Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Applepiez
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-10 16:58
Mijn vraag
Onlangs een mislukte CPU swap gedaan (PC deed het niet met andere CPU), waardoor mijn pc van de leg is.
De grootste problemen:
Geen internet meer (geen licht bij ethernetpoort, wordt niet herkend in apparaatbeheer)
8 van de 16 GB ram herkend windows niet meer (in bios staat wel 16gb)
PC valt spontaan uit en maakt meer herrie, ook bij een stress test (Powermax stress test voor CPU valt soms hij uit maakt sowieso meer herrie, GPU niet)
Pcie slot is het plastic lipje afgebroken (oeps), ook een gpu pin beschadigd

Nu is mijn vraag: valt dit op te lossen of is het een probleem met het moederbord of andere hardware.

Relevante software en hardware die ik gebruik
i5 4570, 280x, 16 gb ram, 256 gb ssd, 2 tb hdd, cooler master 212 koeler, GA-B85M-D3H mobo

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bios gereset, koelpasta opnieuw aangebracht (alhoewel ik niet weet of ik dit goed heb gedaan),
drivers geprobeerd te updaten, verschillende cleanups met command prompt.
Geen resultaat helaas..
Heb ik perongeluk het moederbord / de processor onherstelbaar beschadigd? En hoe kom ik hierachter?

Alvast bedankt.
Groet, Applepiez

[ Voor 3% gewijzigd door Applepiez op 24-10-2019 15:00 . Reden: Nog wat extra informatie ]

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:06

nelizmastr

Goed wies kapot

Meer herrie zou duiden op hogere temperaturen. Dat kan wel degelijk een probleem zijn met de koelpasta.
Het is wel belangrijk om de oude pasta op zowel de koeler als de processor te verwijderen.

Betreffende het geheugen klinkt het mij in de oren dat er wat pinnetjes verbogen zijn in de socket.
Haal de processor er weer af en kijk goed of er geen scheve pinnetjes zijn. Maak desnoods een foto, graag in enigszins hoge resolutie, niet van een aardappelphone uit 2009 als het kan.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Applepiez
nelizmastr schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:32:
Meer herrie zou duiden op hogere temperaturen. Dat kan wel degelijk een probleem zijn met de koelpasta.
Het is wel belangrijk om de oude pasta op zowel de koeler als de processor te verwijderen.

Betreffende het geheugen klinkt het mij in de oren dat er wat pinnetjes verbogen zijn in de socket.
Haal de processor er weer af en kijk goed of er geen scheve pinnetjes zijn. Maak desnoods een foto, graag in enigszins hoge resolutie, niet van een aardappelphone uit 2009 als het kan.
Misschien ligt het inderdaad aan de koelpasta, komt uit een tube van noctua, weet ik veel hoeveel jaar oud.
Zal nieuwe bestellen en het proberen. Kreeg de oude koelpasta op de koeler er ook niet volledig af, misschien is dat ook een probleem? Zou niet weten hoe ik het goed moet verwijderen (Deed het met 70% alcohol)

Voor het geheugenprobleem: De Bios herkend wel dat er 16 GB is, maar windows geef het niet aan. Is dat dan echt te wijden aan een CPU probleem? |:(

• bayatsog
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-08 14:38
Zijn de geheugen sticks in de juiste slots geinstalleerd? A2-B2...

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:06

nelizmastr

Goed wies kapot

bayatsog schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:56:
Zijn de geheugen sticks in de juiste slots geinstalleerd? A2-B2...
Niet elk moederbord heeft A2 en B2 als ideale config hoor ;)

Er zijn ook zat borden geweest die de modules pal naast elkaar hadden zitten.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• bayatsog
nelizmastr schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:52:
[...]

Niet elk moederbord heeft A2 en B2 als ideale config hoor ;)

Er zijn ook zat borden geweest die de modules pal naast elkaar hadden zitten.
Gebaseerd op TS moederbord in inventaris pricewatch: Gigabyte GA-B85M-D3H. Vandaar.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 08:38
nelizmastr schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:32:
Waar dit ook naar wijst is dat de koeler/CPU niet goed zit.
Waardoor de CPU geen goed contact maakt met de pinnetjes er onder.
Daarbij krijg je problemen met het geheugen en PCI-E (lanes) die niet werken.

edit :
Ik hoop niet dat er pinnen zijn verbogen in het CPU socket..

[ Voor 7% gewijzigd door The_Greater op 24-10-2019 15:58 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-11 23:27
Klinkt eerder een moederbord stuk gemaakt door ESD maar ik hoop het niet voor je.

