Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:04
Helaas heb ik altijd wat problemen met mijn setup nadat deze een langere tijd heeft uitgestaan (5 weken dit keer, vakantie). Dit keer heeft de 970 EVO het loodje gelegd.

Ik startte de PC op, deze bootte normaal en heeft zo'n 15 minuten gewerkt. Hierna kreeg ik een BSOD met de stopcode: ''CRITICAL_PROCESS_DIED''. Na een reboot kom ik niet voorbij het BIOS scherm van Asrock, deze bevriest en je kunt ook niet naar de BIOS settings navigeren. Ik kom Windows dus niet meer in.

Enkele componenten stuk voor stuk uit de PC gehaald en het blijkt dat de Samsung Nvme 970 EVO 1TB (€189 aankoopdatum 21-05-2019) de boosdoener is. Deze wil Windows helaas niet meer opstarten.

Met andere schijven (geen boot drives, 1 andere Nvme en 2 andere SSD's met alleen data/games) start de BIOS wel door met als melding ''no boot drive'' en kan ik naar de BIOS settings navigeren. Zodra ik de 970 EVO laat zitten blijft het BIOS scherm hangen. Moederbord geeft aan ''A0'' error, wat inhoudt dat er iets met de HDD/ODD mis zou zijn volgens de manual van Asrock in elk geval.

Windows Setup via USB herkent de schijf ook niet meer, en wanneer ik de schijf als tweede schijf instel is deze ook niet in Verkenner te zien. Om dit even verder te testen heb ik het hier op mijn ''backup'' PC geprobeerd, hier dezelfde issues zodra ik de 970 in prik. Bootrec / fix mbr opties etc hebben geen zin, want de schijf wordt niet meer herkend in de Windows Setup.

Ik moet dus concluderen dat de 970 de boosdoener is.

Al met al vandaag een garantie-melding aangemaakt bij Megekko, maar men meldt mij dat ik beter kan aankloppen bij Samsung zelf omdat dit sneller zou gaan. Ze schuiven de garantie-claim dus door naar de fabrikant. Nu lees ik al jaren het T.net Shopping forum en weet dat juridisch de verkoper als eerste aanspreekpunt de hoofdverantwoordelijke is, immers heb ik hier de koopovereenkomst mee en niet met de fabrikant Samsung in dit geval. Echter geven zij aan dat de afhandeling sneller kan gaan als ik het direct met Samsung regel.

Een eerdere garantie-claim via een andere webshop (kapotte RAM, gekocht bij Azerty) leverde wel een uitstekende ervaring op met binnen 2(!) dagen een volledig vervangend setje RAM, zonder tussenkomst van Corsair. Het verbaast mij dus nogal dat Megekko het in tegenstelling tot Azerty direct doorschuift naar Samsung. Ze kunnen namelijk ook zelf gewoon de Nvme schijf testen en mij een vervangende SSD doen toekomen net zoals Azerty dat toentertijd deed. En daarna regelen ze zelf maar een refund/vervanging bij Samsung me dunkt.

Vraag:

Wat vinden jullie hiervan? Heeft er iemand ervaring met directe garantie-afhandeling van Megekko? Zal ik akkoord gaan met het voorstel van Megekko om de hele claim via Samsung zelf te laten verlopen, of moet ik op mijn strepen gaan staan en toch Megekko even aanspreken op hun verantwoordelijkheid? Als men hier goede ervaringen heeft met Samsung garantie-afhandelingen wil ik namelijk daar wel voor gaan, maar op dit moment twijfel ik erg waar ik goed aan zou doen.

Reactie Megekko:
Wat vervelend om te horen dat je een defect product hebt.
De garantie van je retour -xxx- zal rechtstreeks met de fabrikant worden afgehandeld.

Waarom rechtstreeks met de fabrikant?
Bij Megekko kiezen wij ervoor om je direct in contact te brengen met de fabrikant. Dit doen we, omdat je retour dan sneller wordt afgehandeld. Dit mede doordat je het product niet eerst naar Megekko op hoeft te sturen voor reparatie. De afhandeling van de garantie met de fabrikant verloopt gemakkelijk en snel.

Op onze website vind je een stapsgewijze handleiding voor het aanvragen van je retour bij de fabrikant: https://www.megekko.nl/support

Kom je er toch niet aan uit met de fabrikant?
Laat het ons weten via retouren@megekko.nl en we helpen je direct verder.

Met vriendelijke groet,
Het Megekko webshop-team

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Megekko test niet zelf, die sturen het ook naar de fabrikant. En dan stuurt de fabrikant na het testen een nieuwe naar Megekko en die sturen jou dan weer deze nieuwe toe.

Waarom zou jij dan niet rechtstreeks met de fabrikant handelen? Scheelt twee verzendingen en administratie.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 24-10-2019 23:25 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 20:07
Tsurany schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:24:
Megekko test niet zelf, die sturen het ook naar de fabrikant. En dan stuurt de fabrikant na het testen een nieuwe naar Megekko en die sturen jou dan weer deze nieuwe toe.

Waarom zou jij dan niet rechtstreeks met de fabrikant handelen? Scheelt twee verzendingen en administratie.
Omdat het juridisch de verkeerde route is, en de fabrikant dus niet hoeft mee te werken. Als ze dat doen is het altijd coulance, en mocht je verdere stappen willen ondernemen als koop ontbinden dan kan dat niet meer omdat je de verkoper uit het proces gehaald hebt (Dit weet ik 99% zeker, mocht ik er toch naast zitten zal Glowmouse dit wel kenbaar maken)

Dat het vaak via de fabrikant goed komt, is op zich waar. Maar het blijft een risico en officieel niet de juiste manier.

