Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Externe Harddisk werkt niet met nieuwe behuizing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:21 . Reden: plaatje toegevoegd ]

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 21:06
als er gewoon een sata aansluiting opzit, kan je dan niet gewoon een sata kabel proberen?

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:21 ]

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:55
gewoon met een sata kabeltje in je pc aansluiten, en eventueel de smart waardes uitlezen, En kijken hoe het er bij schijfbeheer uitziet met de indeling. Het is gewoon een harde schijf met een Sata aansluiting, Daar is niks speciaals aan lijkt me.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ziet windows 3 schijven of 3 partities? En wat zijn de groottes?

Verwijderd

@Verwijderd

Volgens mij heeft dit te maken met de instellingen.
Ik had het laatst met een 3tb schijf.
1 partitie van 2 en 1 van 1tb.

via computer beheer even kijken naar die partities
Mbr VS gpt

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2019 22:35 ]

Verwijderd

Ligt aan de controller van het usb/sata printplaatje. Die van Seagate zijn eigen brouwsel.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

heeft dit niet met gebruikte OS of de PC te maken waar je op test

ik heb bijvoorbeeld nog een oud docking station , als ik daar een 8TB in zet krijg ik ook niet de juiste inhoud omdat die controller niet verder gaat dan zo'n 3 TB

direct met sata kabel op een enigzins recent bord / OS zou wel moeten werken vermoed ik.

eventueel linux live / mint booten en kijken wat die er van maakt?

heeft de schijf nog jumpers die dit kunnen veroorzaken ?

[ Voor 19% gewijzigd door Ray op 27-10-2019 09:36 ]

Verwijderd

jumpers? Het heeft alles met het 3TB limiet te maken en de desbetreffende controller die door Seagate wordt toegepast. Enige wat werkt is hem zonder behuizing in je computer te gebruiken of als esata.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:05
Wat @Verwijderd zegt, Seagate heeft in de controller een eigen brouwsel gemaakt. Als er geen belangrijke data op staat (of toch nog backups hebt) kan je via schijfbeheer (start, diskmgmt.msc) de schijf wissen en opnieuw formatteren.

Als er wel belangrijke data op staat (niet slim, schijf kan zelf ook stuk gaan, vallen, koffie over heen gaan, etc) dan zul je voorzichtiger te werk moeten gaan. Dat kan of door de usb aansluiting te repareren of zoals je zelf al al gevonden een vervanging bestellen. Je zou ook met recovery software aan de slag kunnen gaan (zie heel veel andere topics daarover). Maak hiervoor wel eerst een bit voor bit kopie van die schijf voordat je daarmee aan de slag gaat!

Verwijderd

Topicstarter
.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:10:
Ja, dat is precies hetzelfde als in een nieuwe externe behuizing plaatsen.
Nee, dat is niet exact hetzelfde, juist daarmee voorkom je dat er wéér andere truukjes worden gebruikt om de native capaciteit te verhullen of anderszins te verbouwen.
Ik heb ook nog een losse sata kabel geprobeerd. PC herkent de schijf dan niet en in disk management zie ik 3 schijven...
Wat USB-controllers vaak doen is de sector size rapporteren als 4096 logical om een handvol 2TB-limieten te omzeilen. Daardoor klopt de partitietabel niet meer als je hem via SATA-aansluit, maar meerdere partities maken is veel minder logisch (anders dan om wat metadata of software te verstoppen).

Als je het zonder extra uitgaven wilt oplossen zou ik toch hier eens beter naar kijken. Zie ook: Mijzelf in "Externe Harddisk werkt niet met nieuwe behuizing"

• Ray

Ray

ik moet zeggen dat ik door de opgedane kennis hier van zo'n custom usb controller is dus nooit zo'n schijf zou kopen.

doen andere merken dit ook voor zover bekend ?

@hasse is het overigens deze https://www.bol.com/nl/p/...-owF57Nv1pAxoCfzwQAvD_BwE

ik overweeg al een poosje om er eentje aan te schaffen maar dan enkel om open te halen voor de hd die erin zit

het lijkt namelijk dat een losse 8TB hd duurder is dan zo'n externe hub op zie ik hier iets over het hoofd ?

welke zit er in jou hub in , is dat een compute ?

als ik dit zou doen heb ik een casing over en je woont niet zo ver uit de buurt... stuur anders maar even een pm

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 28-10-2019 18:11 ]

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:05
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:22:
Het is de backup schrijf en deze is 8TB. Dat zet je dus niet zo maar even ergens ander neer. De schijf zelf is gewoon goed. Dat weet ik want als ik heel precies met de usb connector speel, dan lukt het soms om hem te benaderen. De connector is gewoon slecht.
Backup is een kopie, dus in dat geval gewoon formatteren en opnieuw beginnen. Of bedoel je dat het originele/unieke data is? Dat is dus sowieso niet handig...

