Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Pakhaas
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 21:43
Ik woon samen met mijn vriendin en hebben gezamenlijk een koopwoning. We hebben allebei onze eigen spaarrekening en persoonlijke lasten en betalen beide een vast bedrag per maand op de gezamenlijke rekening voor de gezamenlijke vaste lasten en om gezamenlijk te sparen. Ik heb een studieschuld bij DUO en daarvoor het afgelopen jaar 3000 euro gespaard. Aangezien de rente tot 2023 vastgesteld is op 0% vind ik het zonde om daar op af te lossen. Aangezien wij boven de VRH uitkomen, wil ik die 3000 euro aflossen op de hypotheek. Daarbij willen we afspreken dat als na 2023 de rente wel omhoog gaat, of we de DUO lening om een andere reden versnel willen aflossen we 3000 euro van onze gezamenlijke spaar afhalen. Maar nu vragen wij af wat het eerlijkste is. Moet die 3000 euro dan van de gezamenlijke spaarrekening (waar ik nu ook 50% van bijdraag) komen, of moet zij dan 3000 euro extra inleggen, omdat ik dat nu ook doe (om de woning versneld mee af te lossen).

6080 Wp op SMA-5000 TL-21: Live PVoutput

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 06:34
Ik snap het even niet: hoe komen jullie boven die VRH uit, als je je al zorgen maakt over het aflossen van 3.000 euro over 4 jaar?

Hoe groot is je schuld? Is die volledig afgelost als je die 3.000 euro nu aflost? Of heb je dan nog een bedrag staan?

Wil je vriendin nu ook extra aflossen?

Technisch is 3.000 euro aflossen nu op termijn bijvoorbeeld 3100 euro waard, terwijl 3.000 euro over 2 jaar aflossen maar bijvoorbeeld iets van 3040 euro waard is natuurlijk (rente betalen over dat geld in die 2 jaar)

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:50
Waar voelen jullie je zelf prettig bij? Dat lijkt me het antwoord op de vraag.

Als jullie in absolute bedragen gelijk willen bijdragen in de kosten, dan moet je vriendin nog 3k inleggen in het huis. Wil je het besteden aan de aflossing van je studieschuld, dan moet je vriendin 1500 euro overmaken naar jou (of je haalt 3k van de gezamenlijke spaarrekening af als jullie daar ieder evenveel op hebben gestort). Met die 3k aflossing op de hypotheek heb jij feitelijk ook “haar deel” voldaan (ieder 1500), dus die heb je nog tegoed. Of om het om te draaien, als jij die 3k zelf had besteed aan je studieschuld, hadden jullie ieder 1500 euro op de hypotheek af moeten lossen om ervoor te zorgen dat de hypotheekschuld met 3k afneemt.

Om het nog anders te verwoorden:
Als jij 3k afsloot op je studieschuld ben je onder aan de streep niet armer geworden. Er is 3k van je vermogen af en 3k van je schuld (rente/belasting buiten beschouwing gelaten).

Als jij 3k aflost op de hypotheek, ben je 3k armer geworden en is jouw deel van de hypotheekschuld met 1500 afgenomen (juridisch gezien ligt dat wat genuanceerder omdat je aansprakelijk zult zijn voor het geheel richting de bank, maar in de onderlinge verhouding met je vriendin maar voor de helft) en die van je vriendin ook. Onder aan de streep ben je dus 1500 armer geworden. Je vriendin moet jou dus nog 1500 euro betalen want jij hebt dat bedrag voor haar vooruit betaald.

• Pakhaas
cryptapix schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:26:

Als jij 3k aflost op de hypotheek, ben je 3k armer geworden en is jouw deel van de hypotheekschuld met 1500 afgenomen (juridisch gezien ligt dat wat genuanceerder omdat je aansprakelijk zult zijn voor het geheel richting de bank, maar in de onderlinge verhouding met je vriendin maar voor de helft) en die van je vriendin ook. Onder aan de streep ben je dus 1500 armer geworden. Je vriendin moet jou dus nog 1500 euro betalen want jij hebt dat bedrag voor haar vooruit betaald.
Ja precies, dus als we over bijv 4 jaar van de gezamenlijke spaar 3k van DUO aflossen (dus beide 1500 euro) staan we weer gelijk.

