Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welke aandrijflijn/brandstof als particulier

Pagina: 1
Acties:

• ice-T106
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:37
Welke aandrijflijn/brandstof als particulier

Ik ben opzoek naar een fijne gezinsauto met genoeg ruimte. Neig zelf qua carrosserie naar een niet te kleine stationwagen.
Rij op moment een V40 D4 (de 4 cilinder) en deze aandrijflijn bevalt mij prima.

Maar zoek nu dus een auto die een maatje ruimer is.
Maar ik kom er niet uit welke aandrijflijn/brandstof nu de beste keuze is (voor mijn situatie).
Woon-Werk afstand: 55km
Thuis op de oprit laden: ja
Op het werk laden: ja 35 cent per kWh volgens new motion
Km per jaar: ruim 25.000km

Het gaat mij vooral om de Total Cost of Ownership in verhouding met hoe fijn de auto is.
Hou verder wel van een beetje vermogen.

En ik kom er gewoon niet uit wat de beste keuze is.
Denk dat zelf dat het het slimste is om een auto te kopen waar iig “de kop er af is” vooral bij de iets grotere en luxere auto’s scheelt dit meer heb ik het idee.
Om het een beetje eerlijk te vergelijken is kijk ik naar bijvoorbeeld deze zoekopdracht:
https://www.carnext.com/n...onwagon/?van-vermogen=175
Dus letterlijk elke (ex-lease) stationwagens met meer dan 175Pk

En dan kom je dus op punt van de aandrijflijn:

Benzine:
- Verbruik flink bij >175pk en
- Niet super voordelig in wegenbelasting.
- TCO hoger dan Benzine PHEV?
- Kan wel minder kapot
- Beste inruil waarde?

Diesel: VW 2.0tdi Volvo D4 enz
- veel wegenbelasting
- redelijk lage kosten per km.

PHEV Diesel: Dit is eigenlijk alleen de V60?
- en die kofferbak is nog kleiner dan mijn huidige V40 door de accu
Valt daardoor af denk ik?

PHEV Benzine: Mercedes 350e, Passat GTE
-bijna zeker 5 jaar lang halve wegenbelasting van benzine? (wel iets zwaarder)
-Kost per km voor korte ritten is goed
-Kost per km voor lange ritten valt tegen
-Kan meer kapot
-Inruil slechter dan benzine? En dan diesel?

BEV:
-BEV zou ik zelf minimaal voor een 40kWh gaan met watergekoeld accu pakket
-e-Niro en Model 3?
-Geen wegenbelasting
-Kost per km het laagste
-Geen stations

Misschien het makkelijkste om een VW Passat als vergelijkpunt te nemen? (Die hoeft het niet te worden maar heeft alle opties met een fatsoenlijke kofferruimte)

wegenbelasting pjecht EV bereikEv kW/100kmBrandstof l/100kmPrijs per kWhPrijs per lbrandstof Woon Werk pjtotaal pjtotaal 5 jaar
Diesel1692 pjnvtnvt5,78nvt1,47714593151 15759
Benzine800 pjnvtnvt7,63nvt1,652152295214764
GTE/hybrid496 pj35km256,8830 cent1,651536203210163
Full Elec0genoeg WW25nvt22nvt9409404702

Als je hier naar kijkt is een BEV de voordeligste keuze maar zou zelf dan op zijn minst een Model 3 of een E-Niro overwegen. Maar die zijn uiteraard niet te vinden met “de kop eraf”. En schrijven mede daardoor denk ik flink harder af.

Aanschaf prijs voor de drie Passat’s lijkt verassend vergelijkbaar (GTE luxer aangekleed).
Maar zou hetzelfde ook gelden voor de afschrijving en overige kosten?
(nogmaals sta zeker open voor andere auto is meer voor het vergelijk).
Ook is bijvoorbeeld een V60 D4 een stuk goedkoper in aanschaf lijkt het.

Dus alles ben elkaar ben ik nu helemaal kwijt wat een goede keuze is. 8)7

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• Ghosty J
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19:39
V 40? Kijk eens naar een Ford focus. Volgens mij bijna het zelfde onderstel en motor?
Deze ecoboost motoren zijn er ook in 182 pk.
En als je een oceaan tankt van 102 gaan deze blokjes naar de 196 pk!

• Twiek-San
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 00:16
PHEV Benzine : waarom geen Outlander?

