Welke VM oplossing sluit het beste aan bij mijn vraagstuk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renierbl
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-12-2020
Hi,

Ik gebruik nu een dedicated Win10 machine om vanuit de Google chrome browser geautomatiseerde taken uit te voeren. Ik gebruik zo'n 6 instances (chrome accounts) tegelijk op 1 machine. Elke instance heeft een uniek IP adres van het land waarin hij de taken uitvoert via een VPN Chrome extensie.

Helaas moet de browser open staan om deze taken uit te kunnen voeren, dit kan niet op de achtergrond.

Nu wil ik dit gaan opschalen naar 20+ instances maar dat moet wel een solide basis hebben anders durf ik het niet aan.

Ik wil het liefst per chrome instance een eigen Win(10) omgeving in een VM of iets dergelijks. Nu ben ik wel enigzins bekend met de mogelijkhed van virtualisatie met niet met de software/hardware die ik nodig heb of het beste aansluit om dit te kunnen draaien.

Ik zou ook het liefst iets on premise draaien dus geen dure AWS servers bijv.

Mocht iemand suggesties hebben dan zou ik dat erg fijn vinden!

(indien het verhaal te onduidelijk is, hoor ik het ook graag!)

[ Voor 4% gewijzigd door renierbl op 24-10-2019 13:19 ]

Beste antwoord (via renierbl op 24-10-2019 16:21)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:15
Moet het perse Chrome op Windows 10 zijn? Of mag het ook Chrome op een Linux variant zijn? Scheelt namelijk behoorlijk in de resources.

Proxmox (https://www.proxmox.com) is gratis en kan vrij goed geautomatiseerd VM's aanmaken.
Als je een golden image maakt waarin je je basis behoefte stopt, en voor elke instance zo'n machine aanmaakt, en daarna de VPN configureert kom je een heel eind denk ik?

Even niets...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:15
Moet het perse Chrome op Windows 10 zijn? Of mag het ook Chrome op een Linux variant zijn? Scheelt namelijk behoorlijk in de resources.

Proxmox (https://www.proxmox.com) is gratis en kan vrij goed geautomatiseerd VM's aanmaken.
Als je een golden image maakt waarin je je basis behoefte stopt, en voor elke instance zo'n machine aanmaakt, en daarna de VPN configureert kom je een heel eind denk ik?

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Laatst online: 16:47

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

In principe zou je VMware ESXi kunnen draaien, voor thuisgebruik is dit gratis. Alleen als je 20x een Windows 10 VM wil draaien zal je dus minimaal 20x 1 gb werkgeheugen nodig hebben. En je zult moeten nadenken over licenties van Windows natuurlijk.

Ik zou inderdaad de mogelijkheden die @FireDrunk aanhaalt even onderzoeken, vaak is linux ook een stuk minder resource intensief en hoef je hier geen licentie voor te hebben.

Qua hardware draai ik al heel lang een Intel NUC met een i5, 16gb ram en een 256gb ssd. Hier draaien dan momenteel 10 VM's op, elk op linux.

[ Voor 14% gewijzigd door Lawwie op 24-10-2019 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:44
Wellicht moet je het eens over een andere boeg gooien.
Met zoveel instances zou je eens kunnen kijken naar Puppeteer.
Scripting voor browsers
https://www.sitepen.com/b...utomation-with-puppeteer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:06
Hyper-V server, is dat een idee? Van Microsoft mag je deze gratis downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:51
De hardware is niet zo spannend, stel vast wat 1 instance aan capaciteit vraagt bij de workload die je gaat draaien in zo'n instance, doe dat x het aantal instances dat je wil draaien, hou rekening met wat overhead voor je hypervisor en je weet wat je aan hardware nodig zal hebben. Als dit zakelijk is zou je kunnen kijken naar workstation of server hardware. De workload per instance zal vooral bepalen hoeveel instances je op een bepaald stuk hardware kwijt kan.

Zoals Lawwie al aangeeft kan je makkelijk 10VM's draaien op een simpele i5 met 16GB geheugen, echter zullen die VM's een vrij lage load hebben.

Naast de hardware, als je dit goed elkaar wil krijgen kan dit echter redelijk in de papieren gaan lopen met Windows.

Hou er bijvoorbeeld rekening mee dat je voor iedere virtuele instance een geldige Windows 10 licentie moet hebben, als deze ook nog eens remote te benaderen moeten zijn kan het zijn dat je ook nog eens VDA licenties nodig kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Stom idee natuurlijk maar is een Pi cluster geen goed idee? Kan je met VNC bij.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 11:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renierbl
FireDrunk schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:24:

Dit lijkt mij de beste oplossing gezien het lage verbruik van resources en geen licentie kosten!
Andre_J schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:13:
Wellicht moet je het eens over een andere boeg gooien.
Met zoveel instances zou je eens kunnen kijken naar Puppeteer.
Scripting voor browsers
https://www.sitepen.com/b...utomation-with-puppeteer/
Ga ik zeker naar kijken maar dan moet er een hoop omgebouwd worden. Bedankt!
Dit is hoe ik het nu doe! Maar dit is niet schaalbaar naar 20/30 instances.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renierbl
Thanks voor alle input guys!

[ Voor 19% gewijzigd door renierbl op 28-10-2019 10:14 ]

Pagina: 1