O.a. @GlowMouse kan je dit in heel mooi juridisch Nederlands vertellen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Operations op 24-10-2019 23:38 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royeboi
Tsurany schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:24:

Dat is ook zo, maar zoals @Operations hierboven ook zegt het is niet de ''juiste'' route en daarbij betwijfel of de Samsung afhandeling nou echt sneller zou moeten zijn, bij Azerty kon het ook binnen 2 dagen opgelost worden en gezien Samsung geen enkele verplichting heeft richting mij zie ik het niet echt zitten om straks 3-4 weken zonder m'n boot schijf te zitten... Ik twijfel daarom heel erg wat de beste stap zou zijn.

Aan de ene kant snap ik Megekko's reactie wel omdat indien zij het alleen doorschuiven, het dan ook langer duurt, maar bij dit soort producten is het al heel snel te concluderen dat de schijf gewoon dood is en dat er vervanging nodig is. Dat kan men prima zonder mij met Samsung of hun eigen inkoop regelen lijkt me. Ik vind het in elk geval niet erg klantvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Royeboi schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:35:
[...]

Dat is ook zo, maar zoals @Operations hierboven ook zegt het is niet de ''juiste'' route en daarbij betwijfel of de Samsung afhandeling nou echt sneller zou moeten zijn, bij Azerty kon het ook binnen 2 dagen opgelost worden en gezien Samsung geen enkele verplichting heeft richting mij zie ik het niet echt zitten om straks 3-4 weken zonder m'n boot schijf te zitten... Ik twijfel daarom heel erg wat de beste stap zou zijn.

Aan de ene kant snap ik Megekko's reactie wel omdat indien zij het alleen doorschuiven, het dan ook langer duurt, maar bij dit soort producten is het al heel snel te concluderen dat de schijf gewoon dood is en dat er vervanging nodig is. Dat kan men prima zonder mij met Samsung of hun eigen inkoop regelen lijkt me. Ik vind het in elk geval niet erg klantvriendelijk.

Wel wat merkwaardig dat Megekko het bij het defecte RAM kitje wel juist af heeft gehandeld. Dan lijkt het erop alsof ze dus niet in elke situatie onder garantie claims proberen uit te komen dmv doorsturen naar fabrikant. Of ze weten dat bepaalde (Corsair in dit geval) fabrikanten het niet accepteren...

Na edit TS niet meer van toepassing.

Ze "schuiven" overigens niet alleen door he, er zit (hoe klein dan ook) een marge op :) (Snap wel wat je bedoeld uiteraard)

[ Voor 9% gewijzigd door Operations op 24-10-2019 23:58 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:54
Operations schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:32:
en mocht je verdere stappen willen ondernemen als koop ontbinden dan kan dat niet meer omdat je de verkoper uit het proces gehaald hebt
Hoezo? Je volgt gewoon de instructies van de verkoper.

Mocht dat tot niets leiden kun je hier altijd nog aankloppen. Dat geven ze zelf al aan in de mail.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Omdat het juridisch de verkeerde route is, en de fabrikant dus niet hoeft mee te werken.
Het lijkt mij dat Megekko dit gewoon met de fabrikant heeft afgedtemd.
Als ze dat doen is het altijd coulance, en mocht je verdere stappen willen ondernemen als koop ontbinden dan kan dat niet meer omdat je de verkoper uit het proces gehaald hebt (Dit weet ik 99% zeker, mocht ik er toch naast zitten zal Glowmouse dit wel kenbaar maken)
Je kan gewoon van alle normale rechten gebruik maken. De verkoper verwijst je door naar de fabrikant, dat initiatief ligt niet bij de klant in dit geval.
Dat het vaak via de fabrikant goed komt, is op zich waar. Maar het blijft een risico en officieel niet de juiste manier.
Wat bedoel je met officieel? Dit is juridisch prima in orde en doet geen inbreuk aan de rechten van de koper.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Operations schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:37:
[...]

Wel wat merkwaardig dat Megekko het bij het defecte RAM kitje wel juist af heeft gehandeld. Dan lijkt het erop alsof ze dus niet in elke situatie onder garantie claims proberen uit te komen dmv doorsturen naar fabrikant. Of ze weten dat bepaalde (Corsair in dit geval) fabrikanten het niet accepteren...

Ze "schuiven" overigens niet alleen door he, er zit (hoe klein dan ook) een marge op :) (Snap wel wat je bedoeld uiteraard)
Nee, mijn eerdere garantie-ervaring was met Azerty, niet met Megekko. Ik heb de tekst wat verduidelijkt.

Ik gaf dit voorbeeld aan omdat ik het vreemd vindt dat de ene shop wel zelf de garantie afhandelt (en direct zorgt voor vervanging in plaats van een langdurig reparatie-traject). Ik zag voorheen Azerty en Megekko nogal als gelijke, gezien de prijzen en aanbod, maar blijkbaar zit er toch een verschil in qua service. Het verbaasde me nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Xander schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:47:
[...]

Hoezo? Je volgt gewoon de instructies van de verkoper.

Mocht dat tot niets leiden kun je hier altijd nog aankloppen. Dat geven ze zelf al aan in de mail.
Nee zo werkt dat voor zover ik weet niet. Als je bij de fabrikant hebt aangeklopt (en afgewezen bijvoorbeeld) kan je niet meer terug naar verkoper. Praktisch probleem je kan immers geen 2 x een RMA aanvragen op een serienummer.