Verwijderd

Topicstarter
.

Verwijderd

Topicstarter
.

• Ray

Ray

@hasse welke schijf zit er nu precies in ? is dat de seagate compute ?

pricewatch: Seagate Barracuda Compute 3,5", 8TB

ik las ergens dat dit zo was maar kan het artikel niet meer vinden

toen dus af gaan vragen wat en of er een verschil is tussen de 'losse' versie en deze 'usb' versie. prijsverschil is vreemd

ik heb zelf een aantal van de archive schijven en wil nog meer uitbreiden vandaar

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 29-10-2019 12:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-11 22:41
Het is de backup schrijf en deze is 8TB. Dat zet je dus niet zo maar even ergens ander neer. De schijf zelf is gewoon goed. Dat weet ik want als ik heel precies met de usb connector speel, dan lukt het soms om hem te benaderen. De connector is gewoon slecht.

Het is gewoon bizar dat Seagate een proprietary stukje elektronica in de externe behuizing stopt zodat een normale SATA drive niet meer te benaderen is zonder die elektronica.

Ik had even de hoop dat iemand hier wel een of ander truckje of stukje software wist waarmee ik dat kon oplossen.

Ik ga de keuze maken nu uit:
- los printje bestellen op ebay voor de hoofdprijs (ca. 50,-)
- nieuwe externe Seagate backup plus schijf bestellen en hopen dat het printje compatible is.

Bij de 2e optie heb ik in ieder geval een nieuwe schijf er bij en kost het printje bijna niets. Het risico daarbij is wel dat dat printje niet werkt met mijn schijf.... Moeilijke keuze dus.
Dit probleem heb ik jaren geleden al een keer gehad met een externe harddisk van de Aldi. Echt f*cking irritant. De controller haalt inderdaad een trucje uit met je partities waardoor het er via de usb uitziet als 1 partitie, maar fysiek op de schijf is het niet hetzelfde en deze schijven zijn, als je ze via dat printje hebt gepartitioneerd, ook niet uit lezen zonder dat printje. Wat zegmaar het hele idee van een backup op een externe schijf onderuit haalt omdat je ineens afhankelijk bent van een extra printje waarvan je niet weet wat het doet.

Kun je niet de usb-aansluiting op het bestaande printje vervangen? Volgens mij kun je daar prima een andere usb-connector aan solderen, mits je kunt solderen natuurlijk. Zo zou ik het oplossen.

En uiteraard vanaf nu bij elke aanschaf van een externe harddisk eerst controleren of de schijf die gepartitioneerd is via de externe behuizing, ook leesbaar is als je 'm rechtstreeks op een SATA kabel aansluit. Zo niet, retour afzender.

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:08:
[...]

Nou, in mijn Backup Plus V2 (okt '15) zit een Seagate Archive HDD 8000GB P/n: 1NA17Z-568.
Volgens mij geen Compute (woord komt niet voor op de stikker), ziet er ook niet uit zoals op het plaatje in de link (geen groene stikkers of zo). Baracuda staat er ook niet op.
aha de archive is de voorloper vd compute. vd archive heb ik er al 6 :) van dit formaat

dan zal in de nieuwe versie wel de compute zitten verwacht ik

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Het is gewoon bizar dat Seagate een proprietary stukje elektronica in de externe behuizing stopt zodat een normale SATA drive niet meer te benaderen is zonder die elektronica.
Het is geen proprietary stukje electronica waar je last van hebt.
Waar je tegenaan loopt, is dat de schijf encrypted is.

Wikipedia: Hardware-based full disk encryption
en
Wikipedia: Opal Storage Specification

Schijven van diverse merken worden daar mee uitgerust als veiligheidsmaatregel. Da's een goed beschreven standaard. Laptops hebben dit ook nog wel eens. Trek je de HDD er uit en plugt 'm in een andere PC, en dan lijkt de schijf schoon leeg te zijn.
Ik had even de hoop dat iemand hier wel een of ander truckje of stukje software wist waarmee ik dat kon oplossen.

