Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjeekes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23-06-2023
Ik heb een probleempje.
Ik heb voor mijn ouders een chromecast audio gekocht en een Spotify-account cadeau gedaan.
Echter, na installatie krijg ik de connectie niet in orde en speelt Spotify enkel via de boxen van de laptop en niet via de versterker waaraan de chromecast audio is gekoppeld. Mijn ouders hebben geen smartphone. Wanneer ik mijn eigen smartphone inschakelde en de boel heb gesetupped via Google Home, via hun gmail-account, werkt alles feilloos... totdat ze hun laptop uitschakelen en opnieuw opstarten. Telkens opnieuw is een passage via mijn smartphone nodig om de connectie Google Chrome - Chromecast audio opnieuw te laten werken. Heb al een heleboel opgezocht via het web, ik heb vooral de bevestiging gevonden dat het perfect mogelijk moet zijn om die connectie zonder smartphone te laten werken (al dan niet via een allereerste opstart via Google Home op een smartphone, erna zou die smartphone nooit meer nodig zijn) maar het lukt me dus niet. Ik log in op Google Chrome via hun account op de laptop, maar casten lukt niet.
Iemand dezelfde ervaringen en een afdoende oplossing gevonden?
Heel erg bedankt op voorhand,

Vjee

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:31
Het zou via de google chrome browser moeten werken, spotify opstarten in de browser en vervolgens rechts bovenin op de drie puntjes klikken, kiezen voor casten en dan de Chromecast selecteren.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
Kan je in Spotify niet via de castknop verbinden? Rechtsonder in de cliënt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjeekes
Dat is het dus net wat niet lukt... Ik kan niet casten als ik op de drie puntjes klik... Pas wanneer ik spotify via mn GSM opstart krijg ik ook de controle via Google Chrome op de pc...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:25
De cast functionaliteit is lang geleden eens uit W10 gehaald. Bij mij kan ik ook niet direct via de laptop de Chromecast bedienen. Wel als ik de speler start via de smartphone kan ik die stream overnemen.
Dat was tenminste de situatie anderhalf jaar ofzo geleden. Zal straks eens testen.

Edit: getest en de situatie is ongewijzigd. Start ik met de telefoon een stream uit Spotify, dan zie ik de Chromecast wel in de Spotify app op de laptop. Start ik een andere stream (Nederland.fm) vanaf de telefoon, dan verdwijnt chromecast uit het menu "beschikbare apparaten".
Dat gebeurt zonder vertraging terwijl het menu openstaat.
Mogelijke oplossing is om een Gramofon te kopen ipv de Chromecast. Die heb ik ook en werkt probleemloos met Spotify op de laptop.

Edit 2: Via de Spotify webclient in de chrome browser werkt Spotify casten via Chromecast audio wel gewoon. Stream kan zowel gestart worden als overnemen terwijl een andere stream vanaf de telefoon gestart is. Start ik een stream via de webclient van spotify, dan is de Chromecast ook weer beschikbaar in de spotify app.

[ Voor 61% gewijzigd door Ramon 73 op 26-10-2019 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 21:21
Zou een Google mini niet een goede optie zijn? Mijn ouders vinden het iig geweldig. Zij linken echter wel naar een Bose mini middels bluetooth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJeee
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-07 21:58
Wellicht een goedkopere tablet? Bedient ook fijner dan een laptop, lijkt me.
Of, een smartphone. Kunnen ze gelijk ook whatsappen en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
Wat @RJeee aangeeft is misschien niet zo verkeerd, hebben hier in huis een oude smartphone (zonder simkaar) op tafel liggen voor o.a. bediening Spotify maar een tablet is waarschijnlijk nog handiger.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:49

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik denk dat je tegen een bekend probleem aanloopt dat de chromecast zichzelf niet altijd even goed broadcast over het netwerk. Ik merk dat zelf ook soms dat op de laptop de chromecast devices niet te zien zijn, maar als ik ze een zwieper geef via bijv. een google home, ze opeens wel allemaal zichtbaar zijn.

Uiteindelijk lijkt het vaak een netwerk probleem te zijn maar de oplossing heb ik nog niet gevonden :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjeekes
@bonzz.netninja mja, Google Home maar da's dus ook enkel via Smartphone / tablet... Vroeger had je een optie om Google Home op non IOS/Android devices te zetten, maar da's dus ook verleden tijd...
Ik kan echt amper geloven dat het technisch niet haalbaar is om 2 devices die op eenzelfde wifi-netwerk zitten te kunnen doen praten met elkaar zonder Google Home/Iphone/... kickstart

Als er nog iemand een idee heeft, steeds welkom! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperEgo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-07-2024
En als je een android emulator op je pc draait? Gaat het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:39

MsG

Forumzwerver

bonzz.netninja schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 08:46:
Ik denk dat je tegen een bekend probleem aanloopt dat de chromecast zichzelf niet altijd even goed broadcast over het netwerk. Ik merk dat zelf ook soms dat op de laptop de chromecast devices niet te zien zijn, maar als ik ze een zwieper geef via bijv. een google home, ze opeens wel allemaal zichtbaar zijn.