Maar ik ga geen antwoord meer geven op het juridische deel en wacht op Glowmouse of iemand anders die het juridisch toelicht.

EDIT:
@Tsurany, Het zou inderdaad kunnen dat de nuance zit in het feit dat verkoper hem heeft doorgestuurd. Maar zoals ik eerder zei ik wacht even af.

Dat MeGekko dat "gewoon" heeft afgestemd is natuurlijk een gevaarlijke aanname. Dan verspeel je mogelijk (deels) je rechten op basis van een aanname.

[ Voor 23% gewijzigd door Operations op 25-10-2019 02:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Persoonlijk vind ik zelf via de fabrikant prima. Via de winkel kost het alleen maar meer tijd. Het moet naar de winkel en daar verwerkt worden. Dan is de kans ook prima aanwezig dat het maar 1x per week verzonden wordt, misschien zelfs langer. Dan als het terug is van de fabrikant moeten hun het weer doorsturen. Kost een hoop tijd, wat ik zelf liever niet doe. Aan de andere kant is de winkel wel gewoon verplicht een RMA te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Heb je Megekko ook eerst gevraagd of je de schijf ook naar hun terug kunt sturen voor garantie voordat je dit topic opende?

Zo niet, dan vind ik het nogal overtrokken dat je in de TS al meteen over 'afschuiven' en 'aanspreken op hun verantwoordelijkheid' begint terwijl ze je gewoon willen helpen.

Mijn ervaring met Megekko is dat ze daar niet moeilijk over doen namelijk, maar dat ze voor de klant ook graag de snelste manier kiezen. Mijn ervaring met Samsung is overigens ook meer dan prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Detmer op 25-10-2019 00:15 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als de winkel je doorstuurt en het opsturen naar de fabrikant niet bezwaarlijk is, moet je hier als consument aan meewerken. Ik zie althans niet waarom je dit redelijkerwijs kunt weigeren. De winkel blijft wel verantwoordelijk, dus je verzendkosten moeten worden vergoed en als het te lang duurt, moet de winkel ingrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Royeboi schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:20:
Vreselijk lang verhaal.

Vraag:

Wat vinden jullie hiervan? Heeft er iemand ervaring met directe garantie-afhandeling van Megekko? Zal ik akkoord gaan met het voorstel van Megekko om de hele claim via Samsung zelf te laten verlopen, of moet ik op mijn strepen gaan staan en toch Megekko even aanspreken op hun verantwoordelijkheid? Als men hier goede ervaringen heeft met Samsung garantie-afhandelingen wil ik namelijk daar wel voor gaan, maar op dit moment twijfel ik erg waar ik goed aan zou doen.

Reactie Megekko:

[...]
https://blog.iusmentis.co...brikant-voor-de-garantie/

Overigens ben ik zelf diverse keren door een verkoper, op dezelfde nette wijze als bij Megekko, naar de fabrikant doorgestuurd, oa bij Philips, Samsung, LG en Bosch, en dat werd steeds snel en prima en uiteraard geheel kosteloos opgelost. Bij oa witgoed en grote televisies is dit volgens mij sowieso een normale procedure.

Ik heb ook wel verhalen gehoord (waar of niet?) dat sommige winkels en dozenschuivers extra goedkoop inkopen en daardoor bij garantieclaims niet meer kunnen aankloppen bij de fabrikant, maar in eigen beheer de reparatie moeten laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 14:12
Zelf 2x binnen 2 jaar bij Megekko aangeklopt voor garantie voor een JBL koptelefoon, 2x zonder problemen vrij vlot een nieuwe gekregen. Hier dus alleen goede ervaringen met ze. Kan m.i. geen kwaad om op hun verzoek direct contact te zoeken met de fabrikant. Mochten ze het afketsen kan je met je garantie sowieso nog bij Megekko terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:07
Ik denk dat de TS eigenlijk niet wilt wachten op een fabrikant omdat dit vaak langer duurt dan natuurlijk opsturen naar de winkel en een nieuwe krijgen onder garantie.

Persoonlijk zie ik niks mis in het verzoek van de verkopende partij echter moet je dan wel langer wachten omdat het naar samsung gaat en het dan langer duurt ja.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:10
Jeroenzer schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:08:
Ik denk dat de TS eigenlijk niet wilt wachten op een fabrikant omdat dit vaak langer duurt dan natuurlijk opsturen naar de winkel en een nieuwe krijgen onder garantie.

Persoonlijk zie ik niks mis in het verzoek van de verkopende partij echter moet je dan wel langer wachten omdat het naar samsung gaat en het dan langer duurt ja.
Hoezo?
Klant -> Fabrikant -> klant

Alternatief
Klant -> verkoper -> fabrikant -> verkoper -> klant

Waarom denk je dat het eerste pad langzamer gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:07
President schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:29:
[...]

Hoezo?

Alternatief

Dus je denkt dat het even snel gaat dat als je de SSD naar samsung op stuurt ?
- komt bij de samsung binnen samen met nog 100 anderen SSD's
- komt gewoon achteraan in de rij om uitvoerig te worden getest
- Vervolgens komen ze er achter dat de SSD inderdaad defect, wordt een nieuwe opgestuurd
- Gaat eerst dus bij hun post kamer langs, wordt daar aangemeld wordt vervolgens opgehaald door een post bedrijf
- vervolgens krijg je deze de volgende dag wanneer het bij samsung op is gestuurd.