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22:53

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ghosty J schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:05:
V 40? Kijk eens naar een Ford focus. Volgens mij bijna het zelfde onderstel en motor?
Met 102 octaan ben je nog 500 euro meer kwijt aan benzine onder de streep en wordt het nóg onrendabeler dan diesel 8)7

Correctie: niets is zo onrendabel als diesel, benzine komt al aardig in de buurt maar met brandstof van 2 euro per liter is er echt geen beginnen aan :p

Ontopic: ik zou lekker voor benzine gaan, handgeschakeld. EV/PHEV zijn eigenlijk allemaal automaat en vallen daarmee voor mij al gelijk af en diesel vind ik voor geen meter rijden, dan is de keuze snel gemaakt.
Qua kosten is alles behalve diesel goedkoper.

Wintervacht wijzigde deze reactie 25-10-2019 13:12 (32%)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• ice-T106
Twiek-San schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:08:
PHEV Benzine : waarom geen Outlander?
Heb een lichte voorkeur voor een station. Maar een Outlander is ook wel een lekker ruime bak. Zou dat voordeliger/fijner zijn een Passat GTE verwacht je?

• Twiek-San
Ik heb destijds de Outlander gekozen (160K probleemloze km) boven een GTE i.v.m. grotere accu en grotere binnenruimte. Als je rustig rijdt, zul je je woon-werk vrijwel geheel EV kunnen rijden.

• ice-T106
Twiek-San schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:18:
Ik heb destijds de Outlander gekozen (160K probleemloze km) boven een GTE i.v.m. grotere accu en grotere binnenruimte. Als je rustig rijdt, zul je je woon-werk vrijwel geheel EV kunnen rijden.
Maar komt die ook verder met een grotere accu dan? Kan me voorstellen dat gebruik (elektrisch en brandstof) ook wel iets hoger light. En dan is 20% meer accu niet zo veel meer?

• Twiek-San
Het bereik zit grotendeels onder je rechtervoet. De 2019 GTE heeft een grotere accu dan voorheen, dus wrs komen ze dan op papier even ver.

• Meekoh
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22:45
Even om te challengen. Waarom die harde 175 PK grens? PK zegt bij lange na niet alles over "power".
Uitgaand van TCO, de Toyota Hybrides zijn bijzonder zuinig wat echt wel scheelt in de benzine kosten.
Qua ruimte is zo'n Toyota Auris TS (want de kop moet eraf zijn) wel iets minder dan een Passat, maargoed prima value for money ook al voldoet het niet aan je 175 PK eis.

Denk overigens dat Diesel sowieso al af valt bij 25K KM per jaar.

Computer says no

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
ice-T106 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:14:
[...]

Heb een lichte voorkeur voor een station. Maar een Outlander is ook wel een lekker ruime bak. Zou dat voordeliger/fijner zijn een Passat GTE verwacht je?
Simpel gezegd is de Outlander is een EV met een range extender en de GTE's een benzine auto met elektrische ondersteuning. Hierdoor heeft de Outlander wel de voordelen van voordelig onderhoud, maar de GTE niet. Verder niet echt relevant aangezien je toch je werk niet haalt op een volle accu.

Het laden tegen 35ct/kWh is vaak economisch de moeite niet waard bij een PHEV, maar mogelijk hanteren andere partijen lagere tarieven.

Dankzij de Over-The-Air updates van de Model 3 verwacht ik zelf dat hij redelijk zijn waarde zal vasthouden. Daarnaast zie je bij veel andere (PH)EVs nog duidelijke de eerste ervaringen zijn van de fabrikant (Leaf en Zoë uitgezonderd) met bijkomende probleempjes. De Model 3 is echter vanaf het begin ontworpen, met ervaring, om betaalbaar heel veel kilometers te kunnen maken (Robotaxi).

Deveon wijzigde deze reactie 25-10-2019 14:34 (21%)

Model 3 DM / 3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4

• ice-T106
Meekoh schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:25:
Even om te challengen. Waarom die harde 175 PK grens? PK zegt bij lange na niet alles over "power".
Uitgaand van TCO, de Toyota Hybrides zijn bijzonder zuinig wat echt wel scheelt in de benzine kosten.
Qua ruimte is zo'n Toyota Auris TS (want de kop moet eraf zijn) wel iets minder dan een Passat, maargoed prima value for money ook al voldoet het niet aan je 175 PK eis.

Denk overigens dat Diesel sowieso al af valt bij 25K KM per jaar.
Is inderdaad geen harde grens hoor. Wil vooral een aandrijflijn die comfortabel en soepel vlot kan rijden. En wel sterk genoeg dat die als lease auto niet compleet de vernieling in getrapt is (was zelf ooit niet zo lief voor een 1.2tdi). Dus een goede hybride aandrijflijn is misschien wel prima. Zal deze ook wel meenemen om eens te proefrijden.

• Bio
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18:37
Deveon schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:28:
[...]

