Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

laptop met schrijfstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fillo
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-03-2024
Hallo,
een vriend van me zoekt een laptop, hij is een complete leek, dus vroeg hij het me...

ik heb een thinkpad van 10 jaar oud, serves me well. maar hij wil liever een nieuwe pc... anders kocht ik gelijk een t540 (de laatste met schijfstation er in).

Wat ga je met je laptop doen?
gamen: neen
foto's en muziek bewerken : ja
mails surfen office: ja

Wat is je budget?
maximum 650 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
laptop gaat nooit van het bureau weggaan. hoeft geen 17" te zijn. mag ook niet kleiner dan 14"

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
specs die ik zoek
schrijfstation: dvdrw, cdrom, mag blueray zijn maar hoeft niet
scherm: 14" tot 17"; minstens 1920*1080, niet glossy
cpu liefst een i5 of meer
ram liefst 8gb (met slots, dus niet op het bord gesoldeerd)
videokaart: maakt weinig uit, onboard is al goed genoeg
battery: maakt weinig uit, wel graag een batterij die makkelijk vervangbaar is: lees geen ingebouwde
gewicht: zo licht mogelijk maar maakt minder uit
duurzaamheid: belangrijkste punt: moet 10 jaar mee;

iemand een aanbeveling ? je leest er veel online, maar als je reviews begint te lezen hebben veel mensen na een jaartje of zo al een pak problemen. acer, asus, hp,... (misschien is voor dat budget niets duurzaam weggelegd),

dank

[ Voor 4% gewijzigd door fillo op 24-10-2019 15:12 ]

Alle reacties

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Laat de eis van DVD speler vallen, dat beperkt je keuze *enorm*.
Een losse USB DVD speler werkt prima.

Kost ook maar ene paar tientjes:
categorie: Optische drives

Verder: Waarom een laptop, als het ding letterlijk nooit van het bureau komt? Dan zou ik voor een kleine desktop gaan. Goedkoper, flexibeler en met meer keuze qua scherm, toetsenbord en muis.

Oh: 10 jaar én een laptop van €650 is een onrealistische eis.
Met een PC word dat al spannend.

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 24-10-2019 15:15 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je wilt dat het 10 jaar mee gaat kan je het beste van goedkope laptops weg blijven. Hoe goed ze ook in elkaar zitten, ze zijn een stuk kwetsbaarder dan een losse kast en monitor. Het is gewoon erg veel warmte in een kleine ruimte met teveel onderdelen die niet vervangen kunnen worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• fillo
dank
allemaal zaken die ik de man ook had verteld. goed dat ik hier hetzelfde lees.
uiteindelijk maar twee opties: een vaste pc; of een tweedehandse ibm; want topmateriaal heeft vandaag geen dvd meer aan boord en is hoog geprijsd

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:50
Je gaat je laptop keuze extreem beperken omdat er een DVD speler in moet zitten?

Die snap ik niet. Zeker niet omdat je deze dingen kan kopen. En al helemaal niet als je de laptop toch nergens naartoe mee moet nemen.
pricewatch: HP USB externe dvd-rw drive (F6V97AA) Zwart

• unezra

unezra

fillo schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:25:
dank
allemaal zaken die ik de man ook had verteld. goed dat ik hier hetzelfde lees.
uiteindelijk maar twee opties: een vaste pc; of een tweedehandse ibm; want topmateriaal heeft vandaag geen dvd meer aan boord en is hoog geprijsd
Precies.
En om heel eerlijk te zijn, als hij hem écht niet op de bank gaat gebruiken is een PC een betere keuze.

Ik zou dus met klem een PC adviseren. (Is die DVD speler ook nog wat goedkoper, kost dan €15,- ofzo.)

Om jezelf een hoop ellende te besparen: Koop prebuilt. Scheelt weer €120 voor de Windows licentie die er dan meestal bij zit. (Wel even opletten dat het een volledige Windows 10 Home is.)

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:16
Als iets 10 jaar mee moet gaan en altijd op de zelfde plek blijft staan. Doe dan een desktop.
Gaat er een onderdeel stuk, heb je kans dat je dit kan vervangen.

Bij een laptop kan dit vaak niet.

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-11 06:58

Ron

Wat is de reden dat er per se een dvd-drive in moet?

• fillo
inderdaad, ik geef jullie allemaal gelijk.
de dvd wil hij er in omdat hij zijn cd's wil afspelen, tis maf maar het is zo.
een prébuild : goed moet ik het zelf niet bouwen en vooral zit die windows er al op.
effe zoeken bij de grote merken voor een prébuild.
dank

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:07
fillo schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:22:
Beetje een non-argument. Dvd spelen kan ook met een externe |:( 8)7 :?