Denk dat bovenstaande stappen niet met 2 dagen zijn uitgevoerd, alleen eerste stappen gaan al meerdere dagen overheen.

Vaak bij direct handelen met verkopende partij:
- Meld defect product aan, stuurt zelfde dag nog op
- Verkopende partij ontvangt product, test indien mogelijk of handelt met fabrikant af waar jij als koper geen omkijken meer naar hebt.
- Verkopende partij stuurt zelfde dag ( als het een goede verkoper is) nog een vervangend exemplaar
- jij krijgt de SSD volgende dag.

Met 2-3 dagen hebben je een vervangend exemplaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Jeroenzer op 25-10-2019 08:44 ]

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:19
Jeroenzer schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:42:
[...]

- Vervolgens komen ze er achter dat de SSD inderdaad defect, wordt een nieuwe opgestuurd
- Gaat eerst dus bij hun post kamer langs, wordt daar aangemeld wordt vervolgens opgehaald door een post bedrijf
- vervolgens krijg je deze de volgende dag wanneer het bij samsung op is gestuurd.

Denk dat bovenstaande stappen niet met 2 dagen zijn uitgevoerd, alleen eerste stappen gaan al meerdere dagen overheen.

- Verkopende partij ontvangt product, test indien mogelijk of handelt met fabrikant af waar jij als koper geen omkijken meer naar hebt.
- Verkopende partij stuurt zelfde dag ( als het een goede verkoper is) nog een vervangend exemplaar

Meestal test de winkel hem en stuurt hem dan zelf door naar de fabrikant. En dan komt ie op dezelfde stapel als dat e hem zelf opstuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vrijwel elke winkel die WD disks/ssd verkoopt doet hetzelfde. En dat gaat heel vriendelijk en supersnel.
Ik zou het dus gewoon doen en pas piepen als er een probleem ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:22
[...]

Mijn ervaring met een harddisk naar een fabrikant opsturen is dat ik binnen 3 dagen een nieuwe harddisk had. Dat was seagate in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:01
[...]

Dat is de ideale wereld. Maar ga er maar vanuit dat de winkel hem hooguit zelf ook nog even wil testen en naar door stuurt naar de fabrikant. En dus gewoon extra dagen moet wachten. En dan ben je gewoon extra dagen kwijt.

Ze kunnen ook op voorhand al een nieuwe sturen heb je helemaal geen overlast😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Naar de fabrikant sturen hoeft niet direct een probleem te zijn. Heb zelf een keer een telefoon via Coolblue garantie naar de fabrikant gestuurd. Kreeg netjes de telefoon gerepareerd terug direct van de fabrikant met de werkbon er netjes bij. Alles gratis en voor niets mogen opsturen en laten repareren.
Het is voor de webwinkel ook goedkoper betreft verzendkosten lijkt mij. Tussenpersoon minder en de webshop geeft bij de fabrikant aan dat het inderdaad onder de garantie valt.
Ik zie dus het probleem niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Dank voor de feedback allen. De hoofdreden van het topic is niet om dwars te gaan liggen, maar om ter discussie te stellen wat hierin het meest praktische is voor mij als consument om te doen. En sneller is natuurlijk altijd fijn. Het is niet heel leuk om zonder boot schijf te zitten voor een langere tijd. De backup is ook mislukt na thuiskomst van vakantie, dus een clean install, alle progjes en games, en alle Windows settings naar smaak instellen duurt zo weer 3-4 uurtjes als het niet langer is.

Vandaar dat ik meer het idee had dat Megekko dit beter zelf kon vervangen en het op hun beurt af kunnen handelen met de fabrikant en/of leverancier. Voor de eindconsument lijkt me dit toch de snelste weg, want zoals er genoemd wordt zal ik niet de enige bij Samsung zijn met een kapotte SSD en kan de wachttijd zo oplopen zonder dat men enige verplichting heeft richting mij qua snelheid van vervanging.

Ik heb vanmorgen toch gekozen om Megekko's ''advies'' op te volgen en contact op te nemen met Samsung. Telefoonnummer gebeld die op de site van Megekko staat, probleem aangegeven met mijn gegevens, vervolgens hebben ze me een e-mail gestuurd met flink wat vragen, daar heb ik weer antwoord op gegeven en foto's gemaakt van alles zoals werd vereist, vervolgens krijg ik weer een nieuwe link om een formulier in te vullen met gegevens van de schijf, en nu is de responstijd ''1 working day'' geeft men aan. Al met al niet de allersnelste methode als ik het vergelijk met de vervanging van mijn RAM bij Azerty destijds (1 klein formulier max 1 minuut werk), maar goed. Wellicht dat de vergelijking met defect RAM en SSD niet zo 1 op 1 gemaakt kan worden.

