Stuurprogrammas bijwerken / Update drivers automatiseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 10:19
Ik heb eigenlijk een vrij simpele vraag, maar het antwoord (vermoed ik) zal niet simpel zijn, komt die:

In Windows 10 (maar ook in eerdere versies), kun je via Configuratiebeheer -> Apparaatbeheer -> boom uitklappen -> rechtermuisknop op element -> Stuurprogramma bijwerken, Windows naar (voor het geselecteerde element) meest recente stuurprogramma laten zoeken, en (indien iets gevonden) wordt deze volautomatisch geinstalleerd. Wordt er niets gevonden wordt dit ook weergegeven.

Dit is handmatig nu voor ieder element in de boom te doen, maar kost veel tijd.

Mijn vraag is, kan deze manier van updates zoeken/installeren geautomatiseerd worden (dus voor alle elementen in de boomstructuur) ? (ik vermoed iets met Powershell scripts?) En vervolgens zeg wekelijks uitgevoerd worden.

Deze manier van updates zoeken vind vaak updates die nog niet binnen de standaard Windows update worden aangeboden.

Ik verneem het graag.

Mvrgr,
Mathijs Groen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Waarom zou je dat willen? Over het algemeen hoef je alleen naar je drivers te kijken als er iets (serieus) mis is met de driver die je nu gebruikt, of als er nieuwe functionaliteit is in een nieuwere driver... in welk geval je de driver bij de leverancier wilt ophalen, en niet wilt wachten op de nieuwe generieke driver die MS je via bovenstaande methode zal aanbieden...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Jester-NL schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:45:
Waarom zou je dat willen? Over het algemeen hoef je alleen naar je drivers te kijken als er iets (serieus) mis is met de driver die je nu gebruikt, of als er nieuwe functionaliteit is in een nieuwere driver... in welk geval je de driver bij de leverancier wilt ophalen, en niet wilt wachten op de nieuwe generieke driver die MS je via bovenstaande methode zal aanbieden...
Ik wil graag graag periodiek en in hoge frequentie (wekelijks dus) de laatste drivers op machine hebben draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:10
pastafan schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:23:
[...]

Ik wil graag graag periodiek en in hoge frequentie (wekelijks dus) de laatste drivers op machine hebben draaien.
Nogmaals naar het bericht van @Jester-NL waarom? Zoals hij aangeeft is er in principe geen voordeel aan de laatste drivers draaien tenzij het bepaalde features toevoegt.

En in principe worden alle drivers (wat je nu handmatig in boomstructuur doet) up to date gemaakt als je Windows Update (in Windows 10) gebruikt, wat gaat hier mis mee bij jouw?

En als extra in principe is het over het algemeen genoeg om Windows Updates de drivers te laten doen (1 maal) en daarna alleen eventueel je chipset (Intel of AMD) en grafische driver (Nvidia of AMD) te downloaden. En die grafische drivers dan periodiek bekijken of er nieuwe versies zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

pastafan schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:23:
[...]

Dan moet je bij de fabrikant van je moederbord zijn: die heeft in de regel een applikatie die er voor zorgt dat alle drivers up-to-date zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Als je PC goed werkt, waarom zou je dan je drivers willen bijwerken? Het dagelijks / wekelijks bijwerken zou er zelfs voor kunnen zorgen dat je PC juist problemen krijgt doordat er een nieuwe driver geïnstalleerd wordt die problemen veroorzaakt ipv problemen oplost. Een nieuwe driver betekend niet altijd dat die beter is..

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Je hebt wel iets als https://www.drivereasy.com/

Kan je ook met de gratis versie in 1 keer zien waarvan er nieuwe versies zijn. Bij de gratis moet je dan wel handmatig updaten, dus direct vanuit het programma downloaden (doe extern voor grote bestanden ivb snelheidsbeperking) en dan vanuit genoemde boom bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Het wordt allemaal een beetje off topic zo, maar goed, vooruit:
Starke schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 22:10:
[...]