Haha het is niet zo dat wij op de cent nauwkeurig willen, maar ik wil voorkomen dat mijn vriendin teveel gaat betalen voor mijn eigen DUO schuld, vandaar dat ik het hier even navraag.

• cryptapix
Pakhaas schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:33:
[...]

Ja precies, dus als we over bijv 4 jaar van de gezamenlijke spaar 3k van DUO aflossen (dus beide 1500 euro) staan we weer gelijk.

Haha het is niet zo dat wij op de cent nauwkeurig willen, maar ik wil voorkomen dat mijn vriendin teveel gaat betalen voor mijn eigen DUO schuld, vandaar dat ik het hier even navraag.
Klopt. Of je vriendin betaalt je op een willekeurig moment 1500 euro terug of ze lost 3k hypotheekschuld af ;)

Edit:
Op cent nauwkeurig is ook lastig; inflatie enzo.

cryptapix wijzigde deze reactie 25-10-2019 19:36 (5%)

• Pakhaas
President schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:21:
Ik snap het even niet: hoe komen jullie boven die VRH uit, als je je al zorgen maakt over het aflossen van 3.000 euro over 4 jaar?

Hoe groot is je schuld? Is die volledig afgelost als je die 3.000 euro nu aflost? Of heb je dan nog een bedrag staan?

Wil je vriendin nu ook extra aflossen?

Technisch is 3.000 euro aflossen nu op termijn bijvoorbeeld 3100 euro waard, terwijl 3.000 euro over 2 jaar aflossen maar bijvoorbeeld iets van 3040 euro waard is natuurlijk (rente betalen over dat geld in die 2 jaar)
Wij komen boven de VRH uit doordat ons totale spaargeld minus DUO schuld veel meer is dan 60.720 euro. Nu dacht ik dat het slim is om wat extra af te lossen op het huis, zodat we minder VRH betalen en ook minder rente over onze hypotheek

• Pakhaas
cryptapix schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:35:
[...]

Klopt. Of je vriendin betaalt je op een willekeurig moment 1500 euro terug of ze lost 3k hypotheekschuld af ;)

Edit:
Op cent nauwkeurig is ook lastig; inflatie enzo.
Ja dat is ook helemaal niet het doel. Maar we willen het wel in grote lijnen een beetje eerlijk doen.

Dus als ik nu 3k op het huis aflos, gaat mijn prive rekening met 3k naar beneden en mijn aandeel in woning +1.5k, dus netto ga ik 1.5k er op achteruit. Die van haar stijgt met +1.5k. Als wij dan van de gezamenlijke spaarrekening over 4 jaar 3k aflossen op DUO, stijgt mijn prive met 3k (schuld wordt 3k minder), maar mijn prive daalt met 1.5k (wegens 50% inleg op spaar). Dus +1.5k. Die van haar daalt met 1.5k (wegens 50% inleg op spaar). Dus -1.5k voor haar. Netto beide +0k :+

• cryptapix
Pakhaas schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:46:
[...]

Ja dat is ook helemaal niet het doel. Maar we willen het wel in grote lijnen een beetje eerlijk doen.

Dus als ik nu 3k op het huis aflos, gaat mijn prive rekening met 3k naar beneden en mijn aandeel in woning +1.5k, dus netto ga ik 1.5k er op achteruit. Die van haar stijgt met +1.5k. Als wij dan van de gezamenlijke spaarrekening over 4 jaar 3k aflossen op DUO, stijgt mijn prive met 3k (schuld wordt 3k minder), maar mijn prive daalt met 1.5k (wegens 50% inleg op spaar). Dus +1.5k. Die van haar daalt met 1.5k (wegens 50% inleg op spaar). Dus -1.5k voor haar. Netto beide +0k :+
Ja zo kun je het ook uitleggen ;)

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20:20
Vraag is natuurlijk wel: komen jullie in de vrh omdat een van jullie (jij?) 50k spaargeld hebt, zij 5k en gezamenlijk 6k?