Ram probleem> Bankjes wat aanduwen/eruit halen en weer erin kan helpen.
PC valt spontaan uit/herrie> koelpasta onjuist aangebracht of zit lucht tussen, schoonmaken die handel en opnieuw aanbrengen doormiddel van klein rijstkorreltje in het midden, dan de CPU er weer op duwen, koelpasta verspreid zich vanzelf zodra je hem erop duwt, dus niet uitgebreid gaan uitsmeren dan krijg je lucht er tussen.

Kan ook zijn dat er een cmos reset heeft plaatsgevonden, nadat je die omwisseling deed dan moet je zelf de fan controller opnieuw instellen op "normaal" anders zal die altijd op 100% blijven draaien(doe je in Bios/UEFFI) dit is per moederbord verschillend, maar dat zou niet verklaren waarom je pc spontaan uitgaat.

Kijk de CPU socket ook goed na dat er niet perongeluk een pennetje is verbogen.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 24-10-2019 16:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:24

jgj82

Ja, maar = nee

bayatsog schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:55:
[...]

Gebaseerd op TS moederbord in inventaris pricewatch: Gigabyte GA-B85M-D3H. Vandaar.
Waarvan in de manual staat dat voor two-module dual channel je het geheugen in DDR-slot 1 en 2 moet stoppen. Dat zijn het tweede en vierde slot vanaf het CPU-socket.

[ Voor 0% gewijzigd door jgj82 op 24-10-2019 16:08 . Reden: Typen op een telefoon is kut ]

• bayatsog
jgj82 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:07:
[...]

Waarvan in de manual staat dat voor two-module dual channel je het geheugen in DDR-slot 1 en 2 moet stoppen. Dat zijn het tweede en vierde slot vanaf het CPU-socket.
Ja ok, dan slots A1, B1..

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-11 23:27
Applepiez schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:45:
[...]

misschien is dat ook een probleem? Zou niet weten hoe ik het goed moet verwijderen (Deed het met 70% alcohol)
Heel vaak wordt meteen aan schoonmaakmiddelen gedacht terwijl het niet hoeft.
Pak gewoon een vel keukenrol en je maakt het schoon, dat is al ruim voldoende.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Applepiez
Heb 4 maal 4 GB ram geheugen, dan is dit niet van toepassing neem ik aan.

Dank voor alle tips, zal vanavond kijken naar verbogen pinnetjes, en de koelpasta opnieuw aanbrengen.
Kan koelpasta "over de datum" zijn? De koelpasta die ik gebruik is ontzettend taai.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Applepiez schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:39:
[...]

Heb 4 maal 4 GB ram geheugen, dan is dit niet van toepassing neem ik aan.

Dank voor alle tips, zal vanavond kijken naar verbogen pinnetjes, en de koelpasta opnieuw aanbrengen.
Kan koelpasta "over de datum" zijn? De koelpasta die ik gebruik is ontzettend taai.
Ja dat kan, Koelpasta kan in de loop van tijd uitdrogen. Maar dat duurt over het algemeen wel heel lang (jaren).
Opzich zou de koelpaste een relatief soepel goedje moeten zijn. Niet te dun zodat het alle kanten uitloopt maar ook niet te hard/stug, want dan verspreid het niet goed genoeg.

edit: Sowieso alle koelpasta verwijderen altijd voordat je nieuwe aanbrengt.
Ging het verwijderen van de koeler de eerste keer makkelijk? of bleef die plakken aan de CPU door de koelpasta?

[ Voor 12% gewijzigd door Meekoh op 24-10-2019 16:48 ]

Computer says no

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-11 16:19
als een vergroot glas hebt of iets anders wat goed kan inzoomen heb je kans dat je een defecte/gebogen pin gaat vinden. is je CPU gevallen? 2e hands of nieuw?
zit ker mogelijk koelpasta onder je CPU? als je de utp in bijv. een laptop ramt wat gebeurt er dan?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Applepiez
maubaan schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:49:
als een vergroot glas hebt of iets anders wat goed kan inzoomen heb je kans dat je een defecte/gebogen pin gaat vinden. is je CPU gevallen? 2e hands of nieuw?
zit ker mogelijk koelpasta onder je CPU? als je de utp in bijv. een laptop ramt wat gebeurt er dan?
UTP doet het wel in een laptop. Zal vanavond kijken naar de CPU!

• Applepiez
Hierbij een linkje naar foto's die ik heb gemaakt. Als er nog bepaalde dingen zijn die ik vast moet leggen hoor ik het graag. Ikzelf kan niet zo 123 scheve pins zien.
https://imgur.com/a/9Porajb

En meer close-ups:
https://imgur.com/a/57z4N8Z
Meekoh schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:45:
[...]