Nogmaals naar het bericht van @Jester-NL waarom? Zoals hij aangeeft is er in principe geen voordeel aan de laatste drivers draaien tenzij het bepaalde features toevoegt.
Waarom released het bedrijf dan updates? Als er geen voordeel aan zit?
En in principe worden alle drivers (wat je nu handmatig in boomstructuur doet) up to date gemaakt als je Windows Update (in Windows 10) gebruikt, wat gaat hier mis mee bij jouw?
Ligt niet aan mijn machine, kan dit op meerder machines reproduceren. Probeer het zelf ook eens zou ik zeggen (kan geen kwaad). Eerst Windows update doen (ga ik niet uitleggen hoe), dan naar updates laten zoeken via apparaatbeheer. Zie je verschil?
En als extra in principe is het over het algemeen genoeg om Windows Updates de drivers te laten doen (1 maal) en daarna alleen eventueel je chipset (Intel of AMD) en grafische driver (Nvidia of AMD) te downloaden. En die grafische drivers dan periodiek bekijken of er nieuwe versies zijn.
Geen antwoord op de vraag, en ik wil het dus anders doen. Voor ALLE aanwezige hardware in de machine de updates checken. Bovendien dit periodiek / wekelijks oid uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
sambalbaj schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 03:12:
Je hebt wel iets als https://www.drivereasy.com/

Kan je ook met de gratis versie in 1 keer zien waarvan er nieuwe versies zijn. Bij de gratis moet je dan wel handmatig updaten, dus direct vanuit het programma downloaden (doe extern voor grote bestanden ivb snelheidsbeperking) en dan vanuit genoemde boom bijwerken.
Thanks, wist ik al. Maar wil geen gebruik maken van externe software. Dit moet Windows zelf kunnen vind ik.
Wel bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
clogie886 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 03:07:
Als je PC goed werkt, waarom zou je dan je drivers willen bijwerken? Het dagelijks / wekelijks bijwerken zou er zelfs voor kunnen zorgen dat je PC juist problemen krijgt doordat er een nieuwe driver geïnstalleerd wordt die problemen veroorzaakt ipv problemen oplost. Een nieuwe driver betekend niet altijd dat die beter is..
Off topic: want geen antwoord op vraag die ik stelde maar goed.
Een antwoord: leveranciers brengen niet voor niets updates uit, dus ja waarom zou je ze niet installeren? Ze zijn er niet voor niets denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 02:34:
[...]

Dan moet je bij de fabrikant van je moederbord zijn: die heeft in de regel een applikatie die er voor zorgt dat alle drivers up-to-date zijn
Dit is niet de oplossingsricthing die ik zoek. Ik wil vanuit het proces van drivers zoeken uit de boom automatiseren. Dat proces bestaat dus al alleen is nog niet geautomatiseerd. Dat is wat de vraag is.
Ik zie het niet zitten om voor ieder stukje hardware naar de website van de leverancier te gaan en daar drivers te downloaden want te omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

pastafan schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:32:
Het wordt allemaal een beetje off topic zo, maar goed, vooruit:

[...]

Waarom released het bedrijf dan updates? Als er geen voordeel aan zit?
Omdat er vaak in heel specifieke gevallen voordeel is. Echter kunnen nieuwe drivers ook voor nieuwe problemen zorgen. Updaten is dus niet zondermeer nuttig.

Veel drivers zijn niet om te "verbeteren" maar om bugs te fixen.

Een paar device types leveren wat vaker wel verbeteringen met als stip op nr1:
Grafische drivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:09
pastafan schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:34:
[...]

Off topic: want geen antwoord op vraag die ik stelde maar goed.
Een antwoord: leveranciers brengen niet voor niets updates uit, dus ja waarom zou je ze niet installeren? Ze zijn er niet voor niets denk ik zo.
Omdat er vaak geregeld bij nieuwe releases bugs in kunnen zitten, die ze later dan moeten terug draaien.

Vaak kan je beter wachten voordat je de nieuwste update meeneemt. Zodat de grootste bugs eruit is.

