Controle voor aanschaf Gaming/ grafische PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espanolo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 12:29
Hallo allemaal,

Ik zoek een?
Een nieuwe desktop PC waar ik de komende drie to vijf jaren (of hopelijk langer) weer mee vooruit kan.

Wat is je budget?
Ongeveer €1500,- excl. monitor en behuizing.
Monitor die ik wil gaan aanschaffen is de AOC CQ32G1 Zwart

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
- Ik zoek een nieuwe PC die ik, naast dagdagelijkse zaken als internet, mail, etc., in wil gaan zetten om te gamen en gebruik te maken van foto bewerkingssoftware als Photoshop. Onder gaming versta ik spelletjes als de nieuwste Call of Duty, Watchdogs, BattleField, CyberPunk 2077, Ghost Recon Breakpoint, etc. en natuurlijk toekomstige shooter achtige spellen die uit gaan komen.
- De PC dient daarbij toekomst gericht te zijn, ofwel ik wil hier minstens 3 tot 5 jaar mee doen.
- CPU blijft op locked clock rate, ga dus niet overklokken.
- Van mijn oude PC neem ik een Samsung 850 EVO 500GB SSD over. Daarnaast behoud ik ook randapparatuur zoals toetsenbord en een Logitech MX Master muis.
- RGB in mijn PC (componenten) vind ik een leuke toevoeging

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf heb ik naast Tweakers verschillende fora's en review sites afgestruind. Op Tweakers heb ik daarnaast de recente BBG's (de guide en de topics), PSU's topics en comments doorgenomen en daardoor zijn al veel van mijn vragen die ik had beantwoord. Onderstaand tref je per component mijn afweging en eventuele vraag.

Processor
Daar waar ik zelf een voorkeur heb voor Intel CPU's heb ik na lang wikken en wegen toch een besluit genomen om voor een AMD CPU te gaan, de AMD Ryzen 7 3800X Boxed.

Moederbord
Ik zat in grote twijfel tussen de moederborden Gigabyte Aorus X570 MASTER en de Asus ROG Strix X570-E Gaming. Ik heb toch besloten om voor de laatstgenoemde ASUS ROG te gaan, mijn inziens zijn de verschillen minimaal en deze toch €99,- goedkoper is.

Videokaart
Qua videokaart zit ik nog in grote twijfel, dit door het feit dat de videokaart toekomstgericht dient te zijn (voor zover dat gaat) en mijn wensen inzake het gebruik. Nu gekozen voor een Asus Turbo GeForce RTX 2070 Super 8GB Evo gezien de prijs/ kwaliteit verhouding (zoals ik ze lees). Echter worden er veel positieve reviews geschreven over de 2060 en wat andere kaarten, ik weet dus niet of dit de beste keuze is? Wel wil ik een minimum van 8GB.

Behuizing
Aan de behuizing stel ik de volgende eisen;
- Glass windows aan minimaal één zijde
- Mesh achtige front
- Minimaal 2x USB 3.0 of 3.1 aansluiting
- Cable management
- Apart gedeelte voor flow PSU
- Stoffilters op bovenkant, front en wellicht onderkant tussen PSU gedeelte en main gedeelte

Ik heb nog geen keuze kunnen maken qua behuizing en daarom valt deze dus buiten het genoemde budget.

Al mijn genoemde wensen zitten in de Asus ROG Strix Helios GX601 case maar met een prijs van €277,- vind ik dit toch wat aan de dure kant.

Processorkoeling
Daar waar ik niet ga overclocken denk ik - afgaande op een aantal reviews - dat de meegeleverde AMD Wraith Prism Cooler voldoende is. Natuurlijk is het altijd beter om een processor koeler aan te schaffen gezien de meegeleverde vaak niet voldoende presteren. De Scythe Mugen 5 PCGH Edition komt daar denk ik het beste voor in aanmerking.
Heeft iemand wellicht zelf ervaring met de meegeleverde AMD Wraith Prism Cooler bij een NIET overklokte PC?

Geheugen intern
Op basis van reviews en awards heb ik gekozen voor de Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3200C16. Als 2x 16GB DDR4 3,2GHz kit gezien ik minimaal 32 GB aan geheugen wil.