Overigens is het ook wel vreemd dat na invoering van mijn Serienummer er automatisch in het formulier een ander Part Number uit komt dan op de SSD wordt aangegeven. Hopelijk zorgt dat niet voor afwijziging van de RMA, maar we gaan het mee maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Royeboi schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:49:
Vandaar dat ik meer het idee had dat Megekko dit beter zelf kon vervangen en het op hun beurt af kunnen handelen met de fabrikant en/of leverancier. Voor de eindconsument lijkt me dit toch de snelste weg, want zoals er genoemd wordt zal ik niet de enige bij Samsung zijn met een kapotte SSD en kan de wachttijd zo oplopen zonder dat men enige verplichting heeft richting mij qua snelheid van vervanging.
Dat ben ik zeker met je eens. Echter Megekko is niet verplicht dit proces te volgen, ze kunnen er ook voor kiezen om niet direct om te ruilen maar het naar de fabrikant op te sturen.
Dat is ook afhankelijk van hoe het proces met de leverancier werkt. Accepteren zij returns die gecrediteerd worden tegen de aankoop van het vervangend product of moet er echt omgeruild worden? Zeker bij minder courante producten wil je niet als webwinkel een nieuw product leveren aan de klant en dan jarenlang met het vervangend product van de fabrikant blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:17

Perkouw

Moderator General Chat
Titel change van;
SSD defect, verkoper schuift garantie af op fabrikant
naar
SSD defect, verkoper verwijst me door naar fabrikant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Dank voor de feedback allen. De hoofdreden van het topic is niet om dwars te gaan liggen, maar om ter discussie te stellen wat hierin het meest praktische is voor mij als consument om te doen.
De titel van je topic (SSD defect, verkoper schuift garantie af op fabrikant) vind ik toch wel vooringenomenheid doen vermoeden. Je ging er al vanuit dat je door de winkel benadeeld werd toen je het topic aanmaakte.

Anyway, ik zie dat de titel al gewijzigd is de mods.

Tip: koop bij Amazon. Mijn ervaring is dat die niet moeilijk doen en het voor de klant zo makkelijk mogelijk willen maken. Ik heb zelf bij een defecte tablet (na bijna 2 jaar) bijv. per ommegaande een hele nieuwe ontvangen met de melding dat ik op mijn gemak de defecte kon terugsturen. Ook bij kleinere claims diezelfde ervaring, meteen geld terug of omruiling.
(Ik heb het dan wel over verkoper 'Amazon' en niiet een 'third party seller', ik weet niet of de after sales dan even goed is)

[ Voor 29% gewijzigd door Medione1210 op 25-10-2019 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-09 19:33
[...]

Omdat het juridisch de verkeerde route is, en de fabrikant dus niet hoeft mee te werken. Als ze dat doen is het altijd coulance, en mocht je verdere stappen willen ondernemen als koop ontbinden dan kan dat niet meer omdat je de verkoper uit het proces gehaald hebt (Dit weet ik 99% zeker, mocht ik er toch naast zitten zal Glowmouse dit wel kenbaar maken)
Dit hoeft helemaal niet juridisch de verkeerde route te zijn.

Een verkoper, zoals hier Megekko, mag prima aandragen richting een koper om het via de fabrikant op te lossen. De koper hoeft daar echter niet in mee te gaan en kan altijd verzoeken dat Megekko het proces afhandelt.

De verkoper blijft ook in dat geval gewoon verantwoordelijk, kom je er dus niet uit met de verkoper kun je altijd terug naar de verkoper.

Jouw verhaal kan op gaan wanneer je als koper direct met de fabrikant contact opneemt zonder eerst de verkoper in te lichten en te overleggen met de verkoper over het te volgen traject.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Dennism schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:42:
[...]

De koper hoeft daar echter niet in mee te gaan en kan altijd verzoeken dat Megekko het proces afhandelt.
Waarom hoeft de koper daar niet in mee te gaan? De verkoper kan een deel van het werk toch uitbesteden? Bij het bezorgen vind je het toch ook normaal dat het postbedrijf dat doet?
Het is niet heel leuk om zonder boot schijf te zitten voor een langere tijd.
De verkoper blijft er verantwoordelijk voor dat de garantie zonder noemenswaardige overlast wordt opgelost. Als je na een week nog geen vervanging hebt maar de computer wel nodig hebt, kun je Megekko mailen dat je al een week zonder bootschijf zit en de computer nodig hebt voor xxxx, en dan zal Megekko een oplossing moeten vinden.
Medione1210 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:49:
[...]

Tip: koop bij Amazon. Mijn ervaring is dat die niet moeilijk doen en het voor de klant zo makkelijk mogelijk willen maken.
De keerzijde is dat wanneer er bij jou naar het oordeel van Amazon teveel kapot gaat, dat je in de toekomst als klant wordt geweigerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
GlowMouse schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:12:
[...]

Waarom hoeft de koper daar niet in mee te gaan? De verkoper kan een deel van het werk toch uitbesteden? Bij het bezorgen vind je het toch ook normaal dat het postbedrijf dat doet?
Voor zover ik weet ben jij als koper niet verplicht om het zelf af te handelen met bijvoorbeeld in dit geval Samsung, maar kun je ook verlangen van de verkoper, in dit geval Megekko dat zij dit voor je doen en zou TS dus ook gewoon de SSD kunnen retourneren aan Megekko waarna zij het regelen met Samsung voor TS.

De vergelijking die je probeert te maken met een post bedrijf of het uitbesteden van zaken zie ik niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dennism schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:17:
[...]
Voor zover ik weet ben jij als koper niet verplicht om het zelf af te handelen met bijvoorbeeld in dit geval Samsung, maar kun je ook verlangen van de verkoper, in dit geval Megekko dat zij dit voor je doen en zou TS dus ook gewoon de SSD kunnen retourneren aan Megekko waarna zij het regelen met Samsung voor TS.

De vergelijking die je probeert te maken met een post bedrijf of het uitbesteden van zaken zie ik niet direct.
De leverancier dient aan te geven hoe een RMA dan wel garantie claim afgehandeld dient te worden en de consument (koper) dient dat proces te volgen. De leverancier geeft de gegevens op waar het product heen te sturen om de zaak af te handelen. Dat kan dus naar een eigen depo zzijn, maar ook naar elders een reparatuur of in dit geval een fabrikant.