Daarnaast, 1ste hit op google.

https://support.microsoft...-drivers-updates-hardware

https://www.laptopmag.com...r-downloads-on-windows-10

Daarnaast als je de allernieuwste wil hebben, zal je toch bij de leverancier moeten zijn. ( Nvidia moet je ook alsnog met de hand doen, ondanks hij op automatisch staat )

[ Voor 10% gewijzigd door corporalnl op 25-10-2019 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jester-NL schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:45:
in welk geval je de driver bij de leverancier wilt ophalen,
Dan moet die wel driver(update)s aanbieden. De drivers van het moederbord in mijn pc zijn (bij Asus) van 2016, de fabrikant van een van de USB3 controllers (ASMedia) biedt geen drivers aan (gaat via Windows Update) en Intel bied geen drivers aan voor de chipset, updaten daarvan gaat dus blijkbaar ook via Windows Update.

Zo zijn er nog veel meer helaas, mijn virusscanner kan aangeven dat en welke updates er beschikbaar zijn voor Windows, i.t.t. Windows Update laat de virusscanner ook alle driver updates zien die je via apparaatbeheer één voor één binnen kan halen en dat zijn er nogal wat.

Ik heb ooit ook al eens gezocht naar een oplossing voor de situatie die @pastafan beschrijft, maar niet kunnen vinden.

Als het om GPU, LAN en audio gaat is er niks aan de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 25-10-2019 10:50 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou ook niet aan vage 3rd party software beginnen, maar je kunt wel eens kijken hoe ver je met de Intel drivers komt: https://www.intel.com/con...er-support-assistant.html
nVidia/AMD heeft vergelijkbare functionaliteit in hun driver software gebouwd. Wat er dan overblijft is m.i. niet de moeite waard. Juist om te voorkomen dat Windows ongewenste driver updates doorvoert zet ik dit aan: https://www.howtogeek.com...pdating-hardware-drivers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Hann1BaL schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:37:
[...]

Omdat er vaak in heel specifieke gevallen voordeel is. Echter kunnen nieuwe drivers ook voor nieuwe problemen zorgen. Updaten is dus niet zondermeer nuttig.
Misschien heeft mijn voordeel bij "zo'n specifiek geval" waar de update voor bedoeld is. Dat weet je toch niet van te voren? Bovendien, dat is toch met alle updates? Windows updates zelf bevatten ook updates voor "heel specifieke gevallen", waar in de praktijk zelden of nooit mee te maken hebt, en toch update iedereen standaard Windows ook.
Veel drivers zijn niet om te "verbeteren" maar om bugs te fixen.
Dat is voor mij een goede reden om juist snel mogelijk updates binnen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

pastafan schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:51:
[...]

Misschien heeft mijn voordeel bij "zo'n specifiek geval" waar de update voor bedoeld is. Dat weet je toch niet van te voren? Bovendien, dat is toch met alle updates? Windows updates zelf bevatten ook updates voor "heel specifieke gevallen", waar in de praktijk zelden of nooit mee te maken hebt, en toch update iedereen standaard Windows ook.

[...]

Dat is voor mij een goede reden om juist snel mogelijk updates binnen te halen.
Dat weet je niet en als je automatisch alles altijd up to date houdt, meer dan Windows dat zelf al doet, neem je dus risico. Je redenatie is wat mij betreft erg scheef, maar als jij via een task scheduler iets zo weet te programmeren dat elke week updates worden gezocht is dat altijd interessant, want we zijn tenslotte op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
corporalnl schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:38:
[...]

Omdat er vaak geregeld bij nieuwe releases bugs in kunnen zitten, die ze later dan moeten terug draaien.
Maar die bugs worden toch veelal in de tests uitgevoerd bij de leverancier zelf, gevonden, nog voordat de update naar de grote boze buitenwereld wordt uitgerold? Bovendien, zelfs als er al een bug tussendoor naar buitenslipt, dan wordt dat snel gemeld en wordt de uitrol dus teruggerold of snel weer een nieuwe update verspreid, die ik dan weer snel binnenheb omdat ik snel updates krijg :) Ze noemen dat proces ook wel continous development/deployment.
Vaak kan je beter wachten voordat je de nieuwste update meeneemt. Zodat de grootste bugs eruit is.
Met alle respect voor je mening, maar ik wil dat dus anders aanpakken. Kwestie van andere mening/visie over software updaten.

Daarnaast als je de allernieuwste wil hebben, zal je toch bij de leverancier moeten zijn. ( Nvidia moet je ook alsnog met de hand doen, ondanks hij op automatisch staat )
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Hann1BaL schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:57:
[...]