Dan is het niet helemaal fair om 3k af te lossen op de hypotheek (jij 50k-3k spaargeld) en dan verwachten dat zij straks ook 3k aflost. Dan houd ze maar 2k over...

Of wat als zij maar 1k spaargeld heeft, dan komt ze negatief uit omdat jij de vrh wilt ontlopen (wat maar een paar euro is, als je er maar net boven zit)

• cryptapix
BastaRhymez schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 23:21:
Vraag is natuurlijk wel: komen jullie in de vrh omdat een van jullie (jij?) 50k spaargeld hebt, zij 5k en gezamenlijk 6k?

Dan is het niet helemaal fair om 3k af te lossen op de hypotheek (jij 50k-3k spaargeld) en dan verwachten dat zij straks ook 3k aflost. Dan houd ze maar 2k over...

Of wat als zij maar 1k spaargeld heeft, dan komt ze negatief uit omdat jij de vrh wilt ontlopen (wat maar een paar euro is, als je er maar net boven zit)
Hoezo is dat niet fair? TS kiest er met zijn vriendin voor om de vaste lasten te delen. Staat nergens in welke verhouding, maar ik ga maar even uit van 50-50 en niet naar rato. Dat moeten ze toch zelf weten? Niets niet-fair aan. Mijn vrouw en ik gooien alles op een hoop, is dat wel fair voor degene met het meeste inkomen/vermogen?

En vriendin van TS komt niet negatief uit, haar schuld is immers afgenomen en ze moet bijstorten om onder aan de streep weer op 0 uit te komen. Bovendien profiteert ze er van doordat de maandlasten minder worden (zij het beperkt). TS lijkt niet van plan die bijstorting zomaar op te gaan eisen, dus dan kunnen ze het toch weer gelijktrekken bij de verkoop van het huis bijv?

• Pakhaas
BastaRhymez schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 23:21:

Zonder teveel details heeft zij meer spaargeld dan ik heb en hebben één van onze ouders een schuld bekentenis van een groot bedrag waardoor wij ruim boven de VRH komen. Voor dit bedrag ontvangen wij jaarlijks 6% rente. (schenking op papier).
cryptapix schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 11:46:
[...]

Hoezo is dat niet fair? TS kiest er met zijn vriendin voor om de vaste lasten te delen. Staat nergens in welke verhouding, maar ik ga maar even uit van 50-50 en niet naar rato. Dat moeten ze toch zelf weten? Niets niet-fair aan. Mijn vrouw en ik gooien alles op een hoop, is dat wel fair voor degene met het meeste inkomen/vermogen?

En vriendin van TS komt niet negatief uit, haar schuld is immers afgenomen en ze moet bijstorten om onder aan de streep weer op 0 uit te komen. Bovendien profiteert ze er van doordat de maandlasten minder worden (zij het beperkt). TS lijkt niet van plan die bijstorting zomaar op te gaan eisen, dus dan kunnen ze het toch weer gelijktrekken bij de verkoop van het huis bijv?
Precies. Wij verdelen de vaste lasten naar rato van netto jaarinkomen wat bij ons ongeveer 47/53 is. Ik draag dus maandelijks iets meer bij dan haar. Dat is voor ons fair. Het gaat ons erom dat mocht ik de DUO lening in de toekomst versneld willen aflossen (omdat de rente omhoog gaat of wij bijv een andere woning willen kopen) ik nog gebruik kan maken van die 3k die ik nu extra aflos op de woning. Verder inderdaad totaal geen behoefte om het op te eisen. Mocht die 3k niet van de gezamenlijke komen, dan wil zij wel 1.5k aflossen op mijn lening bij DUO. Dat is voor haar maar 10% van haar spaargeld.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Pakhaas wijzigde deze reactie 26-10-2019 12:27 (47%)

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 27-02 18:41
Hoe worden de maandelijkse lasten betaald? Van de gezamenlijke rekening? Of betaal je je duo schuld van je eigen rekening?