Simpel gezegd is de Outlander is een EV met een range extender en de GTE's een benzine auto met elektrische ondersteuning. Hierdoor heeft de Outlander wel de voordelen van voordelig onderhoud, maar de GTE niet. Verder niet echt relevant aangezien je toch je werk niet haalt op een volle accu.
Wait, what? Ik ben toch heel benieuwd hoe je dat statement denkt uit te gaan leggen...

• Croga
  • Laatst online: 01:16
ice-T106 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:14:
Ik rijdt een Passat GTE. Vriendin van me rijdt een Outlander.
Electrisch bereik van de GTE is in slechte omstandigheden 40km. In goede, zoals vandaag, 58km.
Electrisch bereik van de Outlander is in goede omstandigheden 35km. In slechte een stuk of 20.
Volledig benzine verbruik van de GTE ligt net boven de 5l/100km
Volledig benzine verbruik van de Outlander ligt net boven de 8l/100km

De outlander is geen serieuze optie als je naar verbruik gaat kijken. Voor geen enkele toepassing. De Passat wordt door iedereen onderschat in zuinigheid. De getallen in je eigen tabel zijn zeer negatieve inschattingen die alleen op gaan als je vanaf het moment dat je instapt naar de 130 accelereert en bij kantoor vol op de rem stil gaat staan. Als je geen 100% snelweg rijdt ga je veel lager uit komen.

Ik ben persoonlijk, qua verbruik, heel erg blij met mijn passat. Ik ga echter zeker terug naar een klasse kleinere auto. Mijn voorgaande, Megane Diesel, kwam onder de 5l/100km uit, kwa brandstof dus nog een heel stuk goedkoper. Een stuk lichter dus weinig belasting, weinig verzekering, alles bij elkaar grofweg half zo duur zonder in te leveren op rijcomfort.
Deveon schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:28:
Ik denk dat je de Outlander verward met de Ampera. De Outlander heeft gewoon een verbrandingsmotor met electrische ondersteuning, net als de GTE. De Ampera is zo'n beetje de enige auto (naast sommige i3s) die een electromotor heeft met benzine ondersteuning (De Ampera verbrand benzine om de accu te laden).

Croga wijzigde deze reactie 25-10-2019 14:49 (19%)

• Deveon
  • Niet online
Bio schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:46:
[...]
Wait, what? Ik ben toch heel benieuwd hoe je dat statement denkt uit te gaan leggen...
De Outlander heeft geen versnellingsbak, enkel op de snelweg kan de brandstofmotor de voorwielen aandrijven. Op lage snelheid, achteruit en de achterwielen (4WD) is dus altijd elektrische aangedreven.

Sterker nog de Outlander kan zelfs snelladen! Met 20KW.. :+

• Croga
Deveon schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:51:
De Outlander heeft geen versnellingsbak,
De Outlander heeft een CVT, net als de Prius. Ook gewoon een fuel-first hybrid.
enkel op de snelweg kan de brandstofmotor de voorwielen aandrijven. Op lage snelheid, achteruit en de achterwielen (4WD) is dus altijd elektrische aangedreven.
Okay. Dus als de accu leeg is kun je niet meer thuis komen?..... Ik geloof er helemaal niets van.

Maar zoals gezegd; nogsteeds geen argument om te stellen dat een Outlander een andere vorm van hybride aandrijving gebruikt dan de GTE. Het is nogsteeds een Fuel-first auto, net als de Prius, de GTE, de Mercedes, en al die anderen. Alleen dan een heel stuk minder zuinig.

• Twiek-San
Deveon schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:51:
[...]

De Outlander heeft geen versnellingsbak, enkel op de snelweg kan de brandstofmotor de voorwielen aandrijven.
Boven de 70kmh koppelt de benzinemotor bij, tenzij de accu nog niet leeg is of je "teveel" vermogen vraagt.

• ice-T106
Croga schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:47:
[...]

Electrisch bereik van de GTE is in slechte omstandigheden 40km. In goede, zoals vandaag, 58km.
Electrisch bereik van de Outlander is in goede omstandigheden 35km. In slechte een stuk of 20.

De outlander is geen serieuze optie als je naar verbruik gaat kijken. Voor geen enkele toepassing. De Passat wordt door iedereen onderschat in zuinigheid. De getallen in je eigen tabel zijn zeer negatieve inschattingen die alleen op gaan als je vanaf het moment dat je instapt naar de 130 accelereert en bij kantoor vol op de rem stil gaat staan. Als je geen 100% snelweg rijdt ga je veel lager uit komen.

Ik ben persoonlijk, qua verbruik, heel erg blij met mijn passat. Ik ga echter zeker terug naar een klasse kleinere auto. Mijn voorgaande, Megane Diesel, kwam onder de 5l/100km uit, kwa brandstof dus nog een heel stuk goedkoper. Een stuk lichter dus weinig belasting, weinig verzekering, alles bij elkaar grofweg half zo duur zonder in te leveren op rijcomfort.

