Advies vervangen/upgraden thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Borrel16
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-01 14:14
Hallo,

graag wil ik jullie vragen om wat advies m.b.t. het vervangen van mijn thuisnetwerk.
Vanwege het toevoegen van automatiseringen en al jaren een slecht wifi bereik in mijn huis is het tijd voor wat nieuws. Al veel opgezocht en gelezen, maar door het grote aanbod (en budget) zie ik de bomen door het bos niet meer.

Specifiek gezien:

Wat zoek ik:
Een complete netwerk solution voor mijn huis. Voor WIFI binnen en buitenshuis, en bedrade opties.

Budget:
Lastig te bepalen omdat ik niet precies weet wat er benodigd is. Maar +- €250,- zit ik ong. aan te denken.
En zoals altijd, liever goedkoper indien mogelijk uiteraard.

Merkvoorkeuren:
Na wat zaken op het forum en internet gelezen te hebben, en de meest populaire producten in de pricewatch te hebben gezien. Zijn er 2 merken die de aandacht trekken. Te weten Ubiquiti en TP-Link.

Huidige setup:
Om het 1 en ander duidelijk te maken, heb ik mijn huidige opstelling uitgetekend:
Thuis WIFI

Wireless clients:
Naast de standaard clients (Smartphone, laptop) heb ik een aantal Shelly devices (IoT) in mijn huis vanwege de automatisering. Dit is nog een groeiend aantal.

Devices: 7
Shellies: 11

Bovenstaand aantal gaat groeien, en hier moet het netwerk dan ook voor bestand zijn. Te denken valt aan nog ong. 10 tot 15 shellies (plug, HT en inbouw) en waarschijnlijk nog 2 google home devices.

Nieuwe setup:
Zoals gezegd, heb ik al gekeken naar de diverse opties. Een volledige setup van Ubiquiti (Router, Switch (2x), Accespoints) vond ik toch aan de dure kant worden. Nou heb ik ook gekeken naar een Mesh systeem van bijv. TP-Link. Makkelijk op te zetten, en zou ook vast wel werken, echter hoor ik er veel negatieve verhalen over dat de snelheid naar beneden gaat. En aangezien ik best wat wireless devices op het netwerk heb zitten, lijkt mij dat niet verstandig.

Ook zit ik er aan te denken (indien dit slim is) mijn smarthome systeem van de rest van het netwerk te scheiden. Deze uiteraard wel op de 1 of andere manier aan elkaar gelinkt. Ik begreep dat dit goed te doen was door een VLAN aan te maken. Dit moet het systeem dus ook aan kunnen.

Binnenshuis heb ik op de volgende plaatsen beschikking over een vaste netwerkkabel:
--- Begane grond
- Woonkamer
- Meterkast

--- 1ste Verdieping
- Berging (Boven meterkast)

--- 2de Verdieping
- Kantoor

Nou heb ik het liefst dat ik alle servers en routers etc op zolder heb staan, mooi bij elkaar in een authistisch afgewerkte kast. Nu staan de apparaten verdeeld over diverse plekken.

Mijn idee is als volgt:
- De raspberry pi van beneden naar zolder verplaatsen
- De modem/router van KPN vervangen voor een ander type. (Kan dit trouwens? Of moet de experiabox er altijd tussen staan)
- Vervolgens de router naar zolder verplaatsen
- Een wireless AP in de woonkamer plaatsen, in het midden van de kamer (uit de hoek halen)
- Een wireless AP op zolder plaatsen

Nu weet ik alleen niet of de AP van de begane grond, ook de volledige tuin dekt (Standaard hollands rijtjeshuis. Lengte woonkamer: 9 meter, Lengte tuin: 12 meter)

In de tuin kan ik ook geen netwerkkabel krijgen, ik heb er wel stroom. Evt. een MESH aansluitpunt?

Indien ik dit met de producten van Ubiquiti Unify zou willen oplossen kom ik op het volgende:

1x https://tweakers.net/pric...curity-gateway-(usg).html
2x https://tweakers.net/pric...nifi-switch-8-poorts.html (Beneden plus boven, 1x POE voor een AP)
2x https://tweakers.net/pric...-ap-ac-lite-(1-pack).html

Totaalkosten: +- 470 euro
Ver boven mijn budget dus. En dan is te hopen dat de AP nog de achtertuin haalt, anders moet daar nog een AP voor buiten bij.

Wat raden jullie aan voor een oplossing?
Ik weet dat het een lang verhaal is, maar ik heb geprobeerd zoveel mogelijk details te geven.

Ik dank jullie alvast voor de hulp.

Beste antwoord (via Borrel16 op 25-10-2019 22:53)

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-01 14:33

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Misschien wel handig en gratis*. Doe de wifi tuner check en krijg waarschijnlijk minimaal 2 wifi versterkers van KPN (of V10 modem).