Wij betalen alle vaste lasten samen, behalve dingen waar we zelf voor kiezen en extra zijn, en die de ander niet heeft (doneren, sportschool). Mobiel, verzekering, DUO etc betalen we van de gezamenlijke rekening. Aflossen dien we dus ook samen, we profiteren samen van minder lasten. In ons geval zouden we dus een extra aflossing doen vanuit de gezamenlijke spaarrekening.
Maar we leggen ook niet alles op een weegschaal (wel getrouwd in gvg, dat kan natuurlijk ook uitmaken, we geven er ook niet zo veel om).

Is het enkel om onder de VRH uit te komen?

Als zij in staat is om nu 1500 in te leggen, kunnen jullie dan niet beter nu beiden 1500 van privé inleggen op de hypotheek, dan hou je nog 1500 reserve om af te lossen op duo, mocht de rente stijgen.

Of kan je misschien een investering doen in het huis? (meubels, verbouwing, schilderwerk etc)

Hsb-3 wijzigde deze reactie 27-10-2019 06:33 (5%)

• Pakhaas
Hsb-3 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 06:31:
Hoe worden de maandelijkse lasten betaald? Van de gezamenlijke rekening? Of betaal je je duo schuld van je eigen rekening?

Wij betalen alle vaste lasten samen, behalve dingen waar we zelf voor kiezen en extra zijn, en die de ander niet heeft (doneren, sportschool). Mobiel, verzekering, DUO etc betalen we van de gezamenlijke rekening. Aflossen dien we dus ook samen, we profiteren samen van minder lasten. In ons geval zouden we dus een extra aflossing doen vanuit de gezamenlijke spaarrekening.
Maar we leggen ook niet alles op een weegschaal (wel getrouwd in gvg, dat kan natuurlijk ook uitmaken, we geven er ook niet zo veel om).

Is het enkel om onder de VRH uit te komen?

Als zij in staat is om nu 1500 in te leggen, kunnen jullie dan niet beter nu beiden 1500 van privé inleggen op de hypotheek, dan hou je nog 1500 reserve om af te lossen op duo, mocht de rente stijgen.

Of kan je misschien een investering doen in het huis? (meubels, verbouwing, schilderwerk etc)
Bedankt voor het meedenken, maar of we nu 3000 van mij inleggen of 1500 van mij en 1500 van haar...we hebben genoeg om voldoende reserve te hebben, anders kwamen we ook niet over de VRH.

DUO betaal ik zelf, maar mijn maandelijkse inleg wordt wel afgehaald bij het berekenen van mijn netto inkomsten per maand. Beetje lastig uitleggen, maar stel ik verdien 3000 netto en reserveer 100 euro voor DUO, dan houden we rekening met een netto inkomen van 2900 euro voor het % wat ik bijdraag aan de gezamenlijke rekening.

Verder doen wij hetzelfde als bij jullie. Alles van de vaste lasten rekening, behalve dingen die we zelf kopen zoals sportschool, kleding, uiteten met vrienden/vriendinnen etc. Bij ons komt het ook niet precies, ik gooi ook wel eens de benzine tank vol van mijn prive rekening en dat doet mijn vriendin ook wel, maar net hoe het uit komt.

Qua investeringen valt er nog weinig te verbeteren, kunststof kozijnen, beide daken volledig bedekt met zonnepanelen, alle isolatiemaatregelen die je kan bedenken zijn uitgevoerd. In mei een nieuwe keuken geplaatst en begin november komt er een nieuwe badkamer.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True