Ja dat kan, Koelpasta kan in de loop van tijd uitdrogen. Maar dat duurt over het algemeen wel heel lang (jaren).
Opzich zou de koelpaste een relatief soepel goedje moeten zijn. Niet te dun zodat het alle kanten uitloopt maar ook niet te hard/stug, want dan verspreid het niet goed genoeg.

edit: Sowieso alle koelpasta verwijderen altijd voordat je nieuwe aanbrengt.
Ging het verwijderen van de koeler de eerste keer makkelijk? of bleef die plakken aan de CPU door de koelpasta?
Ging tamelijk moeilijk inderdaad.

[ Voor 64% gewijzigd door Applepiez op 24-10-2019 17:59 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Die koelpaste is al lang niet meer goed. Het hoort er niet uit te zien als verdroogde klei maar als een bewegelijke pasta. Ik zou deze resten er helemaal vanaf halen (doekje met alcohol), zorgen dat er geen resten achterblijven en dan kwalitatief goede pasta er op doen, niet teveel en niet te weinig. Zorg dat het gehele oppervlak gelijkmatig is bedekt en gebruik geen metalen gereedschap en voorkom aanraking met de vingers (huidvet). Een tandenstoker of een zachte plastic spatel is meestal zacht genoeg om de pasta aan te brengen, dat voorkomt krassen.

Als je pinnen wilt controleren kun je dat doen door er oblique naar te kijken, dat wil zeggen van de zijkant. Zodoende kun je zien of er pinnen zijn die niet dezelfde kant opwijzen. Bekijk ze van twee richtingen om geen foute pinnen te missen. Een lampje erbij houden om strijklicht te maken helpt soms ook.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 25-10-2019 02:11 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oude koelpasta verwijderen is echt noodzakelijk voordat je CPU's en/of koelers omwisselt. Beste methode IMHO en dat zeg ik als iemand die dit al decennia doet en bovendien nog steeds een retro hobby heeft waardoor hij regelmatig versteend, bros koelpasta tegenkomt is eerst met wasbenzine de koelprut eraf krijgen. Het is op oliebasis en lost dus op in een apolair oplosmiddel als dat. Met een polaire oplosmiddel als alcohol gaat het een stuk minder goed. Als het echt oud/hard is duurt het even, maar rustig rondjes draaien doet wonderen. Vervolgens brandspiritus gebruiken om de wasbenzine eraf te krijgen. Resultaat is letterlijk brandschoon :)

Maar goed, dat is hier het makkelijke deel. Probleem met geheugen klinkt als verbogen socket pins. Dat is te fixen, maar vergt een goed oog en een stabiele hand. Ethernet klinkt zoals eerder genoemd als ESD, als dat zo is, is het onherstelbaar dood.

Mbt werken aan electronica: officiele richtlijn is een volledig antistatische werkplek en speciale jassen en polsbanden. Voor thuisgebruik is dat overtrokken, maar je kunt met een paar simpele regeltjes grootste deel van de risico wegnemen:
- zorg voor een opgeruimde en goed verlichte werkplek (altijd nuttig/belangrijk)
- draag geen kleding met wol of synthetische vezels ivm vonkjes. Gewoon katoen (jeans, t-shirt) is veilig. Een fleecetrui is dat nadrukkelijk niet!
- leg je werkstukken op een stuk karton of - nog beter - een (niet uitgevouwde) krant. Dat beschermt je werkplek niet alleen tegen krassen, het heeft electrisch ongeveer dezelfde eigenschappen als antistatische matten. Het is namelijk een zeer zwakke geleider, waardoor het opbouw van lading tegengaat zonder dat het kortsluiting kan veroorzaken.
- stekker uit stopcontact voordat je aan de slag gaat. Dat is niet alleen voor je eigen veiligheid, als je (zoals 80% NL) geen geaarde stopcontact hebt, staat er lekspanning op de behuizing van je PC. Dat voelt onprettig aan, maar is met 115V ook ruim voldoende om componenten onherstelbaar te beschadigen. Dat wil je niet.
- altijd de metalen behuizing van je PC aanraken voordat je componenten erin aanraakt, zo zorg je ervoor dat er geen potentiaalverschil is.

Wederom, bovenstaande is niet officieel ESD-safe, maar neemt wel grootste deel van risico's weg zonder dat je kosten hoeft te maken of meer spullen dan een t-shirt en een krant nodig hebt :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1