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
een prébuild : goed moet ik het zelf niet bouwen en vooral zit die windows er al op.
dank
Ik zou zelf niet zo snel voor een pre-build gaan. De kwaliteit is lastig te meten en upgraden gaat vaak lastig. Als je een PC met eigen componenten laat assembleren, heb je dezelfde voordelen, namelijk garantie op de PC + geen omkijken naar het bouwen. Als je het upgradegedeelte niet zo belangrijk vindt, maakt het niet zo veel uit.

Je kunt ook kiezen voor een miniPC, zelfbouw is een mogelijkheid, maar een NUC kan ook. Helaas zit er wel laptophardware in, dus vervangen wordt lastig en de hardware is een pak trager.

Dus ik zou alle opties even goed vergelijken en alleen een pre-build kopen als het veel in de prijs scheelt en upgraden niet nodig is.

• unezra

unezra

hoi1234 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:10:
[...]

Ik zou zelf niet zo snel voor een pre-build gaan. De kwaliteit is lastig te meten en upgraden gaat vaak lastig. Als je een PC met eigen componenten laat assembleren, heb je dezelfde voordelen, namelijk garantie op de PC + geen omkijken naar het bouwen. Als je het upgradegedeelte niet zo belangrijk vindt, maakt het niet zo veel uit.
Hét probleem, is dat je ook meteen verantwoordelijk bent voor de hele PC.
Voor mijn eigen PC, sure, maar daar buiten zou ik het niet snel doen. (Al ga ik mogelijk voor mijn schoonouders wél een PC bouwen, maar ik weet ook dat zij erg makkelijk zjin.)

Uit het verhaal van TS maak ik op dat het niet voor hemzelf is en de persoon mogelijk wat lastig is. :) In dat geval zou ik niet de verantwoordelijkheid willen van self build, maar de persoon juist een A-merk PC aan laten schaffen waarbij de volledige support dáár ligt.
Je kunt ook kiezen voor een miniPC, zelfbouw is een mogelijkheid, maar een NUC kan ook. Helaas zit er wel laptophardware in, dus vervangen wordt lastig en de hardware is een pak trager.

Dus ik zou alle opties even goed vergelijken en alleen een pre-build kopen als het veel in de prijs scheelt en upgraden niet nodig is.
NUC is ideaal, maar gaat er iets stuk dan kan de hele NUC de prullenbak in. Het board is kleiner dan het gemiddelde board in een laptop. Een NUC is weinig meer dan een laptop zonder scherm, toetsenbord en touchpad.

Traag zijn NUC's niet per-se, ze zijn gewoon verkrijgbaar met i7. (Helaas niet met Ryzen.)

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
unezra schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:43:
[...]

Hét probleem, is dat je ook meteen verantwoordelijk bent voor de hele PC.
Voor mijn eigen PC, sure, maar daar buiten zou ik het niet snel doen. (Al ga ik mogelijk voor mijn schoonouders wél een PC bouwen, maar ik weet ook dat zij erg makkelijk zjin.)

Uit het verhaal van TS maak ik op dat het niet voor hemzelf is en de persoon mogelijk wat lastig is. :) In dat geval zou ik niet de verantwoordelijkheid willen van self build, maar de persoon juist een A-merk PC aan laten schaffen waarbij de volledige support dáár ligt.

[...]

NUC is ideaal, maar gaat er iets stuk dan kan de hele NUC de prullenbak in. Het board is kleiner dan het gemiddelde board in een laptop. Een NUC is weinig meer dan een laptop zonder scherm, toetsenbord en touchpad.

Traag zijn NUC's niet per-se, ze zijn gewoon verkrijgbaar met i7. (Helaas niet met Ryzen.)
Daarom dus zelfbouw met assemblage bij een computerzaak. Als een pre-build kapot gaat zit je ook richting hele PC kapot. Als je pech hebt, gebruiken ze een afwijkende formfactor of zelfs een andere atx-stekker (Lenovo heeft 16 PINS bijv.)

Maar ik begrijp het dat je niet voor iemand anders bouwt. Mijn zus en zwager kreeg ik ook niet overtuigd, dat ik geen PC voor ze moet bouwen. Maar zij wouden per se geen NUC of pre-build en mijn advies om mijn samenstelling bij een computerwinkel te laten assembleren vonden zij ook niks. Ik heb ze volgens mij toch wel heel duidelijk gemaakt, dat 60 euro niet zo veel is als je voor dat geld een aanspreekpunt hebt als er eens wat is en er bij het assembleren onverhoopt wat stuk gaat.