Maak verbinding met je wifi en ga naar de website: https://www.kpn.com/internet/wifi/tuner.htm#/flow en ga naar een plek (of een dode punt in je netwerk) met de langzaamste wifisnelheid. ALs het uitkomt krijg je 2 wifiversterker (de 1e vervangt je wifi van je modum).

Meer info (is wel verlopen, maar werkt mogelijk nogsteeds): https://nl.pepper.com/aan...rs-voor-kpn-klanten-98410

*Zolang je klant bent van KPN, is in bruikleen

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchredgaming op 23-10-2019 20:39 ]

Review QNAP TS-230 NAS

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-01 14:33

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Misschien wel handig en gratis*. Doe de wifi tuner check en krijg waarschijnlijk minimaal 2 wifi versterkers van KPN (of V10 modem).

Maak verbinding met je wifi en ga naar de website: https://www.kpn.com/internet/wifi/tuner.htm#/flow en ga naar een plek (of een dode punt in je netwerk) met de langzaamste wifisnelheid. ALs het uitkomt krijg je 2 wifiversterker (de 1e vervangt je wifi van je modum).

Meer info (is wel verlopen, maar werkt mogelijk nogsteeds): https://nl.pepper.com/aan...rs-voor-kpn-klanten-98410

*Zolang je klant bent van KPN, is in bruikleen

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchredgaming op 23-10-2019 20:39 ]

Review QNAP TS-230 NAS

• Borrel16
Bedankt voor je reactie.
Helaas werkt deze actie niet meer. Geen gratis apparaten. Heb dit een tijd terug bij familie gedaan, zij kregen wel de gratis versterkers.

Ik geloof best dat als ik kpn bel ik er wel een nieuw modem uit kan halen, echter is dat nog steeds geen perfecte oplossing.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 13:01
Nieuwe setup:
Zoals gezegd, heb ik al gekeken naar de diverse opties. Een volledige setup van Ubiquiti (Router, Switch (2x), Accespoints) vond ik toch aan de dure kant worden. Nou heb ik ook gekeken naar een Mesh systeem van bijv. TP-Link. Makkelijk op te zetten, en zou ook vast wel werken, echter hoor ik er veel negatieve verhalen over dat de snelheid naar beneden gaat. En aangezien ik best wat wireless devices op het netwerk heb zitten, lijkt mij dat niet verstandig.
Heb jij daar bronnen van?

Ikzelf gebruik mijn TP-LINK Deco M4 voor simpel Wifi en als Router thuis (niet veel spannends) en die werkt uitstekend. Heb tot de zolder aan toe en zelfs ver buiten mijn huis nog wifi bereik hiermee.

De M5 en de M9 zijn zelfs een stukje beter en ook in diverse tests zijn ze zeer goed: https://nl.hardware.info/...ifi-systemen-video-review
pricewatch: TP-Link Deco M5 (2-pack)

Afhankelijk van de grootte van je huis kan je voor een 2 pack of 3 pack kiezen.

De units kan je dan prima gebruiken met je bestaande unmanaged switches om zo backhaul te realiseren.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Borrel16
Ik heb er niet zo direct bronnen van. Maar aan reacties te lezen op tweakers heeft het (als ik het goed begrijp) mee te maken dat doordat het MESH systeem draadloos gelinkt is, de helft van de verbindingssnelheid eigenlijk al gebruikt wordt voor de verbinding met het andere station.

Maar op het gebied van mesh heb ik weinig verstand moet ik zeggen.

Inmiddels heb ik contact gehad met KPN. En morgen krijg ik een pakket binnen met het nieuwste modem, de Experiabox v10a. Daarnaast krijg ik 2 access points erbij. Ik ga deze setup testen en kijken of dat de boel oplost. Scheelt weer een hoop geld.

• Borrel16
Een kleine update en meteen een oplossing voor nu.

De apparatuur van kpn heeft zeker geholpen. Door alleen al de router te vevangen voor de v10a is de wifi snelheid in het huis verdubbeld (vlakbij router: van down 50 naar down 100 (100mb internet, dus volle snelheid).

de locatie van de 2 accespoints moet ik nog even naar kijken. op zolder komt er 1, maar de test met een acces point buiten plaatsen dmv een verbindingsplug op 220 beviel niet goed (0,7 mbps down, de verbinding via stroom werkt niet zo lekker)

switches gebruik ik voorlopig de 2 unmanaged switches, misschien nog te vervangen voor een grotere, maar managed zie ik voorlopig de meerwaarde nog niet in.

iig bedankt voor jullie reactie, ik ben geholpen!
Pagina: 1