Voeding
Op dit forum bij PSU's heb ik me al deels ingelezen op het kiezen van de juiste voeding, echter vind ik het maken van een keuze in deze nog moeilijk.
Ik kies voor een be quiet! Straight Power 11 850W (80 Plus Gold certificaat) omdat deze mijn inziens genoeg power levert en zuinig is, klopt dit ook? :D

SSD
Naast mijn huidige SSD die ik wil meenemen van mijn oude config wil ik de Samsung 970 EVO 1TB M.2 SSD aanschaffen. Samsung is voor mij vertrouwd en mij lijkt 1TB geschikt en voldoende voor hetgeen wat ik wil. Overige belangrijke data worden geplaatst op mijn Synology NAS.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In het verleden positief gewerkt met de merken ASUS, Logitech, Intel, Samsung, HP, etc. De Gigabyte Aorus setups lijken mij tegenwoordig ook van goede kwaliteit maar geen ervaring mee.
In het verleden negatief gewerkt met MSI, daarom geen voorstander van dit merk.
Verder vind ik RGB in mijn PC (componenten) een leuke toevoeging.

Welke configuratie heb ik zelf al gevonden?
Onderstaand mijn samengestelde configuratie, excl. monitor en behuizing.

Wat wil ik bereiken door jullie lastig te vallen? :D
Mijn kennis inzake hardware is wat achterstallig daar ik de dagelijkse vernieuwingen in deze technologie niet op de voet volg, in hoofdlijnen wel op de hoogte. Om deze redenen hoop ik dat jullie als mede Tweakers mijn configuratie kunnen controleren en mee willen denken in de vragen die bij mij zijn ontstaan.

Verder hoop ik antwoord te verkrijgen op mijn vragen en wellicht tot betere inzichten te komen om juist voor een goedkopere variant te gaan omdat wellicht sommige hardware te overbodig/ overkill is.

Wat zijn mijn specifieke vragen?
- Is het gekozen moederbord juist voor hetgeen wat ik wil gaan bereiken?
- Is de gekozen videokaart het beste voorhetgeen wat ik wil bereiken? Of fungeert/ presteert bv. 2060 of andere goedkopere types hetzelfde?

- Heeft iemand wellicht zelf ervaring met de meegeleverde AMD Wraith Prism Cooler bij een NIET overklokte PC? Is het benodigd om juist een andere PSU koeler aan te schaffen zoals de Scythe Mugen 5 PCGH Edition?
- Levert de gekozen PSU daadwerkelijk genoeg power en is deze zuinig?
- Is het gekozen RAM geheugen voldoende en en werkt deze qua snelheid optimaal i.s.m. moederbord, etc.?
- Zijn er zaken die naar jullie mening wellicht componenten die goedkoper kunnen maar nagenoeg hetzelfde presteren?
- Wellicht nog andere tips die ik vergeten ben?

Hopelijk heb ik zo alles beschreven, mochten er vragen zijn dan hoor ik dat graag.

Dankjewel!

[ Voor 16% gewijzigd door espanolo op 25-10-2019 15:21 . Reden: Invoegen tabel wenslijst wordt niet juist weergeven ]

Beste antwoord (via espanolo op 29-10-2019 12:23)

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Met die pc haal je wel de 144FPS en je hebt nog budget over om een leuke waterkoeling set aan te schaffen ziet er altijd leuk uit met een Window kast. In combinatie met het gekozen moederbord en de waterkoeling kan je ook overclocken, waardoor je makkelijk de performance van de Ryzen 7 3800X haalt. Niet dat je dat nodig heb, maar voor over 4 a 5 jaar, wie weet :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 340,-€ 340,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 203,90€ 203,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio€ 825,-€ 825,-
1BehuizingenFractal Design Meshify S2 Black – Dark TG€ 140,-€ 140,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 64,90€ 64,90
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 103,05€ 103,05
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 124,63€ 124,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.801,48

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espanolo
Bij het invoegen van de wenslijst in het topic gaat er iets niet goed, zie onderstaand:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800X Boxed€ 385,-€ 385,-
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-E Gaming€ 299,-€ 299,-
1VideokaartenAsus Turbo GeForce RTX 2070 Super 8GB Evo€ 564,50€ 564,50
1BehuizingenAsus ROG Strix Helios GX601€ 277,10€ 277,10
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3200C16€ 145,40€ 145,40
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 850W€ 145,05€ 145,05
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 125,59€ 125,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.991,59

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scy
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-09 09:45

Scy

¯\_(ツ)_/¯

Behuizing is iets persoonlijks, zelf vind ik die wie jij hebt gekozen verschrikkelijk overpriced en heeft een niet al te beste airflow. NZXT of Fractal Design maakt ook mooie zwarte kasten die past bij je build imo.
Dat is een dure mobo voor een build die niet overgeklokt gaat worden.

1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 142,78€ 142,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 142,78

Je kunt zo al bijna 400 euro besparen op je onderdelen en je vindt het in je prestatie van je computer niet terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bayatsog
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-08 14:38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02:03
Meerwaarde van de 3800x tov een 3700x is nihil in games. Of je gaat all the way en kiest de 3900x met 4 extra cores. Ik lees echter niks over videobewerking in je topic, noch virtual machines, dus hou het in dat geval maar op de 3700x

Verder idd geen custom cooler aanschaffen, gezien je toch niet gaat overklokken.

Ik ben het wel eens met je keuze voor een x570 bord als je er 5+ jaar mee wil doen. Immers, dan heb je een iets grotere kans dat je op langere termijn iets zal hebben aan de bijgeleverde pci 4.0.

Maar kijk eens naar goedkopere varianten. Ikzelf heb een x570 asus tuf gaming, en draai er een 3900x mee, vooralsnog zonder enig probleem.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espanolo
@Scy en @bayatsog dank voor de tips qua behuizingen!

@Scy mijn voorkeur gaat niet uit naar een MSI moederbord, wel de specs vergeleken en zijn wel nagenoeg hetzelfde idd dank voor de tip! Ga me eerst wat inlezen qua reviews.

@Mortov Molotov dank voor je reactie! Video bewerking geschiedt met Adobe AE een paar keer maar is geen dagdagelijkse taak. Virtual machines worden wel gebruikt. Ik ga de x570 TUF ook meenemen in de vergelijking!

Hebben jullie wellicht nog tips met betrekking tot de videokaart en mijn andere vragen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scy

Scy

¯\_(ツ)_/¯

@espanolo de videokaart had ik niet gecheckt, ik zie dat hij bijna stock fans draait (maar ééntje). Ik had persoonlijk een GTX 2070 genomen met aftermarket twee of meerdere fans erop. Zoals je ziet de videokaart die je had gekozen heeft ook geen reviews, omdat mensen meestal niet voor die gaan.

Als je toch bij asus wilt blijven:
pricewatch: Asus ROG Strix GeForce RTX 2070 OC edition

Wel een hele lange videokaart, dus kijk altijd even of die in je behuizing past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espanolo
Thanks ik ben nu tot deze config gekomen:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800X Boxed€ 385,-€ 385,-
1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 2070 Super 8GB Gaming Advanced€ 613,-€ 613,-
1BehuizingenAsus ROG Strix Helios GX601€ 277,10€ 277,10
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-32GTZRX€ 163,-€ 163,-
1VoedingenAsus ROG Thor 850W€ 224,90€ 224,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 171,-€ 171,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.133,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JonathanG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01-2023
Beetje overkill aan voeding. Met 750Watt red je het makkelijk. Voor wat extra headroom is 850W wel goed.
De SSd kan goedkoper: pricewatch: Kingston A2000 1TB
Misschien niet dezelfde snelheden, maar merk je niet of nauwelijks.

A good answer will come if you ask a good question

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• espanolo
@JonathanG dank voor je reactie!

De voeding neem ik altijd wat ruimer inderdaad, als ik me niet vergis zou ik +/- 500W nodig hebben. Maar wil wellicht in de toekomst nog uitbreidingen doen qua RAM, storage, etc.

Kingston had ik inderdaad ook gevonden in één van de vorige BBG's. Echter is mijn ervaring met Samsung altijd goed en beiden ze ook SSD (Driver) tool voor monitoring en optimalisatie van de SSD's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:19
Ik zou nog steeds geen x570 bord halen. Je gaat ~€150-€200 te veel betalen voor iets dat je misschien in de teokomst gaat gebruiken.

Ook kan je €50 op de SSD besparen door voor een andere nvme schijf te gaan. Verlies je zo goed als geen performance.

Ram/storage gebruiken vrijwel geen vermogen. Dus pak eventueel een 650W voeding als je echt veel extra ruimte wil. 850W is zwaar overkill en kost je gewoon bijna €100 te veel.

Persoonlijk vind ik €277 voor een kast ook compleet overkill. Je geeft 13% van je budget uit aan iets wat 0% performance gaat opleveren.

Voor €1500 kan je een PC nemen die meer performance geeft en net zo goed toekomstbestendig is.

