Speedtest start heel snel maar loopt naar beneden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:40
Beste Tweakers,

Ik zit hier met een raar probleem.
Ik ben sinds een paar maanden over van Ziggo, naar T-mobile thuis (glasvezel)

Nou ben ik van de week bezig geweest om even een schone installatie te doen op alle pc`s. en daarna even een speedtest gedaan. Ik kom alleen tegen dat er iets geks lijkt te gebeuren met glasvezel.

Ik heb een 200/200 verbinding maar als ik een speedtest doe, (op diverse websites) dan schiet hij eerst richting de 700Mb verbinding, maar zakt daarna rustig terug naar ongeveer 150 Mb. Echter is de test sneller voorbij dan ik zou willen, want je zit dat de snelheid nog steeds aan het zakken is, en hij stopt dan al met de test.

Ik heb de pc overigens ook nog direct op de router/modem aangesloten. Maar dan hetzelfde verhaal.

Ook heb ik mijn laptop geprobeerd, (bekabeld) maar daar exact hetzelfde verhaal.

Is er iemand bekend met dit probleem? Het enige wat ik nog niet gedaan heb is de router resetten.
Ik draai overige Pi-Hole als DHCP, maar mij lijkt dat dit niet echt voor problemen zal zorgen.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-10 12:53
Volgens mij waarschuwt Speedtest zelf al, dat testresultaten via de site niet 100% betrouwbaar zijn voor snellere lijnen.
Wat nauwkeuriger is, is het downloaden van een groot bestand en dan in je browser, Task Manager of router de snelheid monitoren.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CxDbLOL.png

[ Voor 7% gewijzigd door ShitHappens op 24-10-2019 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dat ga ik dan zo eens proberen.

Echter had ik voorheen met ziggo wel altijd direct een stabiele download en upload op testsites.

Merk je nog wel eens dat bepaalde 'standaard' modems hier invloed op hebben? Of heeft een modem echt domweg de snelheid volledig door?

Overigens haal ik met mijn mobiel wel redelijk stabiel 200/200 snelheden

[ Voor 12% gewijzigd door Wachten... op 24-10-2019 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Je zegt er niet bij welke speedtests je gebruikt.....

Snelheid hangt van zoveel factoren af, dat een speedtest lager uitvalt wil niet zeggen dat je verbinding trager is dan het labeltje dat er aan je abonnement hangt.....

@ShitHappens geeft je hierboven een goede methode, maar ook die hangt er van af hoe snel de server het bestand kan ophoesten en hoe constant de doorvoersnelheid is.
Het mooiste is als het grote bestand dat je wil gebruiken voor de test op een server van je provider staat, dan sluit je een hoop variabelen uit.
En natuurlijk test je niet via Wi-Fi, zeker niet bij dit soort snelheden (toch??).

Voor zover je het nog niet gedaan hebt zou je deze speedtests nog eens kunnen proberen, dan zie je gelijk dat er nogal wat variatie in de tests en de resultaten zit:
https://www.dslreports.com/speedtest
https://speedof.me/

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-10 12:53
ivootjuh schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:53:
Dat ga ik dan zo eens proberen.

Echter had ik voorheen met ziggo wel altijd direct een stabiele download en upload op testsites.

Merk je nog wel eens dat bepaalde 'standaard' modems hier invloed op hebben? Of heeft een modem echt domweg de snelheid volledig door?

Overigens haal ik met mijn mobiel wel redelijk stabiel 200/200 snelheden
Had je toevallig met Ziggo een lagere maximum snelheid? Bijvoorbeeld Speedtest geeft aan onnauwkeurig te worden bij >100 Mb/s (en raadt dan aan de Windows app te gebruiken).
Een standaard modem, zeker als 'ie door de provider zelf geleverd wordt, zou geen bottleneck mogen zijn op dit soort abonnementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
ShitHappens schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:27:
Volgens mij waarschuwt Speedtest zelf al, dat testresultaten via de site niet 100% betrouwbaar zijn voor snellere lijnen.
Wat nauwkeuriger is, is het downloaden van een groot bestand en dan in je browser, Task Manager of router de snelheid monitoren.
[Afbeelding]
Allereerst bedankt voor deze tip!

