Geluidskwaliteit gaming headsets vergeleken met koptelefoons

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yasin40
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-12-2024
Hallo beste mensen,
Mijn oude headset is recent overleden en ik wil graag upgraden naar iets beters.
Mijn vraag is nu of er veel verschil in geluidskwaliteit zit tussen gaming headsets en normale koptelefoons; hoeveel beter is een HD280 PRO dan een HyperX Cloud 2 bijvoorbeeld?
Ik houd van muziek luisteren en gamen maar ik heb geen idee wat het is dat een koptelefoon zijn geluidskwaliteit bepaalt.
Het spijt me als dit een domme vraag is.
Als iemand mij kan vertellen of het een beter idee is om een headset te kopen of een koptelefoon met losse mic zou dat erg fijn zijn.
Mijn oude headset was overigens een G430 van Logitech. Ik vind de surround sound ervan erg fijn, maar de geluidskwaliteit zelf vond ik niet geweldig. Mijn budget is alles onder de 100 euro.
Hier een lijstje van koptelefoons/headsets die ik heb kunnen met de hulp van de rest van het internet.
gallery: Yasin40

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 20:54

Audione0

Strijdt der titanen

Vragen zijn nooit dom, alleen antwoorden :)

Het valt en staat ook een beetje aan de prijs.. Niet dat het betekend dat duur altijd beter is overigens..

Het is overigens wel zo dat puur muziek hoofdtelefoons, zeker de kostbare over het algemeen een wat gebalanceerd geluid leveren (midden en hoog) dan de duurdere gaming headsets. Die vooral de bassen prominenter laten weergeven. Althans dit is mijn ervaring.

Het is tevens ook een persoonlijke smaak, net zoals bij speakers bijvoorbeeld.

Verder speelt het gekozen materiaal een rol wat betreft de prijs..

Ik zou persoonlijk lekker gaan luisteren en daar je keuze op bepalen ipv alleen een keuze te maken aan de hand van de prijs..

Wil je gebruik maken van de microfoon?

[ Voor 3% gewijzigd door Audione0 op 24-10-2019 15:27 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 20:54

Audione0

Strijdt der titanen

Je kunt ook kiezen voor de 2e hand markt. Zitten hele mooie producten tussen omdat er ook higher end varianten tussen zitten voor €100 ;-)

Gaming:

categorie: Gaming headsets

Muziek en film:

categorie: Koptelefoons

[ Voor 11% gewijzigd door Audione0 op 24-10-2019 15:33 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-06 15:19
Uit een aantal reviews uit Youtubers vinden ze vaak ook wel de gaming koptelefoons van Sennheiser een zeer goede, voornamelijk de GAME ONE. Hier toevallig een V&A V&A aangeboden: x Sennheiser PC37x Headset van ook een degelijke Sennheiser koptelefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Mijn zoon heeft de HyperX Cloud 2 en ik vind hem persoonlijk minder goed klinken dan sennheisers van de zelfde prijs, dus lekker luisteren ergens(mediamarkt) en dan kijken wat je wil. Let wel op dat je het beste een gamingheadset kan nemen met afneembare mic.

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 669783

Als ik ergens barstende koppijn van krijg zijn het mensen die claimen dat gaming headsets waardeloos klinken. Hoewel in veel gevallen een hoofdtelefoon van een redelijk merk zoals de Sennheiser HD598 die immens populair is lekkerder klinkt, blijft het een hoofdtelefoon die aanzienlijker prijziger is dan menig gaming headset. Meestal komt het allemaal neer op snobisme van mensen die je dure prul zoals DAC's willen verkopen met de mening dat het de investering waard is. Voor 90% zal een gaming headset een prima alles-in-een oplossing zijn gepaard met onboard audio. Alleen als je echt een hi-fi fanaat of producer bent is de upgrade naar betere audio het waard. "Focusrite scarlet, condensor mic, mid-range koptelefoon etc. Ben zelf Eigenaar geweest van de bijvoorbeeld de Sennheiser HD598 en ATH M40X i.c.m. de Fiio E10K Olympus II en zit nu weer met een goedkope gaming headset op mijn knar.

On-topic: de HyperX Cloud is een gaming headset die stevig gebouwd is en een redelijk gebalanceerd geluid heeft. Het is een Rebrand van een ander merk koptelefoons en er is een Kingston logo met een microfoon op geplakt. Je zou ook bijvoorbeeld de Sennheiser G4me One kunnen checken als je meer geld te spenderen hebt. Deze klinkt behoorlijk neutraal, kan als saai ervaren worden als je van bass houd. Ik heb zelf een Plantronics Rig 400 en die was €39,99. Bouwkwaliteit is goedkoop en plastic, maar het geluid van de drivers en mic is vergelijkbaar met duurdere gaming headsets. Ook weegt het ding geen drol en is hij super comfortabel. Logitech doet het op het moment ook wel goed, maar ik ben zelf geen fan van het materiaal oorkussen dat ze gebruiken, schuurt als de neten bij hun goedkopere modellen.

