Einde van het jaar zit er aan te komen en bij velen dus ook de beoordelingsgesprekken, maar ook de doelen voor het komende jaar zullen opgesteld gaan worden.
Nu zit ik in een situatie waar ik het afgelopen jaar wat vage doelen had en geen salaris plan. Ik heb hier aan toegezegd destijds, dus geheel mijn eigen schuld, maar heb in het afgelopen jaar wel geleerd dat dit niet fijn is en ten koste gaat van je voortgang en dus ook waarschijnlijk je salaris ontwikkeling.
Hoe ik er nu over denk:
Discussie die ik wil starten bestaat uit 4 delen, vragen eigenlijk, maar ik denk dat het best persoonsgebonden voorkeur is en er wel een discussie kan uit ontstaan:
Nu zit ik in een situatie waar ik het afgelopen jaar wat vage doelen had en geen salaris plan. Ik heb hier aan toegezegd destijds, dus geheel mijn eigen schuld, maar heb in het afgelopen jaar wel geleerd dat dit niet fijn is en ten koste gaat van je voortgang en dus ook waarschijnlijk je salaris ontwikkeling.
Hoe ik er nu over denk:
- Managers houden van vage doelen, want zo kunnen ze het in hun eigen voordeel formuleren
- Managers faciliteren, ze komen niet snel zelf met advies/ideeën. Ik zag ze tot voor kort nog meer als zorgdragers voor de werknemer, maar zie nu in dat ze het initiatief van de werknemer ondersteunen. Dus de bal ligt altijd bij de werknemer.
- Doelen en beloningen moeten zo geformuleerd zijn dat er geen onduidelijkheid kan bestaan en je dus jezelf beschermd tegen teleurstellingen. Negatief nieuws is voor een manager kortstondig rot om te geven, de werknemer moet er mee leven.
Discussie die ik wil starten bestaat uit 4 delen, vragen eigenlijk, maar ik denk dat het best persoonsgebonden voorkeur is en er wel een discussie kan uit ontstaan:
- Hoe kijken jullie tegen het vaststellen van je persoonlijke doelstelling met je manager aan?
- Stellen jullie de doelen SMART op of bijvoorbeeld zo duidelijk opstellen dat het doel gewoon met een ja/nee beantwoord kan worden?
- Hangen jullie hier jullie beloning aan vast? Dus ook een soort salarisplan?
- Wat voor soort doelen stellen jullie als ontwikkelaar? Hebben jullie voorbeelden? Ben zelf Java ontwikkelaar met bijna 2 jaar ervaring.