Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Linux Workstation voor development en machine learning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• muksie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-10 22:24
Ik ben van plan een Linux workstation te bouwen die voornamelijk voor development, data analyse en machine learning gebruikt zal worden. Het is al weer heel wat jaartjes geleden dat ik voor het laatst een desktop gebouwd heb, dus een beetje hulp kan ik wel gebruiken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het moet een vlotte Linux machine worden, voornamelijk voor development, data analyse en machine learning. Een vlotte CPU en een redelijke GPU zijn daarom gewenst, alsmede voldoende geheugen. Verder verwacht ik hier ook nog wel eens een VM op te draaien (KVM of VirtualBox waarschijnlijk), met Windows of Linux als guest OS.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal zo'n €2000 euro, maar minder is altijd goed natuurlijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik al wel, gaat dus alleen om de desktop zelf.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een flinke processor, zowel AMD als Intel zouden mogen, maar heb een lichte voorkeur voor AMD. Videokaart moet vooral ook geschikt zijn voor wat deep learning, een RTX lijkt me daarom wel nuttig. Ik ben niet continue aan het deep learnen, dus een RTX2060 lijkt mij de beste bang-for-bucks te geven. Daarnaast geheugen, ik wil starten met 64GB maar wel zorgen dat het op den duur uitbreidbaar is naar 128GB.

Op dit moment zit ik dan ook op dit lijstje:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 335,-€ 335,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 203,90€ 203,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G€ 356,-€ 356,-
1Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 110,11€ 110,11
1BehuizingenSharkoon VS4-W Window€ 32,04€ 32,04
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2D3000C16€ 355,74€ 355,74
1VoedingenGigabyte G750H€ 72,95€ 72,95
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 111,-€ 111,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.576,74

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb dus zoals gezegd een lichte voorkeur voor een AMD processor, maar dat is vooral omdat ik gevoelsmatig daarmee de beste prijs/kwaliteitsverhouding krijg.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt, het moet een beetje 'normaal' blijven natuurlijk, maar de PC staat in mijn kantoor dus hoeft ook niet superstil te zijn. Energieverbruik lager is beter, maar hoeft ook weer niet teveel ten koste van de prestaties te gaan.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Belangrijkste is om even te checken of alle gekozen hardware met elkaar samen werkt, zo vaak doe ik dit niet meer dus kan zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien. Daarnaast hoor ik het ook graag als je denkt dat ik iets gekozen heb wat niet lekker werkt met Linux. En suggesties voor verbeteringen zijn natuurlijk ook welkom!

Beste antwoord (via muksie op 25-10-2019 19:30)

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-10 13:37

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Ik heb even gekeken naar het geheugen. Lijkt op vrij nieuwe modules van 32Gb per stuk. Een tijdje geleden waren daar nog niet zoveel van, maar degenen die er waren waren vrij specifiek voor een bepaald moederbord. Daar heb ik hier nog niets van teruggevonden, dus vooralsnog lijkt dat geen probleem.
Het lijkt wel alsof je wat aan het bezuinigen bent op de case. Van de reviews van de Sharkoon word ik niet bepaald warm.
Kijk ook even naar je voeding. Heb je echt 750W nodig? Wat de bouwkwaliteit van de Gigabyte is weet ik niet; daar zullen anderen wel een mening over hebben.

Processor + moederbord lijken mij prima. Ik heb zelf de Elite overwogen, maar ben uiteindelijk voor een B450 bord gegaan. Maar goed, ik hoef ook geen 128GB geheugen in mijn systeem te hebben.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Soepergrover

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Ik heb even gekeken naar het geheugen. Lijkt op vrij nieuwe modules van 32Gb per stuk. Een tijdje geleden waren daar nog niet zoveel van, maar degenen die er waren waren vrij specifiek voor een bepaald moederbord. Daar heb ik hier nog niets van teruggevonden, dus vooralsnog lijkt dat geen probleem.
Het lijkt wel alsof je wat aan het bezuinigen bent op de case. Van de reviews van de Sharkoon word ik niet bepaald warm.
Kijk ook even naar je voeding. Heb je echt 750W nodig? Wat de bouwkwaliteit van de Gigabyte is weet ik niet; daar zullen anderen wel een mening over hebben.

