Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltah
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-01 21:23
Via mijn opleiding heb ik met veel plezier met verschillende producten van Adobe gewerkt, denk aan Photoshop, Premiere, Illustrator en Audition. Nu ik bijna afgestudeerd ben en mijn eigen bedrijf wil beginnen in audiovisuele vormgeving wil ik grafische programma's gaan aanschaffen zonder abonnement. De aanschafprijs voor het Adobe pakket vind ik te hoog om iedere maand voor te betalen, dan betaal ik liever een hoger eenmalig bedrag zodat het programma in mijn bezit is.

Nu heb ik een aantal alternatieve gevonden en was benieuwd of jullie nog andere programma's kennen voor onderstaande doeleinden. Ik vind het voornamelijk lastig om een goed alternatief te vinden voor Premiere Pro en Audition, iemand hier nog suggesties? Ik maak gebruik van een Windows systeem, dus Final Cut Pro X en Logic Pro vallen bij deze af.

Alternatief voor Photoshop: Affinity Photo
Alternatief voor InDesign: Affinity Publisher
Alternatief voor Illustrator: Affinity Designer
Alternatief voor Premiere: (DaVinci Resolve)
Alternatief voor Audition: ?

Ik hoor graag jullie bevindingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 15:07
Ik heb nooit veel Audition gebruikt, maar volgens mij is Audacity redelijk vergelijkbaar. Qua videobewerking kan je naar Blender kijken. Toen ik dat begin dit jaar probeerde was het niks, maar inmiddels heeft Blender een flinke update gehad. Wellicht dat videobewerking nu beter werkt.

[ Voor 52% gewijzigd door Wolfos op 23-10-2019 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botwood
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 22:21
Voor Premiere Pro alternatief heb je Hitfilm Express. Alleen is deze niet helemaal kosteloos dacht ik...
Verder heb je nog:
OpenShot, is open source
Lightworks, komt het meest overeen met Premiere, heb ik ergens gelezen. Weet alleen niet of het betaald is of open source.

En zoals @Wolfos al zei: Blender wordt tegenwoordig ook gebruikt.

Maar puur uit interesse: Voor alle Adobe pakketten betaal je 61 euro per maand he, dan heb je alles en alle updates. Dat is in mijn ogen niet duur, helemaal als "startende" :)

[ Voor 20% gewijzigd door botwood op 24-10-2019 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Videobewerking, wat versta je daaronder? Misschien kdenlive en Olive ook het bekijken waard.

Wat betreft de Affinity-producten: Helemaal spot on. Geweldige software is het. :)

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Affinity is in ieder geval een goede keuze als alternatief. Ik was verbaasd over wat het pakket kan en voor welke prijs.

Je kunt je wel afvragen of de kosten van een abonnenent nu echt een groot probleem is bij het hebben van een eigen bedrijf. Lage investering en de kosten zijn aftrekbaar, dus blijft het netto niet al te duur. Dat neemt niet weg dat ik het verder wel een interessante vraag vind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05 12:14
Voor video zou je kunnen kijken naar Davinci Resolve. Maar als je een beetje je best doet is je Adobe licentie ook gedekt met een uurtje werken per maand, dan hoef je niks nieuws te leren en kun je direct aan de slag. Keuzes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-05 17:20
Als ik je een tip mag geven, zeker wanneer je je eigen bedrijf wilt starten (en wellicht ook freelance klussen om op te starten?).

Laat dit hele idee compleet achterwege. Zoek eventueel iemand om een Adobe abonnement mee te delen (2 pc's om 1 account is mogelijk). Bel Adobe ook op, korting krijg je daar altijd. Gewoon aangeven.

Nu de reden:
In video, vfx, design, animatie etc. Is het gewoon de marktstandaard.
Ofwel; samenwerken met anderen is nauwelijks tot niet mogelijk. Het ontvangen en sturen van bronbestanden gaat een drama worden.