Ik ga de keuze maken nu uit:
- los printje bestellen op ebay voor de hoofdprijs (ca. 50,-)
- nieuwe externe Seagate backup plus schijf bestellen en hopen dat het printje compatible is.

Bij de 2e optie heb ik in ieder geval een nieuwe schijf er bij en kost het printje bijna niets. Het risico daarbij is wel dat dat printje niet werkt met mijn schijf.... Moeilijke keuze dus.
Nieuw printje gaat je niet helpen. Je moet de encryptiesleutel uit je huidige printje hebben en die in een nieuw printje zien te proppen alvorens je de schijf kan uitlezen.

Als het de USB connector is, waarom soldeer je dan niet gewoon een nieuwe connector er aan? Of een kabel direct aan het printje?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-11 22:41
McKaamos schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:00:
[...]

Het is geen proprietary stukje electronica waar je last van hebt.
Waar je tegenaan loopt, is dat de schijf encrypted is.

Wikipedia: Hardware-based full disk encryption
en
Wikipedia: Opal Storage Specification

Schijven van diverse merken worden daar mee uitgerust als veiligheidsmaatregel. Da's een goed beschreven standaard. Laptops hebben dit ook nog wel eens. Trek je de HDD er uit en plugt 'm in een andere PC, en dan lijkt de schijf schoon leeg te zijn.

[...]

Nieuw printje gaat je niet helpen. Je moet de encryptiesleutel uit je huidige printje hebben en die in een nieuw printje zien te proppen alvorens je de schijf kan uitlezen.
Ik begrijp dat dit bestaat, maar het is me niet duidelijk wat hier precies veiliger van wordt. Dus om te voorkomen dat een dief de schijf uit de behuizing peutert en uitleest zetten we er encryptie op, zodat de dief in plaats van de behuizing moet lospeuteren en de schijf aan een sata kabel moet hangen, nu gewoon een usb-kabel kan gebruiken? :? :? :?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

PhilipsFan schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:17:
[...]

Ik begrijp dat dit bestaat, maar het is me niet duidelijk wat hier precies veiliger van wordt. Dus om te voorkomen dat een dief de schijf uit de behuizing peutert en uitleest zetten we er encryptie op, zodat de dief in plaats van de behuizing moet lospeuteren en de schijf aan een sata kabel moet hangen, nu gewoon een usb-kabel kan gebruiken? :? :? :?
Ik kan je daar ook zo geen usecase voor geven, maar ik weet wel dat het gebeurt.
Meermaals in handen gehad. Zelfde probleem als de TS. Dood printje, schijf prima.
Zelfde merk/type externe disk, schijf omgewisseld en nada. Blijkt achteraf dat encryptie aan staat en dat je dus simpelweg screwed bent.

• Ray

Ray

@McKaamos ik mag aannemen dat dit dan wel aangezet moet worden middels een tooltje door de user zelf. zoiets heb ik al wel eens gelezen.

dat een fabrikant dat zomaar 'as default' implementeert waardoor dus zonder die exacte print / key de schijf niet meer uit te lezen zou zijn komt mij als zeer extreem over. Daarmee zou dus inderdaad de data verloren zijn bij het kapot gaan van de interface.

bij dit model valt te lezen bij de specs

Type beveiliging > Geen beveiliging

edit. is de vraag wellicht ook nog of die encryptie in de usb controller zit of door de backup tool of gewoon in windows zelf geactiveerd is.

https://www.uvm.edu/it/kb/article/encrypt-external-drive

wellicht was er gewoon zoiets als bitlocker gebruikt

[ Voor 31% gewijzigd door Ray op 29-10-2019 20:25 ]

• wankel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-07 23:08
Ben je er al achter wat voor partities en bestandssystemen die drie partities zijn?

Naast encryptie, zou het kunnen dat het controllerbordje host-based SMR implementeert, en de schijf geen SATA, maar ZAC/ZBC is?

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 17:37
Je zegt dat als je wiebelt, dat je dan de schijf kan benaderen. Je moet dus tijdelijk werken met papiertjes, sateprikkers om de usb stekker goed op te plek te houden.

OF je soldeert een usb kabel welke wel werkt direct aan de print.

Dan kan je bij de data. En ja, dan heb je een 2e disk nodig om alles veilig te stellen, maar had je die nog niet dan? Of is dit je enige backup? Je ziet nu de gevolgen.

Ik zie dat je niet al te ver woont, je mag me DMen. Wel even voor de 2e disk zorgen.

Nieuw printje gaat niet werken: andere key.