[...]

Ik denk dat je de Outlander verward met de Ampera. De Outlander heeft gewoon een verbrandingsmotor met electrische ondersteuning, net als de GTE. De Ampera is zo'n beetje de enige auto (naast sommige i3s) die een electromotor heeft met benzine ondersteuning (De Ampera verbrand benzine om de accu te laden).
Kijk super post dit! Veel informatie waar ik naar op zoek was.
Verbruik cijfers had ik van www.praktijkverbruik.nl en zijn dus cijfers van de gemiddelde lease rijder. Maar die rijden natuurlijk ook niet het meest zuinig gemiddeld genomen. (ik rij persoonlijk wel een hoogpercentage snelweg)

Weinig belasting vraag ik me af voor de komende 5 jaar (Half-tarief PHEV) maar de rest zal ook wel aantikken.

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:13

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Croga schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:47:
[...]

[...]

Klinkt alsof je vriendin aardig doortrapt met die Outlander dan. N=1 werkt niet zo goed in deze gevallen.

Volgens spiritmonitor presteren ze vrijwel gelijk qua verbruik, de Outlander zelfs nipt beter dan de GTE.

Outlander:
https://www.spritmonitor....utlander.html?powerunit=2
4.31l/100km

GTE:
https://www.spritmonitor....6-Passat.html?powerunit=2
4.35l/100km

Oftewel: verwaarloosbaar verschil.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Twiek-San
Als je de auto's goed wilt vergelijken moet je dezelfde bestuurder dezelfde rit laten maken. Bovenstaande getallen kloppen heel aardig.

• ice-T106
Jeroenneman schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:58:
[...]

Klinkt alsof je vriendin aardig doortrapt met die Outlander dan. N=1 werkt niet zo goed in deze gevallen.

Volgens spiritmonitor presteren ze vrijwel gelijk qua verbruik, de Outlander zelfs nipt beter dan de GTE.

Outlander:
https://www.spritmonitor....utlander.html?powerunit=2
4.31l/100km

GTE:
https://www.spritmonitor....6-Passat.html?powerunit=2
4.35l/100km

Oftewel: verwaarloosbaar verschil.
Vind persoonlijk het onderscheid tussen elektrische range en verbruik en verbruik op alleen brandstof wel prettiger voor een PHEV. Want anders zegt het meer over stekker gedrag dan het verbruik van de auto's.

• Croga
ice-T106 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:56:
Kijk super post dit! Veel informatie waar ik naar op zoek was.
Verbruik cijfers had ik van www.praktijkverbruik.nl en zijn dus cijfers van de gemiddelde lease rijder. Maar die rijden natuurlijk ook niet het meest zuinig gemiddeld genomen. (ik rij persoonlijk wel een hoogpercentage snelweg)
Uiteraard is veel afhankelijk van rijstijl en ritprofiel. Beiden zijn in mijn voorbeeld sterk vergelijkbaar. Daarmee dus ook een stuk realistischer en beter vergelijkbaar dan zoiets als Spritmonitor waar rijstijl en ritprofiel helemaal niet mee genomen worden en de getallen dus op geen enkele manier vergelijkbaar zijn.

• Deveon
  • Niet online
Croga schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:55:
[...]

Okay. Dus als de accu leeg is kun je niet meer thuis komen?..... Ik geloof er helemaal niets van.
Ja net als bij de Ampera en de i3.... 8)7 Voordat de accu té leeg is kan de motor aanslaan en elektriciteit opwekken om direct de elektromotoren te voeden.
Maar zoals gezegd; nogsteeds geen argument om te stellen dat een Outlander een andere vorm van hybride aandrijving gebruikt dan de GTE. Het is nogsteeds een Fuel-first auto, net als de Prius, de GTE, de Mercedes, en al die anderen. Alleen dan een heel stuk minder zuinig.
Je vergeet de BMW X5 PHEV, die komt in de buurt van de Outlander en heeft een vergelijkbaar verbruik.

• Jeroenneman

Jeroenneman

Croga schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:09:
[...]

Uiteraard is veel afhankelijk van rijstijl en ritprofiel. Beiden zijn in mijn voorbeeld sterk vergelijkbaar. Daarmee dus ook een stuk realistischer en beter vergelijkbaar dan zoiets als Spritmonitor waar rijstijl en ritprofiel helemaal niet mee genomen worden en de getallen dus op geen enkele manier vergelijkbaar zijn.
Zo werkt statistiek natuurlijk niet hé. Als 126 mensen hun verbruik invullen, en meer dan 300 voor de Outlander, dan kan dat gemiddelde prima worden berekend.