Als je jezelf serieus wilt storten op een eigen bedrijf, dan al niet freelance, ga er dan gewoon voor, maar niet met allemaal alternatieve gratis software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-05 17:39

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Hann1BaL schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 08:52:
[...]

Lage investering en de kosten zijn aftrekbaar, dus blijft het netto niet al te duur. Dat neemt niet weg dat ik het verder wel een interessante vraag vind.
en...
tafkaw schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 08:54:
[...]

Maar als je een beetje je best doet is je Adobe licentie ook gedekt met een uurtje werken per maand, dan hoef je niks nieuws te leren en kun je direct aan de slag. Keuzes.
en (edit door gelijktijdige post)...
Inverted_World schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:02:
[...]

Ofwel; samenwerken met anderen is nauwelijks tot niet mogelijk. Het ontvangen en sturen van bronbestanden gaat een drama worden.
Ik denk dat je met die drie reacties geen beter/professioneler antwoord kunt hebben. Je hebt geen uitzoekwerk of leercurve meer, dus kunt je volledig richten op het succesvol maken van je onderneming.

[ Voor 19% gewijzigd door Bastiaan op 24-10-2019 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geen idee wat voor berekening je voor je bedrijf hebt gemaakt, maar een Adobe (wat je dus goed kent en snel mee bent) abonnement lijkt mij dan gewoon een eerste vereiste.
Voor die 840 euro krijg je dus precies de instrumenten die je nodig hebt voor het uitvoeren van je werkzaamheden.
Goed gereedschap is het halve werk :)

Ik ben zelf ZZP-er en de kosten die ik maak voor software per jaar zijn ongeveer 8-10% van mijn omzet.

[ Voor 25% gewijzigd door Ernemmer op 24-10-2019 09:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trinsec
  • Nu online

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik zou die Affinity producten toch niet zo snel gaan afschrijven. Ze kunnen ongeveer 90% wat Adobe kan. Als je nou toevallig die 10% niet eens nodig hebt, why bother met feeding the Adobe money machine? :P (Het bedrijf is heel erg agressief bezig met hun verdienmodel, dus als je voor alternatieven kan gaan waar je ook prima mee uit de voeten kan voor je doeleinden, why not?)

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waltah
Inverted_World schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:02:
Als ik je een tip mag geven, zeker wanneer je je eigen bedrijf wilt starten (en wellicht ook freelance klussen om op te starten?).

Laat dit hele idee compleet achterwege. Zoek eventueel iemand om een Adobe abonnement mee te delen (2 pc's om 1 account is mogelijk). Bel Adobe ook op, korting krijg je daar altijd. Gewoon aangeven.

Nu de reden:

Als je jezelf serieus wilt storten op een eigen bedrijf, dan al niet freelance, ga er dan gewoon voor, maar niet met allemaal alternatieve gratis software.
Zoals aangegeven in mijn bericht ben ik juist bereid te betalen, maar bekijk ik andere mogelijkheden met betrekking tot Adobe. Dit omdat 60 euro per maand in de basis niet duur is. Maar wanneer je het gaat omrekenen op de lange termijn je vele malen duurder uit bent dan wanneer je losse programma’s aanschaft.

Wanneer je bijvoorbeeld in het macOS ecosysteem gaat werken betaal je 299 euro voor Final Cut Pro X. Dit bedrag verdien je snel terug, waardoor je maandelijkse kosten uiteindelijk lager komen te liggen dan wanneer je vast zit aan Adobe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltah
botwood schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 08:48:
Voor Premiere Pro alternatief heb je Hitfilm Express. Alleen is deze niet helemaal kosteloos dacht ik...
Verder heb je nog:
OpenShot, is open source
Lightworks, komt het meest overeen met Premiere, heb ik ergens gelezen. Weet alleen niet of het betaald is of open source.

En zoals @Wolfos al zei: Blender wordt tegenwoordig ook gebruikt.