Dat weet je niet en als je automatisch alles altijd up to date houdt, meer dan Windows dat zelf al doet, neem je dus risico. Je redenatie is wat mij betreft erg scheef, maar als jij via een task scheduler iets zo weet te programmeren dat elke week updates worden gezocht is dat altijd interessant, want we zijn tenslotte op tweakers.
Ik snap dus niet dat je mijn redenatie scheef vind. Het is juist helder: zo dicht mogelijk bij de releasechannels aansluiten van de leveranciers. Om zo snel mogelijk updates/patches/terugrols te installeren. Waarom? Om zo snel mogelijk van verbeteringen, herstelde fouten etc te profiteren. Dus ja ook met een risico dat je een nieuwe versie incl. bugs download. Maar dat risico heb je zowiezo want iedere update bevat bugs ook als je langer blijft wachten. En dan zit je dus langer met software met bugs.

Zo scheef is die redenatie toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Laatst online: 17:09
pastafan schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:57:
[...]

Maar die bugs worden toch veelal in de tests uitgevoerd bij de leverancier zelf, gevonden, nog voordat de update naar de grote boze buitenwereld wordt uitgerold? Bovendien, zelfs als er al een bug tussendoor naar buitenslipt, dan wordt dat snel gemeld en wordt de uitrol dus teruggerold of snel weer een nieuwe update verspreid, die ik dan weer snel binnenheb omdat ik snel updates krijg :) Ze noemen dat proces ook wel continous development/deployment.

[...]

Met alle respect voor je mening, maar ik wil dat dus anders aanpakken. Kwestie van andere mening/visie over software updaten.

[/quote]
Je quote gaat niet helemaal goed. :)

Maar je hebt ook critical bugs die je systeem volledig om zeep kunnen helpen. ( als in je kan je systeem volledig niet meer gebruiken ) Ze kunnen namelijk niet 100% testen, gezien de hoeveel verschillende situaties die je kan hebben.

Leuk dat jou visie anders is, maar de praktijk is toch echt dat er bugs in kunnen zitten waar je niet vrolijk van wordt. ( wat dagen, weken of zelfs jaren kan duren voordat het opgelost wordt )

Sommige gevallen wordt er zelfs geen oplossing voor geboden.

[ Voor 5% gewijzigd door corporalnl op 25-10-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:52

TheVMaster

Moderator WOS
pastafan schreef op Friday 25 October 2019 @ 10:36:
[...]

Dit is niet de oplossingsricthing die ik zoek. Ik wil vanuit het proces van drivers zoeken uit de boom automatiseren. Dat proces bestaat dus al alleen is nog niet geautomatiseerd. Dat is wat de vraag is.
Ik zie het niet zitten om voor ieder stukje hardware naar de website van de leverancier te gaan en daar drivers te downloaden want te omslachtig.
Laat ik ook even en oplossingsgerichte bijdrage leveren aan dit topic. Maak gebruik van de 'Wijzig' knop boven je bericht, in plaats van drie berichten onder elkaar te plaatsen.

Dank u.
pastafan schreef op Friday 25 October 2019 @ 11:01:
[...]

Ik snap dus niet dat je mijn redenatie scheef vind. Het is juist helder: zo dicht mogelijk bij de releasechannels aansluiten van de leveranciers. Om zo snel mogelijk updates/patches/terugrols te installeren. Waarom? Om zo snel mogelijk van verbeteringen, herstelde fouten etc te profiteren. Dus ja ook met een risico dat je een nieuwe versie incl. bugs download. Maar dat risico heb je zowiezo want iedere update bevat bugs ook als je langer blijft wachten. En dan zit je dus langer met software met bugs.

Ik begrijp wel dat je de drivers up-to-date zou willen houden. Misschien zorgen dat je een apparaat hebt waarbij de leverancier zijn driver updates gewoon via Windows Update pusht? Dan weet je zeker dat je drivers altijd up-to-date zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door TheVMaster op 25-10-2019 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

pastafan schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:01:
[...]

Je hebt een middel tot doel verheven.
De verbeteringen zie je eigenlijk buiten de grafische drivers vrijwel nergens terug. Zowel Nvidia, AMD en intel hebben tools, bij hun driver packages, die voor updates installeren.

