MIMO) client. Maar om het op die snelheden te houden moet je het wel regelmatig rebooten, anders begint het ook langzaam in te kakken.

Veel beter dan dat ga je het op consumentenvlak niet treffen, maar B2B spul dat die snelheden aankan is a) duurder en b) zal geen WiFi hebben waardoor je daar alsnog een AP voor nodig hebt en tegen zelfde probleem aanloopt als wanneer je routeert - mijn R7800 zet ik nota bene als AP in :o

Als je per se eigen meuk wilt, kun je inderdaad een EdgeRouter overwegen, en dan die C2300 (niet "2300c" - het zoekt voor mensen die je willen helpen een stuk makkelijker als je nauwkeurig bent...) als AP erachter hangen. Maar hou er rekening mee dat je dat ding net zo vaak zult moeten rebooten, enig verschil is dat de bedrade verbindingen wel op line speed zullen blijven.

Allicht ook gelegenheid om je achter de oren te krabben of 1Gbps ook maar enigszins een zinnige upgrade is. Wat doe je dat met 1Gbps wel goed werkt maar met 350Mbps niet? Ik heb zelf thuis momenteel 600Mbps maar heb exact nul verschil gemerkt tussen dat en de 250Mbps die ik voorheen had. Sterker nog, mijn Turris Omnia router faalde een tijdje terug, waardoor ik noodgedwongen tijdelijk een stokoude Sitecom WL-351 ertussen gehangen heb, die nog geen 200Mbps WAN-to-LAN kan routeren, en het is nog niemand opgevallen :+Een enkele 4k HDR broadcast-quality stream verbruikt 20Mbps, nagenoeg alles wat je kijkt heeft lagere bitrate dan dat, en bij downloads zit je boven de ~150Mbps toch nagenoeg altijd tegen de andere kant van de verbinding aan te hikken. Voor thuisgebruik is 1Gbps, zeker zo'n hoogst assymetrische 1Gbps als dit, met 1/20 van de upload, niets meer dan 'kijk mij een grote e-penis hebben' :z

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 30-10-2019 09:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
@vanaalten, De reden waarom ik een eigen router na die van telenet nodig had, was omdat de toenmalige telenet router maar maximum 15 ip adressen uitdeelde, waardoor ik hier in de problemen zat, ik had er toen minstens 20 ip adressen nodig nu reeds 30. Ik kreeg toen van de Telenet business support het advies om een eigen router te kopen en deze in DMZ mode te plaatsen. Dat ik hiermee de wifi op de telenet router niet meer hoefde te gebruiken was ook een plus. (Ondertussen heb ik reeds voldoende Tp-link EAP330 wireless acces points, waardoor het wifi signaal van de Archer c2300 niet echt meer gebruikt wordt)

@dion_b Ik maak wel gebruik van een pihole als DNS server, dat is iets wat de telenet router niet kan.
Heb jij weet waarom de routers om de paar dagen moeten worden herstart ? (Indien ze dit allemaal hebben, kan ik dan niet beter een manier vinden bv met een klokje om ieder dag de router 1x te doen herstarten ?)
Of de gigabit upgrade zinnig is of niet, is niet aan mij om te beoordelen, de prijs was marginaal hoger en de vraag naar een hogere snelheid was gesteld door mijn ouders en hun collega's (er moeten vaak grote hoeveelheden data vanuit oa de cloud worden gedownload).

Hartelijk dank voor jullie beide antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

TheBigBlue schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:52:
@vanaalten, De reden waarom ik een eigen router na die van telenet nodig had, was omdat de toenmalige telenet router maar maximum 15 ip adressen uitdeelde,
[...]
Wordt het dan niet eens tijd om over te stappen op een ISP die hardware uit deze eeuw gebruikt? :+