Ik heb sterk het vermoeden dat jij je eigen GTE door een te rooskleurige bril benaderd.
Volgens de cijfers van de fabrikanten doet de GTE (2015-2018) 33 miles op een lading (NEDC) en de Outlander doet 28 miles (WLTP) op een lading. Dat zijn gewoon gestandaardiseerde testen.

Neem daarbij mee dat de NEDC cyclus gunstigere cijfers oplevert dan de WLTP testcyclus, en de puur elekrtische range van de Outlander en de Passat GTE is exact hetzelfde.

Maar in plaats van de bevindingen van honderden consumenten (waarbij extremen uitmiddelen) én officiële testcijfers moeten we afgaan op jouw N=2 bevindingen?
Merkwaardig :?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Croga
Jeroenneman schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:15:
Zo werkt statistiek natuurlijk niet hé. Als 126 mensen hun verbruik invullen, en meer dan 300 voor de Outlander, dan kan dat gemiddelde prima worden berekend.
Als we het dan toch hebben over statistiek zul je ook zien dat het zwaartepunt van de normaal bij de Passat op 3.9l/100km zit terwijl die bij de Outlander rond de 4.5l/100km zit.
En ik durf rustig te beweren dat de 95% statistiek van de Outlander grofweg een liter per 100km hoger is dan die van de Passat in deze.

Hoe statistiek werkt is dat gemiddelde in een dergelijke populatie geen enkele waarde heeft. Zeker deze populaties hebben een veel te grote standaarddeviatie om serieus genomen te worden. Maar zelfs als we hier, ondanks de slechte populatie, fancy statistics voodoo op los laten verbruikt de Outlander 25% meer benzine dan de Passat.

• Jeroenneman

Jeroenneman

Croga schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:20:
[...]

Als we het dan toch hebben over statistiek zul je ook zien dat het zwaartepunt van de normaal bij de Passat op 3.9l/100km zit terwijl die bij de Outlander rond de 4.5l/100km zit.
En ik durf rustig te beweren dat de 95% statistiek van de Outlander grofweg een liter per 100km hoger is dan die van de Passat in deze.

Hoe statistiek werkt is dat gemiddelde in een dergelijke populatie geen enkele waarde heeft. Zeker deze populaties hebben een veel te grote standaarddeviatie om serieus genomen te worden. Maar zelfs als we hier, ondanks de slechte populatie, fancy statistics voodoo op los laten verbruikt de Outlander 25% meer benzine dan de Passat.
Dus nu ga je goochelen met cijfers en de populatie afdoen als "slecht" omdat het niet matcht met jouw situatie? Want jouw populatie is lekker betrouwbaar, met een totaal van twee.

- Gemiddeld verbruik: hetzelfde
- Elektrische range: hetzelfde (de GTE2019 is een beetje beter, maar die zal TS dan weer niet kopen want te duur)

Wat jij wel of niet rustig durft te beweren heeft daar (gelukkig) verder weinig invloed op.

• Twiek-San
Croga schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:20:
[...]
En ik durf rustig te beweren.....
Aha, de wetenschappelijke benadering! :+

• Twiek-San
PHEV is het beste van 2 werelden. Met een lichte rechtervoet en kleine dagelijkse afstanden rijd je goedkoop en zuinig. En op weg naar vakantie rijd je met de trailer erachter lekker door zonder range-angst.

Jammer van de huidige bijtelling ;w

• Croga
Jeroenneman schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:25:
Dus nu ga je goochelen met cijfers en de populatie afdoen als "slecht" omdat het niet matcht met jouw situatie? Want jouw populatie is lekker betrouwbaar, met een totaal van twee.
Je kunt het "goochelen met cijfers" noemen. Ik noem het zinvol omgaan met statistiek.... Als je statistiek niet begrijpt heeft het weinig zin om te gaan gooien met cijfers die er niet toe doen, zoals het gemiddelde van een niet representatieve populatie.

Een populatie van 2 vergelijkbare metingen is een stuk betrouwbaarder dan een populatie van 400 niet-vergelijkbare metingen....

• Harm2211
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 20-11 12:46
Ik was met ongeveer dezelfde vergelijking bezig en je conclusie dat het bij een Passat qua aanschafprijs weinig scheelt deel ik niet. In mijn vergelijking is bij vergelijkbare km stand en bouwjaar een Diesel qua aanschaf zo 5k goedkoper dan een GTE en de benzine zit er ergens tussenin.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Waarom ik overigens blind de Outlander over de GTE zou verkiezen is echter puur de karakteristiek van de aandrijflijn. Wanneer je wat meer kracht vraagt (en blijkbaar doe je dat) bij de GTE springt de motor aan en gaat direct naar 4k RPM vandaar ook dat de onderhoudsinterval van de toch al niet heel florissante 1.4TSI motor verkort is.