Het is niet voor niets dat veel bedrijven juist niet de ALLERNIEUWSTE drivers en software versies toepassen indien dat niet nodig is (zero-days zijn bijv. redenen waarom dat wel nodig is.) Wachten heeft wel degelijk zin, omdat je dan kunt afwachten OF die problemen in de drivers zitten. Geen problemen gevonden betekent dat je deze dus veilig kunt installeren.

Met wachten kun je specifieke drivers overslaan en zit je dus niet langer met bugs. Als het nu werkt, heb je toch geen bugs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
corporalnl schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:01:
[...]

Je quote gaat niet helemaal goed. :)
Dank je. Ik ben niet zo handig met quotes merk ik. Ben al een wat ouder mensch :)
Maar je hebt ook critical bugs die je systeem volledig om zeep kunnen helpen. ( als in je kan je systeem volledig niet meer gebruiken ) Ze kunnen namelijk niet 100% testen, gezien de hoeveel verschillende situaties die je kan hebben.

Leuk dat jou visie anders is, maar de praktijk is toch echt dat er bugs in kunnen zitten waar je niet vrolijk van wordt. ( wat dagen, weken of zelfs jaren kan duren voordat het opgelost wordt )

Sommige gevallen wordt er zelfs geen oplossing voor geboden.
Ik durf het risico wel te nemen. En bedankt voor je advies/waarschuwing.

[ Voor 0% gewijzigd door TheVMaster op 25-10-2019 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Hann1BaL schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:09:
[...]

Je hebt een middel tot doel verheven.
De verbeteringen zie je eigenlijk buiten de grafische drivers vrijwel nergens terug. Zowel Nvidia, AMD en intel hebben tools, bij hun driver packages, die voor updates installeren.

Het is niet voor niets dat veel bedrijven juist niet de ALLERNIEUWSTE drivers en software versies toepassen indien dat niet nodig is (zero-days zijn bijv. redenen waarom dat wel nodig is.) Wachten heeft wel degelijk zin, omdat je dan kunt afwachten OF die problemen in de drivers zitten. Geen problemen gevonden betekent dat je deze dus veilig kunt installeren.
Misschien gaat het nu weer mis met quoten (ben niet zo handig daarin/ doe het waarschijnlijk fout)

Ik snap niet waarom je zegt het middel tot doel verheven is?
Mijn doel is juist helder: een zo up-to-date mogelijk pc hebben, die continue wordt geupdate, geheel in de lijn met de trend van continues development/deployment. Uiteraard wel met de aanname dat er intern getest wordt bij de leveranciers en het gros van de bugs eruit gehaald is voordat deze update naar de buitenwereld komt. Uiteraard is er nog een risico van het binnenkrijgen van een bug, maar dat risico is er altijd want bugvrije software bestaat uit. En het voordeel van mijn visie is dan wel weer dat je bug snel weer gefixt wordt. Sneller als afwachten tot er een "officiele" (of hoe je dat dan ook noemt) vrij komt.

We gaan overigens nu wel steeds meer offtopic.
Met wachten kun je specifieke drivers overslaan en zit je dus niet langer met bugs. Als het nu werkt, heb je toch geen bugs?
Dat is niet met zekerheid te zeggen, dat valt pas weer te zeggen als er een update komt van de driver met hierin release informatie met hierin de vermelde gerepareerde bugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:52

TheVMaster

Moderator WOS
pastafan schreef op Friday 25 October 2019 @ 11:16:
[...]

Misschien gaat het nu weer mis met quoten (ben niet zo handig daarin/ doe het waarschijnlijk fout)

Mijn doel is juist helder: een zo up-to-date mogelijk pc hebben, die continue wordt geupdate, geheel in de lijn met de trend van continues development/deployment. Uiteraard wel met de aanname dat er intern getest wordt bij de leveranciers en het gros van de bugs eruit gehaald is voordat deze update naar de buitenwereld komt. Uiteraard is er nog een risico van het binnenkrijgen van een bug, maar dat risico is er altijd want bugvrije software bestaat uit. En het voordeel van mijn visie is dan wel weer dat je bug snel weer gefixt wordt. Sneller als afwachten tot er een "officiele" (of hoe je dat dan ook noemt) vrij komt.

