Toon posts:

Bestelformulier Gereedschappen maken in Excel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met een Excel formule Ik ben bezig voor mijn werkgever een nieuw gereedschap bestelformulier maken, nu ben ik bezig gegaan met de ALS formule welke deels werkt. Maar zodra ik ipv de artikelen, de artikelen die in kolom C staan aanvink, dan worden deze niet in het formulier opgenomen.

Situatie:
Stel, je wilt meetappratuur bestellen, dan zet je een vinkje bij de juiste apparatuur, de cel wordt daarna GEEL en dit artikel wordt toegevoegd aan het Middelenbeheer formulier. <Dit gaat goed.>
Maar nu wil je ook een aantal goederen uit de rij "Kist Bouw Mast" hebben. Dan gaat er ergens iets fout.

Er staan nog niet overal "vinkjes" en de voorwaardelijke opmaak is niet overal toegepast.

Iemand een idee wat er fout gaat. PS. Weet niet hoe ik hier het bestand kan toevoegen, maar als iemand dat kan uitleggen dan zal ik een copie toevoegen.

Alvast bedankt.

Rosbief

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 2010

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie hiervoor het door mij meegestuurde bestand. PS. hoe voeg ik een bestand toe????? Dan kan ik het duidelijk uitleggen.!

Beste antwoord (via Verwijderd op 31-10-2019 17:43)

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-10 08:58
Sorry, had het topic niet meer bekeken. Je kunt iemand taggen met een @ voor de naam (zo dus @Verwijderd), dan krijgt die er een bericht van.

Ik zou dit aanpakken door met PowerQuery te gaan werken. Dan moet je refreshen, maar is het wel wat failsafer. Leer over Powerquery, het vergemakkelijkt je Excel-leven!

Echter kan het ook anders. In beide gevallen zou ik adviseren om al je middelen onder elkaar te zetten in één lijst en met een extra kolom 'categorie' te gaan werken, omdat je anders het onderstaande eigenlijk niet gaat werken.

Ik zou een hulpkolom toevoegen in de middelenlijst die gaat nummeren van 1 af omhoog als het vinkje aan staat. Die kolom komt (bijvoorbeeld) rechts van de klom met de vinkjes (als kolom C). Als rij 1 de headers is, moet rij 2 leeg zijn om het goed te laten werken. In C3 komt dan:
code:
1
=IF(B3=TRUE;MAX($C$2:C2)+1;0)

Deze trek je door naar beneden. Let goed op de $-tekentjes in de MAX-formule, anders gaat het fout!
Alle aangevinkte materialen worden dan oplopend genummerd.

In je bestelformulier nummer je vervolgens je lijst met 1 en verder. Je kunt vervolgens met een INDEX en MATCH combi (even googlen, functies zijn extreem handig in veel situaties, leer je er ook nog wat van) de gegevens ophalen in je middelenlijst en de resultaten op het eerste tabblad weergeven. De code zal iets zijn als:
code:
1
=INDEX(Middelen!$A$3:$C$7;MATCH(A29;Middelen!$C$3:$C$7;0);1)

Door de INDEX/MATCH op te nemen in een IFNA voorkom je dat de rijen op je tabblad Middelenbeheer die niet worden gebruikt foutcodes opleveren.
code:
1
=IFNA(INDEX(Middelen!$A$3:$C$7;MATCH(A29;Middelen!$C$3:$C$7;0);1);0)

[ Voor 3% gewijzigd door Patrick_6369 op 31-10-2019 16:41 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De meeste mensen gaan vanuit beveiligingsoogpunt (malware-risico) geen .xlsx openen van "willekeurige mensen van internet". Sowieso is het beter om de paar relevante delen van het document even in de tekst uit te leggen. Dat zei ik al in F_J_K in "Bepaalde cellen kopiëren naar ander tabblad met ALS formule" wat je al had gelezen ;)

Je hebt nu een combi van wat voorwaardelijke opmaak, een of ander besturingselement voor het vinkje en wat ALS()-functies? Geef ajb concreet de huidige inrichting & formules, en waar je op vastloopt.

offtopic:
Ik hoop dat je werkgever al bezig is met de voorbereiding naar een nieuwere Office-versie, OFF2010 wordt de facto onbruikbaar over 12 maanden.

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 25-10-2019 17:36 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
F_J_K schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 17:35:
offtopic:
Ik hoop dat je werkgever al bezig is met de voorbereiding naar een nieuwere Office-versie, OFF2010 wordt de facto onbruikbaar over 12 maanden.
Nee, het krijgt geen ondersteuning meer. Dat is iets anders dan dat het onbruikbaar wordt. Wanneer er geen reserveonderdelen voor mijn auto meer zijn betekent dat niet dat mijn auto niet meer wil rijden...