Het voorbeeld met de postbezorging zie ik persoonlijk wel...

Het wordt echter anders als de consument (koper) de leverancier passeerd en op eigenhoutje naar een fabrikant stapt. Gaat er dan iets fout, dan is er voor de consument (koper) nergens meer op terug te vallen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
Als bij mij iets defect is ga ik eerst kijken of ik het rechtstreeks kan regelen met de fabrikant of dat ik bij de winkel moet zijn. De eerste oplossing is nagenoeg altijd sneller, maar je kan hem natuurlijk ook opsturen naar Megekko, waar die eerst enkele dagen op de plank zal liggen en daarna wordt opgestuurd naar Samsung, die sturen hem weer terug naar Megekko, wachten op afhandeling en daarna sturen ze hem weer door naar TS.
[...]

Ja, in een perfecte wereld. In de meeste gevallen moet je geruime tijd wachten. In de afgelopen jaren heb ik meerdere reparaties gehad:

- SSD naar winkel opgestuurd (duurde drie weken)
- Videokaart opgestuurd naar winkel (duurde 4 weken)
- iPhone rechtstreeks opgestuurd naar Apple (duurde 4 dagen)

Daarnaast had ik nog een defecte fan van mijn waterkoeler. Volgens de webshop moest ik de hele koeler opsturen, terwijl Corsair mij na direct contact gewoon een vervangende fan opstuurde.

[ Voor 70% gewijzigd door NotSoSteady op 25-10-2019 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
_Dune_ schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:23:
[...]

De leverancier dient aan te geven hoe een RMA dan wel garantie claim afgehandeld dient te worden en de consument (koper) dient dat proces te volgen. De leverancier geeft de gegevens op waar het product heen te sturen om de zaak af te handelen. Dat kan dus naar een eigen depo zzijn, maar ook naar elders een reparatuur of in dit geval een fabrikant.
En dat vraag ik me dus juist af, ik heb namelijk altijd begrepen dat je juridisch gezien als koper een keuze hebt in dat geval en niet verplicht bent om zelf met de fabrikant te gaan communiceren.

1. Je volgt inderdaad de instructies van de verkoper, door in dit geval zelf contact op te nemen met Samsung
2. Je zorgt dat het artikel bij de verkoper komt zodat de verkoper zelf dat traject kan doorlopen en er voor kan zorgen dat de koper weer over een conform artikel kan beschikken.

Het voorbeeld met de post bezorging zie ik daarin nog steeds niet, volgens mij denkt @GlowMouse dat ik bedoel dat de koper niet mee hoeft te werken aan de procedure, ik bedoel echter enkel dat de koper in zo'n geval mag kiezen wie het trajact afhandeld, de koper zelf of dat de koper dat liever door de verkoper laat doen en dat die keuze in beginsel niet bij de verkoper ligt.

[ Voor 16% gewijzigd door Dennism op 25-10-2019 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 19:08
President schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:29:
[...]

Hoezo?

Alternatief

zo hoort het te gaan:
klant --> verkoper --> nieuwe SSD aan klant geven want garantie
verkoper --> defecte SSD naar fabrikant sturen en verkoper mag gaan bakkelijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-12-2024
<no no>

[ Voor 111% gewijzigd door foetus_ op 25-10-2019 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
107mb schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:31:
[...]

zo hoort het te gaan:
Je mist hier nog wel de stap waarbij de controle gedaan wordt of het product inderdaad non-conform is of dat het defect bijvoorbeeld veroorzaakt is door verkeerd gebruik. Bij veel producten kan zo'n controle niet door de verkoper gedaan worden en zal dat vaak door een gecertificeerde reparateur gedaan moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Dennism schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:37:
[...]

Je mist hier nog wel de stap waarbij de controle gedaan wordt of het product inderdaad non-conform is of dat het defect bijvoorbeeld veroorzaakt is door verkeerd gebruikt. Bij veel producten kan zo'n controle niet door de verkoper gedaan worden en zal dat vaak door een gecertificeerde reparateur gedaan moeten worden.
Als de verkoper een deel van het werk uitbesteedt, en daardoor niet opmerkt dat het product verkeerd is gebruikt, komt dat voor risico van de verkoper.
Dennism schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:29:
[...]

ik bedoel echter enkel dat de koper in zo'n geval mag kiezen wie het trajact afhandelt, de koper zelf of dat de koper dat liever door de verkoper laat doen en dat die keuze in beginsel niet bij de verkoper ligt.
En ik bedoel dat je een goede reden moet hebben om het niet via de fabrikant te laten lopen, als de verkoper dat voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
GlowMouse schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:35:
[...]

Als de verkoper een deel van het werk uitbesteedt, en daardoor niet opmerkt dat het product verkeerd is gebruikt, komt dat voor risico van de verkoper.
Ben ik volledig met je eens, maar dat neemt nog niet weg dat de controle stap ontbreekt in de post die ik daar quote.

Ik ben het volledig met je eens dat wanneer die controle niet goed gaat dat risico bij de verkoper ligt.
En ik bedoel dat je een goede reden moet hebben om het niet via de fabrikant te laten lopen, als de verkoper dat voorstelt.
Dus even voor mijn beeld vorming:

Stel ik bestel een Samsung SSD bij Winkel A. Deze SSD gaat helaas kapot, ik neem contract op met Winkel A en die zeggen regel de vervanging zelf maar met Samsung, dat is sneller.