Als ik die test doe, dan komt er ongeveer hetzelfde uit.
Ik krijg dus even een piek, en daarna zakt het naar ongeveer 120Mbps

1GB file

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HVJ2aACqnAcHrvAXHHIxp10o/thumb.png

512MB file

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K7w74poNfMrhZY9uyV7iD2H2/thumb.png

Edit:
Oke, ik ben erachter gekomen dat T-mobile blijkbaar iets niet goed heeft doorgevoerd in het abonnement en mijn internetsnelheid niet had verhoogt zoals toen der tijd gevraagd.
Het is nu inmiddels verhoogt en ontvang nu wel (een soort van) 200 Mbit

Het gekke is alleen dat het echt enorm schommelt. Als ik dus een 1GB pakket download, dan schommelen mijn snelheden tussen de 140 en 400Mb. Het gaat echt alle kanten op.

Kan hier nog enige verklaring voor zijn? Ik ben via gigabit netwerk verbonden!

[ Voor 22% gewijzigd door Wachten... op 24-10-2019 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

ivootjuh schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:05:
[...]
Het gekke is alleen dat het echt enorm schommelt. Als ik dus een 1GB pakket download, dan schommelen mijn snelheden tussen de 140 en 400Mb. Het gaat echt alle kanten op.
Waar is dat pakket gehost?
Bij je provider of aan de andere kant van de oceaan?

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:10

DataGhost

iPL dev

Snelheden hoger dan de fysieke verbinding kunnen in principe niet. Wel aannemelijk is dat de fysieke verbinding sneller is dan je 200Mbps, en dus ook sneller kan. TCP heeft flow control, wat verantwoordelijk is voor de snelheid van je verbinding. De andere kant (verzender) weet niet hoe snel jouw verbinding is, dus moet dat gaan uitproberen. Daar zijn verschillende algoritmen voor. Het komt er basically op neer dat ze "langzaam" beginnen met wat sturen en steeds sneller sturen totdat ze een bericht terugkrijgen "ho, stop! te snel!". Dan gaat de snelheid weer omlaag net zo ver tot die berichtjes niet meer komen. Als een hop onderweg niet zo snel/strikt is met het afknijpen van de verbinding, en de al ontvangen data niet weggooit of vertraagd aflevert, zou het zo kunnen zijn dat je data sneller binnenkrijgt dan de kunstmatige limiet die erop is gezet. De fysieke verbinding is immers snel genoeg. Wat je wel ziet is dat het uiteindelijk gewoon afvlakt naar je verbindingssnelheid.

Als je netwerkkabel niet goed is zou het ook zo kunnen zijn dat alle data wel binnenkomt bij je modem, maar niet altijd stabiel met gigabit-snelheden naar je computer zou kunnen komen. Als ik bijvoorbeeld die piek bij de 512MB file optel kom ik op ongeveer 1Gbit uit (128MB), wat best wel eens de grootte van de buffer in je modem zou kunnen zijn. In je eerste plaatje zou dat bijvoorbeeld aan de hand kunnen zijn, de snelheid ligt eerst onder de 100Mbps, schiet dan richting 1Gbit (link speed is weer gigabit en de buffer van het modem kan ineens doorkomen?) en stabiliseert dan op de normale snelheid. Je zou dit volgens mij wel moeten kunnen zien in je event log, en/of aan lampjes op je router/switch/NIC.

Long shot maar het kan ook liggen aan een gekke klok. Als die niet regelmatig loopt, gaan er soms berekeningen mis en krijg je snelheden te zien die fluctueren of niet logisch zijn. Ik heb zelf ook al eens een kapotte klok gehad in een oude PC, die liep vooral ongeveer anderhalf keer zo snel dan normaal maar was daar wel constant in.

De belangrijkste vraag is eigenlijk: ervaar je problemen met je verbinding? Is de latency niet goed? Als die gewoon goed is, en je downloadsnelheid komt gemiddeld op de snelheid waar je voor betaalt, zou ik me er niet druk om maken.
Pagina: 1