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TheBigBlue schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:52:
[...]
Dat ik hiermee de wifi op de telenet router niet meer hoefde te gebruiken was ook een plus.
Want? Die C2300 heeft exact zelfde specs als WiFi van de Compal CH7465 modem die Telenet gebruikt, en ondersteunt waarschijnlijk geen DFS, dus de facto slechtere WiFi...
(Ondertussen heb ik reeds voldoende Tp-link EAP330 wireless acces points, waardoor het wifi signaal van de Archer c2300 niet echt meer gebruikt wordt)
OK. Ga je geen Gbps mee halen, maar op zich prima bruikbaar.
@dion_b Ik maak wel gebruik van een pihole als DNS server, dat is iets wat de telenet router niet kan.
Heb jij weet waarom de routers om de paar dagen moeten worden herstart ?
Memory leaks, buffer bloat. Zodra een apparaat niet alleen snel moet routeren maar ook nog tig andere dingen moet doen (zoals alle consumentenmeuk) is het lastig die snelheden aan te houden.
(Indien ze dit allemaal hebben, kan ik dan niet beter een manier vinden bv met een klokje om ieder dag de router 1x te doen herstarten ?)
Kan, maar is een beetje een lapmiddel.
Of de gigabit upgrade zinnig is of niet, is niet aan mij om te beoordelen, de prijs was marginaal hoger en de vraag naar een hogere snelheid was gesteld door mijn ouders en hun collega's (er moeten vaak grote hoeveelheden data vanuit oa de cloud worden gedownload).
Als bewust geupgrade is, dan zal dat wel een reden hebben - al vraag ik me dan wederom af of de relatief zeer lage upload geen probleem is; veel data uit de cloud halen impliceert meestal ook dat die data na bewerking weer de cloud in moet.

Met deze setup zit je overigens al ruim in de B2B hoek, dan zou een EdgeRouter een prima optie zijn, maar dan niet de X. De EdgeRouter Lite kan 1Gbps aan, maar alleen als je geen al te ingewikkelde dingen (firewall rules etc) doet. Om zeker te zijn van 1Gbps wil je de volle EdgeRouter of de EdgeRouter Pro.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
@dion_b Heeft het zin de Edgerouter 4 boven de lite te nemen, om support redenen? De Lite dateert reeds uit midden 2013 en de 4 is van begin 2018.

Betere uploadsnelheden zijn jammer genoeg niet beschikbaar, we moeten het doen met wat we kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TheBigBlue schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 18:33:
@dion_b Heeft het zin de Edgerouter 4 boven de lite te nemen, om support redenen? De Lite dateert reeds uit midden 2013 en de 4 is van begin 2018.

Betere uploadsnelheden zijn jammer genoeg niet beschikbaar, we moeten het doen met wat we kunnen krijgen.
De Lite kan marginaal 1Gbps aan, de 4 met twee vingers in z'n neus. Als die goedkoper is dan de reguliere of de Pro dan zeker.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf de box van Telfort. die witte, opengesloopt en een fan erop gemonteerd. Dingen kunen de hitte niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
@Verwijderd bedoel je op de tp link of de telenet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waarom geen pfSense bouwen? Er zijn genoeg leuke Intel doosjes met meerdere poortjes te koop op de welbekende Chinese site. Ook nog eens een leuk projectjes. Wel opletten dat de CPU AES-NI ondersteund. Dan kan je wirespeed routeren en firewallen.

Je hebt ze met SSD + memory al voor rond € 150 en die doosjes kunnen wirespeed routeren via pfSense.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Ieder heeft zijn voorkeuren, hierbij die van mij :P

Hoe leuk ik Unifi ook vind voor WiFi, voor routers heb je mooiere en betere alternatieven. pfSense is een voorbeeld, zelf werk ik al jaren met MikroTik. In jouw geval zou een pricewatch: MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX al volstaan. Met name het update beleid vind ik belangrijk en MikroTik is daar echt goed in.

[ Voor 15% gewijzigd door lier op 01-11-2019 10:08 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
Op zich heb ik niet zo veel functies nodig, zo volstaat de Tp-link c2300 wel min of meer alleen is zijn stabiliteit niet om over naar huis te schrijven.

Na wat opzoekingswerk, lijkt de Microtik RB750Gr3 een mooi apparaatje zeker voor zijn prijs, blijkbaar is de learning curve wel vrij steil en zijn de resultaten die men bekomt vrij sterk verschillend van geval naar geval.

De Edgerouter 4 lijkt dan weer meer consistente resultaten op te leveren, maar heeft dan weer geen hardware matige switching functionaliteit, wat mij ook niet echt aan uit kan. (+ er zit een SFP poort op die ik vooralsnog niet echt nodig heb)

Op zich ben ik niet de grootste fan van een router bouwen, met computer hardware ben ik nog vrij goed vertrouwd maar ik ben niet direct mee met de nieuwste trends in netwerk chips.
Pagina: 1