Als je graag muziek luistert raad ik aan dat je een gaming headset neemt die neutraler klinkt. De G4me One is er zo een, met een prijskaartje. De Plantronics Rig 400 klinkt ook behoorlijk vlak, maar kan wat scherp klinken qua hoge tonen en doet het niet zo best bij hoge volumes. Voor €39,99 mag je dan niet klagen. De HyperX Clouds zijn goede allrounders die met 50mm drivers aardig wat punch hebben in het lage gebied zonder een overmatig doffe klank te hebben. Toch klinken ze lang niet zo goed als je kritisch naar de audio kijkt. Ze zijn een tikkeltje overhyped, mede omdat ze destijds vernieuwend waren onder gamers die graag wat betere audio wilden uit hun headsets. Uit de kant van Logitech zou je kunnen kijken voor de G433, maar die klinkt niet heel veel beter voor het geld t.o.v. de G430, en ik las dat je die matig vind klinken. De website Rtings.com denkt daar anders over.

Rtings.com is een goede website voor het vergelijken van Gaming Headsets en andere koptelefoons. Ze kijken ook naar soundstage en frequentierespons van koptelefoons en houden ook rekening met comfort en isolatie. Alles word meetbaar getest en ze houden het allemaal redelijk objectief. Ze raden voor het geld bijvoorbeeld de Corsair HS60 aan. Als je de 7.1 virtual surround wilt ditchen kun je de HS50 al vinden voor €36,95 in een outlet. Je hebt onder de €100,00 genoeg keuze, dus het moet wel lukken denk.

Hier spreekt iemand die al aardig wat hoofdtelefoons en gaming headsets heeft getest, alle producten die ik benoemd heb waren in eigen bezit. Je kunt dus concluderen dat ik weinig behoefte heb aan haarscherpe audio, maar als je iemand bent die daar heel erg van geniet dan raad ik aan om toch hi-fi apparatuur aan te schaffen. Betere audio is natuurlijk voor de fijnproevers natuurlijk niet niks.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 669783 op 31-10-2019 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 524929

Koptelefoons zijn vaak vele malen beter dan gaming headsets (mijn mening).

Je kan eens op zoek gaan naar een Sony MDR 1AM2, maar let op..:
Bij Hi-res geluid hoort ook weer een geluidskaart.

Voor goed Hi-res geluid:
- Sonata HD DAC Cable II (Hi-res / Firmware D 192khz)
- Ugreen Splitter (Female to 2 male) i.v.m. Sonata aansluiting
- MDR 1AM2
Totaal: ~180 euro.

En ja: een Logitech gaming headset klinkt uiteraard wat minder in vergelijking met dit soort combinaties. Logitech is een van de betere merken onder de categorie 'gaming headsets'. Maar wil je meer details horen? Dan is het handig om even verder te kijken.

Oftewel: Blijft het bij gewoon muziek luisteren, of gaat het verder dan dat? Voor normaal gebruik is een gaming headset prima.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 524929 op 26-10-2019 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJeee
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-06 09:59
Kijk voor de grap hier eens naar: https://m.thomann.de/nl/b...9Q8-HLd9lkJBoCxbUQAvD_BwE

Niet kapot te krijgen en klinkt super voor het geld. Geen plastic rommel maar kwaliteit. En super comfortabel.

Ik sjouw m overal mee naartoe, gewoon in de kofferbak en altijd blij met echt lekker geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 06:53
Ik heb de hyperx cloud 2 waar ik tevreden mee ben. het surround sound vond ik niet mooi daarna heb ik de creatieve soundblaster ae5 geluidskaart gekocht en toen ging er een wereld voor mij open kwa geluid. Veel gedetailleerder en zuiverder vooral met muziek ( ook hoorde ik geluiden die eerst niet opvielen bij games) en zelf het surround geluid was in sommige games best wel goed maar de geluidskaart in combinatie met speakers hoorde ik geen merkbaar verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Open hoofdtelefoons hebben inderdaad beter geluid normaal gesproken dan gesloten. En ze isoleren niet... Wat nu net voor veel mensen de reden is om een hoofdtelefoon te hebben, of dat andere hun geluid niet horen, of dat ze het geluid van andere niet horen.

Overall voor geluidskwaliteit zou ik veel eerder kijken wat, zoals @Anoniem: 669783 schrijft, Rtings erover schrijft met een objectieve review, dan de algemene opmerking dat gaming koptelefoons allemaal plastic rommel zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1269602

Ik heb pas geleden een headset gekocht voor mijn werk, ik hoef daarvoor niet te gamen maar het is toch wel erg handig om een headset te hebben als je constant met mensen moet bellen. Ik heb de Cleyver HW15 gekocht met een oplaadstandaard en ik ben zeer tevreden ! Ik weet niet zeker of dit ook geschikt is voor gamen, maar de geluidskwaliteit voor muziek luisteren is zeker goed (y)
Pagina: 1