Overigens is een Auris/Corolla Touring groter dan je denkt. Helaas niet PHEV

GoldenSample wijzigde deze reactie 25-10-2019 15:42 (10%)

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Croga schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:36:
[...]

Je kunt het "goochelen met cijfers" noemen. Ik noem het zinvol omgaan met statistiek.... Als je statistiek niet begrijpt heeft het weinig zin om te gaan gooien met cijfers die er niet toe doen, zoals het gemiddelde van een niet representatieve populatie.

Een populatie van 2 vergelijkbare metingen is een stuk betrouwbaarder dan een populatie van 400 niet-vergelijkbare metingen....
Nogmaals: een gemiddelde is de standaard voor vergelijk tussen populaties. Je pakt de mediaan als je reden hebt om aan te nemen dat data zeer skewed is en niet normaal verdeeld.

Ik vind het knap dat jij denkt dat jouw "betrouwbare" meting van 2 personen beter is dan een vergelijk van gemiddeldes over honderden mensen. En hoe weet TS dat hij dezelfde rijstijl heeft van jou of je vriendin (die dus blijkbaar volgens jou, exact hetzelfde is).

Anyway, ik heb de TS de data gegeven die nodig is voor een echt vergelijk, jij hebt gezegd wat jouw persoonlijke ervaring is met de GTE. Prima, maar doe niet alsof jouw data betrouwbaarder is dan die van honderden consumenten. Uit de tankgegevens van TS zelf komt trouwens hetzelfde plaatje naar voren, waarin Outlander en GTE gelijk zijn.

Wat mij betreft zijn we dan klaar met de discussie en kan TS verder met het toepassen van zijn eigen criteria zoals: bagageruimte, snelladen, afwerking interieur etc.

• ice-T106
En dan is er helaas nog de factor: hoe duidelijk is onze overheid.
https://www.salarisnet.nl...246-2120719968.1561838194

Dus er komt geen autobrief III, maar een wet op basis van het klimaat akkoord . Betekent dit nu dat het half tarief al zeker is of niet :?

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 22:05
Twiek-San schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:36:
PHEV is het beste van 2 werelden.
Juist niet, zou ik zeggen.
PHEV is complex, meer kans dat er iets stuk gaat. En dan wordt het echt duur.
Ik zou gaan voor ofwel benzine, ofwel EV (afhankelijk van budget).

• Meekoh
ice-T106 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:07:
En dan is er helaas nog de factor: hoe duidelijk is onze overheid.
https://www.salarisnet.nl...246-2120719968.1561838194

Dus er komt geen autobrief III, maar een wet op basis van het klimaat akkoord . Betekent dit nu dat het half tarief al zeker is of niet :?
Ik zou sowieso dat soort "cadeautjes" niet standaard meenemen in een TCO berekening. De overheid heeft in het verleden al laten zien dat dit soort zaken van het ene op het andere jaar over kunnen zijn

Computer says no

• Twiek-San
3_s schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:11:
[...]
Juist niet, zou ik zeggen.
PHEV is complex, meer kans dat er iets stuk gaat. En dan wordt het echt duur.
Verklaar je nader: wat is er dan ineens zo extra complex?

Mijn "beste-van-2-werelden-redenering" is: korte ritjes op stroom (stil & goedkoop) en lange ritten voornamelijk op benzine (5 minuten tanken en je kunt weer verder)

• Meekoh
Twiek-San schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:21:
[...]

Verklaar je nader: wat is er dan ineens zo extra complex?

Mijn redenering is: korte ritjes op stroom (stil & goedkoop) en lange ritten voornamelijk op benzine (5 minuten tanken en je kunt weer verder)
Nou heel simpelweg kun je natuurlijk stellen dat meer onderdelen == meer dingen die stuk kunnen gaan ;)

edit:
Aan de andere kant in de 150K KM die ik nu in de Auris TS en daarvoor 100K KM in de Auris heb gemaakt, is er nog geen 1 onderdeel echt stuk gegaan. Ook geen accu's vervangen of iets dergelijks.

Meekoh wijzigde deze reactie 25-10-2019 16:25 (19%)

Computer says no

• Twiek-San
Dan kun je beter gaan lopen :+

Serieus: die techniek is gewoon goed. En in een Outlander zit al niet eens een versnellingsbak.