Uiteindelijk lijkt het vaak een netwerk probleem te zijn maar de oplossing heb ik nog niet gevonden :)
Het probleem uit de ts heeft niks te maken met het netwerk, maar alles met het feit dat het desktop programma van Spotify geen ondersteuning heeft voor het Cast-protocol. Pas als een cast apparaat al Spotify afspeelt vanaf een apparaat die wel iets met cast kan (een smartphone bijvoorbeeld) kan de desktop app controle uitoefenen op dat apparaat, middels Spotify Connect. Het zou mooi zijn als de desktop app eens ondersteuning krijgt voor google cast.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peteroff
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
...

[ Voor 130% gewijzigd door peteroff op 17-11-2020 07:17 . Reden: my original reaction makes no sense ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:49

bonzz.netninja

Niente baffi

MsG schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 07:42:
[...]

Het probleem uit de ts heeft niks te maken met het netwerk, maar alles met het feit dat het desktop programma van Spotify geen ondersteuning heeft voor het Cast-protocol. Pas als een cast apparaat al Spotify afspeelt vanaf een apparaat die wel iets met cast kan (een smartphone bijvoorbeeld) kan de desktop app controle uitoefenen op dat apparaat, middels Spotify Connect. Het zou mooi zijn als de desktop app eens ondersteuning krijgt voor google cast.
Echt? Mij werd eerder op tweakers verzekert dat het met het juisten broadcasten van de devices over het netwerk te maken had. Maar goed, dit zou ook kunnen, en dat is ook irritant.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
MsG schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 07:42:
[...]

De Spotify web-app onder Chrome doet het wel gewoon. Dan de web-app gebruiken om de stream te starten, en dan gewoon verder met de desktop app. Of een gramofon kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peteroff
  • Niet online
De Spotify web-app onder Chrome doet het wel gewoon. Dan de web-app gebruiken om de stream te starten, en dan gewoon verder met de desktop app. Of een gramofon kopen.
Ja dit werkt! Had het eigenlijk niet verwacht. Maar dit is inderdaad een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:39

MsG

Forumzwerver

Ramon 73 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 07:50:
[...]

Dat werkt niet met lokale bestanden en is nogal een lapmiddel. Als Chrome ondersteuning kan bieden voor Chromecast moet Spotify desktop het ook kunnen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peteroff
  • Niet online
Dat werkt niet met lokale bestanden en is nogal een lapmiddel.
Wel als je daarna, verder gaat met de gewone Spotify app.. net getest.

[ Voor 23% gewijzigd door peteroff op 30-10-2019 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjeekes
Ramon 73 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 07:50:
[...]

Je bedoelt via Google Chrome naar de Spotify webplayer gaan en dan kan je wel casten? Bij mij in ieder geval niet. Ook bij mij thuis gecheckt op mn Imac en ook daar vind ik mijn chromecast audio niet terug. Enkel eerst via phone. Opgelet; eens geactiveerd via phone, spotify afsluit op phone, spotify afsluit op pc/mac, kan ik wel nog een paar uur de chromecast vinden via pc/mac. Maar wanneer ik dat na een nachtje opnieuw probeer, lukt t niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Vjeekes schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:15:
[...]

Je bedoelt via Google Chrome naar de Spotify webplayer gaan en dan kan je wel casten?
Ja, exact dat. Ik stop de Chromecast via de telefoon. In de Spotify desktop applicatie is de Chromecast dan niet meer zichtbaar, wél in de Chrome Spotify webapplicatie. Vanuit de laatste start ik dan een stream en is de Chromecast ook weer beschikbaar in de Spotify webapplicatie.
Ik heb het maar enkele keren getest in 1 sessie, en geen uren/dagen lang.
Ook Windows als OS. Zal zsm testen op een.macbook die ik voor het werk heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjeekes
Goed, ik heb op een support pagina van Chromecast gevonden dat enkel de IOS en Android oplossingen worden ondersteund. Ik heb dus een tweedehands Gramofon aangeschaft. Deze krijg ik nu niet geconnecteerd... Zowel via ethernet kabel als wifi. Ik heb de Gramofon gefactory reset. Wanneer ik de Gramofon aanduid in de netwerkinstellingen moet ik een netwerksleutel ingeven (admin werkt niet). Dan toch maar via de app op mijn iPhone geprobeerd. Hij zoekt naar Gramofons en zegt vervolgens "je lijkt geen verbinding te maken met je Gramofon". Voorgestelde oplossing; naar netwerkinstellingen gaan en de vebinding maken met het wifi netwerk van de Gramofon. Wanneer ik dit doe zie ik de Gramofon maar kan ik dus opnieuw niet connecten.
De ring op de gamofon knippert blauw (heeft dus geen internet verbinding)…
Kan iemand me op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Vreemd dat je de Chromecast audio niet aan de praat krijgt, maar goed. Installeer eerst eens de gramofon app op je telefoon en maak daarmee verbinding. Volgens mij is de Gramofon ook "open" na een harde reset. Je maakt er verbinding met de app en die "kaapt" het wifi wachtwoord (dacht ik, is eeuwen geleden dat ik het aan de hand had....).
Factory reset correct uitgevoerd? Ik weet dat er meerdere websites zijn die de reset beschrijven, maar niet elke methode werkt correct.

[ Voor 12% gewijzigd door Ramon 73 op 11-11-2019 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjeekes
Is gelukt! Heb de factory reset een paar keer uitgevoerd en toe kreeg ik de Gramofon idd als "open" device tussen mn netwerkapparaten. Via daar kunnen koppelen aan het bestaande wifi netwerk.
Mercikes allemaal!
Pagina: 1