.
[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:21 . Reden: plaatje toegevoegd ]
Verwijderd
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2019 22:35 ]
Verwijderd
[ Voor 19% gewijzigd door Ray op 27-10-2019 09:36 ]
Verwijderd
Nee, dat is niet exact hetzelfde, juist daarmee voorkom je dat er wéér andere truukjes worden gebruikt om de native capaciteit te verhullen of anderszins te verbouwen.Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:10:
Ja, dat is precies hetzelfde als in een nieuwe externe behuizing plaatsen.
Wat USB-controllers vaak doen is de sector size rapporteren als 4096 logical om een handvol 2TB-limieten te omzeilen. Daardoor klopt de partitietabel niet meer als je hem via SATA-aansluit, maar meerdere partities maken is veel minder logisch (anders dan om wat metadata of software te verstoppen).Ik heb ook nog een losse sata kabel geprobeerd. PC herkent de schijf dan niet en in disk management zie ik 3 schijven...
[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 28-10-2019 18:11 ]
Backup is een kopie, dus in dat geval gewoon formatteren en opnieuw beginnen. Of bedoel je dat het originele/unieke data is? Dat is dus sowieso niet handig...Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:22:
Het is de backup schrijf en deze is 8TB. Dat zet je dus niet zo maar even ergens ander neer. De schijf zelf is gewoon goed. Dat weet ik want als ik heel precies met de usb connector speel, dan lukt het soms om hem te benaderen. De connector is gewoon slecht.
[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 29-10-2019 12:01 ]
Dit probleem heb ik jaren geleden al een keer gehad met een externe harddisk van de Aldi. Echt f*cking irritant. De controller haalt inderdaad een trucje uit met je partities waardoor het er via de usb uitziet als 1 partitie, maar fysiek op de schijf is het niet hetzelfde en deze schijven zijn, als je ze via dat printje hebt gepartitioneerd, ook niet uit lezen zonder dat printje. Wat zegmaar het hele idee van een backup op een externe schijf onderuit haalt omdat je ineens afhankelijk bent van een extra printje waarvan je niet weet wat het doet.Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:22:
Het is de backup schrijf en deze is 8TB. Dat zet je dus niet zo maar even ergens ander neer. De schijf zelf is gewoon goed. Dat weet ik want als ik heel precies met de usb connector speel, dan lukt het soms om hem te benaderen. De connector is gewoon slecht.
Het is gewoon bizar dat Seagate een proprietary stukje elektronica in de externe behuizing stopt zodat een normale SATA drive niet meer te benaderen is zonder die elektronica.
Ik had even de hoop dat iemand hier wel een of ander truckje of stukje software wist waarmee ik dat kon oplossen.
Ik ga de keuze maken nu uit:
- los printje bestellen op ebay voor de hoofdprijs (ca. 50,-)
- nieuwe externe Seagate backup plus schijf bestellen en hopen dat het printje compatible is.
Bij de 2e optie heb ik in ieder geval een nieuwe schijf er bij en kost het printje bijna niets. Het risico daarbij is wel dat dat printje niet werkt met mijn schijf.... Moeilijke keuze dus.
aha de archive is de voorloper vd compute. vd archive heb ik er al 6Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:08:
[...]
Nou, in mijn Backup Plus V2 (okt '15) zit een Seagate Archive HDD 8000GB P/n: 1NA17Z-568.
Volgens mij geen Compute (woord komt niet voor op de stikker), ziet er ook niet uit zoals op het plaatje in de link (geen groene stikkers of zo). Baracuda staat er ook niet op.
Het is geen proprietary stukje electronica waar je last van hebt.Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:22:
Het is gewoon bizar dat Seagate een proprietary stukje elektronica in de externe behuizing stopt zodat een normale SATA drive niet meer te benaderen is zonder die elektronica.
Nieuw printje gaat je niet helpen. Je moet de encryptiesleutel uit je huidige printje hebben en die in een nieuw printje zien te proppen alvorens je de schijf kan uitlezen.Ik had even de hoop dat iemand hier wel een of ander truckje of stukje software wist waarmee ik dat kon oplossen.