• Meekoh
Twiek-San schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:25:
Dan kun je beter gaan lopen :+

Serieus: die techniek is gewoon goed. En in een Outlander zit al niet eens een versnellingsbak.
En dat laatste is een fabeltje. Mooie marketing praat, maar die motor zit echt niet direct gekoppeld aan de aandrijfas.
De (f)outlander maakt gebruik van de GKN Multimode eTransmission, deze bevat zelfs 2 aparte drive trains.
Het klopt dat het niet een standaard versnellingsbak is, maar ook deze eTransmission bevat gewoon tandwielen waar hydraulisch tussen geschakeld wordt.

edit:
Overigens kan ik al voorspellen hoe de volgende generatie hiervan eruit ziet, kijk maar eens bij Toyota.
GKN het bedrijf achter deze eTransmission heeft ook bijgedragen aan een onderzoek over hoe hun eTransmission in de Outlander verbeterd kan worden, 3x raden wat er geintroduceerd wordt....een CVT ;) want de huidige fixed ratio kan nog wel wat efficienter.

edit2:
Ze gaan sowieso op heel veel vlakken Toyota achterna, ook motor met grotere inhoud, maar op basis van Atkinson loop. Daardoor is hij uiteindelijk toch zuiniger.

Meekoh wijzigde deze reactie 25-10-2019 17:07 (32%)

Computer says no

• Twiek-San
Even mierenneuzelen: het is nu dus geen versnellingsbak. ;-)

Een CVT: was nou net zo blij om daar na een Toyota vanaf te zijn. Nu klikt de motor bij 70 in en loopt dan in alle rust door naar 170 als het moet.

Of TS met deze info nog wat opschiet: geen idee.

• ice-T106
Genoeg input voor GTE vs Outlander iig ;)

Zie inderdaad beetje dezelfde punten langs komen als die ik zelf ook in mijn hoofd had.
Plugin is inderdaad zowel beste als slechtste van twee werelden lijkt het.
Beste:
Geen range problemen.
Aanschafprijs gebruikt goed te doen.
Voordelig op kleine stukken.
Misschien relatief lage wegenbelasting

Slechtste:
Minst voordelig op lange ritten
Twee systemen die kapot kunnen. (ook met een halve versnellingsbak)
Extra gewicht
Meer wegenbelasting dan full electric

• cronpad
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 28-10 15:00
Onlangs heb ik zelf ook de keuze moeten maken tussen hybride, elektrisch, benzine en diesel. Het is uiteindelijk diesel geworden. Ik rijd de auto particulier en zo'n 30k-40k per jaar aan km's. Een BMW met 50k km's uit 2016 met een cat. prijs van ruim €45k, gekocht voor €15k euro.

Uiteindelijk heb ik voor diesel gekozen mede door de voordelige 2e hands aanschaf t.o. hybride/elektrisch/benzine. Ook speelde duurzaamheid en afschrijving voor mij een grote rol, onderdelen in een diesel gaan vaak langer mee en de auto is na een hoge km stand nog lang niet afgeschreven. Er wordt op dit forum veel geroepen over het onzekere bestaan van de diesel maar dit is net zo onzeker als het bestaan van de benzine en elektrische auto.

Benzine auto's stoten meer schadelijke stoffen uit dan moderne diesel auto's, daarnaast is een diesel veel efficiënter met brandstof dan benzine auto's. Zo haal ik bijna 900 km op 50L diesel t.o. 500 km bij een benzine auto. Ook is er sinds kort renewable diesel wat wel eens een hit kan worden.

Bij een elektrische auto kan het bijv. ook gebeuren dat er een ontwikkeling plaatsvindt waarbij de accu's twee keer zo goedkoop geproduceerd kunnen worden en- of twee keer zo lange accesradius krijgen. Waarom zou je dan nog een 2e hands elektrische auto kiezen met korte accesradius en/of dure accu's?

Elektrische auto's zijn in vergelijking met benzine en diesel motoren ook veel zwaarder wat betekend dat ze veel sneller voor slijtage zorgen op de wegen, uiteindelijk zal de overheid deze kosten moeten terugverdienen en zullen ze de wegenbelastingen voor 'oude' elektrische auto's verhogen. Daarnaast is het nog maar gokken wat er gebeurt met de oude accu's en recycling hiervan, misschien dat de overheid hier ook nog heffingen op gaat loslaten.

Ik moet altijd erg lachen om de mensen die melden dat de wegenbelasting voor een diesel te duur is maar wel akkoord gaan met de aanschaf van een kleine elektrische auto van €30k en daarnaast nog €120,- per maand betalen om accu's te huren om 300 km ver te kunnen komen. Of nog erger, de mensen die een private lease van €300,- + per maand nemen en na vijf jaar de auto inleveren en erachter komen dat ze de auto al bijna twee keer hadden kunnen kopen.

