i7-870 met stock koeler --> 100'c ??

Pagina: 1
Acties:

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:35

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Klassiek gevalletje: mijn schoonvader vraagt: Jij bent goed met computers hè? Heb je niet een computer voor mû waarmee ik dvd's en netflix en youtube en internet op de TV kan doen?

In de kast stond nog een lege MS-Tech MC-380 kast. Past prima in zijn meubel.
Ik vol goede moed een Gigabyte P55 plank met socket 1156 gepakt en 8GB PC1600 geheugen er op gezet.
Er zat nog een i7-870 op met stock koeler.
Deze plank heb ik zelf niet eerder gebruikt, maar van een vriend gekregen toen zijn computer opgefrist werd.

Ik heb netjes de koeler er af gehaald, de koelpasta er overal af gehaald met wat alcohol (nee, geen rum) en zoals het hoort met een paar drupjes een zo dun mogelijk laagje Cooler Master DC1 er op gezet (had ik nog liggen van mijn FM2 rebuild).

De kast heb ik gevuld met spullen (oa een GTX 550TI, 128GB SSD en 3TB HDD en een paar ventilatoren) en W10 heb ik geïnstalleerd. Drivers heeft W10 zelf van het net gelepeld.

To the point.

Om eea te testen hem ik (met open kast) de processor met Prime 95 even maximaal belast.
Binnen 2 minuten loopt de temperatuur op tot 98'c en dan kap ik de test af.

Ik heb de koeler gecontroleerd en de pushpins zitten goed. Tweede test idem: redelijk snel naar 97'c.

Koeler er af gehaald, koelpasta tweede keer vervangen en opnieuw de test. Geen succes: weer snel naar de 98'c.

De graka bleef steeds netjes onder de 30'c. Daarin zie ik het probleem niet.
De pushpinszijn goed dichtgezet en gelockt.
De pasta heb ik ook in een FM2 setup met A10-5800 processor en die blijft met aftermarket koeler lekker koel met max 45 'c.
Een andere s115x koeler om te testen heb ik helaas niet liggen (sowieso de 115x voetjes al lang weggedaan)... en zeker niet een die laag genoeg is om in de kast te passen.

Momenteel heb ik de kast dicht en stabiel op max. 68 'c (t = 15 min). Daarvoor heb ik turbo uitgeschakeld en de processor tot 2GHz teruggeklokt. Voltages blijven dus lekker laag.

Op zich is dit wel te doen, veel performance wordt niet gevraagd van de computer. Maar ik vraag me nu toch af of de stock koeler ècht zo slecht is, dat de temps zo snel te hoog worden. Of doe ik iets systematisch verkeerd?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:41
Zeker weten dat de pushpins er goed in zitten? Ik zou misschien even het MB eruit halen en dan de koeler opnieuw monteren, zodat je zeker weet dat hij goed zit. Ik heb een Xeon X3470 onder een stock koeler van een i5 uit die generatie, en dat gaat prima.

Prime zorgt overigens wel voor erg veel hitte. Hoe draait de CPU idle? En hoe doet hij het met andere loads?

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:17
FM2 is van 2012/13, is je koelpasta na al die tijd niet helemaal uitgedroogd?
Je zegt ook dat je meerdere druppels aanbrengt, dit kan zorgen voor luchtbellen/slechter contact. Dat zou niet op zichzelf deze temperaturen kunnen verklaren maar een enkele druppel laten uitspreiden door de druk van de koeler is optimaal.

[ Voor 61% gewijzigd door Flamesz op 25-10-2019 14:45 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Pyramiden schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:42:
Prime zorgt overigens wel voor erg veel hitte. Hoe draait de CPU idle? En hoe doet hij het met andere loads?
Andere zware load heb ik er nog niet op gezet, enkel Prime95. Dat deze veel hitte genereert weet ik, dat was dus ook een stukje stress test :)
Idle komt de processor (vlak na het starten van Windows) op zo'n 32-34 graden uit. Daarbij maakt het niet uit of de kast open of gesloten is. Persoonlijk vind ik dat niet extreem, hoewel ik ook lager had verwacht.
Flamesz schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:44:
FM2 is van 2012/13, is je koelpasta na al die tijd niet helemaal uitgedroogd?
Je zegt ook dat je meerdere druppels aanbrengt, dit kan zorgen voor luchtbellen/slechter contact. Dat zou niet op zichzelf deze temperaturen kunnen verklaren maar een enkele druppel laten uitspreiden door de druk van de koeler is optimaal.
De pasta zelf is "maar" anderhalf jaar oud, ik heb hem gebruikt voor de REbuild van mijn FM2.
En recent ook op twee Pentium 1 computers, maar die reken ik niet mee... die worden ook zonder pasta al niet te warm.
De spuit is ook netjes dicht gebleven in deze tijd. Ik doe er voor de zekerheid ook altijd een paar wikkelingen elektrisch isolerende tape omheen (want voor handen, makkelijk terug los te maken na jaren en lekker stevig)

Ik zet altijd drie of vier kleine drupjes op de processor. Tot op heden nooit problemen mee gehad.

Toen ik de koeler verwijderde, zat er ook netjes overal een klein beetje pasta, geen open holtes / luchtbellen zichtbaar.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
lang verhaal maar miss de helft, namelijk:
* waar lees je je temperaturen mee uit
* draai je small fft's of blend in prime
* zeker weten dat je koeler goed zit, blokje moet zo heet zijn dat je je vingers eraan brand en op 20cm afstand voelt stralen namelijk
*hoe hard draait je fan
* vcore onder load
* xmp profiel geladen? (met gekke qpi/vtt voltages)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Hierbij wat aanvullingen:

Voor uitlezen van de temps gebruik ik HWmonitor van cpuid. Afgelopen week de laatste versie gedownload.

In Prime draai ik de small fft meg maximum stress/heat (2e optie geloof ik).

Dat koelblokje gloeit goed ja, ik durf m niet aan te raken en de pcb van de grafische kaart wordt ook iets warmer dan ik fijn vind.
De fan staat dan op rond de 2200rpm.

Vcore gaat naar boven volgens HWmonitor, kan het 1,4 of 1,6 volt zijn? Zal nog eens kijken naar hoeveel als ik de kast weer open maak van de week.

In bios is inderdaad een xmp profiel geladen geloof ik (ook volgens CPUZ bij geheugen info). Is dat niet alleen voor het geheugen dan?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Ik heb nog wat cijfertjes.

Na 10 minuten Prime fft / max power

---

Kast dicht.
Cpu klok op max 2.0GHz heb ik volgens HWmonitor:
Cpu vcore: 0,992v
Vin2: 1,664v
Vin3: 1,399v
Vin6: 3,248v

cpu op 65'c
cpufan ca. 1300rpm

Mobo tmpin0: 48'c
Mobo tmpin1: 46'c
Mobo tmpin2: 20'c
Maar geen idee waar deze zijn gemeten.

---

Kast open.
Cpu klok op 2,93GHz met turbo heb ik volgens HWmonitor:
Cpu vcore: 1.216v
Vin2: 2.00v
Vin3: 1.411v
Vin6: 3.248v

cpu op 98'c
cpufan ca. 2000rpm

Mobo tmpin0: 72'c
Mobo tmpin1: 85'c
Mobo tmpin2: 24'c

Bij de laatste setting zet de cpu zich vind constant op twee kernen terug naar 2,78GHz, geen enkele komt boven de 2,93GHz. Power wisselt tussen 95W en 108W. Aluminium van de cpu cooler is standje handje verbranden.

Kast dicht: Cpu fan stijgt naar 3000rpm, cpu gaat verder throttlen naar 2,5-2,7 GHz op alle kernen en Vcore daalt naar 1,11v. Oké, ik heb een airflow uitdaging... Maar Prime is daarin niet realistisch als uitgangspunt. Dat is weer een andere discussie.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor sommige CPU's is de stockkoeler niet voldoende voor 100% load onder een stresstest als Prime95 of LinX. Heb wel eens wat getest met andere Intel CPU's en de stockkoelers met stresstesten. Nieuwe PC gebouwd voor een klant en wat getest omdat het voor renderen gebruikt zou worden. 100% load was gewoon niet te doen zonder naar 90+ graden te gaan. Geen idee hoe het zit met deze CPU, maar dat de stockkoeler niet voldoet is geen uitzondering.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Om eerlijk te zijn is dit mijn eerste Intel CPU sinds de Pentium 4, waarmee ik dit soort fratsen uithaal... vergelijkingsmateriaal heb ik niet echt dus.

