i9 9980XE aanschaffen of wachten op nieuwe threadrippers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Gebruik
Ik gebruik mijn computer voor:
> Front-end web development
> Server engineering (VM)
> Grote fotobewerkingen (tot 200 megapixels per foto)
> Videobewerking ('simpele' 4k footage)

Probleem
Ik merk dat het bewerken van foto's en video's sneller kan. Ook schiet mijn processor omhoog als ik veel bestanden upload via FTP. Het draaien van VM's gaat goed; hier komt de 64GB ram goed van pas. Ik heb het idee dat mijn processor de bottleneck is.

Ik zoek iets waar ik de komende 4 tot 6 jaar plezier van heb.

Huidige setup
Mijn computer bestaat momenteel uit de volgende onderdelen.
pricewatch: Intel Core i7-7800X (Boxed)
pricewatch: Asus ROG Strix X299-E Gaming
pricewatch: Corsair Vengeance LED CMU64GX4M4D3000C16
pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G
pricewatch: Samsung 960 Pro 512GB

Advies
Wat raden jullie aan:
> Mijn huidige processor upgraden naar de i9 9980XE voor 820 euro, of:
> Wachten op de nieuwe threadrippers en gelijk de voordelen van (o.a.) PCI-E 4.0 pakken?

An  a day keeps the doctor away.

Alle reacties

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:58

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ik zou sowieso even afwachten wat de reviews over de nieuwe 10980XE en threadrippers gaan zeggen.

Ondertussen nog even vaststellen dat een gebrek aan cores echt je bottleneck is. Kwestie van task manager open hebben tijdens het doen van taken die je langzaam vindt.

Met X299 kan je naar 18 cores, met een overstap naar threadripper naar 32 (of misschien zelfs meer). Een overstap naar een 18-core doe je voor de prijs van de CPU, een overstap naar threadripper kost je een moederbord + CPU.
In je use cases zie ik nog geen dringende reden voor PCI-E 4.0.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Kanarie schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:41:
Ik zou sowieso even afwachten wat de reviews over de nieuwe 10980XE en threadrippers gaan zeggen.

Ondertussen nog even vaststellen dat een gebrek aan cores echt je bottleneck is. Kwestie van task manager open hebben tijdens het doen van taken die je langzaam vindt.

Met X299 kan je naar 18 cores, met een overstap naar threadripper naar 32 (of misschien zelfs meer). Een overstap naar een 18-core doe je voor de prijs van de CPU, een overstap naar threadripper kost je een moederbord + CPU.
In je use cases zie ik nog geen dringende reden voor PCI-E 4.0.
Oh wauw, het nieuws over 10980XE heb ik even gemist. Ik vond de 9980XE al zo goedkoop geworden (van bijna 2.000 euro naar 935 in de pricewatch), maar nu zie ik dat de 10980XE ook zo rond de 1.000 euro zal kosten. Dan wacht ik liever nog even een maandje totdat de prijzen wat stabieler zijn. Dank voor de tip! :D

An  a day keeps the doctor away.