Ik heb een Enermax voeding van 431 watt (EG465-VE). Deze zou stil moeten zijn maar is dat niet. Voedings fan op de achterkant is temperatuur geregeld. Deze draait echter na een paar minuten minimaal op zo'n 2300 toeren en is dan erg luidruchtig. Eigenlijk merk ik niet veel van de temp regeling. Ik heb qua koeling een perfecte kast, de Antex SX830, met twee intake en twee outlet fans. Ik zou graag ervaringen van anderen hiermee horen en hoe snel jullie fan in hetzelfde type voeding draait.
Hmm... het is een bekend probleem bij de 350watt versie, maar jij hebt het nu ook met de 431 watter?
Misschien een idee om ff contact op te nemen met waar je hem vandaan hebt, want die dingen horen dus stil te zijn
Misschien een idee om ff contact op te nemen met waar je hem vandaan hebt, want die dingen horen dus stil te zijn
Lees even dit topic. Daarin staan meer mensen die dit probleem hebben. Misschien dat als er genoeg mensen zij met hetzelfde probleem dat jullie aktie kunnen ondernemen om net als wij van Enermax een vervanging te krijgen.
Verwijderd
Probleem is:
92mm fan onderkant zit te veel naar de kant toe....je krijgt als je hem opstuurt een andere voedingsdeksel waarbij het gat meer naar het midden zit en dus ook boven de befaamde spoel met daarop de temp sensor...!!!!! Dat is het probleem!!!
92mm fan onderkant zit te veel naar de kant toe....je krijgt als je hem opstuurt een andere voedingsdeksel waarbij het gat meer naar het midden zit en dus ook boven de befaamde spoel met daarop de temp sensor...!!!!! Dat is het probleem!!!
Igor,
kun je me misschien aangeven met een foto ofoz welk onderdeel het betreft en hoeveel cm ikhem moet opschuiven. Wellicht handig voor meer mensen met dit 'probleem'
kun je me misschien aangeven met een foto ofoz welk onderdeel het betreft en hoeveel cm ikhem moet opschuiven. Wellicht handig voor meer mensen met dit 'probleem'
Verwijderd
Nou ik bedoelde met "opschuiven" ....eigenlijk...het gat waar de ventilator in hangt had 1-2 cm meer naar het midden gemoeten...aangezien je een gat niet kan opschuiven...:-) dus je moet een nieuw deksel, wil je dit niet dan moet je de sensor verplaatsen, als je dit laatste bedoelt dan ga ik daar zometeen pics van maken...ik post ze over een uurtje...Op dinsdag 31 juli 2001 16:44 schreef zardoz het volgende:
Igor,
Ps deze info (van dat verkeerd geboorde gat) heb ik van een leverancier van enermax voedingen ....
Igor,
ik bedoelde inderdaad hoe de sensor moet worden opgeschoven. Als je hier inderdaad foto's van kunt posten stel ik dat zeer op prijs.
ik bedoelde inderdaad hoe de sensor moet worden opgeschoven. Als je hier inderdaad foto's van kunt posten stel ik dat zeer op prijs.
Verwijderd
Bij deze de pics:

Hier zie je de sensor op de spoel... (die gele draadjes...de sensor zit onder de tie-rap)

Knip hem van de spoel los en strek hem, zover dat hij bovenop het grote gouden koellichaam ligt

Hier zie je nog net het bovenkantje van de sensor onder de fan.
Dit is de gemiddelde waarde van de fan (let even niet op die andere, ben nog aan het kloten!!>:) ) maar hij fluctueerd van 1522 tot 1586 en komt niet meer hoger..
Mijn kamer temp is nu ong 24 graden..En er komt 0,0 warmte van de voeding, hij wordt dus niet te heet...
Oh ja,de 92mm op de bodem van de voeding,die had hier ongeveer 2cm naar rechts gemoeten. Dan had ie alle 2 de koellichamen gekoeld en de spoel. Maar dan past ie niet meer mooi in sommige fulltowers(zonder te dremelen
)!!!!!!!! Opletten dus! Maar goed, mijn oplossing werkt ook... ik tevreden 

Dit model heb ik.