Mijn Office 2011 doet het ook nog steeds, krijgt alleen geen ondersteuning meer en daardoor ook geen updates. Documenten die gemaakt zijn met nieuwe functies kan ik dus niet of minder goed bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
sypie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:08:
[...] Wanneer er geen reserveonderdelen voor mijn auto meer zijn betekent dat niet dat mijn auto niet meer wil rijden...
offtopic:
Een auto-analogie? Serieus? :F Het gaat om security. Niet over of het blijft werken of niet. Wat dat betreft doet Windows 98 het ook nog 'prima', maar het is niet slim om daarmee nog op de openbare weg te rijden. (Bam! Terug naar je auto-analogie :P)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Room42 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:34:
[...]

offtopic:
Een auto-analogie? Serieus? :F Het gaat om security. Niet over of het blijft werken of niet. Wat dat betreft doet Windows 98 het ook nog 'prima', maar het is niet slim om daarmee nog op de openbare weg te rijden. (Bam! Terug naar je auto-analogie :P)
Ja, een auto-analogie. Ik houd niet zo van fietsen. En verder: er wordt gesteld dat iets niet meer gaat werken. Dat is simpelweg onjuist. Het blijft wel werken maar wordt niet meer ondersteund, waardoor op termijn veiligheid in het geding komt. Net als met je Windows 98 installatie: het werkt nog prima maar veilig is het niet meer. Zo zal het ook met Office 2010 gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
sypie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:47:
[...] het werkt nog prima maar veilig is het niet meer. Zo zal het ook met Office 2010 gaan.
Oftewel:
F_J_K schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 17:35:
[...] OFF2010 wordt de facto onbruikbaar over 12 maanden.
;)

Maar goed, hier heeft TS weinig aan en dit wordt op voldoende andere plekken al besproken.

@Verwijderd Ik heb geen goed beeld van wat je nou probeert te bereiken (dan wel hoe je dat nu probeert te bereiken). Kun je wat screenshots plaatsen? En ook van wat je probeert te bereiken?

Screenshots kun je plakken op imgur.com/upload (gewoon via copy/paste) en dan de URL hier plakken.

[ Voor 35% gewijzigd door Room42 op 25-10-2019 18:52 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als het goed is, staat hieronder de link naar een tweetal

https://imgur.com/a/hXsiTtm

Ik hoop dat jullie hiermee kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Eigenlijk wil je dus in tabblad Middelen een lijst van mogelijkheden hebben, daarin geeft gebruiker aan welke van toepassing zijn en die lijst moet op tabblad 1 weer weergegeven worden???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja zoals jij het nu beschrijft, bedoel ik ook. Hoe moet ik dat benaderen?

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2019 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jammer genoeg tot op heden geen reactie meer gehad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Patrick_6369
Sorry, had het topic niet meer bekeken. Je kunt iemand taggen met een @ voor de naam (zo dus @Verwijderd), dan krijgt die er een bericht van.

Ik zou dit aanpakken door met PowerQuery te gaan werken. Dan moet je refreshen, maar is het wel wat failsafer. Leer over Powerquery, het vergemakkelijkt je Excel-leven!

Echter kan het ook anders. In beide gevallen zou ik adviseren om al je middelen onder elkaar te zetten in één lijst en met een extra kolom 'categorie' te gaan werken, omdat je anders het onderstaande eigenlijk niet gaat werken.

Ik zou een hulpkolom toevoegen in de middelenlijst die gaat nummeren van 1 af omhoog als het vinkje aan staat. Die kolom komt (bijvoorbeeld) rechts van de klom met de vinkjes (als kolom C). Als rij 1 de headers is, moet rij 2 leeg zijn om het goed te laten werken. In C3 komt dan:
code:
1
=IF(B3=TRUE;MAX($C$2:C2)+1;0)

Deze trek je door naar beneden. Let goed op de $-tekentjes in de MAX-formule, anders gaat het fout!
Alle aangevinkte materialen worden dan oplopend genummerd.

In je bestelformulier nummer je vervolgens je lijst met 1 en verder. Je kunt vervolgens met een INDEX en MATCH combi (even googlen, functies zijn extreem handig in veel situaties, leer je er ook nog wat van) de gegevens ophalen in je middelenlijst en de resultaten op het eerste tabblad weergeven. De code zal iets zijn als:
code:
1
=INDEX(Middelen!$A$3:$C$7;MATCH(A29;Middelen!$C$3:$C$7;0);1)

Door de INDEX/MATCH op te nemen in een IFNA voorkom je dat de rijen op je tabblad Middelenbeheer die niet worden gebruikt foutcodes opleveren.
code:
1
=IFNA(INDEX(Middelen!$A$3:$C$7;MATCH(A29;Middelen!$C$3:$C$7;0);1);0)

[ Voor 3% gewijzigd door Patrick_6369 op 31-10-2019 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Patrick_6369
Dank voor het uitzoeken. zal dit eens gaan uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Patrick_6369

De door jouw gegeven optie, nee nog niet de Powerquery, daar moet ik nog eens goed induiken om dit helemaal onder de knie te krijgen (waar kan ik daar het beste informatie over vinden?) Nu heb ik nog een andere vraag.

Ik heb nu de lijst met zo'n 200 artikelen en daar allemaal keuzevinkjes neergezet. Nu is de vraag. Hoe kan ik doormiddel van één druk op de knop, alle vinkjes uitschakelen?
Pagina: 1