Daarbij heb ik geregeld AMD's gehad, maar allemaal met een dikker-dan-nodig-koelers er op. Temps waren nooit een issue en OC'en deed ik er nauwelijks mee (enkel mijn A10-5800 naar 4,4GHz met mooie temps onder 60'c).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:23

Nemesizz

Untouchable

Misschien een klein detail maar:
De pushpinszijn goed dichtgezet en gelockt
Je moet ze (nadat je de koeler verwijdert hebt), eerst terug in de lock positie zetten, en dan pas door het bord drukken.

Als je ze unlocked, doordrukt en dan pas in de lock positie draait zit die nog gewoon los.

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Waarom draait je cpu fan niet gewoon maximaal bij 80 graden, kijk je settings eens na??
Inplaats van small fft kan je beter met blend testen dat gaat een stuk minder extreem op je hardware en test ook gelijk je geheugen mee ;)
ps. wat is dat vin2 voltage en waarom verhoogt dat zichzelf zoveel (cpu pll??)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Wanneer ik er weer tijd voor maak zal ik eens kijken wat de blend doet. En waarom de fan zo laat op stoom komt snap ik ook niet. Ik zal in de bios de instellingen van de power instellingen nog eens nalopen, maar volgens mij stond daar enkel een rpm target.

Wat de Vin2 (en anderen) betekent weet ik niet, en waarom deze omhoog gaat sry ik nog minder... Het viel me inderdaad op, daarom heb ik ze er bij gezet.

En de pushpins zijn écht goed gelockt :p
Eerst er in drukken, op positie houden en dan locken terwijl er druk op blijft staan. Dat werkt prima ^_^

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:43
Die 8700k geeft erg veel hitte af(ik heb ehm zelf ook) ik zou echt aanraden om er een andere koeler op te zetten.

Plus de borden voor 8700k hebben noal de neiging om de vcore veel te hoog te zetten op automatisch.

Op automatisch vcore zeker geen prime gebruiken,omdat die dan een veel te hoog voltage geeft aan de cpu en dus de temperatuur ook veel te hoog oploopt.

Zie hier bv geven ze dat al aan voor de 8700

https://www.tomshardware....8700-cpu-review,5638.html

[ Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 01-11-2019 15:53 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

freaky35 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:50:
Die 8700k geeft erg veel hitte af(ik heb ehm zelf ook) ik zou echt aanraden om er een andere koeler op te zetten.

Plus de borden voor 8700k hebben noal de neiging om de vcore veel te hoog te zetten op automatisch.

Op automatisch vcore zeker geen prime gebruiken,omdat die dan een veel te hoog voltage geeft aan de cpu en dus de temperatuur ook veel te hoog oploopt.

Zie hier bv geven ze dat al aan voor de 8700

https://www.tomshardware....8700-cpu-review,5638.html
Intel® Core™ i7-870 Processor

btw ook een 95w cpu, die beter af is met aftermarket koeler

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-11 20:16

M2M

medicijnman

't is eigenlijk vrij simpel. Als de temperatuur onder load te hoog is, dan zijn er twee opties:

1. de koeler maakt slecht contact
2. de koeler is ondermaats / kan zijn warmte niet kwijt
(3.) de temperatuursensor is defect

Puntje 1 heb je al uitgesloten
Punt 2 blijft over.

(punt 3 is geen issue meer gezien er meer temperatuursensoren in de processor zitten tegenwoordig. )

-_-

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:43
Hackus schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:55:
[...]

my bad 8)7 8)7 tijd voor weekend voor mij :)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
freaky35 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:50:
(...)
Hackus schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:55:

Inderdaad, net de ietsjes oudere: de 870, de vroege i7. Maar het punt blijft overeind, en de boel blijft niet zo koel als ik zou willen. De ondermaatse koeler zal het probleem zijn.

Dat gezegd hebbende: ik krijg met geen mogelijkheid de treshold van de temperatuur omlaag, wanneer de cpu fan op volle kracht gaat blazen.

Voor nu laat ik het even voor wat het is. Ik verwacht niet dat de computer vaak maximaal belast gaat worden met de filmpjes en zo. Games mogen gewoon worden vergeten voor nu.

Met een zachte zoem bij relatief lichte belasting op de achtergrond is dit wel overkomelijk.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1