Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie Atari
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-09 14:15
Hoi allen,

Vandaag ging mijn beeld ineens op zwart met rode strepen, terwijl ik in een citrix-sessie zat. Videokaart/systeem werd dus niet zwaar belast. Heel mijn systeem hing. Toen ik de pc opnieuw wilde opstarten kwam deze niet voorbij bios en bleef mijn scherm op zwart. Nadat ik de videokaart uit mijn pc had genomen en opnieuw opstartte kreeg ik wel beeld van de interne videokaart.

Inmiddels de videokaart (MSI R9 280X 3GB) helemaal schoon en stofvrij gemaakt en nieuwe thermische pasta aangebracht (de oude was brokkelig geworden). Verder geen tekenen van doorbranden van wat dan ook, als dat al te zien zou kunnen zijn. Videokaart weer in de pc gezet, maar helaas zonder resultaat. Ventilatoren draaiden ook niet, maar het kan ook zijn dat deze pas draaien vanaf een bepaalde temperatuur.

Het lijkt dus de videokaart te zijn, of zou het ook de pci-e bus kunnen zijn? In beide gevallen: valt er nog iets te repareren, of is dat niet te zeggen? Ik hoor graag ideeën! Alvast bedankt.

Hardware betreft de Game PC zoals ik in mijn inventaris heb vermeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:55
Je zou de videokaart in het onderste PCI-e x16 slot kunnen steken om te zien of dat werkt. Dit slot maak gebruik van chipset-lanes ipv cpu-lanes. Maar ik denk dat het over en uit is met de videokaart. Meestal betreft het defect video geheugen.

Je voeding heeft zijn beste tijd overigens ook al een heel eind achter de rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie Atari
Hoi Uszka,

Bedankt voor je reactie. Is de leeftijd van mijn voeding een probleem, ma.w. kan deze verslechteren? Dat is eigenlijk de eerste keer dat ik dat hoor. Zou dat een oorzaak voor de defecte kaart kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Leeftijd van de voeding is idd een probleem gezien de nogal matige kwaliteit van de gebruikte componenten in de voeding. Die gaan doorgaans niet langer dan een 6 a 7 jaar betrouwbaar mee. Feit is alleen dat je van een defecte voeding geen rode strepen op het scherm krijgt. Meestal krijg je dan spontane uitval. Een oude, kwalitatief matige voeding kan door hoge ripple wel zorgen voor defecte componenten dus het is niet uitgesloten dat de voeding de oorzaak is van een defecte videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie Atari
Ik verwacht dat mijn voeding wel al een jaar of 10 oud is, maar volgens mij was het geen slechte: pricewatch: OCZ GameXStream 700W. Ik zie dat je zelf behoorlijk wat voedingen in je inventaris hebt staan. Heb je ervaring met mijn voeding? En welke voeding (~500W) zou je adviseren bij vervanging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Je voeding zit vol met Capxon condensators wat spul is van lage kwaliteit. Daarbij is de primaire cap een 85 graden exemplaar waar je liever een 105 graden hebt omdat die langer meegaan en/of een hogere omgevingstemperaturen verdragen. Daardoor is de betrouwbare levensduur hooguit een jaar of 7. Alles wat die langer meegaat is meegenomen al zal de afgegeven ripple niet helemaal meer binnen de specs zijn. Een hoge ripple kan op den duur onderdelen kapot maken.
Kijk eens in mijn wenslijst bij voedingen of er iets tussen zit voor je. Alles heeft een goede prijs/kwaliteit/prestatie.
Pagina: 1