Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hee iedereen,

Ik heb een nieuwe setting voor het opnemen van mijn video's.
De setting is dat ik zelf voor een whiteboard sta en zowel een training opneem waarbij ik zelf in beeld ben als mijn whiteboard.

Op mijn whiteboard schrijf ik verschillende dingen (lekker duidelijk zo ;-) )

Nu krijg ik het niet voor elkaar om zowel mijzelf als het whiteboard goed gefocust te krijgen.
Wie kan mij helpen?

Ps. zie hier het probleem -> YouTube: The 3-Phase Strategy of Elite Performers

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2019 15:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:45
Staat je AF-punt op jou gericht? Camera's hebben moeite om scherp te stellen op vlakken van dezelfde kleur.

Kan ook zijn dat je het diafragma van je lens te ver open hebt staan (=klein f-getal). Daardoor heb je een kleine scherptediepte. Door je lensopening te verkleinen vergroot je de scherptediepte, maar vang je ook minder licht. Zodoende moet je dan weer de belichting goed zetten.

Off-topic:
Wat heb gemist met de avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoger diafragmagetal kiezen. Dan wordt je scherptediepte groter. Daarbij kan je dan het best scherpstellen op jezelf. Dit aangezien voorgrond sneller onscherp wordt dan achtergrond en een iets onscherp whiteboard waarschijnlijk ook minder storend is dan wanneer jij als presentator onscherp bent.

Een andere optie is om de opstelling wat aan te passen. Zet het whiteboard schuin zodat je zelf op gelijke afstand van de camera kan gaan staan als het deel van het whiteboard waar je op schrijft. In plaats van dat je echt voor het whiteboard gaat staan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Nog een ideetje, heb je wel autofocus nodig voor deze opstelling? Zet je lens op manual focus, mik ongeveer tussen jou en het bord (kijk even wat het beste werkt) en zet je diafragma op f11/f16. Dan heb je ook niet van die vervelende focus wisselingen iedere keer.

Overigens, ik weet niet of je dit weet. Maar voor het beste video resultaat zeggen ze je fps x2 te doen voor de optimale sluitertijd. Dus als je 25fps gebruikt, dan mik je op 1/50 sluitertijd. Dat kan je met je diafragma regelen, wellicht dat je twee vliegen in een klap hebt als je het diafragma wat afknijpt :)

[ Voor 37% gewijzigd door FeareX op 24-10-2019 16:25 ]

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MRIdev schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:31:
Staat je AF-punt op jou gericht? Camera's hebben moeite om scherp te stellen op vlakken van dezelfde kleur.

Kan ook zijn dat je het diafragma van je lens te ver open hebt staan (=klein f-getal). Daardoor heb je een kleine scherptediepte. Door je lensopening te verkleinen vergroot je de scherptediepte, maar vang je ook minder licht. Zodoende moet je dan weer de belichting goed zetten.

Off-topic:
Wat heb gemist met de avatar?
Bedankt voor de snelle reactie! Jazeker had de AF-punt wel op mij gericht enkel ben ik bang dat ik misschien mijn autofocus op single had gezet voor een test. Niet zeker trouwens :-)

Mijn diafragma staat inderdaad standaard op 3.5 om zo voldoende licht te vangen. Het nadeel van het whiteboard is namelijk dat hij de lampen weerspiegeld. Ik gebruik trouwens de EFS 18-135mm lens. Is dat oké?
Orion84 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:31:
Hoger diafragmagetal kiezen. Dan wordt je scherptediepte groter. Daarbij kan je dan het best scherpstellen op jezelf. Dit aangezien voorgrond sneller onscherp wordt dan achtergrond en een iets onscherp whiteboard waarschijnlijk ook minder storend is dan wanneer jij als presentator onscherp bent.

Een andere optie is om de opstelling wat aan te passen. Zet het whiteboard schuin zodat je zelf op gelijke afstand van de camera kan gaan staan als het deel van het whiteboard waar je op schrijft. In plaats van dat je echt voor het whiteboard gaat staan.
Super bedankt ook voor de snelle reactie! :D Het hoger diafragmagetal zorgt er wel direct voor dat mijn beeld donker wordt. Ik probeer de lampen te vermijden vanwege de weerkaatsing van het whiteboard. Is wat FeareX zegt een optie om de focus in het midden te schieten?
FeareX schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:19:
Nog een ideetje, heb je wel autofocus nodig voor deze opstelling? Zet je lens op manual focus, mik ongeveer tussen jou en het bord (kijk even wat het beste werkt) en zet je diafragma op f11/f16. Dan heb je ook niet van die vervelende focus wisselingen iedere keer.

Overigens, ik weet niet of je dit weet. Maar voor het beste video resultaat zeggen ze je fps x2 te doen voor de optimale sluitertijd. Dus als je 25fps gebruikt, dan mik je op 1/50 sluitertijd. Dat kan je met je diafragma regelen, wellicht dat je twee vliegen in een klap hebt als je het diafragma wat afknijpt :)
Thanks voor de snelle reactie FeareX! Eerlijk gezegd geen idee of ik de autofocus nodig heb. Ben dat gezegd nog een echte Canon 80D newbie. Ik had beneden geluk (oude opstelling) dat ik zat en in de camera sprak waardoor autofocus en laag diafragma (3.5) zorgde voor top resultaat. Enkel met de nieuwe opstelling heb ik het mezelf "moeilijk" gemaakt.

Als ik hem op manual focus zet, kies ik dan voor "Flexi Zone Multi"? Super bedankt voor deze tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:40
Hoe ver sta je van de camera en hoe ver sta je van het bord?

Met f/3.5 heb je een behoorlijk beperkte diepte die scherp is. Een mogelijke oplossing is om dichter bij bord te gaan staan. Een andere oplossing is toch echt hoger diafragma en meer licht/hogere iso instellen.

Een ander probleem waar je tegenaan loopt herbij is dat als de focus op jou staat dat een gebied voor en achter jouw scherp is. Een deel daarvan (voor jou) heb je niets aan. De focus naar achter jouw leggen zo ver dat jij zelf nog net scherp bent kan dan helpen om ook het bord in de scherpe zone te krijgen.

Een tootlje om uit te rekenen welk deel scherp is: http://www.dofmaster.com/doftable.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:45
Ik sluit me aan bij @FeareX wat betreft de manuele focus. Als je die goed instelt heb je in ieder geval niet het probleem dat deze per ongeluk verandert.

De scherptediepte hangt ook af van de brandpuntafstand en afstand waarop er nog is scherp gesteld.

Probeer een opstelling te vinden waarbij je statief altijd op dezelfde plek staat, manuele focus, zelfde diafragma, zelfde brandpuntsafstand, ISO, etc. Op de manier weet je zeker dat het elke keer hetzelfde is.
Pagina: 1