[...]

Dat is niet met zekerheid te zeggen, dat valt pas weer te zeggen als er een update komt van de driver met hierin release informatie met hierin de vermelde gerepareerde bugs.
Modbreak:Ik denk dat je over mijn vorige waarschuwing hebt heengelezen en ik wil je dus nogmaals vragen om te stoppen met dubbelposten en de 'Wijzig' knop te gebruiken als je zelf de laatste reactie hebt geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Aan allen geinteresseerden:

Ik heb de vraag ook op andere forums gepost. Mocht ik een oplossing hebben post ik deze ook hier.
Aan de geinteresseerden, ik heb gevonden wat ik zocht (maar nog niet getest).

Meer info: https://superuser.com/que...devices-in-device-manager

note: hopelijk nu wel goed gedaan mbt "de forumregels"?

[ Voor 51% gewijzigd door pastafan op 28-10-2019 13:11 . Reden: quoted ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Driver updates zijn soms enkel en alleen om nieuwe hardware te ondersteunen die jij nog niet in je PC hebt. Unified drivers.

Verder zal ik kijken naar mechanismes zoals inTune of SCCM om drivers als packages uit te rollen. De drivers die doorgaans juist het risico zijn (eigenlijk alleen de videokaart nog tegenwoordig) zijn dat namelijk toch al en dienen op die manier ook van hun 'extra' tools voorzien te worden.

De "windows update" methode die je via devmgmt.msc doet pakt sowieso nooit echt de laatste versies, immers, drivers komen doorgaans van een OEM af, en als ze dat niet doen, staan ze wel in Windows Update (nVidia kent de DHC drivers).

Hoe je het ook wend of keert: drivers updaten is, zeker bij hardware als chipsets/storage, altijd een risico. Stel: je update je storage driver, waardoor bijvoorbeeld het nVME protocol wisselt, en je firmware op de SSD heeft vanwege de encryptie dus ook een cypher-probleem nu... wat heb je dan? Een lege partitie.

Voor je update zou je dus in principe altijd even de patch notes moeten lezen. Wil je daar een dag mee bezig zijn elke dag? Nee. Tenzij het je werk is. Gelukkig betaal je wat bedrijven er voor om dat te doen.

Hetzelfde kan je stellen voor bios updates. Als de enige update note is: "ondersteund nu Ryzen 3rd gen" en jij zit toch nog op 2nd gen en wilt niet eens naar 3rd gen, waarom dan updaten?

Maar goed. Als je al je huiswerk hebt gedaan, en je wilt tóch updaten (update is NOOIT een doel, het is een middel om security zaken op te lossen, en die gaan wel via windows update), en je wilt het automatiseren, dan is een package manager je vriend. Dat je VIND dat iets moet kunnen, overigens, is geen garantie dat het ook kan. Zeker in het consumentendomein. Ik weet dat realtek audio drivers (die echt nooit veranderen en je eigenlijk alleen via je moederbord fabrikant wilt hebben) eigenlijk niet te veranderen zijn. Netwerkdrivers eigenlijk ook niet (die hebben zelden tot nooit userland exposure)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:14
Ik gebruik zelf Driver Booster (van IOBit) om mijn drivers up to date te houden.
Het is nog niet volledig geautomatiseerd (zijnde: je moet zelf het programma openen, laten scannen en aanduiden welke geïnstalleerd moeten worden).
Wel uitgebreider dan Windows Update, die bij mij toch meer niets vindt dan wel. Ik denk ook niet dat elke update het tot in Windows Update schopt. Bij NVidia zijn er bijvoorbeeld WHQL versies die langer getest zijn en langer ondersteund worden, en tussen versies met meer risico.
Ook wel nadeel dat het wat bloatware is met kadertjes die bij het opstarten even om aandacht vragen. In de betalende versie is dit waarschijnlijk minder of niets.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
By default, drivers on Windows Update are marked as Optional. This means that a driver is only delivered if the device does not have a driver installed already. These options allow you to override the default behavior but require additional Microsoft evaluation.

Select Automatically deliver and install this driver during Windows Upgrade to promote your driver to be available for Dynamic Update.