Maar ja, wie ben ik als zij per se willen dat ik iets bouw, en ik er achteraf zelfs 60 euro voor krijg, nadat ik aangegeven heb er niks voor te willen hebben en het toch echt verstandiger is om een PC winkel te laten assembleren.

Verwijderd

dank
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51BAp4QqzfL._SX466_.jpg

Zo, kan die eis ook weer de prullenbak in

• unezra

unezra

hoi1234 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:45:
[...]
Daarom dus zelfbouw met assemblage bij een computerzaak. Als een pre-build kapot gaat zit je ook richting hele PC kapot. Als je pech hebt, gebruiken ze een afwijkende formfactor of zelfs een andere atx-stekker (Lenovo heeft 16 PINS bijv.)
Juist niet.

Computerzaken gaan failliet en de garantie op zo'n systeem is toch net wat anders dan die op een fatsoenlijke A-merk zoals Dell of HP. Alleen, raad ik in dit soort gevallen wel aan om te gaan voor de zakelijke lijn. De build-quality daarvan is vaak net wat hoger en voor simpel gebruik, zijn ze meer dan prima.

Juist als het systeem 10 jaar mee moet gaan: Zakelijke lijn Dell of HP.

Afwijkende form-factor is niet zo boeiend. Aan zo'n systeem verander je gedurende de levensduur van het systeem toch niets. (Ok, ik heb wel eens in een HP DC-series tower een voor die tijd zware grafische kaart geplaatst. Op de grond met een gasbout de floppyconnector aan een 4-pins zitten solderen. Gaat prima. Maar da's een rare mod en niet echt regulier.)
Maar ik begrijp het dat je niet voor iemand anders bouwt. Mijn zus en zwager kreeg ik ook niet overtuigd, dat ik geen PC voor ze moet bouwen. Maar zij wouden per se geen NUC of pre-build en mijn advies om mijn samenstelling bij een computerwinkel te laten assembleren vonden zij ook niks. Ik heb ze volgens mij toch wel heel duidelijk gemaakt, dat 60 euro niet zo veel is als je voor dat geld een aanspreekpunt hebt als er eens wat is en er bij het assembleren onverhoopt wat stuk gaat.

Maar ja, wie ben ik als zij per se willen dat ik iets bouw, en ik er achteraf zelfs 60 euro voor krijg, nadat ik aangegeven heb er niks voor te willen hebben en het toch echt verstandiger is om een PC winkel te laten assembleren.
Als ik voor zo'n build €60 zou krijgen, zou ik bedenken dat ik d'r ws voor €180 hoofdpijn door krijg. :)
Laat maar. Het klinkt misschien decadent, maar voor €60 ga ik me niet de verantwoordelijkheid voor een systeem van iemand anders voor op de hals halen. In dat geval zou ik waarschijnlijk gewoon gezegd hebben "ik bouw dat systeem niet voor je, succes".

In mijn geval wil ik voor mijn schoonouders een uitzondering maken, omdat het fijne mensen zijn en ze ook altijd voor mij klaar staan. Alleen ook daar twijfel ik. Vanwege de risico's en vanwege het feit dat het dik een uur rijden is. Dus misschien als ze zo ver zijn, dat ik ze alsnog een prebuild A merk laat aanschaffen.

• fillo
dank voor de info.
ik heb de man gemaild en zie wat hij zegt

de prebuild kan inderdaad "speciale" hardware hebben die je moeilijk kan vervangen. maar een pc bouwen van scratch en os installeren enzo... kan makkelijk een halve dag werk zijn, van dozen openen tot pc draaiende te hebben.
nogmaals dank

• unezra

unezra

Plus dus die Windows licentie van €120 die er bij zelfbouw ook nog eens bovenop komt, waardoor prebuild van een A merk, daar in deze prijsklasse zeker winst heeft.

Als het commercieel is, halve dag werk is €250,- aan arbeidsloon. Word het snel een dure PC. :)

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-11 21:15
als pctje kan ik je deze aanraden
pricewatch: HP 290 G2 MT 3ZD06EA
lekker klein en heb je nog genoeg budget over voor een monitor en muis en toetsenbord

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 15:59
Ik zou eens kijken naar de Dell Vostro 3590 en 5590, voldoen prima :)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

• unezra

unezra

skai21 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:04:
Ik zou eens kijken naar de Dell Vostro 3590 en 5590, voldoen prima :)
Eerder een Optiplex.
https://www.dell.com/nl-n...ions/sf/optiplex-desktops

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 15:59

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Pagina: 1