Hypercube print niet meer zo goed als eerst?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_kuipers
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-11-2024
Beste lezer,

Kan iemand mij helpen dit probleem op te lossen?

Ik ben de afgelopen 2 jaar bezig met het bouwen van mijn 3d printer(Hypercube tech2c).
Voor een tijdje terug heb ik mijn ramps 1.6 gesloopt. Nu heb ik hiervoor inplaats een bigthreetech skr 1.3 aangeschaft. Daarnaast heb ik nog enkele dingen veranderd aan mijn x-as,z as en hotend. De laatste tijd print mijn printer niet zoals het ooit geweest is(De lijnen zijn helaas niet perfect boven elkaar geplaatst.). Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen en waarmee ik te maken heb?(Z-wobble,Extrusion,Temperatuur?)

Meer informatie
https://www.3dprintforum.nl/viewtopic.php?f=62&t=3326

[ Voor 5% gewijzigd door niek_kuipers op 23-10-2019 17:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ik pak even mijn glazen bol..
Maar even serieus, hoe verwacht je dat mensen je kunnen helpen zonder duidelijke beschrijving van het probleem? Hoe moeten wij weten waar jij mee te maken hebt?

'Mijn auto start niet', ja oké maar zit er een accu in? Draai je de sleutel wel om? Motor nog aanwezig? Benzine vol?

Er zijn ZO VEEL mogelijkheden dat het met de summiere informatie onmogelijk is om iets concreters te zeggen dan:
Er is iets niet in de haak met je printer.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:32
Zit alles nog vast? oftewel loop alle boutjes en moertjes even na.....
wat voor lagers gebruik je ?zit daar speling in? kun je het bed bewegen als de printer stil staat in de richting waar hij normaal niet zou mogen bewegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

pulley waarvan de stelschroef losgetrilt is zodat ie een klein beetje kan draaien op een as?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_kuipers
Wintervacht schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 17:25:
Ik pak even mijn glazen bol..
Maar even serieus, hoe verwacht je dat mensen je kunnen helpen zonder duidelijke beschrijving van het probleem? Hoe moeten wij weten waar jij mee te maken hebt?

'Mijn auto start niet', ja oké maar zit er een accu in? Draai je de sleutel wel om? Motor nog aanwezig? Benzine vol?

Er zijn ZO VEEL mogelijkheden dat het met de summiere informatie onmogelijk is om iets concreters te zeggen dan:
Er is iets niet in de haak met je printer.
Kan het niet veel beter beschrijven zie daarom:
https://www.3dprintforum.nl/viewtopic.php?f=62&t=3326

Het probleem is gewoon dat de lijnen niet allemaal correct boven elkaar zitten!

[ Voor 5% gewijzigd door niek_kuipers op 23-10-2019 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_kuipers
WeeDzi schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 17:32:
Zit alles nog vast? oftewel loop alle boutjes en moertjes even na.....
wat voor lagers gebruik je ?zit daar speling in? kun je het bed bewegen als de printer stil staat in de richting waar hij normaal niet zou mogen bewegen?
Heb alles na gelopen! Zou extrusion,hotend of mij hardware een probleem kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-09 20:13
Gewoon om het uit te sluiten. Ander filament geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_kuipers
Torac schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:27:
Gewoon om het uit te sluiten. Ander filament geprobeerd?
Petg rol jazeker maar deze was ook slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
niek_kuipers schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 18:19:
[...]

Heb alles na gelopen! Zou extrusion,hotend of mij hardware een probleem kunnen zijn?
Dat verwacht ik eerlijk gezegd niet, meestal is dit een constructie probleem. zit er toevallig wat wobble in je Z as of aandrijving? wat voor aandrijving heb je op de Zas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
Wat ik las in het gelinkte forum postje...
Je hebt je z-motor vervangen met een geïntegreerde schroef?
Dan zit daar je probleem, probeer je oude eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Het lijkt een probleem met de z-as.

Als je een nieuwe z-as hebt vermoed ik dat je er een hebt met minder fijn draad. Hierdoor heb je minder omwentelingen nodig om dezelfde afstand af te leggen. Je Z-as kan dan niet altijd de juiste hoogte bereiken en de firmware zal dit gaan compenseren.

Als je namelijk goed kijkt zie je dat de lagen niet verschuiven maar af en toe vrij dik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
jbhc schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:46:
Het lijkt een probleem met de z-as.

Als je een nieuwe z-as hebt vermoed ik dat je er een hebt met minder fijn draad. Hierdoor heb je minder omwentelingen nodig om dezelfde afstand af te leggen. Je Z-as kan dan niet altijd de juiste hoogte bereiken en de firmware zal dit gaan compenseren.

Als je namelijk goed kijkt zie je dat de lagen niet verschuiven maar af en toe vrij dik zijn.
Ik ken maar weinig printers met active feedback, dus firmware die gaat compenseren lijkt me haast niet van toepassing. Maar de fotootjes zijn niet helemaal lekker inderdaad maar uit zijn comment dat de lagen niet opelkaar liggen ga ik er vanuit dat er geen dikte verschil in de lagen zitten.

Als er fijner draad in zou zitten dan zou je hele product gewoon lager er uit moeten komen. En als ik even naar zijn setup kijk zie ik een trapezium spindle die hebben bijna allemaal een standaard spoed en een afwijking zou er dan voor zorgen dat je steeds dikkere lijnen print tot hij in de lucht print of steeds dunnere lijnen tot ie vastloopt
ManIkWeet schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:44:
Wat ik las in het gelinkte forum postje...
Je hebt je z-motor vervangen met een geïntegreerde schroef?
Dan zit daar je probleem, probeer je oude eens...
Na het lezen van dit, verwacht ik hier ook het probleem.....

[ Voor 12% gewijzigd door WeeDzi op 24-10-2019 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
WeeDzi schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:38:
[...]

Ik ken maar weinig printers met active feedback, dus firmware die gaat compenseren lijkt me haast niet van toepassing.

[...]

Na het lezen van dit, verwacht ik hier ook het probleem.....
Als het fysiek niet mogenlijk is om een hoogte te halen dan gaat de firmware weldegelijk compenseren.

Google er maar eens op. Sommige stappenmotor/spindel verhoudingen zorgen ervoor dat bepaalde layerhoogtes niet gehaald kunnen worden.

Dat heeft verder niks met feedback te maken.

/edit:

Dit filmpje geeft een mooie uitleg:
YouTube: Lead Screws - Printer Upgrade - Chris's Basement

[ Voor 11% gewijzigd door jbhc op 24-10-2019 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
jbhc schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:06:
[...]

Als het fysiek niet mogenlijk is om een hoogte te halen dan gaat de firmware weldegelijk compenseren.

Google er maar eens op. Sommige stappenmotor/spindel verhoudingen zorgen ervoor dat bepaalde layerhoogtes niet gehaald kunnen worden.

Dat heeft verder niks met feedback te maken.
Jij bedoeld denk ik dan dat een stappen motor niet een halve stap kan maken en daardoor de hoogte zal doorberekenen naar een hele stap van de stappen motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
WeeDzi schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:57:
[...]

Jij bedoeld denk ik dan dat een stappen motor niet een halve stap kan maken en daardoor de hoogte zal doorberekenen naar een hele stap van de stappen motor.
Ik bedoel dat het zo uit kan komen dat je met een aantal hele stappen (al dan niet micro stepping) wel eens net niet op de gewenste "layer hight" uit kan komen.

@niek_kuipers
Ik lees net dat je zo'n anti-backslashnut hebt geplaatst. Ik zou eens beginnen die te verwijderen.
Pagina: 1