En hij is echt HEEEEEEL stil!!!!!! Aanrader!!!!!!
PS Zouden jullie kunnen posten of het inderdaad bij jullie ook is gelukt???
Thanx

Hier zie je de sensor op de spoel... (die gele draadjes...de sensor zit onder de tie-rap)

Knip hem van de spoel los en strek hem, zover dat hij bovenop het grote gouden koellichaam ligt

Hier zie je nog net het bovenkantje van de sensor onder de fan.
Dit is de gemiddelde waarde van de fan (let even niet op die andere, ben nog aan het kloten!!>:) ) maar hij fluctueerd van 1522 tot 1586 en komt niet meer hoger..
Mijn kamer temp is nu ong 24 graden..En er komt 0,0 warmte van de voeding, hij wordt dus niet te heet...
Oh ja,de 92mm op de bodem van de voeding,die had hier ongeveer 2cm naar rechts gemoeten. Dan had ie alle 2 de koellichamen gekoeld en de spoel. Maar dan past ie niet meer mooi in sommige fulltowers(zonder te dremelen

Dit model heb ik.

En hij is echt HEEEEEEL stil!!!!!! Aanrader!!!!!!
PS Zouden jullie kunnen posten of het inderdaad bij jullie ook is gelukt???
Thanx
Igor,
bedankt voor de foto's. Ik kom er waarschijnlijk pas komend weekend aan toe om deze wijziging door te voeren maar uiteraard laat ik weten wat de uitkomst is!
bedankt voor de foto's. Ik kom er waarschijnlijk pas komend weekend aan toe om deze wijziging door te voeren maar uiteraard laat ik weten wat de uitkomst is!
@Igor
thanx voor de info!
Heb gelijk mij 365VE opengeschroefd en de sensor verplaatst. Echt geweldig resultaat
Draait nu 1700rpm terwijl voorheen ik altijd 2500rpm had. Ik heb sensor nu met nieuwe tie-rap op tweede spoel gehangen met ntc op 92mm fan gericht. Ik ga nog een beetje met sensor schuiven om te kijken wat effect is.
Voor iedereen die de Enermax te lawaaig vindt een aanrader!
thanx voor de info!
Heb gelijk mij 365VE opengeschroefd en de sensor verplaatst. Echt geweldig resultaat
Draait nu 1700rpm terwijl voorheen ik altijd 2500rpm had. Ik heb sensor nu met nieuwe tie-rap op tweede spoel gehangen met ntc op 92mm fan gericht. Ik ga nog een beetje met sensor schuiven om te kijken wat effect is.
Voor iedereen die de Enermax te lawaaig vindt een aanrader!
Verwijderd
De 4 kleine top schroefjes...er zit geen garantie stikker op, dus dat is mooi meegenomen!Op dinsdag 31 juli 2001 19:45 schreef HlpDsK het volgende:
Dit is erg interessant!
Hoe heb je trouwens je voeding opengekregen?
Verwijderd
Hee inderdaad, ik heb de 461 (die geen herrie maakt) en niet de 465. Dat gat van die fan zit dan inderdaad ca. 2 centimeter verder naar rechts..
Wellek? Een 350-watter die veel herrie maakt ??

