Freenas lokaal copieren via USB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubberbutt
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-08 19:21
Mijn vraag
...
Ik heb Freenas versie 9.x geinstalleerd op een wat oudere nog 32 bits PC.
Ik wil dit puur voor opslag van films gebruiken. Soort van nas server zeg maar. verder doe ik er niks mee.

Ik weet dat je met Win SCP files kunt transferren. Maar mijn huidige netwerk is vrij traag. Nou is USB 2.0 ook niet een van de snelste. Maar ik wil eigenlijk mijn externe USB harddisk aan de Freenas hangen. Files kopieren van usb disk naar lokale schijf van de freenas PC.

Zoiets als Totalcommander voor windows, maar dat zal er voor Freenas wel niet zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Al op diverse forums rondgespeurd en bijna iedereen zegt dat ik dit via het netwerk met Win SCP moet doen

Dit: https://www.linode.com/do...stall-midnight-commander/ komt nog het beste in de buurt wat ik in gedachten had...
...

[ Voor 9% gewijzigd door rubberbutt op 25-10-2019 15:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:43

Croga

The Unreasonable Man

rubberbutt schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:07:
Al op diverse forums rondgespeurd en bijna iedereen zegt dat ik dit via het netwerk met Win SCP moet doen
Serieus ja? Het eerste resultaat van mijn "Freenas copy files local drives" zoekopdracht geeft gewoon een rechtstreeks link naar hoe je dat doet: https://forums.slimdevice...pying-files-between-disks

De truuk is je te realiseren dat er gewoon een *nix OS onder Freenas zit waar je dus gewoon een USB schijf aan de PC kunt hangen, die mounten en gewoon op de command line kunt kopieren.

Nee, niet zoiets als TotalCommander, wel zoiets als de Windows command line....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubberbutt
Hmm. Deze gebruiker heeft een vraag hoe hij een dir moet moven van de ene disk naar de andere disk in zijn freenas. Niet helemaal wat ik bedoel.

Ik moet er eerlijkheidshalve ook bij vermelden dat ik geen linux expert ben. tuurlijk alle shell commands zijn op te zoeken.

Maar als er een simpele oplossing is graag.
Midnight commander lijkt een goede oplossing. Ik ga me daar eens in verdiepen.

[ Voor 11% gewijzigd door rubberbutt op 25-10-2019 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semyon.exe
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-09 19:47
Je zou je schijf kunnen mounten op de CLI/Webapp en dan misschien via (S)FTP met een client zoals Filezilla de bestanden kunnen verslepen mits de rechten in orde zijn.

Wel weer een omweg maar wel een makkelijke als je de GUI op Windows gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 18:25

amx

Als het netwerk sneller is verandert dat toch niks aan de leessnelheid van USB 2.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:56

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik heb mn freenas deze week opgeheven dus ik kan het niet meer nazoeken maar als ik me niet vergis is er een functie genaamd rsync oid.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubberbutt
Nah, ik ben helemaal gestopt met freeBSD. je kan vrijwel geen ext.programma installeren. Alles gaat via jail.
De repository is bijna niks. omslachtig allemaal. Ik heb nu windows server 2019 essentials.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:14

jurroen

Security en privacy geek

rubberbutt schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 17:17:
Nah, ik ben helemaal gestopt met freeBSD. je kan vrijwel geen ext.programma installeren. Alles gaat via jail.
De repository is bijna niks. omslachtig allemaal. Ik heb nu windows server 2019 essentials.
FreeNAS is gebaseerd op TrueOS wat op zijn beurt weer een fork van FreeBSD is. Ik weet dat FreeNAS niet de officiële FreeBSD repositories gebruikt maar een heel klein scala aan applicaties heeft. FreeBSD zelf heeft zo'n 34.000 ports, wat genoeg zou moeten zijn.

Maar goed, mosterd na de maaltijd gezien je gemigreerd bent naar Windows Server :9

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:54

Nibbz

Postmaster General

rubberbutt schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 17:17:
VM -> Linux -> en er gaat een wereld voor je open.

Ik hou echt van Freenas! (draait hier meerdere VM's, PiHole, DLNA server, OpenVPN en een fork van Emby)

Maar om terug te komen op je vraag, als je jou HD in de freenas pc steekt, zou je via de command line de HD kunnen mounten, en met een CP command complete dir's kunnen kopieeren.

"FreeBSD how to copy folder in terminal" op google moet toch wel iets nuttigs opleveren?

edit:

USB stick mounten:
You can see your da-devices by

# ls /dev/da*

If you see e.g. /dev/da0s1 listed, try mounting with

# mount_msdosfs /dev/da0s1 /media/usb

If you have set up sudo correctly you can do it as an ordinary user

% sudo mount_msdosfs /dev/da0s1 /media/usb
Dir kopieren:
cp -iprv /usr/home/USERNAME/public_html/SOURCEDIRECTORYNAME /usr/home/USERNAME/public_html/DESTINATIONDIRECTORYNAME
Replace USERNAME with the username for your server. Replace SOURCEDIRECTORYNAME with the name of the directory that you are copying. Replace DESTINATIONDIRECTORYNAME with the name of the directory that you created in the first step.

[ Voor 35% gewijzigd door Nibbz op 20-11-2019 22:26 ]

13:37

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-09 17:09
Daarnaast heb je voor linux/unix een redelijk alternatief voor Total commander: Midnight commander.

Steam

Pagina: 1