Select Automatically deliver and install this driver on all applicable systems to promote your driver to Critical.
De fabrikant kiest er expliciet voor om niet de drivers te pushen.

Plus, de feature die je zoekt is al geautomatiseerd, je moet ze straks alleen af en toe even aanvinken.
https://www.ghacks.net/20...-windows-10-version-20h1/

Als je echt extreem up-to-date wil moet je naar het Windows Insider Program.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

pastafan schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:36:
[...]

Dat zie je verkeerd: alle grote PC leveranciers (dell, hp, asus, msi) hebben een client applikatie die voor jou de laatste drivers van hun website plukt en installeert. Dus heb je bijv. een laptop van HP, dan haalt die applikatie de driver van je realtek soundcard op en de driver van je intel nic, etc.
Granted, na verloop van tijd is je PC EOL, maar tegen die tijd zijn nieuwere drivers in het gunstigste geval backwards compatible en worden er geen nieuwe features toegevoegd of bugs opgelost

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Brahiewahiewa schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:46:
[...]

Dat zie je verkeerd: alle grote PC leveranciers (dell, hp, asus, msi) hebben een client applikatie die voor jou de laatste drivers van hun website plukt en installeert. Dus heb je bijv. een laptop van HP, dan haalt die applikatie de driver van je realtek soundcard op en de driver van je intel nic, etc.
Granted, na verloop van tijd is je PC EOL, maar tegen die tijd zijn nieuwere drivers in het gunstigste geval backwards compatible en worden er geen nieuwe features toegevoegd of bugs opgelost
Deze applicaties pakken alleen de nieuwste driver beschikbaar voor de modellen en dat is vrijwel altijd een net iets oude versie dan van de individuele hardware.
Uit te leggen met voorbeeld:
Je kunt je Dell latitude up to date houden met Dell
De drivers die Dell aanbiedt voor de Latitude zijn niet de niewste intel GFX of Realtek audio drivers. Maar het is wat Dell heeft geverifieerd is de nieuwste die ze volledig hebben getest.
pastafan schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:16:
[...]

Dat is het punt juist. Dat is een raar doel.
Doelen zijn:
Snelst mogelijke PC / beste performance
Stabielste PC
Je wilt het meeste halen uit je grafische kaart in games (doel.) Soms is dat te bereiken door nieuwe drivers te installeren (middel.)

Ik vraag me af of ik bij je binnenkom met mijn berichten, maar goed, nogmaals, ik denk dat je misschien wel heel veel hardhandig moet gaan scripten als je het zonder 3rd party software wilt doen en niet de standaard opties in Win 10 wilt gebruiken.

Hoe je kunt quoten zonder nieuwe post als je als als laatste hebt gereageerd:

Klik: Quote
Select ALL -> Copy
Klik Back in je browser
Wizig je bericht
Paste de content en typ er onder weer verder.
Sla op

[ Voor 44% gewijzigd door Hann1BaL op 25-10-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Als je zo gefixeerd bent op de update van drivers voor al je verschillende hardware, hoeveel keer per dag controleer je dan of je virusscanner scanner dan up to date is? Update je die elke dag, elk uur of elk half uur?

Je zoekt een oplossing voor een probleem wat volgens mij niet bestaat.

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Aan de geinteresseerden, ik heb gevonden wat ik zocht (maar nog niet getest).

Meer info: https://superuser.com/que...devices-in-device-manager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

En daarmee haal je de door Microsoft gedistribueerde drivers op. Dat zijn over het algemeen niet de nieuwste.
Je wens om je PC zo up-to-date mogelijk te houden strandt daarmee in de snelheid (of het gebrek daarvan) waarmee Microsoft drivers voor je hardware toevoegt aan hun database.
Dan kun je dus net zo goed eens in de maand gewoon een update draaien.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup. Je haalt vaak zelfs oudere drivers binnen nu :). Gefeliciteerd, @pastafan , je hebt Windows Update nagebouwd, en jezelf een soort schijnvertrouwen aangepraat waardoor je mogelijk juist meer risico loopt.

[ Voor 29% gewijzigd door Umbrah op 29-10-2019 09:22 ]

Pagina: 1