Maar puur uit interesse: Voor alle Adobe pakketten betaal je 61 euro per maand he, dan heb je alles en alle updates. Dat is in mijn ogen niet duur, helemaal als "startende" :)
Op de lange termijn ben je naar mijn idee veel duurder uit. Een snelle rekensom: 61 x 12 = 732 euro per jaar.
Stel dat je vroeger met Adobe om de 5 jaar moest upgraden naar een nieuwe versie om ondersteund te blijven. Die upgrades kosten aanzienlijk minder dan het des betreffende programma opnieuw komen. Terwijl 5 jaar een abonnement afnemen uiteindelijk aardig in de kosten loopt: 732 x 5 = 3660 voor 5 jaar. Daarom vind ik het een aantrekkelijke gedachten om eenmalig voor software te betalen en er jaren mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Waltah schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:23:
[...]

Zoals aangegeven in mijn bericht ben ik juist bereid te betalen, maar bekijk ik andere mogelijkheden met betrekking tot Adobe. Dit omdat 60 euro per maand in de basis niet duur is. Maar wanneer je het gaat omrekenen op de lange termijn je vele malen duurder uit bent dan wanneer je losse programma’s aanschaft.

Wanneer je bijvoorbeeld in het macOS ecosysteem gaat werken betaal je 299 euro voor Final Cut Pro X. Dit bedrag verdien je snel terug, waardoor je maandelijkse kosten uiteindelijk lager komen te liggen dan wanneer je vast zit aan Adobe.
60,- Per maand, of zelfs 30 per maand, mocht je je software delen met iemand, is natuurlijk gewoon peanuts. Uiteraard tikt het aan als je met meerdere mensen werkt, en meer software gebruikt. Ik heb zelf 3 adobe licenties voor het hele pakket, plus octane en cinema 4d en flink wat 3rd party plugins. Maar in theorie is het in het geval van Adobe 1 uur per maand werken om die kosten er weer uit te hebben.

Daarbij moet je je er denk ik overheen zetten dat alles tegenwoordig gaat met maandelijkse betalingen. Soms nadelig, soms voordelig. Cinema 4D was onbetaalbaar per PC. (5K per computer voor een licentie), nu maandelijks, aanzienlijk prettiger voor de kleinere studios of freelancers.

De software bepaald je workflow, en mogelijkheden met potentiele opdrachtgevers. Bij ons zijn 50% van onze opdrachtgevers bureaus die ook in dezelfde software werken, en 50% directe klanten. Als wij er voor zouden kiezen met alternatieve software te gaan werken verlies ik 50% van onze omzet omdat samenwerken er dan niet meer inzit. Andere formaten, geen gemakkelijke manier om elke file in elk pakket te kunnen gebruiken, (Lees .AI in C4D, AFX, PR, etc.)

Ja, 732 euro per jaar (Je kunt overigens makkelijk met 1 telefoontje 20% korting krijgen) klinkt als veel geld, maar in de realiteit kost het je 2 dagen werk op jaarbasis. Bij voorbaat 50% van je potentiele opdrachtgevers niet kunnen benaderen omdat je in alternatieve software werkt is een groter verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltah
Inverted_World schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:15:
[...]

60,- Per maand, of zelfs 30 per maand, mocht je je software delen met iemand, is natuurlijk gewoon peanuts. Uiteraard tikt het aan als je met meerdere mensen werkt, en meer software gebruikt. Ik heb zelf 3 adobe licenties voor het hele pakket, plus octane en cinema 4d en flink wat 3rd party plugins. Maar in theorie is het in het geval van Adobe 1 uur per maand werken om die kosten er weer uit te hebben.

Daarbij moet je je er denk ik overheen zetten dat alles tegenwoordig gaat met maandelijkse betalingen. Soms nadelig, soms voordelig. Cinema 4D was onbetaalbaar per PC. (5K per computer voor een licentie), nu maandelijks, aanzienlijk prettiger voor de kleinere studios of freelancers.