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 30-10-2019 12:59 ]

Verwijderd

pennywiser schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:53:
Je zegt dat als je wiebelt, dat je dan de schijf kan benaderen. Je moet dus tijdelijk werken met papiertjes, sateprikkers om de usb stekker goed op te plek te houden.

OF je soldeert een usb kabel welke wel werkt direct aan de print.

Dan kan je bij de data. En ja, dan heb je een 2e disk nodig om alles veilig te stellen, maar had je die nog niet dan? Of is dit je enige backup? Je ziet nu de gevolgen.
Ik zou dit op zijn minst proberen, te beginnen met goed kijken wat er aan de huidige connector scheelt. het kan zo simpel zijn als een foute solder joint. beetje flux, wick en een soldeerstation om de aansluiting te desolderen. Als deze verder er goed uit ziet er weer op solderen en testen.

Ziet de aansluiting er slecht uit heb je twee opties. Een andere USB aansluiting erop solderen als het een standaard aansluiting is. en anders zoals al gezegd direct een kabel aan de print solderen.

Zoiets dus:
YouTube: Microsoldering 101: Galaxy S3 USB Charge Port Replacement

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2019 13:07 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ray schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:18:
@McKaamos ik mag aannemen dat dit dan wel aangezet moet worden middels een tooltje door de user zelf. zoiets heb ik al wel eens gelezen.

dat een fabrikant dat zomaar 'as default' implementeert waardoor dus zonder die exacte print / key de schijf niet meer uit te lezen zou zijn komt mij als zeer extreem over. Daarmee zou dus inderdaad de data verloren zijn bij het kapot gaan van de interface.

bij dit model valt te lezen bij de specs

Type beveiliging > Geen beveiliging

edit. is de vraag wellicht ook nog of die encryptie in de usb controller zit of door de backup tool of gewoon in windows zelf geactiveerd is.

https://www.uvm.edu/it/kb/article/encrypt-external-drive

wellicht was er gewoon zoiets als bitlocker gebruikt
User tooltjes zijn wat anders dan wat ik bedoel. Het is geen onbekend iets dat fabrikanten zelf dergelijke features inschakelen voordat het product de fabriek verlaat.

En ja, noem het extreem, maar het gebeurt.

Voor de fabrikant zie ik wel voordelen. Sommige verkopen een data recovery service, dus dat kan aantrekkelijk zijn.
Daarbij zijn er ook mensen die externe schijven kopen om de behuizing er af te slopen. 'Shucking' noemt men dat. Externe disks zijn vaak goedkoper dan een losse interne, en als je veel schijven nodig hebt is het best aantrekkelijk om te doen.
Fabrikanten willen dat, logischerwijs, tegen gaan. Inkomsten beschermen, garantievoorwaarden beschermen, etc.
Met encryptie tussen controller en disk kan op z'n minst de indruk gewekt worden dat de schijf corrupt/leeg raakt zonder de juiste controller en zo mensen er van weerhouden ze te shucken.

Verder, beveiliging in de gebruikers features is wat anders. Dat heeft te maken met het kunnen beveiligen tegen data uitlezen als de gehele schijf wordt gejat.

Verwijderd

Topicstarter
.

• Ray

Ray

@McKaamos kan jij een fabrikant / product noemen waar dus inderdaad encryptie op de controller zit die dus ook nog eens af fabriek aanstaat ? Ik heb net als @Verwijderd daar een heel raar gevoel bij. imho zou dit ook zeer duidelijk aan de koper gecommuniceerd moeten worden

dat 'shucking' was dus inderdaad mijn idee ook. Het klopt dus daadwerkelijk dat , voor mij onduidelijke reden, een exerne hd goedkoper kan zijn dan dezelfde intern ? of zit hier toch verschil in wat je wellicht weet ?
ik las daar eens over dat de exerne mogelijk een soort van B keuze zou zijn uitgaande vd gedachte dat deze minder uren zou maken maar meer dan een vermoeden was dat ook niet

in het geval dat er werkelijke een compute 8tb in in het nieuwe model zit scheelt het 20-25 euro en je hebt dan een casing over. garantie zal je mogelijk kunnen vergeten als hem intern gaat gebruiken

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 30-10-2019 20:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
.

• Ray

Ray

@Verwijderd heb je nu wel de bestanden over kunnen zetten van je oude schijf ?

en hoe makkelijk kan zo'n nieuwe hub open?

Verwijderd

Topicstarter
.

Pagina: 1