Ik ben van plan een Linux workstation te bouwen die voornamelijk voor development, data analyse en machine learning gebruikt zal worden. Het is al weer heel wat jaartjes geleden dat ik voor het laatst een desktop gebouwd heb, dus een beetje hulp kan ik wel gebruiken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het moet een vlotte Linux machine worden, voornamelijk voor development, data analyse en machine learning. Een vlotte CPU en een redelijke GPU zijn daarom gewenst, alsmede voldoende geheugen. Verder verwacht ik hier ook nog wel eens een VM op te draaien (KVM of VirtualBox waarschijnlijk), met Windows of Linux als guest OS.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal zo'n €2000 euro, maar minder is altijd goed natuurlijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik al wel, gaat dus alleen om de desktop zelf.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een flinke processor, zowel AMD als Intel zouden mogen, maar heb een lichte voorkeur voor AMD. Videokaart moet vooral ook geschikt zijn voor wat deep learning, een RTX lijkt me daarom wel nuttig. Ik ben niet continue aan het deep learnen, dus een RTX2060 lijkt mij de beste bang-for-bucks te geven. Daarnaast geheugen, ik wil starten met 64GB maar wel zorgen dat het op den duur uitbreidbaar is naar 128GB.
Op dit moment zit ik dan ook op dit lijstje:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb dus zoals gezegd een lichte voorkeur voor een AMD processor, maar dat is vooral omdat ik gevoelsmatig daarmee de beste prijs/kwaliteitsverhouding krijg.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt, het moet een beetje 'normaal' blijven natuurlijk, maar de PC staat in mijn kantoor dus hoeft ook niet superstil te zijn. Energieverbruik lager is beter, maar hoeft ook weer niet teveel ten koste van de prestaties te gaan.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Belangrijkste is om even te checken of alle gekozen hardware met elkaar samen werkt, zo vaak doe ik dit niet meer dus kan zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien. Daarnaast hoor ik het ook graag als je denkt dat ik iets gekozen heb wat niet lekker werkt met Linux. En suggesties voor verbeteringen zijn natuurlijk ook welkom!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het moet een vlotte Linux machine worden, voornamelijk voor development, data analyse en machine learning. Een vlotte CPU en een redelijke GPU zijn daarom gewenst, alsmede voldoende geheugen. Verder verwacht ik hier ook nog wel eens een VM op te draaien (KVM of VirtualBox waarschijnlijk), met Windows of Linux als guest OS.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal zo'n €2000 euro, maar minder is altijd goed natuurlijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik al wel, gaat dus alleen om de desktop zelf.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een flinke processor, zowel AMD als Intel zouden mogen, maar heb een lichte voorkeur voor AMD. Videokaart moet vooral ook geschikt zijn voor wat deep learning, een RTX lijkt me daarom wel nuttig. Ik ben niet continue aan het deep learnen, dus een RTX2060 lijkt mij de beste bang-for-bucks te geven. Daarnaast geheugen, ik wil starten met 64GB maar wel zorgen dat het op den duur uitbreidbaar is naar 128GB.
Op dit moment zit ik dan ook op dit lijstje:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X Boxed | € 335,- | € 335,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE | € 203,90 | € 203,90 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G | € 356,- | € 356,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Red (64MB cache), 4TB | € 110,11 | € 110,11 |
| 1 | Behuizingen | Sharkoon VS4-W Window | € 32,04 | € 32,04 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2D3000C16 | € 355,74 | € 355,74 |
| 1 | Voedingen | Gigabyte G750H | € 72,95 | € 72,95 |
| 1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 111,- | € 111,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.576,74 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb dus zoals gezegd een lichte voorkeur voor een AMD processor, maar dat is vooral omdat ik gevoelsmatig daarmee de beste prijs/kwaliteitsverhouding krijg.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt, het moet een beetje 'normaal' blijven natuurlijk, maar de PC staat in mijn kantoor dus hoeft ook niet superstil te zijn. Energieverbruik lager is beter, maar hoeft ook weer niet teveel ten koste van de prestaties te gaan.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Belangrijkste is om even te checken of alle gekozen hardware met elkaar samen werkt, zo vaak doe ik dit niet meer dus kan zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien. Daarnaast hoor ik het ook graag als je denkt dat ik iets gekozen heb wat niet lekker werkt met Linux. En suggesties voor verbeteringen zijn natuurlijk ook welkom!