Ik heb een Enermax 350 Watt en die hoor ik niet eens door de andere fans en m'n HDD's
stil zat dus 
De boel is wel vet OC'd, origineel PIII 850.
En vooral gisteren en ook begin van de middag was het nog heet hiero zeg
nu niet meer 
Ik heb een Enermax 350 Watt en die hoor ik niet eens door de andere fans en m'n HDD's
De boel is wel vet OC'd, origineel PIII 850.
En vooral gisteren en ook begin van de middag was het nog heet hiero zeg
Hij heb ut record onderklokken!Op dinsdag 31 juli 2001 23:50 schreef Knightwolf het volgende:
...
De boel is wel vet OC'd, origineel PIII 850/100.
...
ONDER-clockenOp dinsdag 31 juli 2001 23:58 schreef Sir_Floppy het volgende:
[..]
Hij heb ut record onderklokken!
Van 850 naar 978 is niet mis hoor, met 100 FSB naar 115 dus
(978 ja, MBM geeft 3 teveel aan t.o.v. de BIOS)
Daarbij gaat het vooral om de System temp en de RPM van de PSU-fan (m'n Enermax dus)
Kom je neit uit met de schroeven lijkt meOp woensdag 01 augustus 2001 02:41 schreef HlpDsK het volgende:
Kun je niet gewoon dat hele bovenpaneel met fan 180 graden draaien?
Verwijderd
Zou 't? Zitten die niet evenver overal?Op woensdag 01 augustus 2001 02:44 schreef BrZ het volgende:
[..]
Kom je neit uit met de schroeven lijkt me
Kijk die schroef linksonder en rechtsonder maar...Op woensdag 01 augustus 2001 02:57 schreef HlpDsK het volgende:
[..]
Zou 't? Zitten die niet evenver overal?
Die linksonder zit dichter bij de linkerkant dan de rechter aan de rechterkant zit (kromme zin dit
Is dit niet alleen bij de 350W uitvoering? Ik heb een 431W, en het gat van de onderste fan past precies over het gat in de plaat boven de processor, exact volgens de AMD specs. Als ik de 92mm fan 2 cm zou verplaatsen komt ie juist uit het midden te hangen.Op dinsdag 31 juli 2001 16:32 schreef igor het volgende:
Probleem is:
Maar ook mijn 431W draait al snel op straaljager nivo, ong 2900 toeren.
Misschien moet ik toch die sensor-mod eens proberen
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Igor,
als gevraagd het resultaat. Ik heb je advies opgevolgd en de fan is van 2600 toeren naar 2000 toeren gegaan. Ik heb wel de sensor met een draadje vastgemaakt aan het gouden koellichaam. Wellicht dat hierdoor het contact beter is dan in jou geval waardoor mijn toerental toch nog wat hoger is. Ik ben van plan de draden van de sensor wat te verlengen en te experimenteren met de positie. Wordt vervolgd.
als gevraagd het resultaat. Ik heb je advies opgevolgd en de fan is van 2600 toeren naar 2000 toeren gegaan. Ik heb wel de sensor met een draadje vastgemaakt aan het gouden koellichaam. Wellicht dat hierdoor het contact beter is dan in jou geval waardoor mijn toerental toch nog wat hoger is. Ik ben van plan de draden van de sensor wat te verlengen en te experimenteren met de positie. Wordt vervolgd.
Verwijderd
Al geprobeerd, dat gaat dus nietOp woensdag 01 augustus 2001 02:41 schreef HlpDsK het volgende:
Kun je niet gewoon dat hele bovenpaneel met fan 180 graden draaien?
Dan zit namelijk de rand van je 92mm tegen je 80mm aan en vervolgens gaan je schroeven er niet meer op!
De schroeven zitten overigens wel goed!!!
Ik zit nog steeds te wachten op een nieuwe kap dus alvast de sensor maar verplaatst.
Het geluid is meer dan de helft minder, mijn fansensor blijft echter constant op 2570 staan ,zal wel defekt zijn.
Het geluid is meer dan de helft minder, mijn fansensor blijft echter constant op 2570 staan ,zal wel defekt zijn.
je moet niet lullen maar dat ding gewoon openschroeven want het stelt geen ruk voor en het resultaat is goed. Dus waar wacht je nog opOp woensdag 01 augustus 2001 18:50 schreef HlpDsK het volgende:
Ik wil dat kreng gewoon stil hebben
Verwijderd
Niet op nodeloos gezeur iig. Ik kan me PC niet zomaar uit elkaar schroeven, want hij is in gebruik.Op woensdag 01 augustus 2001 18:57 schreef BartNL het volgende:
[..]
je moet niet lullen maar dat ding gewoon openschroeven want het stelt geen ruk voor en het resultaat is goed. Dus waar wacht je nog op
weet je zeker dat 'dat kreng' niet het fannetje op je kt7 northbridge is? Die kan een ongelooflijke herrie maken voor zo'n klein ding...Op woensdag 01 augustus 2001 18:50 schreef HlpDsK het volgende:
Ik wil dat kreng gewoon stil hebben
er wordt in de thread door igor al heel duidelijk uitgelegd hoe e.e.a. te fixen. Wanneer jij dan nodeloos blijft blaten ga ik wel zeurenOp woensdag 01 augustus 2001 18:59 schreef HlpDsK het volgende:
[..]
Niet op nodeloos gezeur iig. Ik kan me PC niet zomaar uit elkaar schroeven, want hij is in gebruik.
Verwijderd
Als die uit staat is de herrie er ook.Op woensdag 01 augustus 2001 19:00 schreef BartNL het volgende:
[..]
weet je zeker dat 'dat kreng' niet het fannetje op je kt7 northbridge is? Die kan een ongelooflijke herrie maken voor zo'n klein ding...
Verwijderd
Ik heb net ook de sensor verplaats van het spoeltje naar het koelblok en het is een wereld van verschil,kon me eigenlijk niet voorstellen dat dit hielp maar bij het verplaatsen viel me op dat het spoeltje veel warmer is dan het koelblok dus het werkt wel degelijk.
Ik had de tip van Igor al opgevolgd en dat maakte veel verschil (2600 > 2000 toeren). Nu heb ik de draad van de sensor verleng zodat ik hem makkelijker op het koellichaam kan monteren. Tevens heb ik de sensor nu met een tire-wrap vastgezet op het grote gouden koellichaam. Toerental blijft 2000. Mijn kast temp is 33°C en mijn Zalman gekoelde CPU is 53°C. De CPU temperatuur is nu wel van invloed op het toerental van de PSU, logisch omdat de warme lucht van de Zalman recht de PSU instijgt. Vroeger zag je dit effect helemaal niet door de hoge temperatuur van de spoel in de PSU.
Verwijderd
Ja die verwarmde hem gelijk naar een toppunt!! MAar die spoel mag warm worden, watn smelten doet ie echt niet en daar zit geen tor aan die warm wordt en instabiel wordt!!!Op woensdag 01 augustus 2001 21:07 schreef zardoz het volgende:
Ik had de tip van Igor al opgevolgd en dat maakte veel verschil (2600 > 2000 toeren). Nu heb ik de draad van de sensor verleng zodat ik hem makkelijker op het koellichaam kan monteren. Tevens heb ik de sensor nu met een tire-wrap vastgezet op het grote gouden koellichaam. Toerental blijft 2000. Mijn kast temp is 33°C en mijn Zalman gekoelde CPU is 53°C. De CPU temperatuur is nu wel van invloed op het toerental van de PSU, logisch omdat de warme lucht van de Zalman recht de PSU instijgt. Vroeger zag je dit effect helemaal niet door de hoge temperatuur van de spoel in de PSU.
Het is maar helemaal de vraag of er van een echt gebrek sprake is. Enermax geeft nergens op hoeveel geluid de PSU mag maken. Dat het beter kan is duidelijk.Op woensdag 01 augustus 2001 19:43 schreef HlpDsK het volgende:
[..]
Jij vindt het normaal dat een produkt met gebreken geleverd wordt ..
Maar dat is toch juist de reden om te modden? Ik heb aan mijn PC al een hoop veranderd om een stil en snel systeem te krijgen. Niet één fan in de kast draait nog orgineel m.u.v. de Enermax intake. De overige 7 fans zijn allemaal vervangen of draaien op aangepast voltage. Dan vind ik zo'n aanpassing in de Enermax minimaal.
Zelf repareren zou ik niet doen in garantieperiode. Deze aanpassing wel omdat 'ie nog sneller gaar dan dat ik heb uigevonden wie de PSU voor mij namens Enermax gaat aanpassen
Verwijderd
Kheb me kast net weer in elkaar zitten. drives verplaatst en de voeding gemod. Jammer dat dat draadje van de therrmistor zo kort is .. ik had 'm liever in de airflow van de 92mm gehad.
De voeding doet het niet gek veel trager helaas. van 3000+ naar 2100. En dat is met de kast open. ALs ik 'm dicht doe zal het wel 2500 of zo zijn. Dat schiet ook niet op
De voeding doet het niet gek veel trager helaas. van 3000+ naar 2100. En dat is met de kast open. ALs ik 'm dicht doe zal het wel 2500 of zo zijn. Dat schiet ook niet op
Het gaat toch ook niet alleen om de snelheid van de fan(s). Hoewel van 3000+ naar 2100 ook wel zo'n dikke 30% afname in fan rpm betekent, is het geluidsniveau natuurlijk het belangrijkst. Zet de kap er nou eens op en beoordeel de geluidproductie na deze 'mod'. Zal toch wel een stuk(je) beter zijn, toch? 
// edit: een beetje typeles kan geen kwaad voor /me
// edit: een beetje typeles kan geen kwaad voor /me
sigloos
Verwijderd
Pas bij 1500 rpm of zo merk je wat verschil. 2500 ten opzichte van 3000 zet geen zoden aan de dijk.
Verwijderd
Als je mijn plaatjes goed bekijkt zie je dat de sensor met de top in de koelwind van de 92mm ligt....Dus zou wel degelijk rond de 2000 uit moeten komen en dat maaktt echt een hele hoop uit!!! Want beide fans worden daardoor geregeld!Op donderdag 02 augustus 2001 00:16 schreef HlpDsK het volgende:
Kheb me kast net weer in elkaar zitten. drives verplaatst en de voeding gemod. Jammer dat dat draadje van de therrmistor zo kort is .. ik had 'm liever in de airflow van de 92mm gehad.
