Hulp gevraagd voor vlot en stabiele WIFI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14:58
Mijn vraag

Sinds 21 oktober ben ik de trotse eigenaar van mijn eerste appartement. Het betreft een appartement uit de '70er jaren. In het midden is een hal en rondom deze hal zijn alle kamers gelegen. Er is dus bijna geen sprake van muren die een signaal blokkeren.

Ik heb een abonnement van Online.nl. Hierbij wordt geleverd een Zyxel vmg8324-b10a router/modem. Het is een mooi ding, maar als ik de specificaties opzoek, is het niet een hele moderne of snelle router. Ook ondersteunt de router geen 5GHz. De router staat in de kast (zonder deurtje) in de woonkamer en staat vrij van andere elektronische apparaten.

Omdat mijn huis zo goed als kabelvrij is (op het zicht tenminste) is het helaas geen optie om vanaf de woonkamer waar de telefoonlijn binnenkomt een draad te trekken over de hal heen naar de studeerkamer. Ik heb hierdoor gekozen voor een WIFI-adapter voor mijn desktop. De TP-Link T9UH. Hiervoor heb ik de meest recente drivers geïnstalleerd.

So far so good, ware het niet dat het internet enorm instabiel is. In League of Legends varieert de ping tussen 23 - 150ms met uitschieters naar 450ms. Spotify laadt soms amper de volgende nummers in. Voor iemand die van bekabeld internet afkomt voor de desktop is dit werkelijk onwerkbaar.

Daarom mijn vraag hoe ga ik deze situatie verbeteren? Zelf dacht ik aan het kopen van een dual-band router: pricewatch: TP-Link Archer AX10 en deze te verbinden aan de Zyxel van Online.nl en vervolgens een WIFI-netwerk via deze TP-Link router te creëren. Ik heb het vermoeden dat eenmaal op de 5GHz band het al een stuk stabieler zou moeten zijn.'

Is dit een logische volgende stap in het verkrijgen van een sneller en stabieler netwerk?

Hoor graag van jullie! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Kromatic op 24-10-2019 17:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:44
eerst obligatory bashing : voor league is het toch niet belangrijk... (#ferventdota2speler)

zoek even naar tools om je rssi na te kijken (bv inSSIDer)

rssi is een indicatie hoe sterk je wifi daar is ... bv op -80 is het inderdaad huilen en lag en ...
5ghz kan een oplossing zijn , als je geen giga betonnen huis hebt (wat vroeger al is gebeurde)

veel modems zenden btw al tegen de wettelijke max uit ,dus een nieuwe router kopen en naast de bestaande zetten heeft meestal geen nut...
kabel blijft het gouden oplosmiddel...

zou het niet kunnen dat de telefoonlijn via de meterkast binnenkomt ?