Aanschaf Mediaspeler en NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFNJL511
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 09:42
Goedemorgen!
Ik zou graag thuis mijn ICT inrichting willen vernieuwen.
Ik zou graag een NAS (die ik nog moet aanschaffen) willen aansluiten op een mediaspeler (die ik ook nog moet aanschaffen). We hebben een samsung ue40es8000 TV staan die geen 4k ondersteunt, maar in de toekomst mogelijk wel. Zodoende ben ik op zoek naar een mediaspeler die dit wel kan. Zelf heb ik een Android telefoon en mijn vrouw juist een apple, maar het zou wel fijn zijn als we beiden de data op de NAS zouden kunnen bereiken en indien nodig de mediaspeler/TV met de telefoon willen koppelen.

Ik ben al een aantal dagen aan het lezen, maar er zijn zoveel opties met elk weer eigen beperkingen dat ik door de bomen even het bos niet meer zie. Kan iemand mij op weg helpen?

Alvast bedankt!
Bas

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:10
Je geeft net iets te weinig info om met echt bruikbare tips te komen.

* Waarvoor wil je de NAS allemaal gaan gebruiken, puur en alleen media streaming naar TV en mobiele telfoons?
* Hoeveel opslag denk je nodig te hebben
* Wat is je budget
* Wat ben je zelf al tegengekomen en waar twijfel je allemaal tussen (en waarom)
* Waarom wil je een losse mediaspeler?
* Wat verwacht je van de losse mediaspeler
(hier is een standaard format voor meen ik)

Op basis van wat je aangeeft ga ik er maar vanuit dat je echt een NAS en een losse mediaspeler nodig hebt. Een simple oplossing kan een Synology NAS zijn i.c.m. een Nvidia Shield TV. Die laatste spelt zo'n beetje alles af wat je je kan bedenken en wordt regelmatig voorzien van updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFNJL511
Dank voor je reactie!
De NAS zou ik voornamelijk willen gebruiken om eigenlijk alle grote data: video, photo, etc op op te slaan zodat onze laptops hier niet ook mee vol staan. Daarnaast biedt het een mooie manier om vanaf hier ten alle tijden de films te bekijken op TV en indien wenselijk buitenshuis.

Ik denk dat ik voor een 4-bay NAS wil gaan, maar in eerste instantie wil beginnen met 2x4TB schijven van WD Red line.
Ik dacht zelf aan de Synology 418. Omdat ik gemengde verhalen lees over de capaciteiten van de play waardoor je geen mediaspeler zou nodig hebben, neig ik toch naar het loskoppelen van deze beide zaken: Dus en een dedicated mediaspeler en een NAS.
Ik vond zelf de Xiaomi Mi box s wel een optie. Evt toch apple tv (maar nadeel hiervan is dat je schijnbaar hier niet een NAS op kan aansluiten?)

Van de mediaspeler verwacht ik dat deze makkelijk alle films afspeelt en kan transcoden vanaf de NAS. Tevens dat ik hier Netflix etc op kan installeren. En natuurlijk foto's bekijken.

[ Voor 7% gewijzigd door AFNJL511 op 24-10-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@AFNJL511
Aankoopadviezen doen we in CEA; ik heb je topic verplaatst.

Persoonlijk ben ik er altijd voorstander van om opslag (NAS) en afspelen (mediaspeler) gescheiden te houden. De wensen die je vervolgens aangeeft zijn alle behalve bijzonder en elke Synology, Qnap, of Asustor, om wat voorbeelden te noemen, kan doen wat je voor ogen hebt.

Ook qua mediaspeler is het vrij eenvoudig. Zoek er een die de juiste bestandsformaten native af kan spelen (zodat er juist niets getranscode hoeft te worden) en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFNJL511
@S1NN3D : Dank voor het verplaatsen!

Ik had ook niet gedacht dat er iets bijzonders zou zijn aan mijn huidige opstelling idd. Maar denk dan toch dat ik voor een synology ga.

Qua mediaspeler: iedereen heeft het over de Nvidia shield, maar deze is toch vrij prijzig. Is er een tweede keuze? Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

AFNJL511 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:25:
@S1NN3D : Dank voor het verplaatsen!

Ik had ook niet gedacht dat er iets bijzonders zou zijn aan mijn huidige opstelling idd. Maar denk dan toch dat ik voor een synology ga.