Ik betaal nu €120,- per maand aan wegenbelasting (een vergelijkbare benzine auto zou ca. €45,- per maand kosten) en ik verdien alles al terug aan het feit dat ik minder vaak hoef te tanken en dat de prijs van diesel goedkoper is dan benzine. Verzekering is gewoon gelijk aan een vergelijkbare benzine auto.

Voor €180,- per maand rijd ik een vrijwel nieuwe diesel en het onderhoud heb ik voor 5 jaar (of 100k km) al afgekocht voor €1000,- euro bij de BMW dealer wat neerkomt op €0,01 cent per km. Dit is zonder slijtage onderdelen zoals remmen en banden, dat onderhoud laat ik elders uitvoeren. Na het onderhoudscontract ruil ik hem weer in en verwacht ik zo'n €3000,- tot 5000,- euro aan afschrijving te hebben. Nog verder onder de 10k zal een BMW met een cat. prijs van €45k, 8 jaar oud en 150k km's nooit zakken en anders rijd ik hem zelf wel op.

Mijn advies zou zijn
0-20k km per jaar > benzine
20k-30k per jaar > benzine/hybride
30k+ per jaar > diesel

cronpad wijzigde deze reactie 28-10-2019 14:51 (0%)
Reden: Aanpassing advies

• fisherman
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 21:57
cronpad schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:48:
Er wordt op dit forum veel geroepen over het onzekere bestaan van de diesel maar dit is net zo onzeker als het bestaan van de benzine en elektrische auto.
Als je momenteel als particulier een elektrische auto koopt, moet deze qua actieradius gewoon voldoen voor 99 procent van de ritten.
Op het moment dat solid state accu’s op de markt komen, voordat de EV aan vervanging toe is, zal deze dus nog steeds in de meeste gevallen volstaan qua actieradius en dus zal de afschrijving daardoor ook niet heel erg beïnvloed worden. Bij een ICE is de kans veel groter dat deze over een jaar of 4-5 helemaal niets meer waard is als elektrische auto’s goedkoper worden.
Aan de andere kant zeg je nu dat je voor weinig geld een ICE hebt gekocht en de grootste afschrijving al gedaan is. Dus het verlies bij aanschaf nieuwe EV zou dan inderdaad groter zijn.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:13
Als je van plan bent om de auto ''op'' te rijden, en meer dan 20.000 km per jaar rijdt, kan je goed diesel gaan rijden. Die zijn op dit moment gewoon een paar duizend euro goedkoper dan een benzine auto, omdat ze niet echt meer in trek zijn. Nadeel is wel dat je de auto moeilijker kan verkopen over een jaar of 5 als de regels nog strenger zijn geworden.

• ice-T106
Meekoh schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:21:
[...]

Ik zou sowieso dat soort "cadeautjes" niet standaard meenemen in een TCO berekening. De overheid heeft in het verleden al laten zien dat dit soort zaken van het ene op het andere jaar over kunnen zijn
Om mijn eigen vraag te beantwoorden. De regels van het klimaat akkoord lijken nu wel echt definitief te zijn:
https://www.rijksoverheid...elasting-elektrische-auto

(Heb ook het idee dat prijs van de gebruikte PHEV's direct gestegen zijn)

Inderdaad de vraag in hoeverre je nu definitief moet rekenen met dit soort voordeeltjes. Maar op het naar voren halen van de bijtelling EVs na, is de overheid wel redelijk betrouwbaar gebleken toch?

• Silver7
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:38
Volvo V60/70 (hybride+diesel)?

• Meekoh
ice-T106 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:24:
[...]

Om mijn eigen vraag te beantwoorden. De regels van het klimaat akkoord lijken nu wel echt definitief te zijn:
https://www.rijksoverheid...elasting-elektrische-auto

(Heb ook het idee dat prijs van de gebruikte PHEV's direct gestegen zijn)

Inderdaad de vraag in hoeverre je nu definitief moet rekenen met dit soort voordeeltjes. Maar op het naar voren halen van de bijtelling EVs na, is de overheid wel redelijk betrouwbaar gebleken toch?
Nou niet alleen de bijtelling voor EV's naar voren halen was een dingetje.
Ook bijv. de afschaffing van de MRB vrijstelling voor al die kleine aygo/c1/108 achtige autotjes bijv.
De recente verhoogde belasting op diesel en dieselvoertuigen.
En zo zijn er nog wel een paar die binnen een redelijk korte termijn (tijd tussen aankondiging en implementatie) zomaar zijn gewijzigd.

Computer says no

• mdo8
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10-11 13:53
Ghosty J schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:05:
14pk meer door wat andere bandstof. die is goed verzonnen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True