Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe kan ik... heel goedkoop op A1 een diagram (laten) printe

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nudie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 17:53
Out of the box uitdaging... Ik werk veel met canvassen op A1 tijdens een innovatie/strategie workshop. Canvassen zoals Business Model Canvas of Value Proposition (zie foto)

Die laat ik nu vaak printen bij dure shop wat lang duurt, gedoe betekent, milieuonvriendelijk en veel muntjes kost. Nu wil ik een alternatief bedenken wat radicaal goedkoper en makkelijker is.

Dus dat betekent geen copyshop of eigen grote printer kopen maar iets anders. De tools zijn uiteenlopend maar 9 vd 10 zijn niets meer dan de juiste lijntjes op de juiste plek. Hier www.designkit.rocks zie je veel voorbeelden.

Nu dacht ik zelf aan: Flip-overvellen (slechts 12ct per stuk) en een mobiele "robot" printer (YouTube: Pocket-size printer) die dan over het vel rolt en zo de tool print. Puur wat lijntjes en tekst. Alternatief zonder tech zijn een soort van mal / stempels die ik met inkt oid op het flip-over vel duw. Die mallen zullen vast nogal prijzig zijn.

Mijn vraag aan jullie: Hoe zouden jullie deze uitdaging aanvliegen?

Foto: https://ibb.co/xS43Cd3

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ik zou ergens een makerspace zoeken die een plotter heeft die A1 kan.. ja plotten.
Ik weet niet wat je een 'dure shop' noemt maar bij zo'n makerspace hoef je vaak alleen het papier wat je gebruikt te betalen, zijn er mensen aanwezig die je kunnen en willen helpen bij het gebruik van zo'n apparaat en je kan er doen wat je wilt, wanneer je wilt.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-11 18:44
als het altijd dezelfde afbeeldingen zijjn, waarom laat je dan niet een setje drukken? Dan heb je een voorraad?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wintervacht schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:35:
Ik zou ergens een makerspace zoeken die een plotter heeft die A1 kan.. ja plotten.
Ik weet niet wat je een 'dure shop' noemt maar bij zo'n makerspace hoef je vaak alleen het papier wat je gebruikt te betalen, zijn er mensen aanwezig die je kunnen en willen helpen bij het gebruik van zo'n apparaat en je kan er doen wat je wilt, wanneer je wilt.
Of gewoon zelf een plotter aanschaffen. Vanaf een euro of 900 heb je al een gloedjenieuwe die op A1 kan plotten.
Als dit soort printjes met regelmaat gedaan worden, is het al snel interessant om zo'n ding gewoon zelf aan te schaffen.

Bijvoorbeeld: https://plotter.nl/printers/canon-tm-200/

Je zit dan wel met de eenmalige investering, maar dat kan zich op termijn prima terugbetalen als je regelmatig print.

Edit: Nog goedkoper, onder de 700 euro:
https://plotterwinkel.nl/online/hp-designjet-t125-24-inch/
En die heeft ook een automatische papiersnijder aan boord. Inktpatronen zijn wel vrij klein bij dit model, dus dat kan dan weer een duurdere aangelegenheid worden.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 25-10-2019 10:46 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:19
een zwartwit printje op a1 kost hooguit € 5,00 ex. btw. Een printer al gauw € 900 ex. toner en papier en vergeet ook niet een rolsnijder...

groot formaat epaper scherm misschien iets? duur lomp maar energiezuinig.

[ Voor 21% gewijzigd door vj_slof op 25-10-2019 10:49 ]

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:25
Nu weet ik dat Tweakers graag technische oplossingen bedenken... maar kun je het niet gewoon uit de losse pols tekenen? Even investeren in een paar mooie stiften, een goed liniaal en wat sjabloontjes zou dan voldoende moeten zijn.

• nudie
Wintervacht schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:35:
Thx voor je reactie! Dit is alsnog best wat gedoe en kost ook vaak nog wel echt een muntje per vel. Ik wil het liefste dat we het zonder shops kunnen doen en dus meer impromptu als een team 1 van de tools kan gebruiken in een overleg/workshop.
Marber schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:36:
als het altijd dezelfde afbeeldingen zijjn, waarom laat je dan niet een setje drukken? Dan heb je een voorraad?
Mijn argument hierboven vervalt als we idd een voorraadje hebben. Dan kan men het gewoon pakken. Maar er zijn veel tools en als ik het met een voorraadje wil laten printen kost dat echt vaak honderden euro's. Plotter printer heb ik nog niet serieus genoeg uitgezocht om icm daarmee een voorraadje te maken.
O88088 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:50:
Nu weet ik dat Tweakers graag technische oplossingen bedenken... maar kun je het niet gewoon uit de losse pols tekenen? Even investeren in een paar mooie stiften, een goed liniaal en wat sjabloontjes zou dan voldoende moeten zijn.
Sommige tools zijn wel wat complexer en uit ervaring weet ik dat als het te houtje touwtje eruit ziet dat mensen een beetje afhaken en het minder serieus nemen. Liever iets professioneler. Een kant en klare mal die je er tegenaan plakt klinkt dan wel weer gaaf (en ik hou van low tech dus top dat je tech an sich challenged want ik wil liever echt niet een grote printer bestellen). Maar zo'n mal kost vast ook veel geld en zeker als ik er 40+ nodig heb.
vj_slof schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:43:
een zwartwit printje op a1 kost hooguit € 5,00 ex. btw. Een printer al gauw € 900 ex. toner en papier en vergeet ook niet een rolsnijder...

groot formaat epaper scherm misschien iets? duur lomp maar energiezuinig.
Je moet er wel op kunnen tekenen dus dat gaat met epaper wat lastig en je moet de vellen kunnen ophangen. Maar leuk out of the box :)

[ Voor 33% gewijzigd door nudie op 25-10-2019 10:57 ]

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

nudie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:50:
[...]

Thx voor je reactie! Dit is alsnog best wat gedoe en kost ook vaak nog wel echt een muntje per vel. Ik wil het liefste dat we het zonder shops kunnen doen en dus meer impromptu als een team 1 van de tools kan gebruiken in een overleg/workshop.

[...]

Mijn argument hierboven vervalt als we idd een voorraadje hebben. Dan kan men het gewoon pakken. Maar er zijn veel tools en als ik het met een voorraadje wil laten printen kost dat echt vaak honderden euro's. Plotter printer heb ik nog niet serieus genoeg uitgezocht om icm daarmee een voorraadje te maken.

Nog andere tips? :)
Volgens mij zijn dat wel de goedkoopste/handigste tips, goederen/diensten kosten nou eenmaal geld.
Het papier alleen al kost geld, al wil je het met een lange liniaal en potloden doen, die kosten ook geld.

Als een paar euro voor een A1 afdruk te veel is kun je wellicht beter andere methodes zoeken, zoals de tekening mentaal onthouden of met zijn allen rond een enkele afbeelding gaan staan. Of iemand met de afbeelding voor zijn neus bellen, desnoods met een conference call, om de dimensies door te geven.

Ik snap gewoon niet zo goed wat je wilt, dingen af laten drukken bij een copy shop, makerspace, bibliotheek of waar dan ook kost een paar euro, goedkoper ga je het gewoon niet krijgen. Of je moet iemand kennen met een plotter die het niet erg vind dat je hem afentoe gebruikt, maar als een printer kopen te duur is en een paar afdrukjes van een paar euro weet ik het ook niet meer.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Der Rudi
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Tja, even op drukwerkdeal.nl (of een andere) kijken geeft een prijs van nog geen 65 euro (ex btw) voor 100 stuks A1 full color poster drukwerk. Voor iedereen is dat best te doen lijkt me?

• nudie
Wintervacht schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:55:
[...]