Nu heb ik daar geen behoefte aan, ik koop immers bij een winkel zodat zij mij bij dit soort zaken ontzorgen en ik een aanspreek punt hebt in plaats van lijntjes moet leggen met verschillende fabrikanten mocht er een probleem zijn. Ik haal de SSD uit de machine, stop deze in de originele verpakking die ik netjes bewaard heb, ik zorg dat de SSD bij Winkel A komt met het verzoek dat zij het proces via de fabrikant laten verlopen en dit afhandelen zodat ik als klant er niet mee belast wordt.

Jij bedoeld dus dat op dat moment de winkel mag weigeren om dat uit te voeren omdat ik het ook zelf via de fabrikant zou kunnen regelen nadat zij dat hebben aangegeven.

Ik bedoel dus niet te zeggen dat het traject niet via de fabrikant zou moeten lopen, maar dat ik als klant de keuze zou hebben om zelf dat traject te doorlopen of om de verkoper dat traject te laten doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

107mb schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:31:
[...]
zo hoort het te gaan:
Nee, dat klopt niet. Omdat jij garantie hebt, hoeft de leverancier nog geen nieuw product te leveren bij een garantie claim. De leverancier dient zondre veel overlast voor reparatie of als dat niet mogelijk is voor vervanging zorgen. In het geval van het laatste moet het product aan dezelfde specificities voldoen en mag zeker niet minder zijn... maar zondermeer vervangen voor een nieuw product is niet waartoe de leverancier verplicht is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
_Dune_ schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:33:
[...]

Nee, dat klopt niet. Omdat jij garantie hebt, hoeft de leverancier nog geen nieuw product te leveren bij een garantie claim. De leverancier dient zondre veel overlast voor reparatie of als dat niet mogelijk is voor vervanging zorgen. In het geval van het laatste moet het product aan dezelfde specificities voldoen en mag zeker niet minder zijn... maar zondermeer vervangen voor een nieuw product is niet waartoe de leverancier verplicht is.
Ik weet niet of dat laatste stellig te stellen is, er is jurisprudentie dat het vervangen met bijvoorbeeld een refurbished, remanufactored of reassembled apparaat als non-conform gezien moet worden en er dus in zo'n geval in ieder geval in bepaalde gevallen wel degelijk een nieuw toestel aangeboden moet worden.

Zie bijvoorbeeld: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2017:2519 of bijvoorbeeld: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2016:4197

Quote uit de laatste uitspraak:
Consumentenrecht, non-conformiteit. Iphone van € 799,00 die na acht maanden niet meer op wil starten is non-conform. Richtlijnconforme uitleg van artikel 7:21 BW brengt dan met zich mee dat Apple een nieuw toestel aan koper moet verschaffen, zij kan niet met een refurbished toestel volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:29:
Nu heb ik daar geen behoefte aan, ik koop immers bij een winkel zodat zij mij bij dit soort zaken ontzorgen en ik een aanspreek punt hebt in plaats van lijntjes moet leggen met verschillende fabrikanten mocht er een probleem zijn.
Is dit niet wat ver gezocht?

Dit komt een beetje over als de boze buurman bij de rijdende rechter die eist dat de buren de onrechtmatig afgesnoeide bladeren terug aan de boom vastlijmen.

Lees dit anders even.
Ik haal de SSD uit de machine, stop deze in de originele verpakking die ik netjes bewaard heb, ik zorg dat de SSD bij Winkel A komt met het verzoek dat zij het proces via de fabrikant laten verlopen
Is er zo’n wezenlijk verschil tussen opsturen naar A of B?
en dit afhandelen zodat ik als klant er niet mee belast wordt.
Je wordt er uiteindelijk wel indirect mee “belast” omdat er 2x verzendkosten extra worden geïntroduceerd, die uiteindelijk worden omgeslagen over alle klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:36
Medione1210 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:49:
[...]

Tip: koop bij Amazon. Mijn ervaring is dat die niet moeilijk doen en het voor de klant zo makkelijk mogelijk willen maken. Ik heb zelf bij een defecte tablet (na bijna 2 jaar) bijv. per ommegaande een hele nieuwe ontvangen met de melding dat ik op mijn gemak de defecte kon terugsturen. Ook bij kleinere claims diezelfde ervaring, meteen geld terug of omruiling.
(Ik heb het dan wel over verkoper 'Amazon' en niiet een 'third party seller', ik weet niet of de after sales dan even goed is)
Toevallig laatst ook een garantiekwestie met Amazon(.de) gehad en die verwezen me in mijn geval juist door naar de leverancier (Bose, die het ook prima heeft afgehandeld)

Dus voor de TS, ik zou nu eerst contact opnemen met Samsung, als die er niets van wil weten kan je het alsnog via Megekko spelen zoals ze al aangeven in hun mail. Scheelt waarschijnlijk weer wat vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:56:
[...]

Is dit niet wat ver gezocht?
Dat is natuurlijk maar de vraag, in het voorbeeld van TS is het Samsung, een grote partij waarmee je bijvoorbeeld ook in het Nederlands kan communiceren en producten veelal kan terugsturen naar een servicecenter binnen Nederland. In het voorbeeld van TS zou ik er waarschijnlijk weinig moeite mee hebben om het zelf af te handelen.