De software bepaald je workflow, en mogelijkheden met potentiele opdrachtgevers. Bij ons zijn 50% van onze opdrachtgevers bureaus die ook in dezelfde software werken, en 50% directe klanten. Als wij er voor zouden kiezen met alternatieve software te gaan werken verlies ik 50% van onze omzet omdat samenwerken er dan niet meer inzit. Andere formaten, geen gemakkelijke manier om elke file in elk pakket te kunnen gebruiken, (Lees .AI in C4D, AFX, PR, etc.)

Ja, 732 euro per jaar (Je kunt overigens makkelijk met 1 telefoontje 20% korting krijgen) klinkt als veel geld, maar in de realiteit kost het je 2 dagen werk op jaarbasis. Bij voorbaat 50% van je potentiele opdrachtgevers niet kunnen benaderen omdat je in alternatieve software werkt is een groter verschil.
toon volledige bericht
Ik hoef mij nergens over heen te zetten, ik wil alleen een discussie starten over alternatieve mogelijkheden. Het punt dat je maakt dat Adobe de norm is in de creatievemarkt is een goed punt, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat je niet om je heen kijkt of er andere mogelijkheden zijn?
En zoals je aangeeft, wanneer je het er na 2 dagen werken op jaarbasis uit hebt valt het ook allemaal wel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159174

Het is trouwens 50 euro ex btw per maand. De incompatibiliteit gaat je killen, dus als je jezelf serieus neemt moet je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik gebruik nu sinds een jaar of 2 Affinity Photo als alternatief voor Photoshop, maar die 10% blijf ik missen. Als ik het nog zou moeten gebruiken om brood op te plank te krijgen, kan ik het niet direct aanraden. Ik was zo gewend aan PS, dat ik het net niet lekker vind werken. Ik zit bijv. nog regelmatig te stoeien met bewerkingen uitvoeren op selecties (Wat dan om allerlei vage redenen niet lukt) en ik mis "replace color" van PS. Maar het is wel het enige alternatief dat ik serieus genoeg vind als vervanger.

Over Publisher ben ik overigens meer te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1272266

Laatste CS6 zien te bemachtigen en de laatste upgrades installeren.
Naast wat kleur verschil zitten er niet zoveel verschillen in tov CC ... je kan je geld beter in 3rd party plugins steken die ook op CS6 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Inverted_World 2 installaties op 1 licentie is voor 1 user he, het kan natuurlijk maar compliant ben je niet, dan kun je net zo goed een illigale install neerzetten ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
maratropa schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:10:
@Inverted_World 2 installaties op 1 licentie is voor 1 user he, het kan natuurlijk maar compliant ben je niet, dan kun je net zo goed een illigale install neerzetten ;)
Dat snap ik, maar let's be honest, als beginnend freelancer is dat allemaal niet zo'n ramp. Zelf vind ik het inderdaad prettig om gewoon het adobe pakket zowel thuis als op kantoor te kunnen openen. Maar toegeven deelde ik toen we net begonnen ook 1 pakket met m'n compagnon. :) lijkt me nog altijd beter dan illigaal downloaden.

Maar je hebt gelijk natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-05 18:03

alienfruit

the alien you never expected

Ik gebruik zelf Fusion voor SFX, zie ook: https://www.blackmagicdesign.com/products/fusion
Erg mooie flow based special effects tool en kan erg veel vergeleken met After Effects. De flows vind ik zelf veel fijner dan de timeline. Verder heleboel bumpers meegemaakt voor SBS6 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

En tot aanstaande donderdag geldt een aanbieding: je betaalt maar 37 euro p/m (in btw) voor het volledige Abode CC-pakket (Black Friday-deal).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Nu online

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Per maand.. En dan willen sommige mensen gewoon niet vastzitten aan een abo. ;)

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 11:21

Falastine

Think about my signature...

Zoek een student. Die kunnen via surfspot hele pakket kopen voor 140 euro per jaar. Of nog beter zoek een docent die kan hele pakket kopen voor heel jaar voor 19 euro per jaar.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Pagina: 1