Volgens mij zijn dat wel de goedkoopste/handigste tips, goederen/diensten kosten nou eenmaal geld.
Het papier alleen al kost geld, al wil je het met een lange liniaal en potloden doen, die kosten ook geld.

Als een paar euro voor een A1 afdruk te veel is kun je wellicht beter andere methodes zoeken, zoals de tekening mentaal onthouden of met zijn allen rond een enkele afbeelding gaan staan. Of iemand met de afbeelding voor zijn neus bellen, desnoods met een conference call, om de dimensies door te geven.

Ik snap gewoon niet zo goed wat je wilt, dingen af laten drukken bij een copy shop, makerspace, bibliotheek of waar dan ook kost een paar euro, goedkoper ga je het gewoon niet krijgen. Of je moet iemand kennen met een plotter die het niet erg vind dat je hem afentoe gebruikt, maar als een printer kopen te duur is en een paar afdrukjes van een paar euro weet ik het ook niet meer.
Mijn doel is om te kijken of we voorbij de gebruikelijke ideeën (koop een printer) nog iets creatievers kunnen bedenken om nog beter het doel te bereiken. Iets tussen handmatig tekenen en een grote A1 printer in.

Eens dat die opties er misschien niet zijn maar ik hoor nu al goede ideeën die ik niet scherp genoeg heb overwogen dus ben nu al blij met de inzichten. Maar wellicht zijn er nog meer out of the box oplossingen te bedenken..

• nudie
Der Rudi schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:59:
Tja, even op drukwerkdeal.nl (of een andere) kijken geeft een prijs van nog geen 65 euro (ex btw) voor 100 stuks A1 full color poster drukwerk. Voor iedereen is dat best te doen lijkt me?
Dit is 100x dezelfde poster. Een enkele kost bijna 20eu.

[ Voor 8% gewijzigd door nudie op 25-10-2019 11:02 ]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:25
A1 Papier en met een beamer de tekening er op projecteren. Vervolgens kan je met een marker de lijnen overnemen op het papier. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Jumpman op 25-10-2019 12:13 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

nudie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:02:
[...]

Hoeveel verschillende plaatjes heb je dan? en hoe vaak gebruik je het?

Als ik zo naar de foto kijk, heb je er al gauw een tiental verschillende. Dan is één set die eenmalig gedrukt wordt al 100-200 euro.
Met de aanname dat je dit slechts één keer per maand doet, zit je dan al op 12x150=1800 euro.
Ik had een plotter gekocht...

En ja, een stapel van 100 stuks voor 65 euro maakt dat ze ineens 65cent per stuk kosten. Hoe lang ga je er over doen om dat op te maken?
Zijn ze over een jaar verouderd en gebruik je er maar 12, dan is 65 euro nogsteeds goedkoper dan 20 euro voor eenmalig.

Of worden ze misschien gecustomised voor elke workshop, waardoor druk van een hele stapel geen optie is?

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 25-10-2019 11:19 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:03
investeer eenmalig een keer om al je vellen te laten printen op een sort of whiteboard papier, kan je daarna herhaaldelijk gebruiken door te beschrijven met whiteboardmarkers.. Waarschijnlijk nog minder muntjes: print op normaal papier-> laten lamineren-> zelfde effect.

Hi Ha Hopjesvla

• PageFault
  • Laatst online: 28-10 19:08
nudie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:02:
[...]

Waar vragen ze 20 euro voor een A1 in zwart wit? De prijzen die ik soms om me heen zie, zijn vaak 1 euro voor een A0 (twee keer zo groot) voor zwart wit (5 euro kleur). Is geen fotokwaliteit, maar voor lijnen/vlakken meer dan uitstekend.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-11 22:00
Idd 20 euro voor een a1 is van de zotte. Andere repo-shop zoeken. Dat hoeft echt niet meer dan 2 of 3 euro te kosten, klaar terwijl u wacht.
Pagina: 1