Over mensen die zeggen dat ze dit niet zouden doen in garantie periode:
-Er zitten geen stikkers op die je kapot scheurt als de voeding open gaat
-het enige wat je kapot knipt is een tie-rap en die kan je zo weer terug plaatsen (FL4,95 zakje van 30 stuks bij de gemiddelde bouwmarkt)
Verwijderd
De Enermax doe nu met de kast vol open alweer bijna 2400 rpm .. dit heeft zo dus absoluut geen zin.
Waarom mailen jullie Enermax niet gewoon in Taiwan? Dat heb ik ook gedaan en binnen drie dagen antwoord.
Zeg dat je het probleem ook hebt met jullie versie en dat jullie bekend zijn met het probleem in de 350 watt versie. Misschien hebben hun een betere oplossing. Want met die aanpassing die zij doen veranderen ze ook echt de airflow binnen in de voeding, jullie veranderen alleen de plaats van de sensor. Eigenlijk is het dan wel logisch at je andere resultaten krijgt als met de aanpassing van Enermax zelf.
Zeg dat je het probleem ook hebt met jullie versie en dat jullie bekend zijn met het probleem in de 350 watt versie. Misschien hebben hun een betere oplossing. Want met die aanpassing die zij doen veranderen ze ook echt de airflow binnen in de voeding, jullie veranderen alleen de plaats van de sensor. Eigenlijk is het dan wel logisch at je andere resultaten krijgt als met de aanpassing van Enermax zelf.
Verwijderd
Ja klopt...ze veranderen de deksel... het boorgat van de 92mm fan gaat 2 cm meer naar het midden toe!!! Dat is het gewoon!
Maar mijn mod werkt wel degelijk.... kijk je moet hem niet opnieuw vast tie rappen aan een heet stuk koelrib...want dan blijft ie dit doen.
Maar hij komt bijmij niet meer boven de 1580rpm uit!!!
Daarvoor gewoon 2500+
Maar mijn mod werkt wel degelijk.... kijk je moet hem niet opnieuw vast tie rappen aan een heet stuk koelrib...want dan blijft ie dit doen.
Maar hij komt bijmij niet meer boven de 1580rpm uit!!!
Daarvoor gewoon 2500+
Ik heb mijn sensor dus wel aan dat hete koelblok vastgemaakt maar toch scheelt het. Het toerental is 2000 toeren i.p.v. 2600+ Tevens blijkt dit dus beinvloed te worden door de hitte van de CPU (54°C). Deze warme lucht wordt door de 9cm Enermax fan de PSU ingezogen. Ik heb aan de achterkant van de CPU twee 8cm fans. Een hiervan staat op low speed. Als ik deze beide op high speed zet en daarmee de warme CPU lucht afvoer dan krijgt de PSU minder warme lucht en zakt het toerental van de PSU fan naar 1750. Hierbij is mijn kamer momenteel zo'n 29°C Als dit straks weer normaal is zal het toerental nog lager uitvallen.
dure tie-rap ik had er 100 voor 1,80Op donderdag 02 augustus 2001 08:51 schreef igor het volgende:
-het enige wat je kapot knipt is een tie-rap en die kan je zo weer terug plaatsen (FL4,95 zakje van 30 stuks bij de gemiddelde bouwmarkt)
Verwijderd
doe dan een beetje meer moeiteOp donderdag 02 augustus 2001 17:25 schreef HlpDsK het volgende:
Het zit hier nu op 2400 ipv 3000. Dat scheelt niet genoeg. Nog steeds lawaai
Ik heb m met een klodder uit een lijmpistool op het koelblok gezet. Goed resultaat:toerental zit nu rond de 1600.
Eindelijk doet deze voeding waar ik 'm voor gekocht heb, thanx voor de tip Igor
Eindelijk doet deze voeding waar ik 'm voor gekocht heb, thanx voor de tip Igor
Leuke lamp, overigens !!
Ik heb bij de 350watt enermax ook de sensor losgehaald. Van 2900 naar 1900 rpm gegaan, wel nog steeds een beetje lawaaiig.
Overigens heeft de 350watt aluminium koelribben en niet een gouden koellichaam, zoals de 431watt.
Ik zal ook nog een beetje experimenteren.
Overigens heeft de 350watt aluminium koelribben en niet een gouden koellichaam, zoals de 431watt.
Ik zal ook nog een beetje experimenteren.
De grote vraag is nu: gaat ie sneller kapot of niet, als je die fans langzamer laat draaien door die tempsensor te 'foppen'?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.
Verwijderd
Wat is dat nou voor een k*topmerking? De sensor is te kort om 'm op een koele plek te hangen.Op donderdag 02 augustus 2001 17:39 schreef SM-DoubleD het volgende:
[..]
doe dan een beetje meer moeite
[topic=197283]Op vrijdag 03 augustus 2001 15:21 schreef HlpDsK het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor een k*topmerking? De sensor is te kort om 'm op een koele plek te hangen.
Aktie is gestart, dus we mogen de deksels omruilen. En dit is OOK voor de 431 watter
Pagina: 1