Bedenk bijvoorbeeld op welke resolutie en refreshrate je wil gaan spelen. Op 1440p 144Hz gaat die 2070s het geen 5 jaar volhouden. En bij bijvoorbeeld shooters wil je wel degelijk een hogere refreshrate halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glamourt
Volgens mij ben je een Asus fan ;-)

Gekkigheid, heb er toevallig tijdens mijn studenten tijd wel voor gewerkt. (Promotie)
Wat ik mij kan herinneren zijn ze net als Apple heel erg goed is milieuvriendelijke producten maken. Meerdere awards voor gewonnen, tot hoever elektronisch producten milieu vriendelijk kunnen zijn dan. Daarnaast hebben ze een hele goede service. Maar dat terzijde.

De voeding is wel erg duur en het moederbord kan denk ik ook best goedkoper, vind je ook niet?
Zonde van het geld man, dat geld wat je dan bespaard moet je lekker in een RTX 2080 stoppen, zelfs dan haal je bij de meeste spellen maar gemiddeld 80-90FPS op 1440p. YouTube: GeForce RTX 2080 Test 11 Games in 1440p

De x570 moederborden ondersteunen PCIe 4.0. Zal ik lekker over een jaartje of 2 a 3 een videokaart aanschaffen met die aansluiting. Een 650W voeding zou dan al ruimschoots voldoen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scy

Scy

¯\_(ツ)_/¯

Glamourt schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:09:
Volgens mij ben je een Asus fan ;-)

De voeding is wel erg duur en het moederbord kan denk ik ook best goedkoper, vind je ook niet?
Zonde van het geld man, dat geld wat je dan bespaard moet je lekker in een RTX 2080 stoppen,
Precies, ik zie ook ineens veel ROG Asus in het nieuwe lijstje staan... daar betaal je voor.
Asus ROG Thor voeding heb ik vorige week nog een review van gezien.
In het kort komt het erop neer dat je 100 euro meer betaalt dan de competitie voor het merkje "ROG" en een LED schermpje dat het verbruik aangeeft. Je neemt hem waarschijnlijk omdat de Helios case een venster heeft waar die zichtbaar is. Dat is al 300 euro meer neertikken voor esthetica (voeding en case).

Twee ruggen neerleggen voor een build met GTX 2070 is eigenlijk best raar. Mijn broer heeft in februari een build van 2700 euro gebouwd met GTX 2080 Ti, door voornamelijk voor prijs/kwaliteit te gaan.
Maar het blijft jouw keuze. Wij kunnen alleen adviseren, en niet je dwingen tot een bepaalde koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espanolo
@Philip Ross @Glamourt @Scy dank voor jullie reacties.

Moederbord blijf ik behouden, met name met oog op de toekomst en mogelijke upgrade.

Dankzij tip van @bayatsog gekozen tot onderstaande setup:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800X Boxed€ 402,49€ 402,49
1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 2070 Super 8GB Gaming Advanced€ 613,-€ 613,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-32GTZRX€ 161,50€ 161,50
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 850W€ 144,65€ 144,65
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 171,-€ 171,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.931,64

Standaard zitten er bij de behuizing 3 fans meegeleverd, wat is jullie advies? Meer fans plaatsen? Zo ja, waar bv. on top?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-08 15:04
Ik vind het altijd lastig om advies te geven aan mensen die een esthetische kast een hoge prioriteit vinden. Alleen kan ik wel zeggen dat je verhaal over toekomstbestendigheid weinig hout snijd. De tendens is dat processoren en gpu's steeds zuiniger worden (tenzij je kijkt naar de top van het segment met de 2080ti). Maar als je even gaat rekenen dan heb je:

104 W voor 3800x
209 W voor 2070 super
40 W voor mobo
6 W voor SSD
5 W voor RAM
3 W voor je fans

Dan zit je aan de 367 watt. Met de BeQuiet 850 zit je daar bijna met 500W overheen.

Ook je mobo is bedoelt voor mensen die houden van overclocken of mensen die met een 3900x/3950x uren lang op full load gaan renderen.

Dus als je zoveel geld uit wilt geven omdat je dit een mooier bordje vind en de cijfertjes op de voeding er leuk vind dan moet je dat doen. Maar je hebt deze onderdelen niet nodig om je pc future proof te maken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Glamourt
Met die pc haal je wel de 144FPS en je hebt nog budget over om een leuke waterkoeling set aan te schaffen ziet er altijd leuk uit met een Window kast. In combinatie met het gekozen moederbord en de waterkoeling kan je ook overclocken, waardoor je makkelijk de performance van de Ryzen 7 3800X haalt. Niet dat je dat nodig heb, maar voor over 4 a 5 jaar, wie weet :)

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 340,-€ 340,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 203,90€ 203,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio€ 825,-€ 825,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 64,90€ 64,90
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 103,05€ 103,05
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 124,63€ 124,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.801,48
Pagina: 1