Processor + moederbord lijken mij prima. Ik heb zelf de Elite overwogen, maar ben uiteindelijk voor een B450 bord gegaan. Maar goed, ik hoef ook geen 128GB geheugen in mijn systeem te hebben.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:55
Eens met @Soepergrover , een moederbord met en B450max chipset is afdoende als je niet gaat overklokken, wel inderdaad even kijken of het geheugen compatibel is. Een 550 Watt voeding is voldoende voor de componenten in je lijst, en je wordt gelukkiger van een iets betere kast 8)

• Soepergrover

Soepergrover

Je staat op m'n cape

martyw schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:21:
B450max chipset is afdoende als je niet gaat overklokken
TS wil in de toekomst naar 128GB. Een B450 kan maar tot 64GB aan. Een x570 gaat wel tot 128GB.

Wellicht ook goed om aan te geven welke Linux distro er gebruikt gaat worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Soepergrover op 25-10-2019 08:28 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:16

Thomg

Aww yiss

Klinkt alsof je goed geoptimaliseerde multi-threaded processen draait + hoge RAM eisen...
Is dat niet waar Threadripper voor bedoeld is?

pricewatch: ASRock X399 Phantom Gaming 6
pricewatch: AMD Ryzen Threadripper 2920X Boxed

[ Voor 49% gewijzigd door Thomg op 25-10-2019 08:32 ]

• JonathanG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01-2023
Thomg schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:30:
Klinkt alsof je goed geoptimaliseerde multi-threaded processen draait + hoge RAM eisen...
Is dat niet waar Threadripper voor bedoeld is?
Waarschijnlijk zou threadripper daar een goede voor zijn ja, maar die komt pas in november uit. En als we zien hoe het ging met de beschikbaarheid van de 3000 serie, denk ik dat de TS dan best een tijdje nog zou moeten wachten. En de prijs van het systeem zal niet onder de 2000 euro denk blijven.
En neemt TS genoegen met een oudere variant dan zou dat mogelijkerwijs wel kunnen, maar in mijn ogen kan je beter dan gewoon een cpu uit de 3000 serie pakken.

A good answer will come if you ask a good question

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Kijkende naar de 3000 equivalent betaal je (met koeler meegenomen) vrijwel hetzelfde bedrag.
Dan zou ik toch de threadripper platform verkiezen boven AM4 vooral wegens upgrade path ( + flinke prijsdrop op last gen).
Edit: Ik heb gelezen over oude variant.
Misschien is de 1920X dan een interessante stopgap tot 3000 uit is.

[ Voor 20% gewijzigd door Thomg op 25-10-2019 08:37 ]

• JonathanG
Thomg schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:35:
Kijkende naar de 3000 equivalent betaal je (met koeler meegenomen) vrijwel hetzelfde bedrag.
Dan zou ik toch de threadripper platform verkiezen boven AM4 vooral wegens upgrade path ( + flinke prijsdrop op last gen).
Edit: Ik heb gelezen over oude variant.
Misschien is de 1920X dan een interessante stopgap tot 3000 uit is.
Dat zou kunnen, maar de nieuwe threadrippers gebruiken wel de TR4 socket zover bekend is, maar gebruiken andere chipsets. De compatibiliteit met oude chipsets is niet gegarandeerd, zover ik heb kunnen lezen. De nieuwe chipsets zijn: TRX40, TRX80 and WRX80.
En volgens deze link is het soort van geconfirmed.
https://wccftech.com/amd-...new-socket-chipset-rumor/

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hmm, zelfs dan verwacht ik eigenlijk niet dat het een hele grote issue is, een potentiële upgrade naar de 2990WX is ook niet mis.

Maakt het wel wat minder een "overduidelijk TR kopen".

• JonathanG
Thomg schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:53:
Hmm, zelfs dan verwacht ik eigenlijk niet dat het een hele grote issue is, een potentiële upgrade naar de 2990WX is ook niet mis.

Maakt het wel wat minder een "overduidelijk TR kopen".
Klopt over de upgrade path. Maar met de threadripper 1000 serie heb in vergelijking met de ryzen 300 serie wel de volgende verschillen:
https://cpu.userbenchmark...-Ryzen-7-3700X/3934vs4043
*Comment: Ik weet dat cpu.userbenchmark niet de meest betrouwbare site is, maar voor een lichte indicatie in performance is de website niet verkeerd.
De threadripper heeft daarbij alleen 2MB meer L2 cache.
Je hebt iets meer pci-e lanes die je toch waarschijnlijk niet gebruikt.
En je hebt geen pci-e4.0 ondersteuning. voorlopig zou je dat ook alleen kunnen gebruiken voor dure ssd's, maar je mist het wel in de toekomst. Terwijl je met de huidige coou en mobo heb je waarschijnlijk een upgradepath voor de komende paar jaar die alle technieken van nu ondersteunt.

En voor de TS: Ik zou de SSd vervangen door de:https://tweakers.net/pricewatch/1439052/kingston-a2000-1tb.html is iets betrouwbaarder.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:55
Soepergrover schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:28:
[...]

TS wil in de toekomst naar 128GB. Een B450 kan maar tot 64GB aan. Een x570 gaat wel tot 128GB.

Wellicht ook goed om aan te geven welke Linux distro er gebruikt gaat worden.
Klopt, dat heb ik gemist :'(

• muksie
Alvast bedankt voor alle goede tips. Ik ga vanavond een en ander even updaten, zal sowieso een iets betere kast en een 550w voeding kiezen.

Ik ga me ook nog even verdiepen in threadripper, kijken of dat een goede optie is.

Als Linux distro verwacht ik Debian of Debian based te gaan gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door muksie op 25-10-2019 09:44 ]

Verwijderd

WD Red is een disk die meer voor NAS systemen is bedoeld. Ik denk dat je beter de black versie o.i.d. kan kiezen.

• muksie
Ik heb het lijstje geupdated:
- Betere kast
- Voeding van 550W
- WD Black ipv WD Red
- Kingston A2000 ipv Intel 660p

Dit is het lijstje wat ik nu heb:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 335,-€ 335,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 203,90€ 203,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G€ 356,-€ 356,-
1Interne harde schijvenWD Black (2017), 4TB (256MB cache)€ 187,90€ 187,90
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 600 Zwart/Zilver€ 83,05€ 83,05
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2D3000C16€ 355,74€ 355,74
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 67,99€ 67,99
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 123,42€ 123,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.713,-

Over de compatibiliteit van het geheugen met dit moederbord nog niks kunnen vinden, dus denk dat ik daar maar moet gokken dat het goed gaat.. Worst-case moeten de geheugenreepjes weer retour en doe ik er 4x16GB in.

Threadripper heb ik nog even naar gekeken, maar ga ik toch maar niet doen. De 1000 serie is dan toch al weer een beetje oud, de 2000 serie vind ik nog te duur en behalve geheugen verwacht ik niet al vrij snel te willen gaan upgraden.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hmmm black schijven staan er wel om bekend om ontzettend luid te zijn... Ik weet nu niet 100% zeker of dat nog zo is....

• muksie
Thomg schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 10:07:
Hmmm black schijven staan er wel om bekend om ontzettend luid te zijn... Ik weet nu niet 100% zeker of dat nog zo is....
Ik lees inderdaad wat geruchten over klik-geluiden iedere 5 seconden, ook bij idle gebruik. Dat is inderdaad wel irritant. Omdat ik toch verwacht/hoop dat ik meeste werk vanaf de SSD kan doen, en dat de WD Black relatief prijzig is, ga ik nog even nadenken en kijken naar een andere schijf.
Pagina: 1