Het gaat mij echter om het juridische principe, stel nu dat ik bij een Nederlandse winkel wat bestel dat die winkel uit China importeert en waarbij de fabrikant enkel te bereiken is via een klanten service die zeer gebrekkig Engels spreekt, waarbij je de producten naar China terug moet sturen met alle risico's van dien en de tijd die dat kost en waarbij je mogelijk ook nog eens een flink bedrag aan verzendkosten mag gaan voorschieten in zo'n geval. Dan lijkt het mij juridisch zeer onwenselijk dat zo'n verkoper zich er in beginsel vanaf kan doen met "Regel het maar met de fabrikant, pas als dat niet lukt gaan wij wat doen".

Ik ben trouwens niet per definitie tegen het zelf regelen (na overleg met de verkoper).
Is er zo’n wezenlijk verschil tussen opsturen naar A of B?
Ik heb het niet per definitie over opsturen. Zo woon ik zelf bijvoorbeeld op loopafstand van een van de grootste spelers van Nederland op het gebied van verkoop van computer onderdelen. Voor mij is het veel makkelijker om daar gewoon even langs te lopen, het spul af te geven en dan het RMA traject af te wachten. Maar dan moet je natuurlijk wel dat recht hebben. Als het dus inderdaad zo is zoals Glowmouse aangeeft dat een verkoper dat wettelijk gezien zou mogen weigeren omdat ze ook aangeven dat je het zelf met de fabrikant kan regelen is dat iets waarvan ik eigenlijk altijd gedacht had dat een verkoper zoiets juridisch gezien niet zou mogen weigeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 25-10-2019 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Dennism schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 17:53:
[...]

Het gaat mij echter om het juridische principe, stel nu dat ik bij een Nederlandse winkel wat bestel dat die winkel uit China importeert en waarbij de fabrikant enkel te bereiken is via een klanten service die zeer gebrekkig Engels spreekt, waarbij je de producten naar China terug moet sturen met alle risico's van dien en de tijd die dat kost en waarbij je mogelijk ook nog eens een flink bedrag aan verzendkosten mag gaan voorschieten in zo'n geval. Dan lijkt het mij juridisch zeer onwenselijk dat zo'n verkoper zich er in beginsel vanaf kan doen met "Regel het maar met de fabrikant, pas als dat niet lukt gaan wij wat doen".
Leuk, zo'n extreem geval waarvan hier geen sprake is. Accepteer nou gewoon dat TS in dit geval geen reden heeft om contact met Samsung te weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
GlowMouse schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:03:
[...]

Leuk, zo'n extreem geval waarvan hier geen sprake is. Accepteer nou gewoon dat TS in dit geval geen reden heeft om contact met Samsung te weigeren.
Volgens mij geef ik dat juist al aan, dat ik in het geval van TS daar geen enkel probleem in zie. Mijn comment was echter niet direct specifiek op de casus van TS gericht, maar meer in het algemeen. Vandaar ook mijn vraagstelling hoe dit in algemene zin juridisch is geregeld en niet specifiek op dit geval (excuses als je dit wel zo opvatte, want ik noemde Megekko wel, had ik beter niet kunnen doen), waarbij inderdaad vrij duidelijk is dat direct contact met Samsung zeer waarschijnlijk in het voordeel van TS zal zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 25-10-2019 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 10:25
Dennism schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 17:53:
[...]

Dat is natuurlijk maar de vraag, in het voorbeeld van TS is het Samsung, een grote partij waarmee je bijvoorbeeld ook in het Nederlands kan communiceren en producten veelal kan terugsturen naar een servicecenter binnen Nederland. In het voorbeeld van TS zou ik er waarschijnlijk weinig moeite mee hebben om het zelf af te handelen.

[...]

Ik heb het niet per definitie over opsturen. Zo woon ik zelf bijvoorbeeld op loopafstand van een van de grootste spelers van Nederland op het gebied van verkoop van computer onderdelen. Voor mij is het veel makkelijker om daar gewoon even langs te lopen, het spul af te geven en dan het RMA traject af te wachten. Maar dan moet je natuurlijk wel dat recht hebben. Als het dus inderdaad zo is zoals Glowmouse aangeeft dat een verkoper dat wettelijk gezien zou mogen weigeren omdat ze ook aangeven dat je het zelf met de fabrikant kan regelen is dat iets waarvan ik eigenlijk altijd gedacht had dat een verkoper zoiets juridisch gezien niet zou mogen weigeren.
Ik zie @GlowMouse nergens stellen dat de verkoper zonder meer mag verwijzen naar de fabrikant. Het betreft een afweging van belangen. We hebben het hier over contact zoeken met een Nederlandse afdeling van de fabrikant vs extra verzendkosten en extra wachttijd.

Voor de TS is het 1 extra telefoontje of mailtje. Praktisch geen nadeel. De verkoper heeft hem doorgestuurd, dus het verloopt onder verantwoordelijkheid van de verkoper. Die moet zich nog altijd houden aan de wet, waaronder "binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper" en "De kosten ... kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht". Voldoet Samsung daar niet aan? Dan mag de verkoper het oplossen.

Nou ben ik geen jurist, maar ik ben er alsnog vrij zeker van dat een tolk moeten inschakelen om met China te communiceren een iets andere afweging zal opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Gelukkig is dat allemaal niet aan de orde en heb ik tot op heden geen nadelen mogen ondervinden door contact met Samsung op te nemen. Maandag komt DHL als het goed is langs om de defecte SSD af te halen. In de e-mail stelt Samsung dat afhandeling niet meer dan 10 werkdagen zal bedragen, al hoop ik dat dit een zeer ruim maximum betreft.

Pagina: 1