Ik ga de keuze maken nu uit:
- los printje bestellen op ebay voor de hoofdprijs (ca. 50,-)
- nieuwe externe Seagate backup plus schijf bestellen en hopen dat het printje compatible is.
Bij de 2e optie heb ik in ieder geval een nieuwe schijf er bij en kost het printje bijna niets. Het risico daarbij is wel dat dat printje niet werkt met mijn schijf.... Moeilijke keuze dus.
Ik begrijp dat dit bestaat, maar het is me niet duidelijk wat hier precies veiliger van wordt. Dus om te voorkomen dat een dief de schijf uit de behuizing peutert en uitleest zetten we er encryptie op, zodat de dief in plaats van de behuizing moet lospeuteren en de schijf aan een sata kabel moet hangen, nu gewoon een usb-kabel kan gebruiken?McKaamos schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:00:
[...]
Het is geen proprietary stukje electronica waar je last van hebt.
Waar je tegenaan loopt, is dat de schijf encrypted is.
Wikipedia: Hardware-based full disk encryption
en
Wikipedia: Opal Storage Specification
Schijven van diverse merken worden daar mee uitgerust als veiligheidsmaatregel. Da's een goed beschreven standaard. Laptops hebben dit ook nog wel eens. Trek je de HDD er uit en plugt 'm in een andere PC, en dan lijkt de schijf schoon leeg te zijn.
[...]
Nieuw printje gaat je niet helpen. Je moet de encryptiesleutel uit je huidige printje hebben en die in een nieuw printje zien te proppen alvorens je de schijf kan uitlezen.
Ik kan je daar ook zo geen usecase voor geven, maar ik weet wel dat het gebeurt.PhilipsFan schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:17:
[...]
Ik begrijp dat dit bestaat, maar het is me niet duidelijk wat hier precies veiliger van wordt. Dus om te voorkomen dat een dief de schijf uit de behuizing peutert en uitleest zetten we er encryptie op, zodat de dief in plaats van de behuizing moet lospeuteren en de schijf aan een sata kabel moet hangen, nu gewoon een usb-kabel kan gebruiken?![]()
![]()
[ Voor 31% gewijzigd door Ray op 29-10-2019 20:25 ]
[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 30-10-2019 12:59 ]
Verwijderd
Ik zou dit op zijn minst proberen, te beginnen met goed kijken wat er aan de huidige connector scheelt. het kan zo simpel zijn als een foute solder joint. beetje flux, wick en een soldeerstation om de aansluiting te desolderen. Als deze verder er goed uit ziet er weer op solderen en testen.pennywiser schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:53:
Je zegt dat als je wiebelt, dat je dan de schijf kan benaderen. Je moet dus tijdelijk werken met papiertjes, sateprikkers om de usb stekker goed op te plek te houden.
OF je soldeert een usb kabel welke wel werkt direct aan de print.
Dan kan je bij de data. En ja, dan heb je een 2e disk nodig om alles veilig te stellen, maar had je die nog niet dan? Of is dit je enige backup? Je ziet nu de gevolgen.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2019 13:07 ]
User tooltjes zijn wat anders dan wat ik bedoel. Het is geen onbekend iets dat fabrikanten zelf dergelijke features inschakelen voordat het product de fabriek verlaat.Ray schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:18:
@McKaamos ik mag aannemen dat dit dan wel aangezet moet worden middels een tooltje door de user zelf. zoiets heb ik al wel eens gelezen.
dat een fabrikant dat zomaar 'as default' implementeert waardoor dus zonder die exacte print / key de schijf niet meer uit te lezen zou zijn komt mij als zeer extreem over. Daarmee zou dus inderdaad de data verloren zijn bij het kapot gaan van de interface.
bij dit model valt te lezen bij de specs
Type beveiliging > Geen beveiliging
edit. is de vraag wellicht ook nog of die encryptie in de usb controller zit of door de backup tool of gewoon in windows zelf geactiveerd is.
https://www.uvm.edu/it/kb/article/encrypt-external-drive
wellicht was er gewoon zoiets als bitlocker gebruikt
[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 30-10-2019 20:19 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq