Partitie op harde schijf verloren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carterducote
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-03-2023
Hallo,

Op mijn externe harde schijf is de partitie met al mijn back up data verloren gegaan.

Ik had op deze harde schijf, a 500 GB, een grote partitie met verschillende back ups en een kleine partitie waar ik een ubuntu live disk/usb op had staan.

Om op een nieuwe computer windows 10 te installeren had ik besloten de kleine partitie daarvoor te gebruiken.
Dit is allemaal gelukt maar helaas heeft windows de index van de grote partitie verwijderd.

Met easUS recovery wizard heb ik wel gezien dat de data nog aanwezig is. Maar met de free trial kan ik alleen 500 Mb herstellen en dus niet de hele partitie. De pro versie kost 100 euro en dat vindt ik erg veel.

Kan ieman van jullie mij software adviseren waarmee ik mijn partitie kan herstellen?
Het hoeft niet gratis te zijn, maar ik hoop dat ik er toch ook minder dan 100 euro aan hoef te besteden.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Sander de Boer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:14
voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten....hoeveel is deze data je waard? 100 euro klinkt niet als erg veel als deze data onmisbaar is.

edit: misschien nog iets meer uitgeven en het door een prof laten doen, dan voorkom je dat het nog erger wordt.

[ Voor 28% gewijzigd door RichardKim06 op 24-10-2019 15:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

En je backup verliezen is toch niet erg? Je hebt dan immers je orginele bestanden nog ergens anders staan.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou Recuva kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carterducote
Het account waarop ik toegang had tot de data is helaas al lang geleden.
Dus de backup is het enige wat ik nog heb, helaas.

Ik geef al aan dat ik best wil betalen, en dus niet voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. Maar vraag mij wel af of ik met software pakketten voor 100 euro niet veel meer krijg dan wat ik nodig heb. Dit is niet iets wat ik dagelijks moet gaan doen.

Ik vraag daarom of iemand mij hierin advies kan geven.
Is dit inderdaad wat ik hiervoor neer moet gaan tellen? En is de software betrouwbaar genoeg hiervoor?
Ik wil voorkomen dat ik voor 100 euro iets koop wat vervolgens niet werkt daar vindt ik het toch wel redelijk veel voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Carterducote schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:26:
Dan is het alleen geen backup meer, maar het origineel.

Hier trouwens goede ervaringen met GetDataBack. In het verleden voor klanten veel gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Dus is dit geen backup maar het origineel. Woorden hebben betekenis en zoals jij ze gebruikt klopt het niet. :F
Ik geef al aan dat ik best wil betalen, en dus niet voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. Maar vraag mij wel af of ik met software pakketten voor 100 euro niet veel meer krijg dan wat ik nodig heb. Dit is niet iets wat ik dagelijks moet gaan doen.

Is dit inderdaad wat ik hiervoor neer moet gaan tellen? En is de software betrouwbaar genoeg hiervoor?
Ik wil voorkomen dat ik voor 100 euro iets koop wat vervolgens niet werkt daar vindt ik het toch wel redelijk veel voor.
Als je het niet aan durft moet je gewoon naar een software recovery bedrijf gaan. Het herstellen van partities kan goed gaan, maar geen garantie dat die software je red. Bovendien moet je eigenlijk ook nu afblijven van die schijf en eerst een kloon maken, om dan met de kloon te werken.

Op dit moment ben je zelf de grootste bedreiging voor je data. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 12:27

In dat geval kun je beter 100 euro uitgeven aan een tweede schijf, waar je sector voor sector de data op overzet. Vervolgens op de kopie met je tools aan het werk, zodat deze in stand kan blijven. Kun je alle tools, gratis of niet, naar hartenlust veilig proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
__fred__ schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:31:
[...]

In dat geval kun je beter 100 euro uitgeven aan een tweede schijf, waar je sector voor sector de data op overzet. Vervolgens op de kopie met je tools aan het werk, zodat deze in stand kan blijven. Kun je alle tools, gratis of niet, naar hartenlust veilig proberen.
In dit geval is het een 500GB schijif, dus met 1 of 2 tientjes kan je ook al klaar zijn. Sowieso is aan de slag gaan op een kopie inderdaad een veel beter plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carterducote
PilatuS schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:29:
[...]

Dan is het alleen geen backup meer, maar het origineel.

Hier trouwens goede ervaringen met GetDataBack. In het verleden voor klanten veel gebruikt.
Okay, het is dus geen backup meer maar inderdaad het orgineel. Excuses voor de verwarring daarvoor.

Het overigens misschien nog verstandig te melden dat windows de oude grote partitie niet heeft overschreven. Er is alleen nog maar 1 kleine partitie waar in het verleden ubuntu op stond en nu dus windows 10.

Ik zal ook even kijken naar GetDataBack.
Geprobeerd maar die bekijkt alleen maar de kleine partitie. Ziet wel dat er bestanden zijn overschreven, onherstelbaar, maar dat zijn files van ubuntu dus dat geeft niet.
Q schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:31:
[...]

Bovendien moet je eigenlijk ook nu afblijven van die schijf en eerst een kloon maken, om dan met de kloon te werken.

Op dit moment ben je zelf de grootste bedreiging voor je data. 8)
Eerst een kloon maken op een andere harde schijf is inderdaad een verstandig advies. Ik zal even gaan kijken voor een nieuwe harde schijf hiervoor.
Ik heb de harde schijf verder ook niet meer gebruikt sinds het is gebeurt. Wel de installatie van windows 10 op de nieuwe computer gedaan, maar ik had toen niet door dat er iets was misgegaan.

Hoe maak ik een kloon van de oorspronkelijke harde schijf naar de nieuwe als ik die straks heb? Een simpele copy/paste gaat het niet worden omdat de hele partitie niet naar voren komt.

In elk geval bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 12:27
Macrium Reflect of CloneZilla ofzoiets gebruiken en een disk copy (sector by sector) doen? Meest simpel is nog een linux CD booten en ouderwets dd gebruiken.

Let op dat je in Macrium Reflect "Forensic Sector Copy" moet gebruiken en bij CloneZilla de optie -q1 als bootoptie nodig hebt, anders gaan ze slimme dingen doen en proberen partities te lezen en niet zinvolle data over te slaan.. Daarom de suggestie voor dd.

https://www.howtoforge.co...e-disk-practical-example/

[ Voor 69% gewijzigd door __fred__ op 25-10-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carterducote
__fred__ schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:29:
Macrium Reflect of CloneZilla ofzoiets gebruiken en een disk copy (sector by sector) doen? Meest simpel is nog een linux CD booten en ouderwets dd gebruiken.

Let op dat je in Macrium Reflect "Forensic Sector Copy" moet gebruiken en bij CloneZilla de optie -q1 als bootoptie nodig hebt, anders gaan ze slimme dingen doen en proberen partities te lezen en niet zinvolle data over te slaan.. Daarom de suggestie voor dd.

https://www.howtoforge.co...e-disk-practical-example/
Okay, ik heb Macrium Reflect gedownload en Forensic Sector Copy ingesteld. Ik denk dat dit wel gaat lukken nu nog even de niewe harde schijf afwachten en dan ga ik de kloon maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carterducote
Bij het klonen met Macrium Reflect wordt alleen de kleine partitie met windows gekloond, de overige data, die dus niet in een partitie wordt weer gegeven maar als ongedefinieerde ruimte, wordt niet mee genomen.

Ik ben nu aan het kijken naar clonezilla of anders de linux cd maken en dd te gebruiken.

Heeft iemand enig idee of deze programma's wel een kloon maken van de data die ik wil recoveren?

Overigens met GetDataBack is het mij gelukt om op de oude harde schijf de data te lezen die ik zoek. Maar ik zie niet meteen de optie die ik moet selecteren om deze data vervolgens ergens naar toe te schrijven. Komt dat omdat ik het nog niet heb gekocht?
Ik had ergens verwacht dat er nu een optie zou komen om het te kopen om verder te kunnen gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Is niet simpelweg alleen de driveletter losgekoppelt van de partitie?

Dan zou je in windows onder "partities maken en verwijderen" een driveletter kunnen toevoegen aan het gedeelte van de HD welke nu wel zichtbaar is, maar niet benaderbaar.

Uiteraard zou ik wel eens een bit-voor-bit kopie maken voor je dit gaat proberen

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:51
Carterducote schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:09:
Overigens met GetDataBack is het mij gelukt om op de oude harde schijf de data te lezen die ik zoek. Maar ik zie niet meteen de optie die ik moet selecteren om deze data vervolgens ergens naar toe te schrijven. Komt dat omdat ik het nog niet heb gekocht?
Ik had ergens verwacht dat er nu een optie zou komen om het te kopen om verder te kunnen gaan..
Je moet GetDataBack eerst kopen voordat je kan herstellen. Je hebt nu de demo modus.
Dat is je beste optie volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:57
Als alleen de partitietabel hersteld moet worden heb ik goede ervaringen met TestDisk.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carterducote
Ben op dit moment nog bezig met klonen voordat ik iets ga doen. Het partitietabel herstellen klinkt als het geen wat ik nodig heb.

Op dit moment heb ik Clonezilla gestart disk to local disk mode en in expertmode heb ik behalve de standaard instellingen -q1 aangezet. (sector by sector copy)

Ik krijg nu een melding mismatched GPT and MBR partition: /dev/sda (waarschijnlijk het hele probleem met de hardeschijf op dit moment)

clonezilla geeft mij twee commands waarmee ik een van twee partitietabellen kan verwijderen.

Heeft iemand enig idee welke partitie ik moet kiezen?

Enige info die kan helpen:
Oorspronkelijk ik heb ik ooit in windows vista toen nog de harde schijf gesplitst in een grote ntfs partitie (die ik nu wil redden) en een kleine fat 32 partitie (zodat mijn xbox deze kon lezen) Deze kleine partitie heb ik later gebruikt om een linux live usb op te maken en later om een windows 10 live usb op te maken (en daar is het probleem toen ontstaan)

zover ik uit een korte google search kan halen is gpt moderner en kan die niet zomaar worden overschreven door een mbr tabel. Op basis daarvan zou ik concluderen dat de gpt die nieuwste is die met de windows 10 live usb is gecreëerd. En zou ik dus moeten kiezen om de mbr te behouden..

Iemand die mij kan vertellen of ik dat goed bekijk? of maakt het niet uit als ik toch een sector by sector copy maak en kan ik het daarna altijd nog herstellen?

Edit;
met gdisk beide tabellen bekeken, ze zijn beide van Windows.. De mbr had de partitie van 30gb en de gpt 16mb. Beide hebben ze niks over de data die ik terug wil halen.
Hebt de gpt verwijderd en de section by section kloon aangezet. Deze kloont helaas ook niet de data die ik dus wil redden.

Zal dus toch gewoon de partitietabel meteen moeten herstellen denk ik.

Edit:
Heb een andere tool gevonden om te klonen, HDD Raw Copy Tool.
Het lijkt erop dat dit de oplossing is voor het klonen van een sectie die niet in de partitie tabel zit. Nog eenvoudiger ook btw.

[ Voor 16% gewijzigd door Carterducote op 28-10-2019 16:31 ]

Pagina: 1