Qua mediaspeler: iedereen heeft het over de Nvidia shield, maar deze is toch vrij prijzig. Is er een tweede keuze? Alvast dank
pricewatch: Eminent EM7680 4K TV Streamer powered by LibreELEC Kodi

Klein, plastic, maar ik ben er best tevreden mee.
Wel handig d'r een toetsenbordje bij te kopen:

pricewatch: Rii Mini Wireless Keyboard i8+ (RF USB 2.0)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFNJL511
Thanks. Ik zou alleen ipv alleen maar Kodi toch ook Netflix etc willen kunnen kiezen vanaf mijn mediaspeler. Zodoende vervalt daarmee de Eminent optie.
Als opties heb ik nu:
- Mi Box S
- Apple iTV
- Nvidia Shiled

Zijn er nog andere mediaspelers die ik zou moeten overwegen?
de Mi Box lijkt wel attractief gezien de prijs. Echter, is het ontbreken van een Lan-poort een probleem als het aankomt op streamen naar de TV?

[ Voor 43% gewijzigd door AFNJL511 op 24-10-2019 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:30
Vanaf een Synology nas kun je video streamen naar een Pricewatch:Google Chromecast, ook Netflix, etc. werken daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
Dank voor de extra informatie.

Ik gebruik zelf ook synology (DS916+), heb ook geen ervaring met andere merken. Kan Syno zeker aanbevelen. De app support voor zowel android als apple is prima.

een shield TV is inderdaad duurder dan je gemiddelde mediabox. Echter kan deze ook veel meer. Er schijnt binnenkort een nieuwe versie uit te komen, je kan ook even kijken wat de shield tv op black Friday doet. of wellicht tweede hands? Let wel op dat je de tweede generatie koopt (4k support)

vwb mediaconsumptie is een groot voordeel v/d Shield dat je hier ook Plex server op kan draaien. Je media kan hiervoor gewoon op de NAS blijven staan. Met plex kan je dan ook gemakkelijk streamen naar je telefoon. Netflix werkt uiteraard prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
AFNJL511 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:16:
Echter, is het ontbreken van een Lan-poort een probleem als het aankomt op streamen naar de TV?
Die vraag kan je alleen zelf beantwoorden. Je mediaspeler via lan aansluiten is natuurlijk altijd het beste maar als jij een goed WiFi netwerk hebt, hoeft dat geen probleem te zijn.
greg-a schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:45:
vwb mediaconsumptie is een groot voordeel v/d Shield dat je hier ook Plex server op kan draaien. Je media kan hiervoor gewoon op de NAS blijven staan. Met plex kan je dan ook gemakkelijk streamen naar je telefoon. Netflix werkt uiteraard prima!
Plex server zou ik zelf op de NAS draaien en de Shield als client gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
S1NN3D schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 22:17:
[...]

Die vraag kan je alleen zelf beantwoorden. Je mediaspeler via lan aansluiten is natuurlijk altijd het beste maar als jij een goed WiFi netwerk hebt, hoeft dat geen probleem te zijn.

[...]

Plex server zou ik zelf op de NAS draaien en de Shield als client gebruiken.
Plex Server kan je idd ook op de NAS runnen, maar die is niet krachtig genoeg voor transcoding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
greg-a schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:53:
[...]
Plex Server kan je idd ook op de NAS runnen, maar die is niet krachtig genoeg voor transcoding.
Ligt er aan welke NAS je gebruikt. En nog belangrijker is welk device het mediabestand gaat afspelen. De gemiddelde mediaspeler speelt native de doorsnee mkv-file wel af dus zal er van transcoding geen sprake zijn.

De DS916+ die jij hebt, heb ik ook gehad. Nu een DS918+ en Plex draait prima op deze machines.

[ Voor 10% gewijzigd door S1NN3D op 25-10-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:11

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@AFNJL511 Lees deze post van mij eens door: Jorgen in "Android tv box de beste optie? (en zo ja, welke?)"

Hier staat een zee aan informatie over wat voor mediaspeler je zou kunnen kiezen.

Kort gezegd zijn er naast de 3 alternatieven die jij noemt ook mediaspelers van o.a. Minix, WeTek, Ugoos, Vero en Odroid die je zou kunnen overwegen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFNJL511
Dank voor jullie input! Nu ik zag dat de nieuwe Nvidia Shield TV morgen wordt gelanceerd, denk ik toch dat ik daarvoor ga...
Pagina: 1